تبلیغات ابزار مهمی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان اقدام به طراحی کمپین های مختلف با محوریت موضوعات گوناگون می کنند. مفهوم تبلیغات همه شمول شاید برای بسیاری از بازاریاب ها و طراح های تبلیغاتی تازه باشد، اما در طول همین مدت زمان اندک بدل به ترندی مهم شده است. براساس گزارش وبلاگ تخصصی مایکروسافت در زمینه بازاریابی و تبلیغات، 64 درصد از مردم واکنش بسیار بهتری از محتوای تبلیغاتی برندها در صورت پوشش تنوع سلیقه، نژاد و رفتارهای مردم نشان می دهند. این امر نوعی واقع گرایی در عرصه بازاریابی را شامل می شود.
بسیاری از برندهای بزرگ در دهه های گذشته بر روی نمایش جلوه ای حرفه ای از کسب و کار و ترسیم الگوی بی نهایت مطلوب از مشتریان تمرکز داشته اند. این امر با استفاده از انواع بازیگران و مدل های اروپایی رواج پیدا کرد. اکنون برندها و بازاریاب ها باید به دنبال استفاده از بازیگران و مدل هایی به منظور بازنمایی تنوع فرهنگی در سراسر جهان و بازارهای مدنظرشان باشند. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف از بین خواهد رفت.
بسیاری از برندها در طول یک دهه اخیر با ریزش شدید مشتریان مواجه شده اند. این امر همراه با کاهش انگیزه کاربران برای مشاهده محتوای تبلیغاتی چنین برندهایی یک بحران اساسی را نمایش می دهد. راهکار مناسب برای غلبه بر چنین مشکلاتی تلاش برای نمایش جلوه ای واقع گرایانه تر از زندگی در تبلیغات برند است.
بسیاری از برندها تا مدت ها از مدل های سیاه پوست در زمینه بازاریابی و تبلیغات استفاده نمی کردند. این امر شکایت بسیاری از گروه ها و سازمان های مخالف تبعیض نژادی را به همراه داشته است. امروزه نمایش تنوع نژادی و فرهنگی در عرصه تبلیغات دارای اهمیت بسیار زیادی شده است بنابراین دیگر امکان بازگشت به چند دهه قبل برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف وجود نخواهد داشت.
مطلب مرتبط: تکنیک های تازه تبلیغاتی برای نفوذ بیشتر در مصرف کنندگان
هزینه های عرصه تبلیغات به طور قابل ملاحظه ای رو به رشد است. برخی از برندهای بزرگ در این میان سرمایه گذاری های هنگفتی بر روی عرصه بازاریابی و تبلیغات انجام می دهند. نکته مهم در این میان تلاش برای سرمایه گذاری درست در حوزه تبلیغات به منظور رقابت با سایر برندهاست. این امر شاید در نگاه نخست بسیار ساده به نظر برسد، اما به دلیل پیش فرض های کارآفرینان در زمینه بازاریابی و تبلیغات بدل به چالشی اساسی می شود.
بسیاری از بازاریاب ها برای طراحی کمپین اقدام به استفاده از مدل ها و سبک زندگی اروپایی می کنند. این امر موجب عدم سازگاری محتوای موردنظر با سلیقه مردم سایر نقاط جهان و همچنین مهاجران ساکن در اروپا می شود. اگر این نکته مهم مدنظر بازاریاب ها برای به روز رسانی مناسب کمپین های شان قرار نداشته باشد، فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شدت سخت خواهد شد.
برخی از برندها در طول سال های اخیر به دلیل بی توجهی نسبت به مسئله همه شمولی در تبلیغات با واکنش های منفی مشتریان مواجه شده اند. این امر موجب ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شده است. استفاده از تکنیک های برتر در این راستا اهمیت بسیار زیادی دارد. برند مایکروسافت به عنوان یکی از شرکت های موفق در زمینه بازاریابی همیشه عملکرد مناسبی در زمینه نمایش تنوع قومی و فرهنگی در تبلیغاتش داشته است. این امر موجب توجه بسیاری از برندها به مسئله فعالیت بازاریابی و تبلیغات همه شمول شده است. هدف اصلی در ادامه مقاله کنونی بررسی این موضوع با استفاده از توصیه های بخش بازاریابی و تبلیغات مایکروسافت است. در ادامه این موضوع را در قالب چند نکته مهم مورد بررسی قرار خواهیم داد.
