ما اکنون در عصر فناوری و ارتباطات زندگی می کنیم. بسیاری از کارشناس های حوزه کسب و کار فعالیت برندها در چنین عصری را همراه با مزیت های فراوان می دانند. بر این اساس امروزه امکان دستیابی به موفقیت در حوزه کسب و کار بیش از هر زمان دیگری ارزیابی می شود. بیشک چنین برداشتی بخشی از واقعیت دنیای امروز را بیان می کند. در عین حال باید به سوی دیگر ماجرا نیز توجه داشت. با توسعه فناوری ارتباطی و دسترسی مردم به دامنه وسیعی از اطلاعات جلب توجه آنها بسیار دشوار شده است. امروزه مردم به سادگی دچار حواس پرتی می شوند. تا همین چند سال پیش اغلب برندها تبلیغات تلویزیونی و استفاده از بیلبوردها را شیوه هایی مناسب برای جلب نظر مخاطب ارزیابی می کردند. با تغییر دنیای کسب و کار وضعیت بازاریابی و تبلیغات برندها نیز دستخوش تغییر و تحول بسیار زیادی شده است. به این ترتیب برندها باید بیشتر توجه شان را معطوف به بازاریابی و تبلیغات سازگار با گوشی های همراه نمایند.
ابتدای سال جاری یک رکورد بسیار جالب در زمینه استفاده از دستگاه های هوشمند ثبت شد. براساس گزارش موسسه eMarketer اکنون شهروندان آمریکایی بیشتر از مدت زمان تماشای تلویزیون سرگرم کار با گوشی های هوشمندشان هستند، بنابراین برای نخستین بار در تاریخ رسانه های جمعی جایگاه برتر تلویزیون از بین رفته است. پیش از این هیچگاه جایگاه برتر تلویزیون حتی با خطر نیز مواجه نبود. این امر از نقطه نظر برندها اهمیت بسیار زیادی دارد. در حقیقت برندها باید بیش از هر زمان دیگری به تولید محتوای اختصاصی برای گوشی های هوشمند توجه نشان دهند. بیشک در صورت ادامه روند ناموفق تولید محتوا برای رسانه های سنتی امکان جلب نظر مخاطب هدف وجود نخواهد داشت.
یکی از اهداف اصلی هر برندی در راستای بازاریابی و تبلیغات جلب نگاه مخاطب است. این امر همراه با ترغیب مخاطب به سوی گفتوگو پیرامون برندمان اهمیت بالایی دارد. اگر مخاطب در مورد برند ما صحبت نکند، امکان جلب نظر وی به صورت کاربردی و تبدیل وی به مشتری وجود نخواهد داشت. بدون تردید همه کارآفرینان و صاحبان برند به دنبال راهکارهایی برای افزایش جذابیت برند و جلب نظر مخاطب هدف از طریق تبلیغات و بازاریابی هستند. در این راستا باید به سه تکنیک و نکته اساسی توجه داشت. در ادامه به بررسی هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.
اهمیت ارائه پیام متمایز
براساس مطالعه ای از سوی موسسه کانتار از هر 5 کاربر در توییتر 4 مورد دستکم یک برند را فالو دارند. این امر بیانگر اهمیت برندها در زندگی روزمره مردم است. هدف اصلی هر برندی تلاش برای جلب نظر کاربران در شبکه های اجتماعی است. در این راستا سطح رقابت میان برندها بسیار زیاد است، بنابراین ما باید ایده و پیام متمایزی برای موفقیت داشته باشیم. تلاش برای جلب نظر دیگران با استفاده از ایده های قدیمی و تکراری هیچ مزیتی به همراه نخواهد داشت. برندهای موفق همیشه پیام های تازه برای مخاطب دارند. جالب اینکه برندهای کوچک و میان رده همیشه به دنبال تقلید از برندهای بزرگ هستند. دلیل ناتوانی آنها برای توسعه کسب و کارشان نیز صرف تقلید بدون نوآوری از دیگران است.
اغلب برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به داستانسرایی می کنند. همه ما به داستان های جذاب علاقه داریم. نکته مهم در این میان بیان داستانی جذاب است. به عبارت بهتر، داستان ما باید ارزش اختصاص زمان از سوی مخاطب را داشته باشد. در مرحله بعد، یک داستان با پیام جذاب توانایی جلب مشارکت و ترغیب مخاطب ها به سوی گفتوگو در مورد خود را دارد.
مطلب مرتبط: تبلیغات موبایلی خوب برای همه گوشی ها
یکی از بهترین برندهای حاضر در توییتر از نظر تقویت انگیزه کاربران برای گفتوگو و مشارکت در بحث های برندش وندیز است. این غول دنیای فست فود همیشه ایده های جذابی برای جلب نظر مخاطب هدفش دارد. جالب اینکه آنها همیشه در این راستا موفق هستند. یکی از اقدامات جالب برند وندیز مشارکت در بحث و گفتوگوی کاربران است. به عنوان مثال، اخیرا این برند در گفتوگوهای توییتری در مورد بهترین ساندویج مرغ سوخاری شرکت داشته است. وندیز با بارگذاری پستی همراه با تصویر ساندویچ مرغ ویژه اش در کنار هشتگ بحث توییتری کاربران نسبت به این ترند واکنش نشان داده است. درس مهم وندیز برای برندها ضرورت تلاش برای نزدیکی به مخاطب است. همیشه امکان انتظار برای مشارکت کاربران در بحث های ما وجود ندارد، بنابراین گاهی اوقات ما باید در بحث های آنها شرکت کنیم.
