استراتژی های مختلف بازاریابی طرفداران خاص خودشان را دارند. همانطور که مردم طرفدار تیم های ورزشی گوناگونی هستند، بازاریاب ها هم براساس سلیقه سراغ استراتژی ها می روند. این امر باعث شده گاهی اوقات انتخاب بهترین گزینه ممکن بدل به هزارتویی بی پایان شود. خب وقتی همه چیز به سلیقه شخصی بازاریاب ها منتهی می شود، آیا جایی برای مقایسه باقی می ماند؟
اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از استراتژی هایی است که در طول سال های اخیر طرفداران بی نهایت زیادی پیدا کرده است. در این میان برخی از بازاریاب ها برای بهبود چهره شان در بازار سراغ انواع اینفلوئنسرها رفته اند. نکته ای که این وسط کاملا مورد بی توجهی قرار گرفته، نیاز برندها به چنین استراتژی است. آیا واقعا کسب و کارهایی که از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده می کنند، به آن نیاز دارند؟
سوال بالا به راحتی قابل چشم پوشی نیست. اگر هم قرار بر یافتن جوابی برای آن باشد، باید با دقت نظر تمام اوضاع را زیر ذره بین برد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم یکبار برای همیشه سراغ بررسی آماری استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ برویم. خب شاید بازاریاب ها با هم اختلاف نظر داشته باشند، اما آمارها که دیگر دروغ نمی گویند!
مطلب مرتبط: اینفلوئنسر مارکتینگ چطور انجام می شود؟
شما در این مقاله با آمارهای معتبر درباره اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا خواهید شد. اگر دوست دارید اطلاعات جامعی درباره این شیوه پیدا کنید و براساس یافته های آماری دقیق دست به انتخاب بزنید، این مقاله مخصوص شماست.
ارزش کل بازار اینفلوئنسر مارکتینگ: یک بازار 21 میلیارد دلاری!
چند تا بازار را سراغ دارید که 21 میلیارد دلار ارزش داشته باشد؟ بی شک صحبت درباره چنین عددی برای هر کسی جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. ما در دنیایی زندگی می کنیم که گاهی اوقات برندها به خاطر چند هزار دلار ورشکسته می شوند. بنابراین چنین اعداد و ارقامی هوش از سر هر کارآفرینی خواهد برد.
براساس گزارش موسسه استاتیستا (Statista) در پایان سال 2022 ارزش بازار اینفلوئنسر مارکتینگ با رشدی 105 درصدی نسبت به سال قبل به 20.1 میلیارد دلار رسید. این یعنی در طول فقط یک سال این بازار ارزش دو برابری پیدا کرده است. به همین خاطر شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به نگاه ویژه به این استراتژی دارید.
میزان استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ: از هر چهار تا مارکتر، یک نفر
تقریبا 25 درصد از بازاریاب های دنیا از اینفلوئنسر مارکتینگ به طور مداوم استفاده می کنند. این امر نه به خاطر علاقه توخالی به این استراتژی، بلکه اثرگذاری اش بر روی مخاطب هدف است.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها یکی از باهوش ترین اهالی دنیای کسب و کار هستند. به همین خاطر هیچ وقت بی گدار به آب نزده و همیشه حواس شان به تمام جزییات هست. به همین خاطر اگر فکر می کنید آنها همین طور الکی سراغ یک استراتژی می روند، سخت در اشتباهید.
آدم ها در زندگی روزمره وقتی دوستان و همکاران شان به یک پدیده واکنش مثبت نشان می دهند، ذهنیت شان به سرعت تغییر می کند. خب اگر بقیه تیم های بازاریابی از استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ به خوبی سود می برند، چرا شما گاردتان را کمی پایین نمی آورید؟
خرده فروشی ها و اینفلوئنسرها: وقتی پای نیمی از خرده فروشی ها در میان است
براساس گزارش موسه شاپیفای در طول یک دهه اخیر تقریبا نیمی از خرده فروشی ها به طور مداوم با اینفلوئنسرها همکاری داشته اند. این امر از نقطه نظر اثرگذاری بر روی مخاطب هدف اهمیت بسیار ویژه ای دارد. بنابراین اگر شما به دنبال اثرگذاری مناسب بر روی مخاطب تان هستید، باید این آمار را نیز پس ذهن داشته باشید.
