شبکه های اجتماعی چند سالی هست که کاملا جای تعاملات روزمره را گرفته اند، روز به روز هم جا پای شان در زندگی من و شما محکم تر می شود. در این بین دنیای مارکتینگ هم حسابی دستخوش تغییر شده است. به طوری که دیگر کمتر کسی به دنبال بازاریابی با شیوههای کلاسیک و متعلق به عهد باستان است. در عوض شبکه های اجتماعی حسابی یکه تازی می کنند و دل تک تک بازاریاب ها را برده اند.
همانطور که تا اسم ورزش فوتبال به گوش آدم می خورد سریع اسم هایی مثل رئال مادرید یا بایرن مونیخ به ذهن می رسد، در دنیای شبکه های اجتماعی هم بعضی از اسم ها طرفدارهای دوآتیشه خاص خودشان را دارند. مثلا همین اینستاگرام را در نظر بگیرید؛ اگر کسی را سراغ دارید که حتی یک روز بتواند بدون چک کردن اینستاگرام دوام بیاورد، ما را هم بی خبر نگذارید (ما که چنین کسی را پیدا نکردیم، فکر نمی کنم شما هم نتیجه ای بهتر از ما بگیرید!).
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم مارکتینگ در اینستاگرام یکی از الزامات بی چون و چرا برای هر برندی محسوب می شود. وگرنه دست آخر در رالی قهرمانی کسب و کار خیلی شانس بیاورید نفر آخر نمی شوید و آبروی تان به کلی از بین نخواهد رفت. البته این بدان معنا نیست که شما همین حالا آب دست تان است زمین بگذارید و پروژه بزرگ اینستاگرام مارکتینگ را شروع کنید. نخیر، اوضاع اینطوری دست نمی شود، چراکه کلی برند باسابقه با محتوای حاضر و آماده در اینستاگرام منتظر شما هستند و اصلا دوست ندارند جلوی تان کم بیاورند. به زبان خودمانی، شروع بدون برنامه بازاریابی در اینستاگرام به جای اینکه وضعیت شما را سر و سامانی بدهد، بدتر سرعت سقوط آزادتان را بیشتر خواهد کرد. ماجرا کم کم دارد به جاهای حساسش می رسد، نه؟
فرمول طلایی ما برای مقابله با چالش های ریز و درشت بازاریابی در اینستاگرام استفاده از ابزارهای درجه یک است. حتی سخت ترین کارهای دنیا هم که در نگاه اول شبیه ماموریت غیرممکن است، وقتی ابزارهای درجه یک دم دست تان باشد در یک چشم به هم زدن انجام می شود. پس اگر شما هم دوست دارید یکبار برای همیشه از شر کابوس سختی های بازاریابی در اینستاگرام خلاص شوید، در ادامه با ما همراه باشید.
مطلب مرتبط: بهترین ابزارها برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
ابزارهای طلایی برای بازاریابی بی دردسر در اینستاگرام
هرکاری در این دنیا قلق خاص خودش را دارد. همانطور که یک تیرانداز حرفه ای در کسری از ثانیه هدف مورد نظرش را تیرباران می کند، شما هم اگر به اندازه کافی تمرین بازاریابی در اینستاگرام داشته باشید خیلی راحت به هدف تان می رسید. وگرنه تازه اول دردسرهای تان خواهد بود و باید تحمل انواع و اقسام شکست ها را داشته باشید. البته در این بین یک فرق مهم هم بین شما و یک بازاریاب حرفه ای وجود دارد. این تفاوت مهم و معنادار در ابزارهایی است که یک بازاریاب همه فن حریف کنار دستش دارد. ما در ادامه سعی می کنیم با معرفی برخی از بهترین ابزارهای بازاریابی به شما کمک کنیم تا نه تنها اوضاع بازاریابی تان را زیر و رو کنید، بلکه تبدیل به یکی از همان برندهای محبوب در دنیای اینستاگرام نیز بشوید. این شما و این هم فهرست طلایی ما درباره ابزارهای اینستاگرام مارکتینگ.
