در دنیای تبادل سریع اطلاعات حوزه روابط عمومی برای ایجاد ارتباط درست با مشتریان و شرکت های همکار برندمان اهمیت فراوانی دارد. نمایش محتوای برندمان به صورت ویژه برای دامنه وسیعی از مخاطب به طور معمول نیازمند توانایی های بالا در کنار بودجه فراوان است. بدون صرف هزینه های هنگفت امکان توسعه برندمان در سطح جهانی وجود نخواهد داشت. بدون تردید همه برندها دارای بودجه فراوان نیستند. با این حساب تکلیف بسیاری از برندها در بازار کسب و کار و به ویژه حوزه روابط عمومی چیست؟ به نظر من راهکارهای ساده و کم هزینه تری هم برای مدیریت بهینه روابط عمومی شرکت ها وجود دارد. جلوه های بصری یکی از تاثیرگذارترین بخش های هر استراتژی روابط عمومی محسوب می شود. در ادامه این مقاله من به بررسی برخی از ایده های مناسب در زمینه استفاده از جلوه های بصری در فرآیند روابط عمومی برندها خواهم پرداخت.
1. تمرکز بر فرمت ویدئو
امروزه فرم ویدئو شهرت بسیار زیادی در میان مردم دارد. کاربران اینترنت دیگر علاقه ای به مشاهده محتوای متنی ندارند. آمار و ارقام رسمی نیز از سلطه فرمت ویدئو بر دنیای اینترنت حکایت دارد. در چنین شرایطی موفقیت در زمینه روابط عمومی بستگی به توانایی و مهارت برندها در استفاده مناسب از فرمت ویدئویی دارد. در نگاه نخست برندها برای جلب رضایت مخاطب نیازمند راه اندازی شبکه ای اختصاصی برای خود هستند. این شبکه درست مانند کانال های تلویزیونی عمل خواهد کرد. به این ترتیب مخاطب در هر زمانی امکان دسترسی به محتوای برند مورد علاقه اش را خواهد داشت.
مطلب مرتبط: نقش روابط عمومی در موفقیت کسب و کار
بی شک راه اندازی شبکه تلویزیونی از نظر اقتصادی منطقی نخواهد بود. به علاوه، اکنون راهکارهای جایگزین مناسبی برای تحقق این هدف وجود دارد. توسعه روزافزون شبکه های اجتماعی فرصت فعالیت برندها و پاسخگویی به بسیاری از نیازهای مشتریان را بدون صرف هزینه های گزاف فراهم کرده است.
مزیت استفاده از فرمت ویدئو امکان نمایش جلوه های مختلف کسب و کار، محصولات و از همه مهم تر گفت وگوی رو در رو با مخاطب هدف است. امروزه بسیاری از برندها از فرمت ویدئو برای نمایش محصولات تازه شان استفاده می کنند. ویدئوهای تهیه شده به طور معمول در شبکه های اجتماعی بارگذاری می شود. به این ترتیب دامنه وسیعی از مردم سراسر دنیا امکان مشاهده مراسم رونمایی از محصول تازه برند ما را خواهند داشت.
بدون تردید استفاده از فرمت ویدئو فقط به درد حوزه روابط عمومی برندمان نمی خورد. فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی نیز بدون استفاده مناسب از ویدئو تقریبا غیرممکن به نظر می رسد، بنابراین در کنار استفاده تخصصی از ویدئو در حوزه روابط عمومی باید به فکر توسعه سایر بخش های کسب و کار براساس آن نیز باشیم.
2. تولید محتوای ارزشمند
خبرنگارها همیشه با محدودیت زمانی مواجه هستند. امروزه نگارش یک خبر دیگر پاسخگوی نیاز رسانه ها نیست. مردم علاوه بر مطبوعات رایج شیوه های بسیار بیشتری برای دسترسی به اطلاعات و اخبار مورد علاقه شان دارند. به طور مشابه در حوزه روابط عمومی نیز صرف اطلاع رسانی اخبار مهم کاربرد ندارد. خلق داستانی جذاب برای توسعه اخبار و تعامل با مخاطب هدف در طول چند سال اخیر اهمیت بسیار بالایی یافته است.
