کسب و کارها باید همیشه موردپسند مشتریان باشند. اگر یک برند در طول زمان توانایی تاثیرگذاری بر روی مشتریان و تعامل با آنها را از دست بدهد، به تدریج تمام فعالیت های آن بی فایده خواهد شد. برندهای بزرگ همیشه راهکاری برای جلب نظر مشتریان و ادامه تعامل با آنها دارند. در این میان حضور در شبکه های اجتماعی یکی از ایده های بسیار جذاب محسوب می شود.
امروزه اینستاگرام به عنوان یکی از پلتفرم های پرطرفدار در سطح دنیا شناخته می شود. همین امر بسیاری از برندها را به سوی حضور در این پلتفرم هدایت کرده است. اگر شما هم به فکر حضور کسب و کارتان در این فضا هستید، باید اول از همه به دنبال استراتژی موفقی برای حضور در اینستاگرام باشید. امروزه اینستاگرام و به طور کلی شبکه های اجتماعی دیگر دارای فضایی ساده و سرراست نیستند. وجود سرویس های مختلف در هر پلتفرم کار با آن را جذاب و اندکی پیچیده کرده است.
یکی از سرویس های جدید اینستاگرام تحت عنوان ریلز شناخته می شود. این سرویس برای بارگذاری ویدئوهای کوتاه رونمایی شده است. هدف اصلی اینستاگرام در راه اندازی این سرویس به نوعی مقابله با تیک تاک است. نکته مهم در این میان امکان استفاده تیم های بازاریابی از ویژگی موردنظر برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مشتریان است. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از ایده های مناسب و جذاب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از بخش ریلز است. ما در ادامه برخی از مهمترین ایده ها و توصیه ها در رابطه با بازاریابی و توسعه برند از این طریق را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: بازاریابی و توسعه کسب و کارهای کوچک با سرویس ریلز اینستاگرام
استفاده از موسیقی و کپشن کوتاه
ویدئوهای ریلز شباهت بسیار زیادی به تیک تاک دارد. همانطور که در تیک تاک هر ویدئویی از موزیک استفاده می کند، شما هم برای افزایش جذابیت ویدئوهای تان باید از موزیک استفاده نمایید. امروزه موزیک یک عنصر مهم در جلب نظر کاربران محسوب می شود. بدون تردید شما نیازی به موسیقی های عجیب و غریب ندارید، بلکه باید به ساده ترین شکل ممکن در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با استفاده از ایده ای ساده و سرراست باشید. با این حساب یک موسیقی بی کلام ساده و در عین حال جذاب را انتخاب نمایید. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد.
استفاده از کپشن های مناسب نقش مهمی در آگاهی مخاطب از ماهیت ویدئوی کوتاه شما دارد. این امر نرخ عدم مشاهده ویدئوها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. بنابراین شما فرصت تاثیرگذاری به بهترین شکل ممکن بر روی کاربران را خواهید داشت. بدون تردید هیچ برندی تمایل به مشاهده بازدید اندک از ویدئو ریلزش ندارد. این امر یعنی از بین رفتن تمام هزینه های برند در درازمدت.
تگ کردن اکانت های مرتبط
تگ کردن اکانت های مرتبط نقش مهمی در تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از همکاری یکدیگر استفاده می کنند. اگر شما دارای رابطه ای قوی و مناسب با دیگر برندها داشته باشید، امکان همکاری در فرآیند بازاریابی را خواهید یافت. این امر به شما فرصت بسیار عالی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان می دهد.
تگ کردن اکانت های مرتبط همیشه مربوط به برندهای دیگر نیست. گاهی اوقات یک اینفلوئنسر یا موسسه ای عمومی نیز هدف خوبی خواهد بود. مهمترین مسئله در این میان ارتباط میان اکانت موردنظر و ماهیت پست ریلز شماست. در غیر این صورت تگ کردن کاربر مورد نظر هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت. همچنین شاید موجب دلخوری کاربران نیز شود.
بازنشر ویدئوی ریلز در بخش فید
همانطور که ویدئوهای بخش IGTV بدون بازنشر در بخش فید برای مخاطب هدف به نمایش درنمی آید، باید برای نمایش هرچه بیشتر ویدئوهای بخش ریلز نیز به دنبال راهکارهای جذابی بود. این امر شامل بارگذاری ویدئوهای بخش ریلز و سپس بازنشرشان در قسمت فید است. این امر نرخ مشاهده ویدئوهای مورد نظر را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
بسیاری از کاربران در زمینه تعامل با برندها همیشه مشکل عدم نمایش محتوا را دارند. این امر شامل دشواری های پیدا کردن پست های بخش IGTV و ریلز است. اگر شما در این رابطه اطلاع رسانی درستی داشته باشید، نرخ تاثیرگذاری ویدئوهای موردنظر به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا خواهد کرد، در غیر این صورت باید منتظر کاهش چشمگیر بازدیدها از سوی کاربران باشید. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی کسب و کارها قرار می دهد.