تمرکز بر روی خلاقیت و نوآوری
داستانسرایی و تبلیغات تاثیرگذار در گوشی های هوشمند نیازمند خلاقیت و نوآوری بسیار زیادی است. به هر حال ما در اینجا با حوزه ای تازه سر و کار داریم. براساس گزارش موسسه نیلسون امروزه 47درصد از فروش آنلاینی برندهای آمریکایی از طریق تبلیغات موبایلی روی می دهد. شیوه ارزیابی این موفقیت میزان ارجاع کاربران از تبلیغات موبایلی به صفحه خرید آنلاین است، بنابراین اعتبار آن در سطح بالایی قرار دارد.
امروزه اغلب برندها کمپین های جداگانه ای برای کاربران عادی و صاحبان گوشی های همراه تولید نمی کنند. نکته مهم در اینجا ایجاد سازگاری در محتوای تبلیغاتی برندمان برای نمایش در گوشی های هوشمند است. در غیر این صورت محتوای تبلیغاتی ما در قالبی نامناسب و نامفهوم برای مخاطب به نمایش درمی آید. این امر مشکلات زیادی پیش روی تاثیرگذاری ما بر روی مخاطب ایجاد می کند. خبر خوش برای برندها امکان ایجاد سازگاری محتوای تبلیغاتی با ساختار گوشی های هوشمند است. امروزه پلتفرم های دارای هوش مصنوعی به صورت خودکار این کار را انجام می دهند، بنابراین نیاز به تخصص چندانی برای ساماندهی این کار وجود ندارد.
مطلب مرتبط: 5 روش متقاعدکننده تبلیغات موبایلی
تبلیغات در شبکه های اجتماعی بخش مهمی از فعالیت برندها در راستای جلب نظر کاربران گوشیهای هوشمند را تشکیل می دهد. نکته مهم در این زمینه اهمیت رعایت اختصار است. امروزه کمتر مخاطبی حوصله تماشای تبلیغات طولانی، به ویژه در گوشی های همراه، را دارد. مدت زمان مناسب برای یک ویدئوی تبلیغاتی بین 10 تا 15 ثانیه است. در این مدت زمان اندک ما باید داستانی کوتاه، جذاب و تاثیرگذار بیان کنیم. نقطه اوج ویدئوی ما سه ثانیه نخستش خواهد بود. اغلب کاربران پس از سه ثانیه مشاهده ویدئوی تبلیغاتی در مورد ادامه تماشای آن تصمیمگیری می کنند. اگر برند ما توانایی جلب نظر مخاطب هدف در این مدت اندک را نداشته باشد، موفقیت برندمان به خطر خواهد افتاد. بدون تردید در ابتدا ایده تبلیغاتی ما بسیار طولانی خواهد بود. نکته مهم در اینجا تلاش برای خلاصهسازی اجزای مختلف تبلیغ و دستیابی به مدت زمان ایدهآل است.
اهمیت تاکید بر نقاط اوج تبلیغ
زمانبندی مناسب در تبلیغات اهمیت بالایی دارد. در تبلیغات مناسب برای گوشی های هوشمند ما فقط 15 ثانیه زمان داریم. در این مدت باید تاثیرگذاری کامل بر روی مخاطب صورت گیرد. استراتژی اغلب برندها در این راستا ایجاد دست کم یک نقطه اوج در ویدئوی تبلیغاتی است. به این ترتیب امکان جلب نظر مخاطب هدف به بهترین شکل فراهم می شود. پرسش رایج در اینجا دلیل تاکید بر نقطه اوج در تبلیغات است. این امر با هدف تعامل احساسی به مخاطب روی می دهد. اصل سنتی تبلیغات بر روی جلب نظر مخاطب به شیوه احساسی تاکید دارد. در اینجا نیز ما باید همین کار را انجام دهیم.
براساس مطالعه مشترک موسسه ماگنا و توییتر ویژگی های فرهنگی نقش مهمی در جلب نظر مخاطب به تبلیغات برندها دارد. این امر به طور ویژه ای برای برندهای فعال در عرصه جهانی مهم است. در حقیقت این برندها باید شیوه ای مناسب برای جلب نظر مخاطب هدف در مقیاسی وسیع پیدا کنند. این امر به هیچ وجه ساده نیست. مردم جهان دارای فرهنگ های متفاوتی هستند. یافتن نقاط اشتراک میان فرهنگ های مختلف کار ساده ای نیست. در عین حال موفقیت برندها نیز به طور کامل به آن بستگی دارد.
لوگوی «آقای بادام زمینی» یکی از ایده های تبلیغاتی موفق در یک قرن اخیر محسوب می شود. برند پلانتر، فعال در زمینه تولید اسنک و میان وعده، با این ایده موفق به جلب نظر مردم سراسر دنیا شده است. نکته جالب در مورد آقای بادام زمینی قدمت بیش از 100 ساله ایده اش است. برند پلانتر در طول زمان با به روز رسانی مداوم شخصیت آقای بادام زمینی موفق به جلب نظر مخاطب جهانی شده اند. به هر حال همه مردم شخصیت یک بادام زمینی بامزه را دوست خواهند داشت.
مطلب مرتبط: 5 روش برای شروع تبلیغات موبایلی
بدون شک ایده های فوق تنها راهکارهای تاثیرگذاری بر روی مخاطب نیست. نکته مهم در تکنیک های تاثیرگذاری تبلیغاتی بر روی مخاطب استفاده از آنها به هنگام رونمایی از محصولی تازه است. در این زمان امکان کسب موفقیت از طریق تولید محتوای تبلیغاتی جذاب افزایش می یابد، بنابراین هیچگاه فرصت تبلیغاتی به هنگام رونمایی از محصول تازه تان را فراموش نکنید. امروزه مردم انگیزه کافی برای جستوجوی برندها و محصولات مختلف را دارند، با این حساب ارائه پیام و محتوای تبلیغاتی جذاب امکان جلب نظر آنها را فراهم خواهد کرد.