هوت سویت (Hootsuite): بازاریابی با چاشنی مدیریت زمان!
احتمالا شما هم بارها و بارها این توصیه قدیمی که وقت طلاست را شنیده اید. قبول دارم این نصیحت کلاسیک آنقدر گاه و بی گاه استفاده شده که بیشتر حرص آدم را در می آورد تا اینکه کمکش کند، اما دست کم درباره عرصه بازاریابی ردخور ندارد. هرچه باشد شما قرار نیست همینطور بی مقدمه شروع به بازاریابی در اینستاگرام کنید و انتظار داشته باشید آخر ماه کلی فالوور و مشتری دوآتیشه برای برندتان سبز شود. اصلا ابزار هوت سویت اینجاست تا به شما نشان دهد بدون مدیریت زمان حتی یک فالوور هم گیرتان نمی آید.
هوت سویت یکی از ابزارهای باسابقه و از همه مهمتر کاربردی برای بازاریاب هاست. اگرچه خیلی از موسسات درباره امکانات ابزارشان حسابی رویاپردازی کرده و گاهی هم چندتایی دروغ بین حرف های شان جا می دهند، اما مدیران هوت سویت از همان روز اول بنا را بر صداقت گذاشته اند. بر این اساس هوت سویت یک ابزار جمع و جور با سه تا کاربرد اساسی است. اول از همه این ابزار به شما کمک می کند تا زمان دقیق بارگذاری محتوای تان را مشخص کرده و دیگر استرس جا ماندن از بهترین زمان انتشار محتوا را نداشته باشید. اگر شما از آن دست بازاریاب هایی هستید که همیشه نگران وضعیت بازاریابی و پست گذاشتن شان هستند، بی برو برگشت هوت سویت به کارتان خواهد آمد.
گاهی اوقات آدم دوست دارد پاهایش را روی هم گذاشته و بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزند اطلاعات دست اول درباره وضعیت اکانتش داشته باشد. هوت سویت در این مورد هم به داد شما رسیده و با هوش مصنوعی زیر و بم اکانت شما را تحلیل می کند. دست آخر هم نتیجه کار را در قالب اطلاعات روزانه، هفتگی و ماهانه پیش پای تان قرار می دهد. در گام بعدی هم با کمک به شما برای مدیریت اکانت های مختلف برندتان شما را برای همیشه از شر جا به جایی بین اکانت ها خلاص می کند.
قبول دارم هوت سویت ابزار بی نهایت کار راه اندازی است، اما اصلا نباید فکر کنید با یک ابزار بی عیب و نقص رو به رو هستید. هرچه باشد هوت سویت دست آخر یک ابزار محدود و بی نهایت جمع و جور است. پس نباید همه تخم مرغ های تان را در سبد آن قرار دهید. با این حساب یک لطفی به خود و برندتان کرده و نیم نگاهی به بقیه ابزارهای فهرست ما داشته باشید.
مطلب مرتبط: بهترین ابزارهای اتوماسیون برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی
بافر (Buffer): تولید محتوا + اتوماسیون
اتوماسیون از آن دست فناوری هایی است که صفر تا صد وضعیت کسب و کارها را زیر و رو کرده است. از آنجایی که همیشه اولین ها در زندگی انسان ها اهمیت ویژه ای دارد، بافر هم به اولین بودنش در زمینه ارائه خدمات اتوماسیون در دنیای بازاریابی افتخار می کند. شما با استفاده از بافر نه تنها امکان زمان بندی انتشار محتوای تان را دارید، بلکه با یک تیر چند نشان زده و اکانت های تان در فیس بوک، لینکدین و توییتر را نیز به طور همزمان مدیریت خواهید کرد. اگر شما حتی یک دقیقه هم تجربه بازاریابی در شبکه های اجتماعی را داشته باشید، خیلی خوب می دانید این امکان بافر مثل یک گل حساس در دقیقه 90 فینال جام جهانی فوتبال ارزش دارد!