استفاده از استوری های قدیمی در بخش ریلز
بسیاری از برندها هرگز از استوری های قدیمی شان استفاده نمی کنند. این امر به معنای افزایش حجم استوری های آرشیو شده و عدم کاربرد دوباره شان برای کسب و کارتان است. یک ایده مناسب در این میان استفاده از ویدئوهای بخش استوری برای طراحی پست های ریلز است.
مطلب مرتبط: توصیه های فیس بوک برای بازاریابی با استفاده از اینستاگرام ریلز
مهمترین نکته در این رابطه در اختیار داشتن یک ایده جذاب برای استفاده دوباره از ویدئوهای قدیمی برند است، در غیر این صورت کاربران احساس تعامل نزدیک با کسب و کار شما را نخواهند داشت. بسیاری از برندها با بازنشر بدون تغییر ویدئوهای برند در عمل هیچ جذابیتی برای مخاطب هدف ایجاد نمی کنند. این امر یکی از مسائل مهم در زمینه بازاریابی و توسعه برند محسوب می گردد.
یکی از ایده های جذاب برای استفاده دوباره از استوری های قدیمی مرور خاطرات است. این امر احساس نوستالژیک جذابی برای مشتریان به همراه خواهد داشت. بنابراین شما به راحتی امکان استفاده دوباره از ویدئوهای بخش استوری و تاثیرگذاری بر روی مشتریان را خواهید یافت.
بازنشر ویدئوهای تیک تاک در ریلز
امروزه برخی از برندها به سوی حضور در فضای تیک تاک رفته اند. این امر اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی دارد. اگرچه تیک تاک پلتفرم بسیار جذابی است، اما هنوز تعداد کاربرانش با اینستاگرام قابل مقایسه هم نیست. این امر به معنای عدم حضور بسیاری از کاربران در تیک تاک است. بنابراین شاید کاربران موردنظر به خوبی محتوای تیک تاکی شما را مشاهده نکنند.
یکی از ایده های جذاب برای تولید محتوا در بخش ریلز بازنشر ویدئوهای تیک تاک است. این امر جذابیت بخش ریلز برندتان را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. بنابراین شما دیگر نیازی به تحمل دردسرهای طولانی برای پیدا کردن ویدئوهای مناسب در این بخش نخواهید داشت.
افزودن تیتر به تصویر کاور
امروزه هر ویدئویی در شبکه های اجتماعی دارای یک تصویر کاور است. وقتی از تصویر کاور صحبت می کنیم، منظورمان تصویری است که به صورت پیشفرض و قبل از باز کردن ویدئو برای کاربران به نمایش درمی آید. اگر شما به ویدئوی موردنظر توجه لازم را نشان ندهید، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور کاربردی را نخواهید داشت.
مهمترین نکته در رابطه با انتخاب تصویر کاور انتخاب یک صحنه جذاب از ویدئوی تان است. این امر نقش مهمی در دعوت از کاربران برای مشاهده ویدئوی شما دارد، در غیر این صورت کسب و کارتان حسابی با مشکل مواجه خواهد شد.
بدون تردید کمتر برندی نسبت به شیوه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از تصویر کاور ویدئوها آگاهی دارد. بنابراین الگوبرداری از برندهای بزرگ در این میان هیچ مشکلی به همراه ندارد. این امر نه تنها اعتبار شما را به خطر نخواهد انداخت، بلکه شما را به مرور زمان بدل به برندی حرفه ای در زمینه انتخب تصویر کاور ویدئوها خواهد کرد.
تهیه ویدئوهای آموزشی
ویدئوهای آموزشی همیشه برای کاربران دارای جذابیت خاصی است. این امر بسیاری از برندها را در مسیر طراحی ویدئوهای آموزشی قرار می دهد. اگر شما تا به حال چنین کاری را انجام نداده اید، ویدئوهای بخش ریلز بهترین فرصت را به شما می دهد. مهمترین مسئله در این میان طراحی ویدئوها به طور کاملا کوتاه است، در غیر این صورت شما در عمل یک پست را طراحی کرده اید.