معمولا خرده فروشی ها زیاد در حوزه تبلیغات و بازاریابی حضور پررنگی ندارند. با این حال همین اتفاق پیرامون اینفلوئنسر مارکتینگ کاملا برعکس است. شاید همین امر اهمیت استراتژی مورد بحث را نشان داده و به کسب و کارها اجازه اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف را دهد. خب در طول سال های اخیر بازار خرده فروشی ها هم حسابی رقابتی شده است. پس بد نیست از همین حالا به فکر تقویت میزان رقابت در بازار باشید.
تولید محتوای بهتر: 36 درصد از برندها رأی مثبت داده اند!
چه کسی گفته تیم بازاریابی باید همیشه دست به تولید محتوا بزند؟ گاهی اوقات کسانی بیرون از تیم شما با مهارت و دانش بیشتر در انتظار یک همکاری مثبت هستند. بنابراین اگر شما درباره توانایی تان برای تولید محتوای مناسب شک و تردید دارید، بد نیست کمی به خودتان استراحت دهید.
بی شک هیچ بازاریابی به راحتی با کنار گذاشتن رویای تولید محتوا موافقت نمی کند. درست به همین خاطر در این بخش نیاز به آمار و ارقام دقیق حس می شود. براساس گزارش موسسه لینکیا (Linqia) در طول سال 2021 نزدیک به 36 درصد از بازاریاب ها نسبت به خروجی بهتر همکاری با اینفلوئنسرها رأی مثبت داده اند. معنای این رأی کیفیت بهتر محتوای تولیدشده از سوی این افراد در مقایسه با ثمره کار تیم های بازاریابی است.
بسیاری از تیم های بازاریابی فکر می کنند در صورتی که انحصار تولید محتوا را از دست بدهند، خیلی زود از کار بیکار خواهند شد. خب در این صورت باید کمی هم که شده دیدگاه شما را تغییر دهیم. یادتان باشد، کسی در این دنیا قرار نیست به طور کامل جای شما را بگیرد. این امر به شما کمک می کند تا مهارت های خود را فراتر از صرف تولید محتوا توسعه دهید.
مطلب مرتبط: مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ برای برندها
واقعیت این است که اینفلوئنسرها به دلیل مهارت بیشتری که در حوزه ارتباط با مخاطب دارند، روش های بهتری برای تولید و ارائه محتوا بلد هستند. بی شک هر بازاریابی نیز امکان یادگیری این مهارت ها در طول زمان را دارد، اما معمولا بازاریاب ها در موقعیت یادگیری آن قرار نمی گیرند. پس چه بهتر که کار را به کاردان بسپاریم!
محل تجمع اینفلوئنسرها: اینستاگرام و دیگر هیچ
این روزها کلی شبکه اجتماعی مختلف دم دست کاربران قرار دارد. از فیس بوک و توئیتر (ایکس فعلی!) گرفته تا تیک تاک و یوتیوب، همه و همه گزینه های جالبی محسوب می شوند. در این میان اینستاگرام تقریبا داستان متفاوتی دارد. اصلا تحول اساسی شبکه های اجتماعی با ظهور این پلتفرم رقم خورد. بنابراین جای تعجب ندارد که اینفلوئنسرها آن را به هر پلتفرمی دیگری ترجیح دهند. بر اساس گزارش موسسه استاتیستا، اینستاگرام میزبان بیش از 70 درصد اینفوئنسرها در سراسر دنیاست. این یعنی تقریبا تمام گزینه هایی که به درد شما می خورند، در این فضا حضور دارند. درست به همین دلیل شما برای همکاری با اینفلوئنسرها چاره ای به غیر از حضور در اینستاگرام نخواهید داشت.
باور کنید یا نه، اینستاگرام در مقایسه با بقیه پلتفرم ها از نظر میزان محبوبیت وضعیت بسیار بهتری دارد. درست به همین خاطر شما باید خودتان را برای حضور متفاوت در این پلتفرم آماده کنید. وگرنه همیشه کمپین های بازاریابی تان با مشکلات اساسی رو به رو خواهد شد.
چشم انداز آینده اینفلوئنسر مارکتینگ: رشد ارزش بازار تا سال 2025
اگر یادتان باشد، در بخش اول گفتیم ارزش بازار اینفلوئنسر مارکتینگ نزدیک به 22 میلیارد دلار است. البته این فقط آمارهای مربوط به الان است و کسی از آینده خبر ندارد. با این حال محبوبیت رو به رشد اینفلوئنسر مارکتینگ اطلاعات مهمی در اختیار ما قرار می دهد. این یعنی شما در طول سال های آینده به طور مداوم شاهد افزایش ارزش این بازار بزرگ خواهید بود. به طوری که تا سال 2025 ارزش این بازار تقریبا سه برابر خواهد شد.
