چهارشنبه, ۳۰ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Wed, 20 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی پاشنه آشیل کارآفرینان در بازار

چطور بهتر به حرف های دیگران گوش دهیم؟

1 سال پیش ( 1402/5/22 )

گوش دادن به حرف های دیگران کار خیلی سختی به نظر نمی رسد. کافی است یک گوشه نشسته و تظاهر کنید تمام حواس تان به طرف مقابل است. آن وقت احتمالا از ماجرا جان سالم به در خواهید برد. البته به شرط اینکه طرف مقابل تان خیلی باهوش نباشد. این روزها اغلب مشتریان یک شکایت مشترک از دست کارآفرینان دارند و آن هم بی توجهی اهالی کسب و کار به حرف های شان است. دامنه بحث آنقدر گسترده است که گاهی اوقات کارمندان یک شرکت را نیز شامل می شود. انگار این روزها هیچ کس حوصله صحبت های دیگران را ندارد. درست به همین خاطر اغلب مردم با تمام قوا به حرف های یکدیگر بی توجهی می کنند. 

بی شک کمتر کارآفرینی با بی توجهی به حرف های دیگران شانس موفقیت در بازار را خواهد داشت. خب هرچه باشد شما به عنوان یک کارآفرین علاوه بر اینکه باید در بین مشتریان تان محبوبیت داشته باشید، باید توانایی مدیریت کارمندان را نیز پیدا کنید. این دو مورد بدون گوش دادن به حرف های طرف مقابل تقریبا غیرممکن است. خب هرچه باشد تا حرف های دیگران را نشنوید، آنها توجهی به شما نشان نخواهند داد، مگر نه؟

چطور بهتر به حرف های دیگران گوش دهیم

ما در روزنامه فرصت امروز بارها و بارها با کارآفرینانی رو به رو شده ایم که علی رغم توانایی بالا در زمینه کسب و کار فقط به خاطر گوش ندادن به حرف های بقیه حسابی کارشان گره خورده است. اگر دوست ندارید چنین سرنوشتی پیدا کنید، باید یکبار برای همیشه دور بی توجهی به حرف های دیگران را خط بکشید. حتما می پرسید چطور. خب در ادامه با ما همراه باشید تا تکنیک های درست گوش دادن به حرف های دیگران را یاد بگیرید. 

مطلب مرتبط: چرا باید به حرف مشتریان گوش داد؟

تبدیل شدن به شنونده ای بهتر

تبدیل شدن به شنونده ای بهتر

وقتی شما پای حرف دیگران می نشینید، به طور کلی در قالب سه سطح امکان توجه به پیام آنها را خواهید داشت. در وهله نخست شما از نظر شناختی مفهوم حرف طرف مقابل را متوجه شده و از آن برای شناخت بهتر او استفاده می کنید. نکته مهم اینکه در مرحله فعلی هیچ بازخورد بیرونی از کار شما به چشم نمی خورد. چه بسا کسی که مشغول سخنرانی است، اصلا متوجه توجه شما هم نشود. 

در مرحله دوم شما علاوه بر اینکه از نظر شناختی به صحبت های طرف مقابل توجه می کنید، کمی سراغ وجه احساسی ماجرا هم می روید. در این مرحله معمولا افراد از نظر احساسی با دیگران همدردی می کنند. در این مرحله برخی از افراد نمودهای بیرونی از رفتارشان نشان داده و برخی دیگر نیز بدون اینکه لام تا کام حرف بزنند، در ذهن شان با دیگران همدردی می کنند. 

آخرین مرحله از توجه به صحبت های دیگران در قالب رفتاری روی می دهد. شما در این بخش بعد از شنیدن درد و دل یا به عبارت بهتر حرف دیگران اقداماتی موثر در راستای واکنش به پیام آنها انجام می دهید. مثلا پدری را در نظر بگیرید که بعد از درد و دل بچه اش درباره علاقه به یادگیری رانندگی آخر شب ها چند دقیقه ای با او درباره دنیای ماشین ها صحبت می کند. این رفتار در واکنش به صحبت های فرزند خانواده صورت گرفته و سطح سوم توجه را نشان می دهد. 

شما در دنیای کسب و کار باید ترکیبی از توجه در سطح های مختلف را به مخاطب تان نشان دهید. البته این کار بدون مقدمه چینی امکان پذیر نیست. درست به همین خاطر ما در ادامه به بررسی برخی از ملزومات و مقدماتی که شما باید پس ذهن داشته باشید، می پردازیم. اگر شما هم دوست دارید درباره این نکات حرف بزنید، بد نیست با ما همراه شده و کارتان را وارد مرحله تازه ای کنید. 