بخش ریلز فرصت بسیار اندکی از نظر زمانی در اختیار شما قرار می دهد. بنابراین شما نباید توصیه های تان را خیلی طول دهید. اغلب اوقات بیان یک نکته یا توصیه سریع بهترین راهکار ممکن خواهد بود. این کار شما را در مدت زمانی کوتاه بدل به یک برند حرفه ای در نگاه مشتریان خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی اینستاگرامی بهتر در سال 2021
به اشتراک گذاری داستان مشتریان
هر برندی در طول زمان داستان های مختلفی از سوی مشتریانش دریافت می کند. چنین داستان هایی نقش مهمی در توسعه برند و بازاریابی دارد. اگر شما داستان موردنظر را به بهترین شکل ممکن با دیگر مشتریان به اشتراک بگذارید، امکان جلب نظر کاربران به سادگی هرچه تمام تر را خواهید داشت. برخی از برندها در این میان برای تاثیرگذاری بهتر بر روی کاربران از مشتریان موردنظر برای بیان داستان شان استفاده می کنند.
همانطور که گفتیم، بخش ریلز فرصت بسیار اندکی در اختیار برندها برای تولید ویدئو قرار می دهد. بنابراین شما باید خیلی سریع عمل نمایید. نکته مهم در این میان تلاش برای بیان یک دیدگاه کوتاه و ساده است، در غیر این صورت داستان موردنظر بیش از اندازه طول می کشد. این امر به معنای ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و بروز دردسرهای بعدی خواهد بود.
داستان مشتریان باید احساس خوشایندی در دیگر کاربران ایجاد کند. در غیر این صورت واکنش ها به برندتان منفی خواهد بود. با این حساب بد نیست پیش از بارگذاری نهایی ویدئو آن را مورد ارزیابی قرار دهید، در غیر این صورت شاید شما خیلی دیر متوجه عدم تاثیرگذاری ویدئوی تان شوید.
یادآوری رویدادهای مهم به مشتریان
شاید برند شما یک جشنواره مهم پیش رو داشته باشد و مایل به حضور مشتریان در آن است. در این صورت یادآوری جشنواره موردنظر مهمترین نکته خواهد بود. بسیاری از برندها در عمل هیچ ایده ای برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان در جشنواره ها ندارند. این امر موجب صرف حجم بالایی از هزینه ها و ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان می شود.
یادآوری رویدادهای مهم به مشتریان زمان زیادی از شما نمی گیرد، اما به بهترین شکل ممکن توجه آنها را جلب می کند. شما با این کار در عمل حضور اندک مشتریان در جشنواره یا مراسم برندتان را حذف خواهید کرد. بنابراین همیشه مدتی قبل از شروع مناسبت برندتان به دنبال تولید محتوای مناسب و جلب نظر مشتریان باشید.
طراحی ویدئوهای قبل و بعد
ویدئوهای قبل و بعد (Before and After) یکی دیگر از ایده های جذاب برای جلب نظر کاربران است. چنین ویدئوهایی به طور معمول بسیار کوتاه است. بنابراین شما مشکلی از نظر استفاده از آنها نخواهید داشت. مهمترین مسئله در این میان توجه به ایده ای مناسب برای طراحی چنین ویدئوهایی است. شما به عنوان مثال امکان استفاده از ویدئوهای موردنظر برای نمایش تاثیر محصولات تان بر روی زندگی مشتریان را دارید. به عنوان مثال اگر شما محصولات تمیزکننده تولید می کنید، نمایش قبل و بعد از استفاده از محصولات تان به بهترین شکل ممکن تاثیرش را نشان می دهد.
ویدئوهای قبل و بعد به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می دهد. دلیل این امر تمایل مشتریان برای مشاهده وضعیت محصولات و تاثیرشان است. اگر یک مشتری به طور کامل نسبت به تاثیرگذاری یک محصول مطمئن نشود، هرگز خبری از خرید نخواهد بود.
به اشتراک گذاری پیام های انگیزشی
ترغیب مشتریان بری انجام دادن یک کار یا تعامل بیشتر با شما کار سختی به نظر می رسد. بسیاری از برندها برای این امر هیچ برنامه مشخصی ندارند. درست به همین خاطر مشتریان به طور مداوم به آنها بی توجهی می کنند. اگر شما در این میان استراتژی تان را تغییر دهید و در یک ویدئوی بخش ریلز اقدام به ترغیب و انگیزه بخشی به مشتریان نمایید، وضعیت تان به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهد یافت.