براساس گزارش موسسه هاب اسپات، همین حالا هم اینفلوئنسر مارکتینگ رشد بی نهایت بالایی را تجربه می کند. به همین خاطر اگر فکر می کنید در طول ماه های آتی قرار است اوضاع کمی آرام بگیرد، سخت در اشتباهید.
معمولا کارشناس ها هر دهه را با یک نام مشخص می شناسند. شاید از نقطه نظر بازاریابی یک دهه اخیر و به ویژه یکی دو سال گذشته متعلق به اینفلوئنسرها باشد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز تاکید ویژه ای بر روی استفاده از موقعیت مناسب کسب و کار در این میان داریم. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
رشد اینفلوئنسر مارکتینگ پدیده ای نیست که یکی دو تا برند بزرگ توانایی مقاومت یا تغییرش را داشته باشند. به همین خاطر شما از همین حالا باید آماده سرمایه گذاری بر روی این حوزه شوید. وگرنه حسابی از رقبای خود عقب می افتید.
میانگین هزینه: 5.78 دلار برای هر مخاطب
همه بازاریاب ها در دنیا دوست دارند از شیوه ای ارزان و بی دردسر برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف سود ببرند. نکته مهم در این میان تفاوت میان عرصه بازاریابی و تبلیغات است. در حالی که تبلیغات همیشه هزینه های گزافی روی دست بازاریاب ها می گذارد، اوضاع درباره مارکتینگ به طور کامل متفاوت است. مثلا همین الگوی بازاریابی با کمک اینفلوئنسرها را در نظر بگیرید؛ میانگین هزینه هر برند در این حوزه معادل 5.78 دلار خواهد بود.
اگر بخواهیم با یک نگاه کلی به ماجرا بپردازیم، اینفلوئنسر مارکتینگ از نظر میانگین هزینه برای برندها در رده های میانی جای دارد. هنوز هم بازاریابی ایمیلی به دلیل هزینه های بی نهایت اندک گزینه جذابی محسوب می شود. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز تاکید بسیار زیادی بر روی استفاده از این الگوی کلاسیک داریم.
نکته کلیدی در این میان ضرورت استفاده از شیوه های نوین برای بازاریابی است. مثلا نسل جوان را در نظر بگیرید؛ آنها دیگر مثل پدر و مادرهای شان دائما به سرویس های ایمیل سر نمی زنند بنابراین شما چاره ای ندارید به غیر از اینکه سراغ گزینه های مناسب برای آنها بروید. فقط در این صورت کمپین های بازاریابی شما با بی توجهی محض آنها رو به رو نخواهد شد.
مطلب مرتبط: اینفلوئنسر مارکتینگ موفق با 5 نکته طلایی
خیلی از تیم های بازاریابی برای تعامل با مشتریان جوان دردسرهای زیادی را پشت سر می گذارند. اگر شما هم از همه این دردسرها خسته شده اید، یکی از بهترین روش ها مربوط به اینفلوئنسر مارکتینگ است. دلیل آن هم کاملا روشن است: مشتریان جوان حسابی از اینفلوئنسرهای محبوب خوش شان می آید. بنابراین شما با ارتباط نزدیک با این دسته از افراد به مرور زمان بدل به گزینه ای جذاب برای مشتریان خواهید شد.
تعداد اینفلوئنسرها: برندها زیر 10 تا را دوست دارند!
اینکه یک برند با چند تا اینفلوئنسر در طول زمان همکاری داشته باشد، سوالی است که اهمیت بی نهایت زیادی دارد. بسیاری از کسب و کارها برای اینکه در طولانی مدت محبوبیت شان در میان مشتریان را حفظ کنند، نیاز به همکاری با افراد متنوع دارند. البته در این میان تنوع بیش از اندازه نیز دردسرساز می شود؛ چراکه این تنوع عملا هویت یک برند را هدف گرفته و نگاه مشتریان را کمی منفی خواهد کرد.
