در سال 1984 برند نایک با برترین بسکتبالیست آن دوران؛ مایکل جردن وارد همکاری شد تا خط تولید کتانی Air Jordanans را ایجاد نماید. نتیجه این اقدام، فروش 100 میلیون دلاری در کمتر از 12 ماه بود که یک رکورد تاریخی محسوب می شود. درواقع امروزه همه افراد این نوع از کتانی های نایک را با نام مایکل جردن می شناسد. این اقدام، یکی از نمونه های بسیار موفق در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ محسوب می شود. در این رابطه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که امروزه استفاده از ظرفیت های اینترنت به مهم ترین اقدام در زمینه بازاریابی تبدیل شده است. در این زمینه، اکثریت افراد بیشترین زمان حضور خود در اینترنت را به شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند. در این رابطه شما بدون توجه به اینفلوئنسرها به عنوان افرادی که بیشترین توجهات به سمت آنها است، شانس رشد محدودی را خواهید داشت. در این راستا سوالاتی نظیر اصول همکاری و نحوه پیدا کردن بهترین گزینه، وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد. با این حال قبل از آن لازم است تا توضیحات اولیه مطرح گردد. به صورت کلی برای شناخت اینفلوئنسر لازم است تا انواع آن را بشناسید. به صورت کلی افرادی که از 1000 تا 10 هزار دنبال کننده دارند، نانو اینفلوئنسر محسوب می شوند. در مرحله بعد از 10 هزار تا 100 هزار عنوان میکرواینفلوئنسر را به دست می آورند و از 100 تا 500 هزار هم ماکرواینفلوئنسر هستند. از 500 هزار تا یک میلیون هم مگا اینفلوئنسر محسوب می شوند. پس از این مرحله دیگر نباید افراد را در گروه اینفلوئنسرها دانست و وارد حوزه سلبریتی می شوند. به همین خاطر حتی فردی که تمام شهرت خود را از بستر اینترنت به دست آورده است را هم می توان جزو سلبریتی ها محسوب کرد. در این زمینه سوال مهم این است که همکاری با این افراد در کنار رشد صفحه چه مزیت های دیگری هم دارد؟ درواقع این افراد به علت محبوبیت و شهرتی که دارند، اعتبار برند شما را افزایش می دهند. همچنین به علت رابطه خوبی که با مخاطبان خود دارند، می توانید از آنها برای تحقق خواسته های خود نیز استفاده کنید. برای مثال اگر تمایل دارید که 1000 نفر در کمپین شما شرکت کنند، از طریق این افراد حتی در شرایطی که تنها 300 نفر دنبال کننده دارید، می توانید به این خواسته دست پیدا کنید. در ادامه 10 نکته مهم در زمینه اینفلوئنسر مارکتینگ موفق را بررسی خواهیم کرد.
1-مخاطب هدف خود را بشناسید
نخستین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما در تلاش برای جذب چه گروهی هستید؟ این موضوع کمک خواهد کرد تا از بین گزینه های موجود، مناسب ترین اینفلوئنسرها در زمینه کاری خودتان را انتخاب نمایید. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر ارتباط لازم میان شما و اینفلوئنسر مورد نظر وجود نداشته باشد، ابدا نتیجه لازم را به دست نخواهید آورد.
مطلب مرتبط: اینفلوئنسر مارکتینگ و نکاتی که اسپانسرها باید بدانند
2-توقعات خود را مشخص نمایید
شما باید بدانید که از طریق اینفلوئنسر می خواهید به چه اهدافی دست پیدا کنید. برای مثال برخی از برندها تنها افزایش مخاطبان را مدنظر قرار می دهند و برای برخی برندهای دیگر ابدا تعداد دنبال کننده مهم نبوده و مشتری سازی، خواست اصلی محسوب می شود. همچنین ممکن است برخی از برندها بخواهند که یک اینفلوئنسر به سفیر برند آنها تبدیل شود که این امر به معنای همکاری طولانی مدت است. به صورت کلی در هر زمینه ای اگر هدف از قبل مشخص نباشد، طبیعی است که نمی توان نتایج را نیز پیش بینی نمود.
3-به بودجه خود توجه نمایید
در رابطه با بودجه توصیه می شود که در ابتدا نگاهی به هزینه های رایج خود داشته باشید. درواقع بسیاری از موارد است که می توانید آنها را حذف کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که هر استراتژی بازاریابی، عمر مفید خود را دارد و تاکید بیش از حد بر روی آنها، ابدا نتیجه ای را در پی نخواهد داست. پس از این مرحله لازم است تا بودجه ای را برای همکاری با اینفلوئنسر در نظر بگیرید. این موضوع کمک خواهد کرد تا انتخابهای سریع تر و بهتری را داشته باشید.
4-کد تخفیف مخصوص ایجاد نمایید
برای این امر که بدانید همکاری با اینفلوئنسر موردنظر تا چه اندازه نتیجه بخش بوده است، ابدا نمی توان به دنبال کنندگان جدید صفحه اعتماد کرد. درواقع ممکن است حتی بخش عمده ای از آنها فیک باشند. در این رابطه برای شما افزایش فروش مهم بوده و یکی از اقدامات رایج این است که اینفلوئنسرها کد تخفیف خود را اعلام می کنند که این امر باعث خواهد شد تا بتوانید نسبت به میزان تاثیر اقدام اینفلوئنسر، درک بهتری را پیدا کنید.
5-جست و جوی کافی داشته باشید
برای این امر که اطمینان داشته باشید اینفلوئنسر انتخابی بهترین گزینه موجود است، شما نیاز به تحقیقات متعدد دارید. در این زمینه ابتدا می توانید از کارمندان خود سوال بپرسید. پس از آن نظرسنجی از مشتریان و مخاطبان می تواند نتایج فوق العاده ای را به همراه داشته باشد. با این حال هیچ یک از این راهکارها به اندازه جست و جوی اینترنتی، مناسب نخواهد بود. در این زمینه می توانید از موتور جست و جوگر گوگل استفاده کنید و عبارت 10 اینفلوئنسر برتر در حوزه موردنظر خود را وارد کنید. در این رابطه برخی از نرم افزارها نیز وجود دارد که به صورت تخصصی، آمار اینفلوئنسرها را در اختیار شما قرار می دهند. در اینستاگرام نیز هنگامی که یک اینفلوئنسر را دنبال می کنید، می توانید افراد مشابه او را نیز مشاهده کنید این امر پیدا کردن گزینه ها را ساده تر خواهد کرد. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که حداقل سه گزینه اصلی داشته باشید تا در صورت بروز مشکل، برنامه های شما کاملا نابود نشود. پس از پیدا کردن گزینه های موردنظر خود، لازم است تا از افراد بخواهید تا آمار اشتراک گذاری پست ها و بازدید استوری را در اختیار شما قرار دهند. این موارد تنها آمارهای قابل اعتماد محسوب می شود.
مطلب مرتبط: اینفلوئنسر مارکتینگ و درآمدزایی از شبکه های اجتماعی
در آخر نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که از افرادی که قبلا با موارد مورد نظر شما همکاری داشته اند، مشورت بگیرید. با این اقدام شما با اطمینان می توانید اینفلوئنسر مارکتینگ را شروع نمایید. توصیه می شود تنها انتظارات خود را تعیین کرده و فرد را در نحوه انجام آن، آزاد بگذارید.