نمایش تنوع انسانی در تبلیغات
انسان ها در کشورها و مناطق مختلفی زندگی می کنند. بدون تردید هر منطقه دارای فرهنگ و رسوم خاص خودش است. این امر بازاریابی برای مشتریان هر بازار را دشوار می سازد. برندها باید آشنایی مناسبی با وضعیت بازارها داشته باشند. در غیر این صورت امکان استفاده از المان هایی واحد برای مناطق جغرافیایی مختلف فراهم می شود. نتیجه این امر واکنش منفی اغلب مشتریان به کمپین های بازاریابی برند خواهد بود.
یکی از راهکارهای مناسب برای جلب نظر دامنه وسیعی ای از مشتریان در بازارها و مناطق مختلف تلاش برای نمایش تنوع انسانی در محتوای تبلیغاتی است. این امر به سادگی امکان پیاده سازی دارد. برخی از برندها برای نمایش این امر اقدام به همکاری با بازیگرانی از قومیت های مختلف می کنند. امروزه حضور گروهی از افراد با تنوع قومی و نژادی در کمپین های بازاریابی رواج یافته است. این امر با هدف تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به منظور تبلیغات همه شمول صورت می گیرد.
بدون تردید استفاده از تنوع انسانی در حوزه بازاریابی و تبلیغات فقط مربوط به مسائل ظاهری افراد حاضر در ویدئوهای بازاریابی نیست. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به اکتفا به برخی از نکات ساده می کنند. اگر یک برند توانایی استفاده از نشانه های مربوط به فرهنگ های بومی بازار مورد نظرش را داشته باشد، تاثیرگذاری محتوای موردنظر به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. این نکته دارای اهمیت بسیار زیادی از نقطه نظر بازاریابی است.
طراحی صفحه اصلی مناسب برای مشتریان مختلف
اغلب کاربران پس از مشاهده محتوای تبلیغاتی یک برند، در صورت تمایل اقدام به بازدید از صفحه تبلیغ موردنظر در سایت رسمی برند خواهند کرد. این امر به معنای تمایل بالای کاربران برای تعامل با برند خواهد بود. متاسفانه برخی از کسب و کارها پس از طراحی محتوایی جذاب برای مخاطب هدف دیگر توجهی به سایت اصلی ندارند. این امر موجب مواجهه کاربران با تضادی عجیب میان محتوای همه شمول و سایت بسیار ساده و کلیشه ای می شود. اگر یک برند به دنبال بهبود وضعیتش در زمینه بازاریابی و تبلیغات همه شمول است، باید در تمام بخش های برندش این نکته را مدنظر قرار دهد. در غیر این صورت در یک لحظه مهم وضعیت بازاریابی برند با مشکل شدید مواجه خواهد شد.
مطلب مرتبط: تاکتیک ها و تکنیک های تبلیغات
براساس گزارش مایکروسافت، 64 درصد از مردم پس از مشاهده فعالیت همه شمول برندها اقدام به خرید از آنها خواهند کرد. این امر اهمیت بسیار زیادی در حوزه بازاریابی دارند. کسب و کارها باید به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باتوجه به چنین نکاتی باشند. در غیر این صورت وضعیت بازاریابی شان به شدت برهم خواهد خورد. مایکروسافت در طول دهه های اخیر به طور مداوم از افراد و نمادهای مختلفی در سایت رسمی اش استفاده کرده است. این امر حتی در زمینه شخصی سازی ظاهر سایت برای کاربرانی با مناطق جغرافیایی متفاوت نیز روی داده است، با این حساب چنین برندهایی شانس بسیار بیشتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند.
اگر محتوای سایت رسمی یک برند دارای هماهنگی لازم با شرایط همه شمول تبلیغاتی نباشد، تاثیرگذاری اولیه محتوای تبلیغاتی نیز از بین خواهد رفت. این امر مشکلات بسیار زیادی برای تبلیغات و بازاریابی به همراه خواهد داشت. برخی از برندها در این راستا اقدام به استفاده از نکات کارشناسی دیگر موسسه ها می کنند. این امر علاوه بر هزینه بسیار زیاد تا حدودی با شرایط خاص هر برند نیز سازگاری ندارد بنابراین در نهایت هر کسب و کار باید به دنبال استفاده از شرایط موردنظر برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف باشد. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت.
استفاده از کلیدواژه های متنوع یکی از نکات اساسی در زمینه تبلیغات همه شمول است. دامنه مختلف مشتریان از کلیدواژه های متنوع برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می کنند. با این حساب کسب و کارها باید از کلیدواژه های مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده نمایند. در غیر این صورت توانایی مناسبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت.