یکی از مزایای بافر که حسابی هوش از سر بازاریاب ها برده، امکان بارگذاری محتوا و درج لینک مربوط به آن در بخش بیوگرافی به طور خودکار است. این طوری مخاطب شما اگر با پست تان ارتباط بگیرد، تنها با چند کلیک به سایت یا وبلاگ تان منتقل خواهد شد. این خودش نرخ تبدیل (Conversion Rate) شما را تا ده آسمان بالا می برد. به همه اینها باید یک رابط کاربری بی دردسر را هم اضافه کنید که حتی به بازاریاب های کاملا تازه کار هم این فرصت را می دهد تا از همه امکانات بافر بهره ببرند. خب مگر یک بازاریاب به جز یک ابزار ساده و دقیق برای بازاریابی در اینستاگرام چیز بیشتری هم برای موفقیت لازم دارد؟
اجازه دهید قبل از اینکه کارمان را درباره بافر را تمام کنیم، نیم نگاهی هم به نقطه ضعف های این ابزار داشته باشیم. اصلا بر فرض که بافر اولین ابزار تخصصی که اتوماسیون را وارد دنیای مارکتینگ کرد، آیا این ابزار واقعا بی عیب و نقص است؟
ما در روزنامه فرصت امروز خیلی دوست داشتیم در جواب سوال بالا یک «بله» قرص و محکم تحویل شما دهیم، اما راستش را بخواهید بافر اصلا چنین ابزاری نیست. صرف نظر از قیمت بالای خدمات بافر که برای یک ماه معادل 10 دلار است (تازه آن هم فقط برای یک اکانت!)، تازه می رسیم به مشکل قطع و وصل مداوم اکانت از پلتفرم بافر که صدای کلی از کاربران را درآورده است. البته مدیران بافر قول داده اند این مشکل را خیلی زود حل کنند، اما شما قبل از اینکه بی گدار به آب بزنید باید یادتان باشد بافر آن ابزار بی عیبی نیست که فکرش را می کنید. پس قبل از انتخاب خیلی خوب پیش خودتان دو دو تا چهارتا کنید تا بعدا پشیمان نشوید.
آیکون اسکوئر (Iconsquare): وقتی هیچ ترندی از زیر دست تان درنمی رود!
گاهی اوقات بعضی ابزارها آنقدر که کارایی و امکانات دارند، گرد و خاک نمی کنند. چنین ابزارهایی مثل بازیگرهای کاردرستی هستند که اتفاقا اصلا اهل حاشیه نیستند. آیکون اسکوئر هم دقیقا همین وضع را دارد و همان ابزار فوق حرفه ای است که برای سبقت از رقبا در پیچ های حساس رالی مارکتینگ لازم دارد. همانطور که می شود حدس زد در بین ابزارهای اینستاگرام مارکتینگ امکان مدیریت زمان بارگذاری پست ها امر عجیبی نیست. نقطه قوت آیکون اسکوئر هم به جای اینکه چنین گزینه کلیشه ای باشد، تحلیل دقیق ترندهای بازار است. بله درست شنیدید، تحلیل ترندهای بازار.
آیا تا به حال برای تان پیش آمده درست وقتی که همه برندهای بزرگ از یک ترند استفاده کرده اند و کمپین شان تمام شده، تازه متوجه یک ترند درست و حسابی شوید؟ اگر جواب تان به این سوال مثبت است، آیکون اسکوئر همان قطعه گمشده پازل بازاریابی تان است که مدتهاست در انتظارش هستید. اجازه دهید به جای اینکه همینطور به تعریف و تمجید از این ابزار ادامه دهیم، یک راست برویم سراغ مزایای آن.
