استفاده از سرویس های ایمیل برای بازاریابی از جمله راهکارهای قدیمی و همچنان کاربردی محسوب می شود. اگرچه بسیاری از بازاریاب ها نسبت به کاربرد این روش در دهه کنونی تردید دارند، اما آمارها بیانگر اعتماد برندها به این الگو و همچنین تاثیرگذاری مطلوب اش است. نکته مهم در بازاریابی ایمیلی اطمینان از مشاهده محتوا از سوی مخاطب هدف است. براساس آمار رسمی موسسه Auto Pilot از هر پنج ایمیل دست کم یکی از آنها در زمینه جلب نظر مخاطب شکست خواهد خورد. این امر به معنای هدررفت سرمایه گذاری ما بر روی آن ایمیل است. به عبارت دیگر از هر سری ارسال ایمیل بازاریابی 20درصد شکست طبیعی خواهد بود.
بسیاری از برندها در تلاش برای آگاهی از دلایل شکست در زمینه جلب نظر مخاطب هدف هستند. برخی از دلایل رایج در این زمینه استفاده از تیترهای اسپم، عدم توجه به سلیقه مخاطب و همچنین انتخاب الگوی ارسال نامناسب است. امروزه الگوریتم سرویس های ایمیل مانند جی میل در صورت مشاهده ایمیل های مشکوک به تبلیغات آن را در دسته اسپم قرار می دهد. به این ترتیب مشاهده چنین ایمیل هایی از سوی مخاطب هدف بسیار دشوار خواهد شد. موارد ذیل شانس پیام های ما برای جلب نظر مخاطب هدف و پرهیز از قرار گرفتن در بخش اسپم را افزایش می دهد:
• پرهیز از کاربرد کدهای HTML ضعیف یا ناقص و جایگزینی آنها با کدهای دستوری درست
• عدم استفاده از فهرست مخاطب های یکسان در مدتزمانی طولانی
• عدم استفاده از ایده های تعاملی برای جلب نظر مخاطب هدف
• پرهیز از ایجاد سابقه نامناسب در زمینه رعایت حقوق کاربران و حریم شخصی آنها
• دریافت رضایت کاربران برای ارسال ایمیل بازاریابی به آنها
امروزه راهکارهای بسیار زیادی از سوی بازاریاب های مختلف برای بهبود وضعیت کمپین های بازاریابی پیشنهاد می شود. الگوی بازاریابی ایمیلی نیز یکی از انواع بازاریابی دیجیتال است. استفاده از توصیه ها و تجربه های دیگران در زمینه بازاریابی نقش مهمی در بهبود نتیجه نهایی تلاش های ما خواهد داشت. هدف اصلی در اینجا پرهیز از ورود ایمیل های برندمان به فهرست اسپم مخاطبان است. اگر برند ما به عنوان یک شرکت ارسالکننده ایمیل اسپم شناخته شود، تلاش برای تغییر این دیدگاه بسیار دشوار خواهد بود بنابراین بهترین راه پرهیز از ایجاد چنین شهرتی منفی است. در ادامه به بررسی پنج استراتژی کاربردی برای بهبود کیفیت بازاریابی ایمیلی و اطمینان از مشاهده آنها از سوی مخاطب هدف خواهیم پرداخت.
1. دقت درباره کدهای HTML، حروف بزرگ و علامت ها
بخش اسپم در هر سرویس ایمیل براساس معیارهای مختلفی کار می کند و هدف اصلی از ایجاد آن جلوگیری از دریافت ایمیل های اذیتکننده است بنابراین توجه اصلی سرویس های ایمیل به سهولت استفاده کاربران است. این امر مشکل اساسی پیش روی برندها محسوب نمی شود. نکته مهم در این میان یادگیری شیوه طراحی ایمیل های جذاب برای تعامل با مخاطب هدف است. برخی از برندها در زمینه طراحی ایمیل بازاریابی از کدهای دستوری نامناسبی استفاده می کنند. یادگیری کاربرد کدهای HTML کار دشواری نیست. امروزه برخی از ابزارهای هوشمند نیز فرآیند موردنظر را به صورت خودکار انجام می دهند بنابراین ابزارهای مناسب برای پرهیز از تایپ کدهای نامناسب وجود خواهد داشت.