بازنمایی احساسات مختلف در محتوای تبلیغاتی
محتوای تبلیغاتی از طریق تاثیرگذاری احساسی بر روی مخاطب هدف موجب ترغیب آنها به خرید می شود. این امر باید در زمینه تبلیغات همه شمول نیز رعایت شود. مردم اغلب اوقات شعارها و صحبت های بازاریاب ها را فراموش می کنند، با این حال احساسات نهفته در کمپین ها را به خوبی در ذهن خواهند داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها به همراه دارد. اگر یک برند در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف عملکرد مناسبی نداشته باشد، بخش قابل ملاحظه ای از فعالیت بازاریابی اش بی نتیجه باقی خواهد ماند.
اغلب مردم تجربه مشاهده محتوای بازاریابی بی روح و کلیشه ای را دارند. چنین محتواهایی اغلب توجهی به بعد احساسی ماجرای تبلیغات ندارند. برخی از مهمترین احساسات در زمینه تبلیغات همه شمول به شرح ذیل است:
• شادکامی: بازاریابی و تبلیغات برای مناسبت های مهم همیشه مدنظر بازاریاب ها قرار داشته است. اگر یک مناسبت مهم برای مشتریان یک بازار پیش روی است، آیا کسب و کار شما کمپینی با حال و هوای مناسبتی برای آن بازار تهیه کرده است؟
• امیدبخشی: شرایط ناگوار در عرصه زندگی روزمره همیشه وجود دارد. بسیاری از برندها شهرت بالایی در زمینه روحیه بخشی به مشتریان دارند. اگر مشتریان در یک بازار مشخص با مشکلات متعددی مواجه هستند، تلاش برای امیدبخشی به آنها اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. متاسفانه برخی از برندها نسبت به رویدادهای مختلف در عرصه کسب و کار بی توجه هستند بنابراین توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به سادگی از دست می دهند.
• انگیزه بالای کاری: مشتریان همیشه برندهای دارای انگیزه بالا برای کار را دوست دارند. این امر موجب ایجاد احساس بسیار خوشایند در میان مشتریان می شود. هرچه نمایش میزان علاقه اعضای شرکت به حوزه کاری بیشتر و بهتر صورت گیرد، نتیجه نهایی در حوزه بازاریابی بهتر خواهد بود. این امر نوعی گرایش عمومی در میان مشتریان محسوب می شود.
• آرامش خاطر: مشتریان پس از خرید یک محصول نیاز به آرامش دارند. خرید از برخی برندها همیشه موجب دردسر است بنابراین مشتریان باید به طور مداوم به دنبال تعویض محصول موردنظر یا رفع ایرادات احتمالی اش باشند. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی کسب و کارها برای تعامل با مخاطب هدف قرار می دهد. اگر برند شما توانایی بازنمایی آرامش خاطر برای مشتریان را نداشته باشد، مشکلات بسیار زیادی پیش روی تان قرار خواهد گرفت. یکی از مشکلات اساسی در این میان ناتوانی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان و همچنین مراجعه مشتریان به دیگر برندها خواهد بود.
• اعتماد به نفس: مشتریان باید اساس اعتماد به نفس در تعامل با برند شما را داشته باشند. این امر در مورد برخی از برندها مانند نایک به خوبی قابل مشاهده است. مشتریان به هنگام تعامل با برند نایک یا خرید از آن به خوبی احساس اعتماد به نفس پیدا می کنند. همین امر نوعی مزیت رقابتی برای محصولات نایک در بازارهای مختلف ایجاد می کند.
استفاده از معیارهای همه شمولی
استفاده از مفهوم همه شمولی در عرصه بازاریابی و تبلیغات امر ساده ای نیست. برندها باید برخی از نکات مهم برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان را در ذهن داشته باشند. به عنوان مثال، رفتار دوستانه با مشتریان در تمام سطوح امری ضروری خواهد بود. برخی از برندها به دلیل تلاش برای بازاریابی بدون توجه به سلیقه های متفاوت مشتریان به طور مداوم در این حوزه با مشکل مواجه می شوند. اگر برندها فاصله زیادی با مشتریان داشته باشند، در عمل شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان موردنظر نخواهند یافت. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی برندها قرار می دهد. همچنین بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف را نیز بدل به امری دشوار خواهد کرد.
