در برخی از فروشگاه ها امکان تجربه محصول وجود دارد. برای مثال در فروشگاه های مواد غذایی افراد می توانند مقداری از محصولات مختلف را امتحان کرده و پس از آن اقدام به تصمیمگیری برای خرید کنند. اگرچه این اقدام مخالفینی را داشته و صرفا بار مالی تلقی می شود، با این حال واقعیت کاملا متفاوت بوده و این اقدام شما باعث می شود تا افراد با دید باز تری اقدام به خرید خود کنند. درواقع امتحان کردن یک محصول توسط خود مشتری، تاثیر به مراتب بالاتری را در مقایسه با حتی ساعت ها صحبت در رابطه با محصول داشته و فرد را در کوتاه ترین زمان ممکن به اطمینان لازم جهت انجام خرید خواهد رساند. فراموش نکنید که بسیاری از برندها نیز از این اقدام استقبال خواهند کرد. به همین خاطر ابدا در این زمینه با بار مالی قابل توجهی مواجه نخواهید بود.
نکته دیگری که باید مورد توجه قرار دهید این است که این امر باعث می شود تا دیگر به اقداماتی نظیر امتحان کردن محصول اصلی نیاز نباشد. این امر خصوصا در زمینه پوشاک، مزیتی فوقالعاده خواهد بود. درواقع باز کردن بستهبندی یک لباس و پوشیدن آن می تواند نو بودن آن را خدشهدار کند. تحت این شرایط اگر مشتری از خرید منصرف شود، بدون شک شما با مشکل مواجه خواهید شد، با این حال اگر یک نمونه وجود داشته باشد، دیگر نگران پوشیدهشدن آن نخواهید بود. درواقع به هر میزانی که مشتری به محصول نزدیک تر شود، رضایت بالاتری را به دست خواهد آورد. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که در بازار فعلی، رقابت به بالاترین حد خود رسیده و اگر مزیت هایی را برای خود نداشته باشید، شانس موفقیت خود را محدود کرده اید، با این حال بسیاری از برندها در این زمینه به شکلی غیرحرفه ای عمل کرده و این امر باعث می شود تا نتیجه لازم را از اقدام خود به دست نیاورند. در همین راستا به بررسی چهار اقدام ضروری برای اجرای این سیاست مهم در زمینه فروش، خواهیم پرداخت.
1-برنامهریزی داشته باشید
شما چه هدفی را از انجام این اقدام دنبال می-کنید و تا چه حد به نحوه انجام آن فکر کرده-اید؟ برای مثال شما باید بدانید که کدام یک از محصولات به این سیاست نیاز خواهد داشت. برای مثال محصولات جدید، اولویت بالاتری را داشته و برای محصولی کاملا شناختهشده این سیاست بینتیجه خواهد بود. به همین خاطر در مرحله نخست شما باید به خوبی تعیین کنید که کدام یک از محصولات شما نیاز به آن داشته و در آخر به نحوه اجرای آن فکر کنید.
مطلب مرتبط: استفاده از سمپل برای تبلیغات
2-اطلاعات لازم را در اختیار مشتری قرار دهید
شما نباید اجازه دهید که فرآیند شما تنها شامل امکان امتحان کردن باشد. درواقع برای ایجاد ترغیب بیشتر، شما باید اطلاعاتی را نیز در اختیار افراد قرار دهید. برای مثال موارد به کار رفته، تاریخچه و هر چیزی که فکر می کنید در تصمیمگیری مخاطب می تواند تاثیرگذار باشد، ضروری خواهد بود. حتی اگر فردی خریدی را انجام نداده است، لازم است تا آدرس سایت و شبکه های اجتماعی خود را معرفی کنید تا شما برای مدتی طولانی تر در ذهن مخاطب باقی مانده و همه شانس خود برای تبدیل کردن افراد به مشتری را از دست ندهید. در نهایت این امر که انتقادات و پیشنهادات افراد را نسبت به محصول مکتوب کنید، کمک خواهد کرد تا نسبت به تغییرات ضروری آگاهی پیدا کنید. با این حال توصیه می شود تا محصولات شما از انعطاف کافی برای شخصیسازی شدن، برخوردار باشند. برای مثال در حال حاضر بسیاری از فروشگاه های لباس، امکان تغییر ابعاد اجناس خود به خواست مشتری را دارند. به همین خاطر از خدمترسانی فراتر از حد انتظارات نباید غافل شد.
3-نظرات را به اشتراک بگذارید
این امر که از مشتریان خود فیلم و عکس تهیه کرده و نظرات آنها را با سایرین به اشتراک بگذارید، باعث می شود تا سایرین نیز اعتماد بیشتری را به شما کنند. درواقع شما باید از امکان تجربه محصول خود، پوشش خبری مناسبی را نیز داشته باشید. این امر باعث می شود تا اقدام شما صرفا در جهت تحت تاثیر قرار دادن یک نفر نباشد.
4-نتایج را مورد بررسی قرار دهید
شما باید میزان فروش و موفقیت خود در رابطه با این طرح را به صورت ماهانه مورد بررسی قرار دهید. این امر باعث می شود تا نسبت به پیشرفت خود اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود مشکل، سریعا بتوانید آن را اصلاح کنید.