همه ما دوست داریم در برندهای مورد علاقه مان عنصری از ثبات را پیدا کنیم. به همین خاطر همکاری میان برندها با تعداد مشخصی از اینفلوئنسرها اهمیت بسیار ویژه ای دارد. اگر شما توانایی مدیریت این همکاری ها به طور درست و اصولی را نداشته باشید، خیلی زود بدل به برندی کلیشه ای خواهید شد.
بر اساس گزارش موسسه سوشیال اسپروت (Social Sprout) تقریبا نیمی از کسب و کارهای فعال در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ با کمتر از 10 اینفلوئنسر همکاری دارند. دلیل این امر را در سطرهای بالا به خوبی توضیح دادیم، اما نکته کلیدی در این میان همکاری با این 10 نفر یا کمتر به طور همزمان است. به زبان خودمانی، کسب و کارها ترجیح می دهند به جای خاتمه همکاری با یک اینفلوئنسر به تنوع گزینه های خود اضافه کنند. ماجرا حسابی جذاب شد، نه؟
میزان سرمایه گذاری: 10 تا 20 درصد به طور منظم
اینکه یک استراتژی بازاریابی بازگشت سرمایه خوبی دارد با اینکه بازاریاب ها چقدر روی آن ریسک می کنند، دو ماجرای کاملا متفاوت هستند. درست به همیت خاطر شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده از آمارهای دقیق به همراه درک تجربه روزمره بازاریاب ها دارید.
اگر دقت کرده باشید، خیلی از بازاریاب ها به زور در یک حوزه سرمایه گذاری کرده و همیشه دوست دارند روش های مطمئن را دنبال کنند. بی شک اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش مطمئن یا امتحان پس داده در طول زمان نیست. به همین خاطر هنوز هم خیلی از بازاریاب ها روی خوش به آن نشان نمی دهند. اگر فکر کرده اید با چند تا نکته دم دستی و ساده نظر بازاریاب ها عوض می شود، حسابی در اشتباه هستید.
بازاریاب ها به طور میانگین بین 10 تا 20 درصد از بودجه تیم شان را بر روی اینفلوئنسر مارکتینگ هزینه می کنند. این امر به آنها کمک می کند تا در طول زمان اوضاع شان را به طور مداوم بهبود بخشیده و هزینه زیادی هم از جیب شان نکنند.
شاید پیش خودتان فکر کنید آمار سرمایه گذاری بالا بی نهایت فاجعه محسوب می شود خب شاید حق با شما باشد، اما یادتان نرود این الگوی بازاریابی هزینه کمی برای کسب و کارها به همراه دارد. چه بسا با همین میزان سرمایه گذاری اندک نیز اوضاع برندها حسابی متحول شود.
افزایش همکاری ها: پیش بینی 7 میلیارد دلاری
اینفوئنسرها همینطور مفت و مجانی با کسب و کارها همکاری نمی کنند. خب آنها در طول سال های اخیر محبوبیت زیادی در میان کاربران شبکه های اجتماعی پیدا کرده اند و انتظار کسب درآمد از این اعتبار را دارند. به همین خاطر برندها برای همکاری با این آدم های مشهور باید دست به جیب شوند.
براساس گزارش موسسه استاتیستا، در طول سال آینده کسب و کارها به احتمال زیاد 7 میلیارد دلار بیشتر دستمزد به اینفلوئنسرها پرداخت خواهند کرد. این نکته بی نهایت کلیدی در دنیای کسب و کار محسوب می شود؛ چراکه به شما امکان فراتر رفتن از محاسبات ساده درباره این حوزه را می دهد.
مطلب مرتبط: همه آن چیزی که باید درباره اینفلوئنسر مارکتینگ بدانیم
بی شک کسی تا قبل از دوران اوج گیری اینفلوئنسر مارکتینگ در طول یکی دو سال اخیر حتی فکر چنین اعداد و ارقامی را هم نمی کرد. با این حال اوضاع هیجان انگیز فعلی تازه اول راه است. دوست داشته باشید یا نه، این استراتژی برای سال های متمادی مهمان خانه های ما خواهد بود. پس بهتر است خودمان را با آن هماهنگ کنیم وگرنه در طول زمان حسابی اذیت خواهید شد.