مطلب مرتبط: انواع جاذبه ها و تکنیک ها در تبلیغات
استفاده از معیارهای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به صورت همه شمول مرتبط با طراحی یک فهرست کامل و دقیق نیست. همانطور که اغلب مردم در تعامل روزمره با هم از لحن صمیمانه و واژگان خودمانی استفاده می کنند، در حوزه تبلیغات نیز باید همین شیوه را مدنظر قرار داد. این امر موجب بهبود توانایی تاثیرگذاری کسب و کارها بر روی مخاطب هدف خواهد شد. امروزه برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از همین شیوه ساده استفاده می کنند.
مشتریان در اغلب بازارها نسبت به برخی از رفتارها از سوی برندها واکنش منفی نشان می دهند. به عنوان مثال، رفتار بی روح، استفاده از عبارت های تخصصی و همچنین بی توجهی به ایجاد توازن در میان مشتریان دارای فرهنگ های مختلف همیشه کیفیت کمپین بازاریابی را کاهش خواهد داد. این امر همراه واکنش های منفی از سوی کاربران زمان و هزینه زیادی از برندها برای اثبات عمدی نبودن کیفیت پایین کمپین را به همراه خواهد داشت بنابراین استفاده از معیارهای مناسب مانند لحن صمیمانه، حمایت از مشتریان، نمایش دغدغه نسبت به نکات مهم برای مشتریان و همچنین اعتماد به محصولات اهمیت بالایی خواهد داشت.
استفاده از تصاویر همه شمول
کمپین های بازاریابی اغلب شامل تصاویر متعددی می شود. امروزه عرصه تبلیغات بدون محتوای بصری، عکس و ویدئو، قابل تصور نیست. یکی از نکات مهم در این راستا تلاش برای استفاده از المان های برابر از گروه های مختلف است. بر این اساس باید از ترکیب جنسیتی، نژادی و همچنین سلیقه ای مناسب در تصاویر تبلیغاتی برند استفاده کرد. اگر تصاویر تبلیغاتی یک برند فقط شامل مردان سفیدپوست اروپایی باشد، در زمینه جلب نظر مخاطب گسترده جهانی با مشکل مواجه خواهد شد. امروزه کسب و کارها باید برای تمام مشتریان برنامه مشخصی داشته باشند. در غیر این صورت مشکلات بسیار زیادی در زمینه بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیش روی شان قرار می گیرد.
اگر تیم بازاریابی شما در زمینه استفاده درست از ترکیب المان های مختلف در تصاویر تبلیغاتی اش مهارت بالایی ندارد، همکاری با کارشناس های بخشهای مختلف شرکت امری ضروری خواهد بود. این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس شیوه های مناسب را به همراه خواهد داشت. گاهی اوقات افراد فاقد مهارت در حوزه بازاریابی بهترین ناظران بی طرف برای برندها هستند. بنابراین باید از مهارت این افراد برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف نهایت استفاده را برد.
یافتن نقاط ضعف در تبلیغات قبلی
هر برندی در زمینه تبلیغات با مشکلاتی مواجه است. برخی از برندها توانایی تاثیرگذاری مناسب برای مخاطب هدف را ندارند. برخی دیگر نیز به طور مداوم به گروهی خاص از مشتریان توجه بیشتری می کنند. اگر بهبود و به روز رسانی مداوم کمپین های بازاریابی مدنظر بازاریاب ها قرار نداشته باشد، کیفیت محتوای بازاریابی به شدت کاهش خواهد یافت. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی هر بازاریابی قرار می دهد.
مطلب مرتبط: تکنیک های تبلیغاتی: 14 مورد از رایج ترین تکنیک های مورد استفاده تبلیغ کنندگان
ارزیابی انتقادی کمپین های تبلیغاتی قبلی یک برند کار ساده ای نیست. بسیاری از بازاریاب ها دارای چشم انداز متفاوت ضروری برای انتقاد از کمپین های شان نیستند. همین امر موجب تلقی بی عیب و نقص از کمپین موردنظر می شود. ارزیابی انتقادی محتوای تبلیغاتی باید با تقلید از برندهای موفق صورت گیرد. این امر شامل نمایش محتوای پیشین به برخی از طرفدارهای برند و درخواست بازخورد از آنها می شود. همچنین سایر کارمندان شرکت، فاقد تخصص در زمینه بازاریابی، در مورد محتوا نظراتی را مطرح می کنند. این امور نقش مهمی در بهبود توانایی کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. دریافت اطلاعات دقیق از مخاطب هدف همیشه اقدام مناسبی است. این امر بستگی به میزان تعامل صمیمانه میان برندها و مشتریان شان دارد بنابراین باید پیش از تلاش برای استفاده از این توصیه نسبت به رابطه مناسب میان برند و مخاطب هدف اطمینان حاصل کرد.