پیام های انگیزشی همیشه برای کاربران جذابیت دارد. گاهی اوقات شما در آستانه انجام دادن یک کار هستید و فقط به یک انگیزه کوچک نیاز دارید. ویدئوی انگیزشی برند شما می تواند همان انگیزه کوچک برای مشتریان باشد. پس هرگز خودتان را دست کم نگیرید.
صحبت درباره خبرنامه برند
عضویت کاربران در خبرنامه برند گام مهمی برای تبدیل شان به مشتریان وفادار است. این امر به سادگی امکان پذیر نیست. دلیل آن هم روشن است: کاربران نمی خواهند بی جهت صندوق دریافت ایمیل شان را شلوغ کنند. بنابراین شما باید ایده جذابی برای تعامل با مشتریان تان داشته باشید، در غیر این صورت تاثیرگذاری بر روی مشتریان برای شما بدل به امری غیرممکن خواهد شد.
مطلب مرتبط: چگونه بازاریابی بهتری در اینستاگرام داشته باشیم
صحبت درباره خبرنامه برند به معنای بیان مزایای عضویت در آن است. اگر شما اندکی تخفیف بیشتر برای مشتریان حاضر در خبرنامه تان در نظر بگیرید، وضعیت بازاریابی تان به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهد یافت. این امر انگیزه کافی برای عضویت در خبرنامه برند را به مشتریان می دهد.
معرفی محصولات برند و مزایای آنها
معرفی محصولات برند به طور معمول در قالب مراسم های ویژه صورت می گیرد. نکته مهم در این میان امکان بیان ویژگی ها و نحوه کار با محصولات برند به طور بسیار خلاصه است. این امر ایده مناسبی برای طراحی ویدئو در بخش ریلز فراهم می کند. بنابراین شما باید از آن بهترین استفاده را ببرید.
مشتریان در صورت عدم آشنایی با نحوه کارکرد محصول یک برند هیچ تمایلی برای استفاده از آن نخواهند داشت. بنابراین شما باید نسبت به این نکته توجه ویژه ای نشان دهید، در غیر این صورت شاید تمام زحمات تان در طراحی محصولات از بین برود.
ویدئوهای ریلز به دلیل ماهیت کوتاه شان بهترین ایده برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را دارد. این بخش به طور ساده و سریع شیوه کار با محصولات و همچنین ویژگی های آن را در دسترس کاربران قرار می دهد.
پاسخگویی به سوالات مشتریان
مشتریان همیشه از برندها سوال دارند. این امر به معنای ضرورت استفاده از یک روش کاربردی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان است. پاسخگویی به سوالات مشتریان باید همیشه دقیق و کوتاه صورت گیرد، در غیر این صورت شاید در فرآیند پاسخگویی به مشتریان در عمل حوصله شان را سر ببرید. این امر تاثیرگذاری ویدئوهای برندتان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
اگر سوالات مشتریان بسیار تخصصی بود، استفاده از یک کارشناس حرفه ای در تهیه ویدئوی ریلز ضروری است. این امر اعتبار پاسخ شما را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. همچنین شاید ویدئوی مورد نظر در شبکه های اجتماعی وایرال شود.
برگزاری یک مسابقه کوچک
برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی ایده بسیار جذابی است. شما در بخش ریلز امکان دعوت از سایر کاربران برای تهیه ویدئوی پیرامون برند یا محصولات تان را دارید. این امر فضایی بسیار جذاب برای کاربران ایجاد می کند. همچنین موقعیت مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی کاربران به همراه خواهد داشت.
ایده اصلی برای برگزاری مسابقه باید به اندازه کافی ساده باشد تا مشتریان را جلب کند. همچنین تعیین یک جایزه جذاب نیز نقش مهمی در افزایش هیجان کاربران خواهد داشت. بنابراین شما با برگزاری یک مسابقه کوچک به بهترین شکل ممکن امکان جلب نظر کاربران و تعامل با آنها را خواهید یافت. این امر بهترین مثال از تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف محسوب می شود.
مطلب مرتبط: توصیه های بازاریابی در اینستاگرام برای کسب و کارهای مختلف
بدون تردید بازاریابی در بخش ریلز دردسرهای خاص خودش را دارد. بسیاری از برندها در این میان هیچ ایده ای برای کار با بخش ریلز ندارند. اگر شما هم با این بخش آشنایی کافی ندارید، ایده های مورد بحث در این مقاله کار شما را به شدت ساده خواهد کرد.