افزایش 7 میلیاردی دستمزدها در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ نگاه خیلی ها را به این حوزه جلب خواهد کرد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کسب و کارها از هر فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده خواهند کرد. به علاوه، تعداد هرچه بیشتری اینفلوئنسر در طول سال های اخیر وارد بازار خواهد شد. شاید در اولین نگاه این اتفاق خوبی باشد، اما یادتان نرود، همه اینفلوئنسرها به درد کار شما نمی خورند پس در نهایت شما باید کمی وسواس بیشتر در این حوزه به خرج دهید.
شما را نمی دانم، ولی من که حوصله زیادی برای سبک و سنگین کردن گزینه ها در رابطه با اینفلوئنسر مناسب ندارم. به همین خاطر شاید بد نباشد از یکجایی به بعد مشتریان تان را در کانون توجه قرار دهید. اینطوری هر اینفلوئنسری که آنها تایید کنند، گزینه خوبی برای کسب و کار شما خواهد بود.
اینفلوئنسرها در تیک تاک: یک جامعه 100 هزار نفری در آمریکا
تیک تاک یکی از پلتفرم هایی است که به توسعه وضعیت اینفلوئنسرها کمک کرده است. این روزها خیلی از مردم در سراسر دنیا شغل شان را تولید محتوا در تیک تاک می دانند. خیلی از این افراد نیز در واقع اینفلوئنسر هستند. به همین خاطر شما باید تمام توان تان برای همکاری مناسب با این دسته از افراد را به کار بگیرید.
یک آمار جالب درباره اینفلوئنسر مارکتینگ مربوط به تعداد اعضای این جامعه در آمریکاست. بر این اساس فقط در سال 2023 نزدیک به 100 هزار اینفلوئنسر آمریکایی در تیک تاک داشته ایم. بی شک این رقم برای بسیاری از کشورهای دیگر نیز بالا خواهد بود. این امر به خوبی دامنه تنوع حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ را نشان می دهد. بنابراین اصلا جای نگرانی نیست؛ چراکه شما کلی گزینه برای انتخاب داشته و تقریبا از هر کسب و کار نماینده پیدا خواهید کرد.
اینستاگرام: پلتفرمی گوش به فرمان اینفلوئنسرها
اگر دقت کرده باشید، در بخش های قبل درباره اهمیت اینستاگرام به عنوان گزینه اول اینفلوئنسرها با هم حرف زدیم. این نکته تازه ای نیست. با این حال تاثیرپذیری بالای اینستاگرام از اینفلوئنسرها ارزش بررسی بیشتر را دارد. اوضاع طوری شده که در هر آپدیت این پلتفرم باید انتظار برآورده شدن یکی از خواسته های اساسی اینفلوئنسرها را داشته باشیم.
راستش را بخواهید، اینستاگرام تمام دلایل لازم برای تحویل گرفتن اساسی اینفلوئنسرها را دارد. خب حضور این دسته از افراد در اینستاگرام درآمد خوبی برای پلتفرم دارد. بنابراین تبدیل اینستاگرام به پلتفرمی موردپسند مخاطب کاری نیست که ایرادات زیادی داشته باشد، مگر نه؟
سخن پایانی
استفاده از اعداد و ارقام برای بررسی موضوعات مختلف همانقدر که روشنگر است، امکان ایجاد گمراهی یا گیج کردن مخاطب را نیز دارد. به همین خاطر ما در استفاده از آمارها در این مقاله یک راست سراغ معتبرترین منابع موجود رفتیم. این امر به شما چشم انداز خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و هنگام تصمیم گیری نیز به راحتی آب خوردن دور گزینه های نامناسب را خط خواهید کشید.
مطلب مرتبط: چرا اینفلوئنسر مارکتینگ برای برندها مهم است
هدف ما در این مقاله بررسی آماری اوضاع اینفلوئنسر مارکتینگ بود. اگر شما هم علاقه زیادی به این حوزه دارید، موضوعات مورد بحث در این مقاله مقدمه خوبی برای ورودتان به بحث خواهد بود. یادتان نرود، آمارهای مورد بحث در این مقاله فقط برای چند ماه معتبر است؛ چراکه در ادامه آمارهای تازه ای منتشر شده و اوضاع بازار تغییر خواهد کرد. تا آن موقع امیدوارم این مقاله کارتان را راه بیندازد. قول می دهم خیلی زود با اطلاعات تازه و به روز دوباره همراه تان باشیم. مثل همیشه اگر سوال یا مشکلی در رابطه با اینفلوئنسر مارکتینگ داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده پاسخگویی به شما هستند.
منابع: