مدیریت کسب و کار کوچک به هنگام مواجهه با نیاز برای استخدام کارمندان تازه همیشه همراه با نگرانی و استرس است. بسیاری از کسب و کارها برنامه ای برای مقایسه درخواست های استخدامی ندارند. امروزه بسیاری از کارمندان برای یافتن شغل موردنظرشان اقدام به ارسال رزومه برای شرکت های متعدد می کنند. اگر یک کسب و کار در این میان برنامه ای مشخص برای تعامل با درخواست های موردنظر نداشته باشد، فرآیند استخدام نیروی تازه بسیار دشوار خواهد شد. متاسفانه بسیاری از کسب و کارها در عمل توانایی تعریف فرآیندی مناسب به منظور تعیین ارزش و طبقه بندی داوطلب های استخدامی را ندارند.
استفاده از معیارهای مشخص برای ارزیابی رزومه افراد و همچنین تعامل با آنها در جلسات حضوری اهمیت بالایی دارد. کارمندان حرفه ای و دارای سابقه مناسب در صورت مواجهه با سردرگمی مسئول مصاحبه استخدامی به سرعت قید همکاری را خواهند زد. نتیجه این امر مواجهه با شمار اندکی از درخواست های باقیمانده و کیفیت نامناسب اغلب آنهاست.
کسب و کارهای کوچک نیاز اساسی به کارمندان مناسب برای فعالیت بهینه در زمینه کسب و کار دارند. موفقیت یا شکست کسب و کارها به طور کامل بستگی به کیفیت کارمندان شان و تفاوت های آنها دارد. اگر کارمندان توانایی جلب نظر مخاطب کارمندان مناسب به صورت تاثیرگذار را نداشته باشند، بخش قابل توجهی از فرآیند توسعه شان با مشکل رو به رو می شود. خوشبختانه امروزه شیوه های متنوعی برای تاثیرگذاری بر روی افراد موردنظر برای استخدام وجود دارد. این امر در مورد شیوه های ارزیابی رزومه های مختلف و حضور تاثیرگذار در جلسات استخدامی نیز به همین ترتیب است. با این حساب کسب و کارهای کوچک امکان جلب نظر داوطلب های استخدام و تاثیرگذاری بر روی آنها به صورت بهینه را خواهند داشت. در ادامه به بررسی برخی از نکات مهم در این زمینه خواهیم پرداخت.
مطلب مرتبط: 4 پرسش حیاتی پیش از استخدام کارمندان تازه
1. اهمیت توانایی ارتباطی
بسیاری از آگهی های استخدامی به دنبال کیفیت بالا در زمینه ارتباطات کارمندان هستند. امروزه کسب و کارها در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات گسترده مشغول به فعالیت هستند. این امر نیاز به تعامل بهینه میان افراد را دوچندان می کند. اگر تیم های کاری دارای اعضایی با توانایی ارتباطی اندک باشد، در نهایت توانایی فعالیت بهینه و اثرگذاری مورد انتظار بر روی وضعیت کلی کسب و کار را نخواهند داشت.
براساس گزارش موسسه اکونومیست، برخی از معیارهای مهم برای انتخاب کارمندان دارای توانایی ارتباطی مناسب به شرح ذیل است:
• تاثیر ارتباطات ضعیف بر روی کسب و کار قابل ملاحظه است. امروزه با توسعه ابزارهای ارتباطی در زمینه دیجیتال باید به آگاهی کارمندان از نحوه کار با این ابزارها توجه داشت بنابراین یکی از معیارهای مهم در این میان توجه به توانایی تعامل میان کارمندان با یکدیگر یا تعاملات برونسازمانی براساس کاربست فناوری های ارتباطی نوین است.
• کاربرد شبکه های اجتماعی در طول سال های اخیر به طور مداوم افزایش یافته است. این امر در مورد کاربرد تجاری شبکه های اجتماعی نیز صحت دارد. توانایی کار با شبکه های اجتماعی برای تحقق اهداف تجاری باید مدنظر کسب و کارها برای استخدام نیروی کار جدید قرار گیرد. اگر مهارت کارمندان در این زمینه قابل ملاحظه باشد، شانس بالاتری برای استخدام و ماندگاری بلندمدت در شرکت ها می یابند.
• مدیران میانی به دلیل تعامل نزدیک با کارمندان باید توانایی ارتباطی مناسبی داشته باشند. این امر شامل توانایی یادگیری مهارت ارتباطی با شخصیت های مختلف است بنابراین در عمل مدیران میانی شرکت ها باید توانایی ارتباطی با انواع تیپ های شخصیتی را داشته باشند. در غیر این صورت اعتراض های مداوم کارمندان امری طبیعی خواهد بود.
2. توانایی مدیریت
کارمندان برای همکاری با هم در زمینه کسب و کار فقط نیاز به توانایی همکاری ندارند. بسیاری از برندها در زمینه استخدام نیروی کار بیشتر به فکر توانایی هر یک از افراد در زمینه همکاری با هم هستند. این امر یکی از نکات مهم برای هماهنگی تیم های کاری را مورد غفلت قرار می دهد. توانایی مدیریتی برای هر کدام از اعضای شرکت ضروری است. این امر در صورت ضرورت برای تصمیم گیری سریع از سوی کارمندان موجب بروز بحران های گسترده نخواهد شد.
وابستگی شدید کارمندان به تصمیم های مرکزی از سوی مدیران میزان بهره وری و توانایی واکنش سریع برندها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر یک کسب و کار توانایی مدیریت بهینه ریسک های موجود در این زمینه را نداشته باشد، باید مدیرانش را به طور کامل وقف رسیدگی به وضعیت کارمندان کند.
