بدون هیچ گونه شکی، روابط عمومی چیزی فراتر از تنظیم کردن و ارسال مطالب و مقالات به روزنامه ها و رسانه های عمومی یا پست گذاشتن اعلان های مطبوعاتی است. حوزه گسترده روابط عمومی چندین فعالیت مرتبط را دربرمی گیرد که هدف اصلی همه آنها انتقال پیام هایی خاص با هدف مشخص است. مسئولیت مدیریت روابط بین شرکت و همه مخاطبان عام، به عهده خود شما خواهد بود.
روابط عمومی یکی از آن ارکانی است که می تواند با کمترین هزینه و کمترین زمان ممکن به کسب و کارهایی را که نوآورانه هستند و جنبه های از هم گسیختگی دارند مورد پوشش قرار دهد. عدم توجه به روابط عمومی در شرکت، در نهایت باعث خواهد شد تا از رسیدن به موفقیت های چشمگیر دور بمانید.
روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات و کوشش های حساب شده ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می دهد. روابط عمومی یکی از مهم ترین قسمت های هر مجموعه فعال در عرصه تجارت به شمار می رود. این در شرایطی است که معمولاً اهمیت این بخش به فراموشی سپرده شده و کمپانی ها صرفاً روی رشد اقتصادی خود متمرکز می شوند.
حال آنکه صاحبان صنایع و شرکت های بزرگ به صراحت اذعان می کنند رویکرد نادرست به بخش روابط عمومی و تلاش برای تقویت آن، یکی از قاتلان فرصت های بزرگ کسب و کار آنها محسوب می شود. امروزه در شرکت های مدرن جهان همانند گوگل یا اپل می توانید پویاترین بخش مجموعه را در قسمت روابط عمومی آن بیابید. برنامه ریزی دقیق، استفاده از نیروی های متخصص به ویژه در حوزه روانشناسی و همچنین بهره برداری از دانش روز در حوزه علوم اجتماعی منتج به ایجاد تیم هایی قدرتمند در قسمت روابط عمومی این شرکت ها شده است.
در رابطه با مزایای روابط عمومی نسبت به تبلیغات، می توان بیان کرد که برای چاپ شدن یا نمایش پیام تبلیغاتی باید مبلغ قابل توجهی بپردازید ولی اگر از روابط عمومی استفاده کنید، نیاز به پرداخت هیچ پولی نیست و نویسنده یا گزارشگر بدون دریافت مبلغ درباره شما، کسب و کارتان و محصولات تان مطلب می نویسد. درواقع او خودش به دنبال اطلاعاتی بوده و با کسب و کار شما آشنا شده است. تأثیر روابط عمومی بسیار بیشتر از تبلیغات است. زمان اثرگذاری و ماندگاری روابط عمومی بسیار بیشتر از تبلیغات است و می تواند تا مدت ها بر میزان فروش شما تأثیر بگذارد. در این تعریف روابط عمومی همان رسانه ها در نظر گرفته می شوند.
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق
- مردم درباره آنچه می بینند حرف می زنند. آنها هرچه را بیشتر در مقابل خود ببینند بیشتر به آن اهمیت می دهند. اگر بیشتر به مسائل تجاری اهمیت دهند، در این باره بیشتر صحبت خواهند کرد و ذهن شان بیشتر درگیر این دست مسائل خواهد بود و در شبکه های اجتماعی خود نیز این قبیل مسائل را به اشتراک خواهند گذاشت، اما نمی دانند تمام این اتفاقاتی که رخ می دهند به دلیل به کارگیری تکنیک های روابط عمومی است. روابط عمومی اغلب کم صدا است. کمپین های روابط عمومی بعد از مدت زمان بیشتری نتیجه بخش هستند و یک انجمن واقعی تر و پایدارتری تشکیل می دهند.
- روابط عمومی به شما کمک می کند تا در اذهان مخاطبان و سازمان ها اعتبار خود را کسب کنید. اخبار رسمی با احاطه به فعالیت سازمان ها و شرکت ها، به شما کمک خواهد کرد تا هرچه بیشتر در سطح انظار عمومی پدیدار شده و برند خود را در جایگاه مناسب جامعه جای دهید. درواقع ما با ابزارهای برندسازی و روابط عمومی شما را قادر خواهیم کرد علاوه بر کسب اعتبار، به کسب و کار خود رونق ببخشید.
- روابط عمومی یکی از بخش های کلیدی در شرکت هایی است که کسب و کار تجاری دارند. بیشتر روابط عمومی را به عنوان مبلغ می شناسند درحالی که روابط عمومی فراتر از همه این حرف هاست. بزرگی و کوچکی یک شرکت یا کسب و کار ربطی به وجود یا عدم روابط عمومی ندارد. برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار، روابط عمومی نقش مهمی ایفا می کند.