مطلب مرتبط: ۱۰ توصیه بی نهایت کاربردی برای افزایش اثربخشی بازاریابی ایمیلی
اگر شما تخصصی در زمینه کدنویسی ندارید، همکاری با برخی از افراد حرفه ای بهترین راهکار پیش روی تان خواهد بود. این امر کیفیت بازاریابی ایمیلی ما را افزایش خواهد داد. هرچه کدهای HTML ایمیل های ما دقیقتر باشد، احتمال قرار گرفتن در فهرست اسپم کاربران کاهش خواهد یافت. به این ترتیب دیگر شاهد از بین رفتن سرمایه گذاری های مان در حوزه بازاریابی نخواهیم بود.
یکی دیگر از ایرادهای اصلی در زمینه کاهش شانس ایمیل ها برای جلب نظر مخاطب هدف، استفاده از حروف برجسته و بزرگ به صورت نامناسب است. برخی از برندها در ایمیل های شان به طور مداوم از این علامت ها استفاده می کنند. این امر انگیزه مخاطب برای مشاهده ایمیل ها را کاهش خواهد داد. وضعیت علامت ها و اموجی ها نیز به همین ترتیب است. استفاده مناسب و به جا از هر کدام این موارد شانس ما برای جلب نظر مخاطب را افزایش می دهد، با این حال زیادهروی در استفاده شان نتیجه عکس خواهد داشت.
گاهی اوقات برندها در نتیجه ارسال ایمیل های غیراستاندارد به مخاطب هدف مورد برخورد شدید سرویس های ایمیل قرار می گیرند. این سرویس ها در نهایت فقط به سهولت کاربری و تجربه مناسب کاربران توجه دارند. اگر فعالیت بازاریابی ما موجب نارضایتی کاربران شود، برخورد با برندمان قطعی خواهد بود.
2. به روز رسانی و پاکسازی فهرست مخاطب ها
ارسال ایمیل های بازاریابی بدون دسترسی به فهرست مناسبی از مخاطب ها امکانپذیر نیست. بسیاری از برندها در زمینه اجرای کمپین های بازاریابی از الگوهای مختلفی نظیر ترغیب کاربران به ثبت نام در خبرنامه یا حتی خرید فهرست های آماده استفاده می کنند. توصیه اصلی من در این بخش تلاش برای جمعآوری ایمیل های موردنیازمان است. خرید ایمیل ها نتیجه مناسبی برای کمپین ما در پی ندارد. این امر موجب ارتباط ما با مخاطب هدف بدون هیچگونه آشنایی قبلی می شود. بیتردید چنین الگویی از بازاریابی چندان به مذاق مخاطب هدف خوش نخواهد آمد. امروزه انتظار اصلی مخاطب هدف از برندها ایجاد روابط نزدیک و صمیمانه است. شاید در مرحله نخست اجرای چنین الگویی زمان بر باشد، اما ارزش این مقدار زحمت و تلاش را دارد.
براساس مطالعه موسسه Prospectify هر فهرستی از ایمیل ها برای بازاریابی پس از 28 روز اعتبارش را از دست می دهد. این امر شامل نزدیک به 20درصد از ایمیل های موجود در فهرست است بنابراین پس از چند ماه تمام فهرست موردنظر بیاعتبار خواهد شد. نکته مهم در این میان ضرورت به روز رسانی مداوم ایمیل های فهرست مان است. در غیر این صورت هزینه های ما بدون نتیجه باقی خواهد ماند. اگر ما به طور مداوم فهرست ایمیل های مان را به روز رسانی نکنیم، به تدریج مشکلات زیر پدید خواهد آمد:
• شمار ایمیل های ناموفق ما در زمینه ایجاد تعامل نزدیک با مخاطب هدف افزایش چشمگیری خواهد یافت.
• نرخ مشاهده ایمیل ها از سوی مخاطب هدف نیز با افت محسوس مواجه می شود.
• هرچه میزان مشاهده ایمیل ها کمتر باشد، موفقیت نهایی کمپین مان نیز کاهش می یابد.
• قرار گرفتن ایمیل های برندمان در فهرست اسپم سرویس های ایمیل یا کاربران.
امروزه راهکارهای بسیار زیادی برای پاکسازی فهرست ایمیل ها وجود دارد. این فرآیند به طور سنتی شامل مشاهده ایمیل هایی بازخوردهای اندک و تلاش برای جایگزینی شان با نمونه های تازه است. به این ترتیب ما فرصت مناسب برای تعامل با مخاطب های تازه را خواهیم داشت. بیتردید این شیوه نیازمند اختصاص زمان بسیار زیادی است بنابراین بسیاری از برندها به دلیل مشغله های فراوان در عمل به سراغ پاکسازی فهرست شان نخواهند رفت. خبر خوش برای صاحبان کسب و کار امکان استفاده از سرویس های هوشمند برای به روز رسانی و پاکسازی خودکار سرویس های ایمیلی است. موسسه Auto Pilot یکی از نخستین نمونه های نرمافزار هوشمند در زمینه به روز رسانی فهرست ایمیل ها برای برندها را در اختیار دارد. استفاده از این سرویس در ماه نخست کاملا رایگان خواهد بود. سپس در ازای استفاده از آن در موارد مختلف باید مقدار مشخصی هزینه پرداخت کنیم.
مطلب مرتبط: ایمیل مارکتینگ موفق با 5 اقدام ساده
بیشک ارسال ایمیل برای مخاطب هدف همراه با هزینه های مشخصی است بنابراین ما باید مخاطب های فعال و علاقهمند به حوزه کسب و کارمان را مدنظر قرار دهیم. در غیر این صورت هزینه اضافی برای مخاطب بیعلاقه به برندمان خواهیم کرد. برخی از برندها در راستای بازیابی مخاطب های قبلی شان اقدام به ارسال دوباره ایمیل به آنها پس از گذشت چند ماه می کنند. این امر در صورت اطمینان از امکان بازیابی مخاطب های مورد نظر منطقی خواهد بود. در غیر این صورت شاید همراه با شکایت آنها از ما شود.
امروزه فعالیت در حوزه بازاریابی آنلاین، به ویژه دنیای ایمیل، دشواری های بسیار زیادی دارد. اغلب کاربران دیگر حوصله مشاهده محتوای بازاریابی و تبلیغاتی را ندارند. به همین خاطر برندها مسیر دشواری برای جلب نظر آنها خواهند داشت. در این میان تلاش برای استفاده از المان های نو و تازه اهمیت فوقالعاده ای دارد بنابراین با اندکی خلاقیت و نوآوری امکان دریافت نتایج موفقیتآمیز از الگوی کلاسیک بازاریابی ایمیلی وجود خواهد داشت.
3. ارتقای معیارهای کمپین
ایجاد یک فهرست از ایمیل ها برای راهاندازی کمپین بازاریابی و حفظ مخاطب دو بحث کاملا جداگانه است. بسیاری از برندها در عمل فقط به ایجاد فهرست ایمیل توجه دارند. بنابراین در عمل توجه چندانی به سلیقه مخاطب هدف و نیاز به تغییر مداوم الگوی بازاریابی نخواهند داشت. امروزه حوزه کسب و کار و بازاریابی به طور مداوم در حال تغییر است. استفاده از ترندهای برتر در دنیای بازاریابی فقط برای چند هفته امکانپذیر است. همچنین سلیقه مخاطب هدف نیز به طور مداوم در حال تغییر است. این امر مسیر دشواری پیش روی برندها قرار داده است. اگر برند ما همگام با مخاطب هدف تغییر نکند، به سرعت با برندهای دیگر جایگزین خواهد شد.
بازاریابی ایمیلی به طور سنتی شامل ارسال پیام های حاوی تخفیف برای مخاطب هدف بود. هدف اصلی نیز آگاهیبخشی به مخاطب در زمینه فعالیت برند بود. نکته مهم در این میان ضرورت ارتقای معیارهای بازاریابی ایمیلی از سوی برندهاست. اکنون ما باید علاوه بر اهداف سنتی به سراغ ایجاد رابطه ای نزدیک با مخاطب هدف نیز باشیم. این امر امکان بازاریابی تاثیرگذار را فراهم خواهد کرد. ایراد اصلی اغلب برندها تلاش برای استفاده مداوم از شیوه های سنتی است. این امر نتیجه ای جز شکست برای آنها در پی ندارد.
تعامل با مخاطب هدف شامل تلاش برای جلب نظر وی به منظور اظهارنظر یا واکنش نسبت به ایمیل مان است. بسیاری از برندها در این زمینه مشکلات عمیقی دارند. چنین اتفاقی ناشی از عادت آنها به الگوی تک سویه بازاریابی است. امروزه ما نیازمند تعامل نزدیک با مخاطب هدف هستیم. در غیر این صورت مخاطب انگیزه چندانی برای تعامل با ما نخواهد یافت. تلاش برای تقویت انگیزه مخاطب هدف از طریق شناخت دقیق سلیقه آنها امکانپذیر خواهد بود. نکته مهم در این میان توجه به سلیقه گروه های مختلف مخاطب هدف برندمان است. این امر موجب افزایش توانایی ما برای تعامل سازنده با مخاطب هدف خواهد شد. به این ترتیب ما دیگر نیازی به استفاده از هر نوع ترندی برای جلب نظر مخاطب هدف نخواهیم داشت. امروزه هر برند در زمینه بازاریابی باید شیوه منحصر به فردی داشته باشد. اشتباه برخی از برندها تلاش برای تقلید صرف از برندهای موفق بدون توجه به زمینه تخصصی شان و شناخت مخاطب هدف است.
4. احترام به حریم خصوصی و اطلاعات کاربران
اکنون شمار بسیار زیادی از مردم از سرویس های ایمیل استفاده می کنند. این امر در تعامل با زندگی کاری آنها شامل تبادل برخی از اطلاعات مهم نیز می شود. نگرانی اصلی مردم در زمینه تعامل با کمپین های بازاریابی برندها در این فضا احتمال درز اطلاعات یا سرقت شان از سوی طرف های مقابل است. متاسفانه تجربه نامطلوب برندها در این زمینه بر این دیدگاه دامن زده است.
شاید در نگاه نخست برندها راهکاری برای غلبه بر نگرانی کاربران نداشته باشند، اما در عمل تکنیک های کاربردی وجود دارد. اگر ما بر ترس و نگرانی کاربران غلبه نکنیم، سرنوشت کمپین بازاریابی مان از قبل مشخص خواهد بود. برخی از نکات مهم در این زمینه به شرح ذیل است:
• نمایش عینی رعایت حریم خصوصی کاربران در رویدادهای مهم
• پرهیز از استفاده اطلاعات غلط یا شایعهپراکنی به منظور جلب توجه مخاطب هدف
• اراده تضمین های موثر مانند مجوزهای فعالیت بازاریابی یا تایید سازمان های دولتی در زمینه فعالیت استاندارد ما
• به اشتراکگذاری تجربه های قبلی مشتریان مان به منظور جلب اعتماد مخاطب تازه
بازاریابی ایمیلی مانند سفری مشترک با مخاطب هدف است. وظیفه اصلی برندها در این سفر جلب اعتماد مخاطب به بهترین شکل است. در غیر این صورت سفر موردنظر هرگز به سرانجام نخواهد رسید.
مطلب مرتبط: چگونه در بازاریابی ایمیلی عملکرد موفقی داشته باشیم؟
5. ضرورت کسب رضایت مخاطب هدف
برند ما فقط باید به کاربرانی که اجازه رسمی داده اند، ایمیل ارسال کند. تلاش برای جلب رضایت کاربران به منظور ارسال ایمیل بازاریابی به طور کلی در دو حالت امکانپذیر است. در حالت نخست ما در ضمن قوانین مربوط به عضویت کاربران در خبرنامه برندمان شرط رضایت برای دریافت ایمیل بازاریابی را قرار می دهیم. به این ترتیب کاربران با عضویت در خبرنامه برندمان به طور خودکار ایمیل های بازاریابی نیز دریافت خواهند کرد. وضعیت دوم شامل پرسش دوباره از کاربران در زمینه رضایت شان برای دریافت ایمیل های بازاریابی است. مزیت این شیوه امکان جلب نظر مخاطب هدف به شیوه ای تاثیرگذارتر است. بنابراین دیگر جای نگرانی برای نارضایتی احتمالی یا شکایت کاربران باقی نخواهد ماند.
بدون تردید هیچ برندی علاقهمند به دریافت نتیجه نامناسب در زمینه بازاریابی ایمیلی نیست. امروزه هزینه های بازاریابی در پلتفرم های مختلف افزایش چشمگیری یافته است. با این حال الگوی بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از ارزان ترین و در عین حال تاثیرگذارترین شیوه های بازاریابی محسوب می شود. با استفاده از تکنیک های مورد بحث در این مقاله امکان کاهش چشمگیر ناکامی مان در زمینه جلب توجه مخاطب هدف و بازدید آنها از ایمیل های مان فراهم خواهد شد.