مطلب مرتبط: مهارت های اساسی بازاریابی در اینستاگرام: نقشه راهی برای حرفه ای شدن
اولین نکته مهمی که آدم را در برخورد با آیکون اسکوئر میخکوب می کند، امکان زیر و رو کردن نظرات کاربران درباره برندتان است. این یعنی شما تنها با چند کلیک ساده به اطلاعات دسته بندی شده آیکون اسکوئر درباره اکانت تان دسترسی پیدا می کنید. البته این ابزار حرفی از خودش درنمی آورد؛ بلکه فقط با هوش مصنوعی کامنت ها و منشن های کاربران را گردآوری و تحلیل می کند. نتیجه کار هم اینکه شما در کسری از ثانیه می توانید بفهمید کاربران در چهار گوشه دنیا درباره برندتان چه می گویند.
ویژگی بعدی آیکون اسکوئر امکان زیر نظر گرفتن رقباست. ما قبلا در روزنامه فرصت امروز از اهمیت ارزیابی عملکرد رقبا برای شما گفته ایم. با این حساب تنها کاری که در این بین باید خیلی خوب و بی نقص انجام دهید، مراجعه به بخش اطلاعات رقبا در ابزار مورد بحث و لذت بردن از کارتان است. اشتباه نکنید، ما شوخی مان نگرفته است. در عوض این ابزار آیکون اسکوئر است که کار را برای شما بی نهایت ساده کرده!
آخرین ویژگی مهم آیکون اسکوئر فراهم سازی بستری مناسب برای آشنایی با اینفلوئنسرها و همکاری با آنها در اینستاگرام است. احتمالا شما هم بارها برای تان پیش آمده دوست داشته باشید با اینفلوئنسرها حسابی به رقبا پز بدهید اما فرد درست را پیدا نکرده باشید. در این صورت آیکون اسکوئر به لطف هوش مصنوعی عجیب و غریبش می تواند گزینه های مناسب را به شما معرفی کند. این طوری هم در وقت تان صرفه جویی می شود، هم اینکه مثل آب خوردن می توانید هوش و حواس مشتریان را ببرید.
اگرچه آیکون اسکوئر با هوش مصنوعی همه فن حریفش شما را از جدیدترین ترندها و نظرات کاربران مطلع می سازد، اما به هیچ وجه نباید آن را یک ابزار برای تمام شرایط در نظر بگیرید. اولین مشکل در این بین منوی کاربری عجیب آیکون اسکوئر است. این منو حتی برای بازاریاب های حرفه ای هم دردسرهای گاه و بی گاهی درست می کند. پس اگر از همین الان شیفته آیکون اسکوئر شده اید، باید کارتان را با نهایت احتیاط پیش ببرید. وگرنه هیچ بعید نیست خیلی زود سیل مشکلات شما را با خودش ببرد!
لیتر (Later): ابزاری برای سر و سامان دادن به جلوه های بصری برندتان
این واقعیت که اینستاگرام یک پلتفرم بصری است بر کسی پوشیده نیست. این روزها حتی بچه های کم سن و سال هم خیلی خوب می دانند برای لایک گرفتن در اینستاگرام باید تصاویر و ویدئوهای جالبی بارگذاری کنند. پس اگر برند شما هنوز این درس مهم را یاد نگرفته، مواجهه با اوضاع وحشتناک بازاریابی تان خیلی غیرمنتظره نخواهد بود. البته لازم نیست خیلی نگران باشید، چراکه ابزار لیتر کنار شماست تا این وضعیت را به طور کامل تغییر دهید. همانطور که می شود حدس زد، لیتر یک ابزار تخصصی برای ویرایش عکس است، اما در آن نه خبری از پیچیدگی های فوتوشاپ است، نه امکانات محدود و به درد نخور ابزارهای رایگان. در عوض لیتر مجموعه ای از ابزارهای بی عیب و نقص را با سیستم ویرایش خودکار تصاویر پیش روی شما قرار می دهد. ماجرا درست مانند فیلم های اکشن به بخش حساسش رسید، نه؟
اجازه دهید همین اول کار شما را با یک خبر خوش حسابی خوشحال کنیم. از آنجایی که هدف لیتر جلب نظر بازاریاب های تازه کار است، خیلی خوب اهمیت آزمون و خطا برای این دسته از افراد صفر کیلومتر را درک می کند. به همین خاطر هم یک ورژن رایگان برای کسانی که فقط قصد مدیریت یک اکانت را دارند ارائه کرده است. این یعنی شما می توانید اکانت برندتان را بدون هیچ هزینه اضافه ای با لیتر مدیریت کرده و با تصاویر زیبا هر کاربری را حیرتزده کنید. البته جذابیت های لیتر به همین جا ختم نمی شود، بلکه کلی گزینه طلایی دیگر هم برای شما کنار گذاشته است.