تکرار کلمات پایانی مخاطب: ایده ای ساده اما کاربردی

تکرار کلمات پایانی مخاطب

آیا تا حالا کسانی را دیده اید که تمام حرف های شما را تکرار می کنند؟ این دسته از آدم ها حسابی روی اعصاب مخاطب راه رفته و فرآیند گفت وگو را متشنج می کنند. درست به همین خاطر ما توصیه می کنیم هیچ وقت کل جملات طرف مقابل را با صدای بلند تکرار نکنید. هرچند اگر این کار درباره برخی از کلمات پایانی طرف مورد نظر روی دهد، اصلا مشکلی نخواهد داشت. 

مردم دوست دارند توجه دیگران را جلب کنند. این امر وقتی کسی مشغول سخنرانی است، بهتر از هر زمان دیگری به چشم می خورد. فرقی ندارد شما جلوی هزاران نفر سخنرانی می کنید یا مخاطب تان فقط یک نفر است، در هر صورت جلب توجه آنها حسابی هیجان انگیز خواهد بود.

دلیل تاکید ما در این بخش بر تکرار کلمات پایانی طرف مقابل، نمایش نمادین توجه تان به حرف های اوست. اینطوری شما دست کم کمی به طرف مقابل تان ثابت می کنید که نیم نگاهی به حرف های او داشته اید. همین ایده ساده کلی اثربخشی مثبت در طول بحث خواهد داشت. به طوری که شما می توانید بدون نیاز به کارهای عجیب یا حرف های کلیشه ای توجه تان را به مخاطب نشان دهید. 

مطلب مرتبط: تمایزبخشی به برند با گوش دادن به مشتریان در فضای آنلاین

حفظ ارتباط چشمی: نقطه کلیدی بحث

حفظ ارتباط چشمی

وقتی کسی مشغول صحبت برای شماست، اگر چشم تان دائما به این سو و آن سو بچرخد، کم کم روحیه طرف مقابل از بین می رود. خب هرچه باشد آدم ها دوست دارند موقع سخنرانی توجه کامل مخاطب شان را داشته باشند. فرمول ما در این بخش بی نهایت ساده است. شما باید طوری با فرد مشغول صحبت کردن رفتار کنید که انگار خودتان مشغول سخنرانی هستید. بی شک هیچ کس دوست ندارد در طول سخنرانی شاهد خستگی یا خمیازه های پشت سرهم مخاطبش باشد. درست به همین خاطر شما هم نباید از چنین عادت عجیبی برای کارتان استفاده کنید. وگرنه دیر یا زود دیگر کسی حتی حرف های ساده روزمره اش را هم به شما نخواهد زد. 

حفظ ارتباط چشمی یکی از تکنیک هایی است که به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک خواهد کرد. این تکنیک به شما یاد می دهد چطور حتی وقتی واقعا حوصله ندارید، بازهم ارتباط چشمی تان را حفظ کرده و به مخاطب تان کمک کنید تا سیر تا پیاز حرف هایش را به زبان بیاورد. 

حفظ ارتباط چشمی برای کسانی که تا حالا تمرینش را نداشته اند، کمی سخت به نظر می رسد. درست به همین خاطر شما باید همیشه نیم نگاهی به تمرین و تکرار داشته باشید. مهمترین نکته در این میان نگاه عادی به طرف مقابل است. شما قرار نیست نگاه های عجیب و غریب به طرف مقابل تان داشته یا او را اذیت کنید. پس همانطور که در طول روز به بقیه نگاه می کنید، حالا همانطور به فرد در حالی سخنرانی نگاه کنید. به علاوه، هیچ وقت به کسی خیره نشوید؛ چراکه اینطوری کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

حذف عوامل حواس پرتی: فراهم سازی محیط آرام

حذف عوامل حواس پرتی

استفاده از گوشی همراه یا روشن کردن تلویزیون موقع صحبت کسی که پیش شماست، نوعی بی احترامی محسوب می شود. شما باید چند دقیقه از وقت تان را به طرف مقابل اختصاص داده و به او ثابت کنید صحبت های ارزشمندی را ارائه می کند. درست به همین خاطر اگر شما تا حالا رفتار دیگری با بقیه داشته اید، طبیعی است که کسی مایل به صحبت برای شما نباشد. 

این روزها معمولا صحبت های مهم در دفتر کار شرکت ها روی می دهد. به همین خاطر اگر شما دنبال یک سخنرانی تاثیرگذار هستید، باید همیشه نیم نگاهی به استفاده از دفتر کار داشته باشید. خب گاهی اوقات استفاده از همین ایده برای احترام به طرف مقابل نیز خوب خواهد بود. پس به کسی که دوست دارد با شما صحبت کند، پیشنهاد حضور در دفترتان را دهید. اینطوری احترام ویژه ای برای او قائل خواهید شد. 

این روزها کلی عامل مختلف برای حواس پرتی در طول روز دم دست من و شماست. تنها کاری که شما به عنوان یک کارآفرین در جست وجوی موفقیت باید به خوبی انجام دهید، خداحافظی با این عوامل است. نگران نباشید، قرار نیست شما به طور کامل این عوامل را کنار بگذارید، در عوض کافی است برای چند دقیقه هم که شده دست از آنها بکشید تا حرف های دیگران تمام شود. بعد می توانید تا صبح حواس تان را پرت چیزهای مختلف کنید. 

مطلب مرتبط: گوش دادن، بهترین راه برای یافتن ایده جهت شروع کسب و کار

پریدن وسط حرف دیگران ممنوع: نمایش احترام کامل

پریدن وسط حرف دیگران ممنوع

کسانی که یکهو بدون مقدمه وسط حرف دیگران می پرند، شاید در آن لحظه منظورشان را بیان کنند، اما هیچ کس به صحبت شان توجه نخواهد کرد. رعایت احترام در محیط کار یا در تعامل با مشتریان یکی از اصول کلیدی در دنیا محسوب می شود. بنابراین اگر شما نمی توانید این احترام را به دیگران نشان دهید، دیر یا زود کارتان با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد. به طوری که بعد از مدتی دیگر در دفتر کار اعتبار سابق را نخواهید داشت. 

قبول دارم گاهی اوقات ایده های طلایی به ذهن آدم می رسد که دوست دارد وسط بحث مطرح شان کند. با این حال شما باید به دیگران احترام گذاشته و حرف تان را در موقعیت مناسب بزنید. وگرنه کم کم دیگران علاقه شان برای حضور شما به هنگام سخنرانی را از دست می دهند. آن وقت شما می مانید و کلی آدم که حتی یک دقیقه هم حوصله شما را ندارند. 

یادتان باشد، هر رفتاری که موقع سخنرانی دیگران انجام دهید، واکنش مشابهی به همراه خواهد داشت. به طوری که شما هم موقع سخنرانی با واکنش های منفی دیگران رو به رو شده و توانایی مدیریت آنها را از دست خواهید داد. پس بهتر است قبل از اینکه باعجله وارد دنیای سخنرانی شوید یا وسط حرف دیگران بپرید، کمی به نتیجه کارتان هم فکر کنید. وگرنه حسابی به دردسر می افتید. 

ارزیابی احساسات سخنران: به وقت توجه به ریزه کاری ها

ارزیابی احساسات سخنران

خیلی وقت ها کارآفرینان موقع صحبت مشتریان مثل یک ربات بی روح به آنها خیره شده و هیچ واکنشی نشان نمی دهند. از آنجایی که افراد در طول صحبت هیجانات شان را به شیوه های مختلف بروز می دهند، شما باید واکنش های مناسب را ارائه کنید. مثلا وقتی تُن صدای فرد مقابل بالا می رود و نشانه هایی از هیجان زدگی در او می بینید، بد نیست شما هم کمی خودتان را هیجان زده نشان دهید. اینطوری فرصت خیلی بهتری برای تعامل با طرف مقابل پیدا کرده و دیگر ذوق او را کور نخواهید کرد. 

بی شک ارزیابی احساسات دیگران در طول سخنرانی اصلا کار راحتی نیست. شما برای این کار علاوه بر تمرین و تکرار باید کمی هم که شده روی توانایی تان برای تحلیل جملات حساب باز کنید. بی شک ساختار جملاتی که بیانگر هیجان طرف مقابل است، از زمین تا آسمان با بقیه فرق دارد. درست به همین خاطر شما باید به خوبی حرف های دیگران را تحلیل کرده و براساس آن دست به اقدام بزنید. 

مطلب مرتبط: نکاتی در باب گوش دادن

طرح سوالات جزئی: نمایش نهایت توجه به صحبت ها

طرح سوالات جزئی

وقتی کسی در میان بحث سوال های جدی مطرح می کند، احتمالا شش دانگ حواسش به صحبت های طرف مقابل بوده. هرچه باشد کمتر کسی این روزها همین طور بی مقدمه سوال های درست و حسابی درباره سخنرانی کسی مطرح می کند. ایده ما در این بخش بی نهایت ساده است. شما در طول سخنرانی دیگران باید سوالات معناداری را مطرح کنید. صرف نظر از اینکه چه جوابی دریافت می کنید، طرح چنین سوالاتی توجه تان به صحبت های دیگران را نشان می دهد. 