بدون تردید تلاش برای خلق داستانی جذاب برای مخاطب کار دشواری محسوب می شود. نکته مهم عدم تجربه کافی بسیاری از برندها در این زمینه است. با این حساب چالش اصلی برندها شروع فرآیند تولید محتوای روابط عمومی براساس داستانی جذاب است. وقتی از داستان مناسب صحبت می کنم، تاکید اصلی بر روی تولید محتوای ارزشمند برای مخاطب قرار دارد. بدون محتوای ارزشمند هیچ برندی توانایی جلب نظر مخاطب هدفش را نخواهد داشت. یکی از راهکارهای مناسب در زمینه تولید محتوای ارزشمند استفاده از اطلاعات کاربردی در مورد مخاطب مان است. بهر ه گیری از جدول های مربوط به سن، جنسیت، جایگاه شغلی، محل سکونت و به طور کلی سلیقه مخاطب هدف برندمان کمک شایانی به تولید محتوای ارزشمند خواهد کرد.
یکی از ایده های جذاب در این میان تهیه اطلاعات پیرامون کاربران و سپس تولید محتوای مناسب برای مخاطب های برندمان با تفاوت های آشکار در سلیقه شان است. به این ترتیب ما به سلیقه منحصر به فرد هر مخاطب احترام گذاشته ایم.
3. توجه به فرآیند برندسازی
صرف نظر از نوع جلوه های بصری مورد انتخاب برندمان، باید نسبت به تداوم فعالیت برندسازی مان اطمینان حاصل کنیم. وقتی در حوزه روابط عمومی قصد استفاده از المان های بصری را داریم، ناخودآگاه وارد حوزه برندسازی نیز خواهیم شد. فرآیند برندسازی به طور مشخص با عناصر دیداری مختلف معنا می یابد. درست به همین خاطر برندهای موفق در زمینه طراحی لوگو و سایر بخش های گرافیکی همیشه ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب دارند.
امروزه اغلب افراد لوگو برند مک دونالد را به خوبی تشخیص می دهند. این امر در صورت حذف عناصر رنگی از لوگو نیز تغییر نخواهد کرد. به این ترتیب برندهای بزرگ در طول زمان تاثیر مورد انتظارشان را بر روی ذهن مخاطب گذاشته اند.
توصیه من درخصوص طراحی جلوه های بصری برای فرآیند برندسازی و روابط عمومی توجه به نقطه نظر کارشناس هاست. بسیاری از کارآفرینان در زمینه گرافیک مهارت خاصی ندارند. به همین خاطر تلاش برای فعالیت در این حوزه بدون استفاده از مشاوره کارشناس های ماهر به نتیجه مناسبی ختم نخواهد شد.
مطلب مرتبط: برندسازی تاثیرگذار و نگاه مشتریان
4. مفهوم اتاق های خبر آنلاین
یک مطالعه خلاقانه از سوی موسسه Tek Group بیانگر مراجعه 79درصد از روزنامه نگارها به اتاق های خبر آنلاین برای دسترسی به اخبار پیرامون حوزه کسب و کار (به ویژه کسب و کارهای کوچک) است. نخستین پرسش در اینجا ماهیت اتاق های خبر آنلاین است. به طور معمول برندها به منظور توسعه هرچه سریع تر اخبار پیرامون خود اقدام به راه اندازی بخشی ویژه در سایت شان تحت عنوان «اتاق خبر آنلاین» می کنند. به این ترتیب در بخش موردنظر علاوه بر اخبار مربوط به شرکت، وضعیت کلی حوزه کسب و کار نیز مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. به همین دلیل اغلب خبرنگارها به جای تماس با برندها اقدام به استفاده از این بخش می کنند. این امر چند مزیت قابل توجه دارد. نخست اینکه ترافیک سایت برندها افزایش می یابد. دوم و از همه مهم تر، جایگاه برند موردنظر توسعه قابل توجهی خواهد یافت. به این ترتیب برند ما نقش کارشناسی ماهر در حوزه تخصصی اش را ایفا می کند.
یکی از نکات مهم در حوزه فعالیت خبری برندها توجه به المان های بصری در تولید اخبار است. دیگر عصر روزنامه های سیاه و سفید و بدون تصویر گذشته است بنابراین در فرآیند تولید اخبار رسمی باید علاوه بر متن مناسب از تصویر و ویدئو جذاب نیز استفاده کرد. به این ترتیب برند ما در مسیر توسعه روابط عمومی خود موفقیت قابل توجهی به دست خواهد آورد.