توانایی مدیریتی کارمندان در شرکت های مختلف به شیوه های گوناگونی تقویت می شود. برندهای بزرگ دارای برنامه های مشخصی برای تقویت این مهارت کارمندان هستند. برخی دیگر از برندها نیز به طور مشخص مسئولیت هایی را به کارمندان شان تفویض می کنند. نتیجه این امر سازگاری مداوم کارمندان با بار مسئولیتی گسترده است. بدون تردید هر کارمند برای تبدیل شدن به مدیری عالی رتبه استخدام نمی شود. نکته مهم در این میان تقویت توانایی هر کدام از کارمندان برای مواجهه بهینه با شرایط مختلف است. این امر مزیت های بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت.
3. توانایی کار گروهی
براساس گزارش موسسه گالاپ، توانایی کار گروهی کیفیت نهایی پروژه ها و محصولات شرکت ها را افزایش می دهد. نکات ذیل در این زمینه قابل توجه است:
• فعالیت انفرادی در حوزه کسب و کار دیگر جایی در تجارت نوین ندارد. بسیاری از برندها برای فعالیت و تاثیرگذاری مناسب اقدام به تقویت مداوم توانایی همکاری اعضای شان می کنند. شاید این امر در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، اما در نهایت موجب بهبود وضعیت برندها می شود. نکته عجیب در این میان ضرورت تقویت توانایی همکاری حتی میان مدیران ارشد شرکت هاست. انگاره سنتی در این زمینه مدیریت شرکت از سوی مدیرت واحد است. امروزه این امر با مدیریت موازی و حتی مکمل میان افراد مختلف دنبال می شود.
• انعطاف پذیری کسب و کارها در زمینه مواجهه با بحران های مختلف بستگی به توانایی هر برند برای مدیریت بهینه ریسک ها و همچنین کار گروهی برای عبور از شرایط دشوار دارد. بسیاری از کسب و کارها در این زمینه مهارت چندان زیادی ندارند. همین امر در بلندمدت مشکلات فراوانی برای آنها ایجاد خواهد کرد.
تقویت توانایی کار گروهی کارمندان باید در برنامه هر برندی قرار داشته باشد. نکته مهم در این میان وضعیت استخدامی کارمندان است. ارزیابی توانایی کار گروهی در میان شمار بالایی از داوطلب های استخدامی کار ساده ای نیست. بنابراین باید معیارهایی نظیر میزان رضایت محل های کار قبلی و همچنین تعداد دوره های شرکت کرده در زمینه آموزش کار گروهی توجه کرد. این امر نقش مهمی در آگاهی از میزان مهارت کارمندان خواهد داشت.
4. ارزیابی توانایی ارتباط با مشتریان
ارتباط با مشتریان برای هر برندی دارای اهمیت است. بسیاری از کسب و کارها در عمل توانایی ارتباط مناسب با مشتریان را ندارند. همین امر موجب کاهش میزان فروش برندها می شود. همکاری با کارمندان دارای مهارت ارتباط مناسب با مشتریان برای برندها مزیت بزرگی خواهد بود. بخش قابل توجهی از توانایی تعامل مناسب میان برندها و مشتریان مربوط به کیفیت تیم خدمات مشتریان است. این امر اغلب مورد بی توجهی کارمندان شرکت ها قرار می گیرد. نتیجه این امر توانایی تعامل و ارائه خدمات مناسب به مشتریان در سطح پایین است. کسب و کارها از همان ابتدای فرآیند استخدام نیروی کار باید برنامه ای ویژه برای همکاری با این افراد داشته باشند. شاید این امر در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، اما در بلندمدت تاثیر مناسبی بر روی سطح ارتباط با مشتریان دارد.
امروزه اغلب مشتریان برای خرید از برندها به دنبال بهترین خدمات جانبی هستند. این امر با توجه به تجربه کسب و کارهای بزرگ در زمینه ارائه خدمات مناسب به مشتریان کار را برای برندها دشوار خواهد ساخت. بسیاری از برندها در این میان به دنبال تقویت کیفی خدمات شان به مشتریان هستند. این امر بدون توجه به استخدام کارمندان حرفه ای در زمینه خدمات مشتریان امکان ناپذیر خواهد بود بنابراین در ارزیابی رزومه کارمندان باید به این بخش مهم نیز توجه ویژه ای داشت.
مطلب مرتبط: چگونه بهترین استخدام را داشته باشیم
5. نتیجه گرایی در زمینه استخدام کارمندان
امروزه کسب و کارها دارای نیازهای بسیار زیادی هستند. مسئله اساسی در این میان اولویت بندی میان نیازهای مختلف است. اگر کسب و کارها رتبه بندی درستی از نیازهای شان نداشته باشند، امکان رقابت موثر با دیگران را از دست می دهند. بسیاری از برندها در زمینه استخدام کارمندان به دنبال اهداف بلندپروازانه ای هستند. مهمترین مسئله در این میان توجه به نیازهای جاری کسب و کار و تلاش برای حل و فصل بهینه آنهاست. اگر این نکته مهم مدنظر کارآفرینان قرار نداشته باشد، احتمال استخدام کارمندانی با مهارت های غیرکاربردی برای کسب و کارها افزایش خواهد یافت.
امروزه آژانس های بسیار زیادی برای کاریابی مشغول به فعالیت در سراسر دنیا هستند. اگر کسب و کار شما قصد همکاری با چنین آژانس هایی را نیز دارد، باید به فکر ایده هایی مناسب برای تعیین معیارهای استخدامی اش باشد. یکی از معیارهای مهم در این میان توانایی هر کارمند برای رفع یکی از نیازهای اساسی برندهاست. اگر این نکته به صورت کاربردی مدنظر برندها به هنگام استخدام کارمندان قرار نگیرد، به طور مداوم شاهد تداوم نیاز استخدامی کسب و کارها خواهیم بود.