این روزها مشتریان دوست دارند صدای شان به بهترین شکل از سوی دیگران شنیده شود. بنابراین اگر شما توجه لازم به صحبت های دیگران را نداشته باشید، خیلی زود کارتان گره خواهد خورد. این نکته درباره وضعیت کارمندان شرکت نیز مصداق دارد. خب انتظار ندارید که آنها دائما حرف های شما را گوش کنند و انتظاری برای رفتار متقابل داشته باشند؟

یادتان باشد، شما قرار نیست با سوالات عجیب و غریب کل بحث طرف مقابل را زیر سوال ببرید. در عوض سوالات تان را طوری طراحی کنید که فرد موردنظر برای جواب دادن به آنها خیلی به دردسر نیفتد. اینطوری بهتر می توانید از عهده تعامل با آنها برآمده و توجه تان را به رخ شان بکشید. 

گوش دادن برای یادگیری: تمرینی ایده آل

گوش دادن برای یادگیری

آیا کسی شما را مجبور کرده تا به حرف دیگران گوش دهید؟ شاید فکر کنید اجباری در کار نیست اما ادب حکم می کند که حرف دیگران را تا انتها گوش دهید. در این صورت ما یک فرضیه بهتر برای تان در چنته داریم. وقتی مشتریان شما سر بحث را باز می کنند، لازم نیست فکر کنید باید حتما به خاطر ادب حرف شان را گوش دهید. در عوض سعی کنید از بین حرف های آنها ایده های تازه برای بهبود کارتان پیدا کنید. اینطوری دیگر آخر ماه با بهت و حیرت آمار ریزش مشتریان را مشاهده نخواهید کرد. 

ماجرای بالا درباره گوش دادن به حرف کارمندان نیز مصداق دارد. خب حتما کارمندان یک مشکلی دارند که سراغ شما آمده و شروع به صحبت می کنند. در این صورت باید تعارف را کنار گذاشته و دنبال کشف مشکلات آنها باشید. اینطوری فضا از گوش دادن اجباری به حرف های آنها خارج شده و نقش حیاتی در آینده برندتان پیدا خواهد کرد. 

وقتی کارآفرینان ایده درستی برای گوش دادن به حرف دیگران داشته باشند، تمرکزشان به طور خودکار چند برابر می شود. درست به همین خاطر شما می توانید با تغییر انگیزه تان نسبت به گوش دادن به دیگران خودتان را حسابی جلو بیندازید. 

دعوت به ادامه بحث: خداحافظی با کار نیمه تمام

دعوت به ادامه بحث

گاهی اوقات آدم ها آنقدر واکنش های سرد یا بی روحی نسبت به حرف های یکدیگر دارند که انگیزه ادامه گفت وگو یا صحبت کاملا از بین می رود. در چنین شرایطی بحث ها نیمه کاره رها شده و هیچ جمع بندی درستی هم از آنها به دست نمی آید. 

مطلب مرتبط: عوامل موثر در گوش دادن

آخرین توصیه ما در این مقاله دعوت از طرف مقابل برای ادامه بحث است. این کار به منظور تکمیل بحث و جمع بندی درست صورت می گیرد. یادتان که نرفته، شما باید از دل حرف های دیگران یک جمع بندی درست کرده و کارتان را اصلاح کنید. حالا اگر قرار باشد بحث را کاملا نیمه تمام رها کنید، تمام تلاش های قبلی تان هم دود هوا می شود. 

ماموریت شما در این بخش کاملا روشن است. هر وقت حس کردید طرف مقابل انگیزه اش برای ادامه بحث را از دست داده، کافی است از او بخواهید کمی بیشتر درباره موضع اش حرف بزند. اینطوری انرژی تازه ای به او داده و انگیزه اش را دوچندان می کنید؛ به همین سادگی. گاهی اوقات ایده های مناسب برای ادامه بحث بی نهایت ساده هستند. بنابراین شما لازم نیست خیلی خودتان را اذیت کنید. کافی است مطمئن شوید طرف مقابل همچنان انگیزه کافی برای ادامه بحث را دارد. 

منابع:

https://hbr.org

https://www.indeed.com

https://www.fastcompany.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kbmJIndm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه