برندها در حوزه کسب و کار نیازمند شهرت و اعتبار هستند. امروزه بسیاری از شرکت ها براساس اعتبار قبلی شان موفق به فروش محصولات تازه به مشتریان می شوند. در این زمینه بسیاری از برندها به رسانه ها به عنوان منابع اصلی افزایش شهرت نگاه می کنند. این امر موجب تعامل نزدیک میان برندها و رسانه های مختلف در طول چند دهه اخیر شده است. بی تردید رسانه های مختلف در زمینه توسعه کسب و کار برندها تقاضای دریافت هزینه مشخصی می کنند. این امر مهم ترین چالش برندها در راستای همکاری مناسب با رسانه های محسوب می شود.
هرچه دامنه فعالیت یک رسانه بیشتر باشد، جلب همکاری آن دشوارتر خواهد بود. در این زمینه گاهی اوقات هزینه های تبلیغاتی برندها به طور کامل صرف همکاری با رسانه ها می شود. به هر حال این تعامل و صرف هزینه ارزش بسیار زیادی دارد. برندهای بزرگ به دلیل شهرت شان تقریبا بی نیاز از تبلیغ هستند، با این حال هنوز هم با رسانه های مختلف همکاری دارند. همچنین در زمینه تولید محتوای تبلیغاتی نیز سرآمد هستند بنابراین شرکت های تازه تاسیس یا کوچک به طور قابل ملاحظه ای نیازمند همکاری با رسانه ها در زمینه تبلیغ کسب و کارشان خواهند بود.
امروزه بسیاری از برندها با مشکلات مالی گسترده ای دست و پنجه نرم می کنند. به این ترتیب توانایی مالی آنها در زمینه های مختلف، به ویژه همکاری تبلیغاتی یا تعامل با رسانه ها، محدود شده است. این امر اهمیت استفاده از شیو ه هایی برای جلب تعامل مخاطب هدف و همکاری با رسانه ها بدون نیاز به پرداخت هزینه را افزایش می دهد. در این مقاله ما شیوه های اجرای این استراتژی در قالب سه راهکار اساسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
نگارش مقاله در سایت ها
نگارش مقاله راهکاری مناسب برای اثبات اهمیت و حضور برندمان در دنیای کسب و کار است. امروزه بسیاری از مردم به مقالات سایت های تخصصی در حوزه کسب و کار توجه می کنند. وقتی ما به عنوان نویسنده یک مقاله در سایت های بزرگ فعالیت کنیم، امکان افزایش شهرت برندمان فراهم خواهد شد. پیشنهاد نگارش مقاله به صورت رایگان در سایت های خبری و رسانه های بزرگ اغلب با پاسخ مثبت آنها مواجه می شود، بنابراین جای نگرانی برای انتشار مقالات مان در سایت های معتبر نیست. نکته مهم در این میان کیفیت مقالات ماست. بدون تردید کاربران به مقالات بی کیفیت و ساده توجه چندانی نخواهند کرد. به همین خاطر ما باید نهایت تلاش مان برای جلب نظر مخاطب هدف با تولید محتوای کاربردی را انجام دهیم. در غیر این صورت نگارش محتوا نیز کمک چندانی به ما نخواهد کرد.
معیار محتوای جذاب برای مخاطب میزان کاربرد آن در زندگی رومزه آنهاست. این امر اهمیت بسیار زیادی دارد. متاسفانه برخی از کارآفرینان در زمینه نگارش محتوا به منظور بارگذاری در سایت های تخصصی بیش از حد زبان پیچیده و فنی به کار می گیرند. چنین زبانی نه تنها مخاطب را دلسرد می کند، بلکه تمایل رسانه موردنظر برای ادامه همکاری را نیز از بین خواهد برد. انتخاب موضوعات مهم برای کاربران آنلاین حیاتی است. این هدف از طریق مشاوره با سردبیر سایت های تحلیلی یا کسب اطلاعات موردنیاز با نظرسنجی از مشتریان محقق خواهد شد. در غیر این صورت تمام تلاش های ما ماهیت شانسی به خود خواهد گرفت. اغلب کارآفینان در زمینه نگارش مقاله نیازمند طی دوره های آموزشی هستند. این دوره ها در عین سادگی توانایی ما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب از طریق نگارش متن های کاربردی را افزایش می دهد.
تبدیل شدن به منبع کارشناسی
تبدیل شدن به یک منبع کارشناسی نوعی تعامل برد- برد برای هر دو طرف کسب و کار است. اغلب خبرنگارها در زمینه تهیه گزارش های مفهومی نیازمند اطلاعات دقیق هستند. این امر به طور معمول از طریق همکاری خبرنگارها با برندها ساماندهی می شود. وقتی برند ما همکاری مناسبی با خبرنگارها داشته باشد، تمایل آنها برای توسعه کسب و کارمان بیشتر خواهد شد. بسیاری از برندها با ارائه اطلاعات موردنیاز رسانه ها به راحتی یک مصاحبه مفصل با هیأت مدیره ترتیب می دهند. این امر به خوبی شهرت و اعتبار برند مورد نظر را توسعه می دهد. در حالت عادی شاید کمتر رسانه ای حاضر به مصاحبه با یک کسب و کار تازه تاسیس یا کوچک شود بنابراین با ارائه اطلاعات کاربردی به خبرنگارها شانس ما برای انجام مصاحبه افزایش خواهد یافت.
همکاری با خبرنگارها دارای مزیت های بیشتری نیز هست. به عنوان مثال ما توانایی جلب نظر اهالی کسب و کار و مشتریان به خود در قالب کارشناس را خواهیم داشت. امروزه مشتریان انتظارات بسیار زیادی از برندها دارند. یکی از انتظارات آنها دریافت مشاوره ای دلسوزانه است. وقتی ما همکاری مناسبی با رسانه ها در زمینه ارائه اطلاعات و نگارش مقالات مفهومی داشته باشیم، اعتماد مشتریان را جلب خواهیم کرد. به این ترتیب تعامل مان با مشتریان از سطح فروش فراتر خواهد رفت. این امر برای تبدیل خریداران به مشتریان وفادار برند اهمیت بسیار زیادی دارد.
یکی از نکات مهم در زمینه تبدیل برندمان به کارشناس حرفه ای حوزه کسب و کار تعریف دقیق حوزه های کارشناسی مان است. در غیر این صورت کمتر کاربری به ما اعتماد خواهد کرد. به عنوان مثال، اگر در زمینه برندسازی یا تولید محصولات با قیمت تمام شده پایین تخصص دارید، این مطلب را به طول شفاف و ساده بیان کنید.
اهمیت داستان سرایی
فرقی ندارد سطح کسب و کار ما در چه وضعی قرار دارد، به هر حال همه برندها در تلاش برای غلبه بر رقبا هستند. آنچه در این میان اهمیت دارد، توانایی ما در ایجاد تمایز میان خودمان و رقباست. عامل تمایز برندمان شامل بخش های زیادی می شود. به عنوان مثال، داستان جذاب برندمان از ابتدا تا الان گزینه مناسبی خواهد بود. یکی از توانایی های هم در زمینه برندسازی و جلب نظر مشتریان داستان سرایی است. داستان سرایی در عرصه کسب و کار نقش مهمی در ترغیب مشتریان برای خرید بیشتر نیز دارد.
مطلب مرتبط: چگونه یک برند ماندگار داشته باشیم؟
داستان های خوب همگی یک ویژگی مشترک دارند: توانایی تعامل احساسی با مخاطب. این امر مهم ترین نقش در جلب نظر مشتریان به یک برند را دارد. به این ترتیب ما به سادگی توانایی تعامل سازنده با مخاطب را خواهیم داشت. از همه مهم تر، یک داستان جذاب توجه رسانه ها را جلب می کند. به این ترتیب ما بدون نیاز به پرداخت هزینه توجه رسانه ها را جلب خواهیم کرد. این امر نکته بسیار مهمی در زمینه برندسازی و همچنین صرفه جویی در بودجه شرکت محسوب می شود. رسانه ها همیشه به دنبال یافتن داستان های جذاب مربوط به برندها هستند بنابراین با خلق یک داستان جذاب شانس ما برای تعامل کاملا رایگان با رسانه ها افزایش خواهد یافت.