شاید جذاب ترین گزینه لیتر برای بازاریاب های تازه کار در اینستاگرام امکان سنجش تصاویر مورد نظر شما با حال و هوای کلی اکانت تان است. خب هرچه باشد شما قرار نیست همینطور بی مقدمه سراغ تولید محتوای تازه بروید و دست آخر هم انتظار استقبال بی نظیر کاربران را داشته باشید. توجه به ساختار هماهنگ محتوای مختلف شما در اکانت تان بحثی است که کمتر بازاریابی به آن توجه می کند. اشتباه نکنید، ما قصد نداریم شما را با یک نکته پیچیده تنها بگذارید؛ بلکه منظورمان فقط این است که پست های جداگانه اکانت شما در نهایت باید ارتباطی هرچند اندک با هم داشته باشند. وگرنه حتی یک کاربر هم به آنها جلب نمی شود و همه به چشم یک برند خرده پا نگاه تان می کنند. خب اگر کسی را سراغ دارید که چنین تجربه ای را دوست دارد، تا دیر نشده مقالات ما در روزنامه فرصت امروز را به او معرفی کنید!
خب اجازه دهید قبل از اینکه سراغ ابزار بعدی فهرست مان برویم، کمی هم درباره نقطه ضعف های لیتر با هم صحبت کنیم. این ابزار برای کسانی که تازه اینستاگرام مارکتینگ را شروع کرده اند، حرف اول و آخر را می زند. با این حال وقتی پای مدیریت اکانت های بیشتر در میان باشد، عملا با انبوهی از هنگ کردن های گاه و بی گاه و صدالبته محدودیت مدیریت شش اکانت مواجه خواهید بود. بخش عجیب ماجرا که آن را شبیه فیلم های کمدی می کند، بی برنامگی محض طراح های این ابزار برای رفع چنین مشکلاتی است. پس اگر شما قصد دارید فقط یک اکانت را مدیریت کنید، این بازار راست کارتان خواهد بود. وگرنه باید دنبال یک ابزار بهتر باشید.
مطلب مرتبط: اشتباهات بازاریابی در اینستاگرام
بلاگ تو سوشیال (Blog2Social): خداحافظی با فاصله بین وبلاگ و شبکه های اجتماعی!
شاید برای خیلی ها عصر طلایی وبلاگ ها دیگر به سر رسیده باشد، اما از نظر ما این دوران تازه شروع شده و حالا حالاها قرار است بازاریاب ها از مزایای آن استفاده کنند. کافی است یک عالمه مشتری مشتاق را در نظر بگیرید که مثل شرکت کنندگان مسابقه ماراتن تشنه اندکی آب برای تجدید قوا و ادامه رقابت هستند. البته در این بین به جای آب، اطلاعات دست اول درباره محصولات مختلف است که حکم مرگ و زندگی را دارد. ابزار بلاگ تو سوشیال هم دقیقا برای کمک به شما در این وضعیت طراحی شده است. حتما می پرسید چطوری؟ خب در ادامه با ما همراه باشید تا رُک و پوست کنده همه چیز را به شما توضیح دهیم.
ویژگی اصلی ابزار بلاگ تو سوشیال ایجاد یک پل ارتباطی میان وبلاگ شما و اکانت های تان در شبکه های اجتماعی است. درست است ما در اینجا فقط روی بازاریابی در اینستاگرام تمرکز کرده ایم، اما برای طراح های این ابزار هیچ فرقی بین پلتفرم های مختلف وجود ندارد. به زبان خودمانی، بلاگ تو سوشیال ابزاری برای همه فصول است!
