شروع کسب و کار تازه در دوران قرنطینه بیانگر عزم راسخ کارآفرینان برای موفقیت در دنیای کسب و کار است. یکی از چالش های همیشگی کارآفرینان در ابتدای مسیر فعالیت مربوط به انتخاب نام مناسب برای برندشان است. فرآیند انتخاب نام همراه با سردرگمی های بسیار زیادی است. کارآفرینان امکان تغییر نام برندشان در بازه های زمانی کوتاه را ندارند بنابراین انتخاب یک نام به معنای ضرورت تعامل با آن برای ادامه مسیر فعالیت شرکت است. همین امر در اغلب اوقات موجب وسواس بیش از اندازه برندها می شود.
کسب و کارهای کوچک برای رقابت مناسب در فضای کسب و کار نیازمند نام جذابی هستند. در غیر این صورت یکی از المان های اساسی رقابت را نادیده خواهند گرفت. هدف اصلی ما در اینجا بررسی بهترین راهکارها برای انتخاب نامی جذاب و مناسب برای کسب و کارهای کوچک است. بدون تردید هر برندی در حوزه خاص فعالیتش نیازمند نام منحصر به فردی است بنابراین ارائه توصیه های دقیق برای انتخاب نام واحد از سوی برندها غیرکاربردی خواهد بود. در عوض ارائه برخی از توصیه های عمومی برای کمک به یافتن ایده های مناسب جایگزین بهتری محسوب می شود.
1. اهمیت سادگی نام کسب و کار
اغلب کارآفرینان در راستای تبدیل استارت آپ شان به یک برند در تلاش برای انتخاب نام های هرچه خاص تر هستند. این امر نوعی گرایش عمومی در میان کارآفرینان محسوب می شود. نکته مهم در این میان ایجاد تمایز میان نام های منحصر به فرد و پیچیده است. نام هایی مانند نایک، گوگل، اپل و مایکروسافت دارای شباهت بنیادینی هستند. به عبارت بهتر، تمام نام های فوق منحصر به فرد و جذاب محسوب می شود. البته یک شباهت دیگر میان نام های موردنظر نیز وجود دارد: تلفظ هیچ کدام از آنها برای مخاطب هدف دشوار نیست. این نکته در زمینه مدیریت کسب و کار و انتخاب نام برند اهمیت بالایی دارد. نام های پیچیده و سخت همیشه به سرعت از ذهن مخاطب هدف پاک می شود بنابراین در تحلیل کلی هزینه های بازاریابی و تبلیغات چنین برندهایی برای جلب نظر مخاطب هدف به شدت افزایش خواهد یافت.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین نام تجاری را بیابیم
بهترین توصیه برای انتخاب یک نام مناسب توجه به سادگی آن است. این امر موفقیت و تاثیرگذاری نام ما را تضمین خواهد کرد. بدون تردید انتخاب یک نام ساده و در عین حال تاثیرگذاری سخت خواهد بود. نکته مهم در این میان امکان استفاده از نظرات دیگران برای ساده سازی هرچه بیشتر فرآیند انتخاب نام است. بسیاری از کارآفرینان در مسیر انتخاب نام فقط به سلیقه خودشان توجه دارند. اشتباه اصلی درست در همین مرحله روی می دهد. اگر ما به دنبال جلب نظر مخاطب هدف به کسب و کارمان هستیم، باید از نظرات آنها برای انتخاب نام استفاده کنیم. نظرخواهی از مخاطب هدف برندمان همیشه تاثیر مطلوبی بر روی نتیجه انتخاب نام خواهد داشت. همچنین باید به اهمیت شناخت سلیقه مخاطب هدف نیز اشاره کنیم. این امر فرآیند انتخاب نام را بسیار ساده و دقیق تر خواهد کرد.
2. اعلام رسمی و واضح نام برند
پس از آنکه نام برندمان را انتخاب کردیم، باید آن را به صورت رسمی اعلام کنیم. اشتباه بسیاری از کارآفرینان شروع به فعالیت در سکوت خبری و بدون تلاش برای اطلاع رسانی دقیق است. نتیجه این امر ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین برداشت های اشتباه مشتریان از آنها خواهد بود. بسیاری از کسب و کارهای کوچک با برندهایی دارای نام مشابه در حوزه های دیگر اشتباه گرفته می شوند. چنین اشتباهاتی به دلیل فقدان اطلاع رسانی دقیق برندهای موردنظر در مورد فعالیت شان است.
حضور در شبکه های اجتماعی از همان روزهای نخست شروع به فعالیت برند اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر امکان تعامل با مخاطب هدف و اطلاع رسانی دقیق در مورد ماهیت کسب و کارمان را فراهم خواهد ساخت. بسیاری از برندها در طول زمان طولانی اقدام به حضور در شبکه های اجتماعی میکنند. این امر تاثیرگذاری حضور اولیه و قدرتمند در این فضا را کاهش خواهد داد. وقتی مخاطب هدف از همان روز نخست تاسیس برند نسبت به حضور ما در بازار کسب و کار اطلاع داشته باشد، دیگر خبری از برداشت اشتباه ماهیت فعالیت برندمان نخواهد بود.
3. جست و جوی نام مورد نظر پیش از ثبت رسمی
همیشه امکان بروز اشتباه در مسیر انتخاب نام مناسب برای برند وجود دارد. بسیاری از کارآفرینان در عمل نام های مشابه با دیگر برندها را انتخاب می کنند. اگر ما پیش از رونمایی رسمی از نام برندمان اندکی جست و جو نکرده باشیم، احتمال شکایت سایر کسب و کارها به خاطر استفاده از نام تجاری شان وجود دارد. این امر پدیده ای رایج در دنیای کسب و کار محسوب می شود، بنابراین برای پرهیز از چنین اشتباهاتی باید پیش از شروع به استفاده از نام مورد نظرمان اقدام به جست و جوی آن نماییم. همچنین در مرحله بعد باید نسبت به ثبت رسمی نام مورد نظرمان در سامانه های دولتی اقدام کنیم. این امر استفاده دیگران از نام موردنظر ما را مسدود خواهد کرد.
مطلب مرتبط: باید و نبایدهای نام گذاری
بسیاری از برندها به دلیل عدم ثبت رسمی نام تجاری شان با مشکلات حقوقی بسیار زیادی مواجه می شوند بنابراین شما با ثبت رسمی نام برندتان از همان ابتدا دیگر مشکلی برای استفاده از آن نخواهیم داشت. اگر برند ما در ابتدای شروع به فعالیتش درگیر پرونده های حقوقی متعدد شود، آینده مناسبی در انتظارش نخواهد بود. همچنین باید تردیدهای مشتریان برای تعامل با یک برند درگیر در پرونده های حقوقی را نیز مدنظر داشته باشیم.