کاری که ابزار مورد بحث ما در این بخش انجام می دهد، کمک به شما برای تبدیل محتوای وبلاگی تان به پست های تر و تمیز در شبکه های اجتماعی است. پس اگر شما هم از آن دست بازاریاب هایی هستید که زیر بار تولید محتوا در وبلاگ و شبکه های اجتماعی له شده اید، وقت آن رسیده یکبار برای همیشه با این کابوس خداحافظی کنید. قبل از اینکه پیش خودتان با انواع فکر و خیال درباره بلاگ تو سوشیال سرگرم شوید، اجازه دهید خیلی شفاف به شما بگوییم قرار نیست در استفاده از این ابزار خیلی به دردسر بیفتید. هرچه باشد طراحان این ابزار اتوماسیون را برای همین موقع ها نتیجه کارشان اضافه کرده اند.
بلاگ تو سوشیال علاوه بر اینکه به شما برای تبدیل محتوای وبلاگی به پست های درجه یک در انواع و اقسام شبکه های اجتماعی کمک می کند، کار شما برای تحلیل وضعیت اکانت های برندتان را هم ساده خواهد کرد. البته مسئولیت این بخش از کار دیگر با اتوماسیون نیست، بلکه هوش مصنوعی در اینجا یکه تازی می کند. بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید، گوش دادن دقیق به گزارش های بلاگ تو سوشیال است. پس لطفا شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا حتی یک فرصت مناسب برای بازاریابی در اینستاگرام هم از دست تان نرود.
همانطور که هر ابزاری در دنیا ایرادات خاص خودش را دارد، بلاگ تو سوشیال هم نقطه ضعف هایی دارد که اگر حواس تان نباشد مثل آب خوردن شما را به لبه پرتگاه خواهد کشاند. مهمترین ایراد این ابزار عدم پشتیبانی از پست های قدیمی وبلاگ تان است. پس اگر فکر و خیال های طولانی برای بازآفرینی محتوای قدیمی وبلاگ تان در قالب پست های اینستاگرامی دارید، بلاگ تو سوشیال حسابی شما را ناامید خواهد کرد. نکته منفی دیگر که کمی به جیب شما فشار خواهد آورد، مربوط به هزینه استفاده از امکانات مربوط به مدیریت پست ها و بارگذاری شان در زمان مناسب به طور خودکار است. شما برای اینکه از این سرویس استفاده کنید، بی برو برگشت نسخه پرمیوم بلاگ تو سوشیال را لازم خواهید داشت. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید خرید نسخه پرمیوم یک ابزار فقط برای مدیریت پست ها و زمان بندی بارگذاری شان خیلی منطقی نیست. با این حساب بهتر است از چند ابزار دیگر هم در کنار بلاگ تو سوشیال استفاده کنید.
مطلب مرتبط: مزایا و تکنیک های بازاریابی در اینستاگرام
سخن پایانی
بازاریابی در اینستاگرام دیگر مثل قدیم ها نیست که با چند تا پست خشک و خالی بشود کاربران را حسابی هیجان زده کرد. این یعنی شما باید تجدیدنظر اساسی در رابطه با کارتان داشته باشید. وگرنه خیلی زود دست تان رو می شود و دیگر هیچ کس به محتوای اکانت تان در اینستاگرام نگاه هم نخواهد انداخت.
راه حل طلایی ما در این مقاله استفاده از ابزارهای درجه یک برای بازاریابی در اینستاگرام بود. ما در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله برای بازاریابی بهتر در اینستاگرام به دردتان خورده باشد. اگر هم سوال یا نکته ای درباره ابزارهای بازاریابی در اینستاگرام داشتید، ما همیشه آماده پاسخگویی به شما هستیم.
منابع: