عاشقان دنیای سرعت و اتومبیل هنوز هم خیلی تسلا را به عنوان یک خودروساز حرفه ای قبول ندارند؛ چراکه ماشین های برقی علی رغم اینکه جای خود را در بازار باز کرده اند، هنوز مورد پسند ماشین بازهای حرفه ای نیستند. این در حالی است که تسلا در طول نزدیک به دو دهه به طور مداوم موقعیتش در بازار ماشین های برقی و مقرون به صرفه را بهبود بخشیده است.
داستان ظهور تسلا به عنوان یک تولیدکننده ماشین های برقی جذابیت زیادی دارد؛ چراکه خیلی از کارشناس ها هنوز باور نمی کنند کسانی در دنیا باشند که لذت سواری با ماشین های بنزینی را کنار گذاشته و سراغ خودروهای برقی بروند. خب این عملکرد حیرت انگیز تسلا را نشان می دهد. به طوری که بعد از این برند کلی شرکت دیگر هم سراغ تولید خودروی برقی رفته اند. کار به جایی رسیده که حتی برندهایی مثل مرسدس بنز یا بی ام و نیز خودروهای برقی در کنار نمونه های بنزینی تولید می کنند. پس باید داستان حیرت انگیزی در این میان وجود داشته باشد، مگر نه؟
ما در این مقاله قصد داریم شما را به دل سفری در پیچ و خم برند تسلا ببریم. اینکه این برند چطور بازارهای خودرو را فتح کرده، یک داستان بی نهایت حیرت انگیز محسوب می شود. پس با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را به اتفاق یکدیگر زیر ذره بین ببریم.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار کسب و کارهای نوآور بوده ایم. بررسی داستان آنها ایده های تازه ای در اختیار همه کارآفرینان قرار می دهد. این ماجرا وقتی پای کارآفرینی مثل ایلان ماسک در میان باشد، جذاب تر هم می شود. خب اجازه دهید بدون هیچ گونه اتلاف وقتی برویم سراغ اصل ماجرا.
ایلان ماسک قبل از اینکه به عنوان مدیرعامل برند تسلا و همچنین صاحب ایکس (توئیتر سابق) شناخته شود، به خاطر ایده جذابش در زمینه طراحی سیستم پرداخت آنلاین تحت عنوان پی پال به شهرت و ثروت رسید. این امر موجب شد تا ایلان ماسک سرمایه لازم برای ماجراجویی های دور و درازش را به دست بیاورد.
مطلب مرتبط: موفقیت به سبک تسلا
برند تسلا در واقع در سال 2003 تاسیس شده بود. در آن زمان ایلان ماسک جزو موسسان شرکت نبود، بلکه از همان ابتدا یک سرمایه گذار پیگیر و علاقه مند محسوب می شد. زمانی که او به عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شد، ایده های جسورانه ای برای توسعه کسب و کارش داشت؛ چراکه فکر می کرد آینده صنعت خودرو در پیوند با انرژی های پاک است.
نخستین خودروی برقی تسلا در سال 2008 روانه بازار شد. این یعنی تسلا نزدیک به پنج سال برای مطالعه بازار و آزمون طرح های مختلف نیاز داشت. اولین خودروی این برند کاملا اقتصادی و ساده بود. به طوری که فقط خانواده های متوسط و افراد طبقه عادی را جذب می کرد. نکته جالب اینکه در سال 2012 نخستین سدان لوکس تسلا نیز روانه بازار شد. در واقع مدیران تسلا فهمیده بودند که نباید بازار خودروهای الکتریکی را محدود به یک طبقه خاص کنند؛ چراکه در این صورت بخش زیادی از سودشان را از دست خواهند داد. به همین خاطر سعی در ایجاد تنوع بیشتر برای محصولات خود داشتند. این ماجرایی بود که سود تسلا را در طول یک دهه اخیر به طور حیرت انگیزی افزایش داده است.
جلب توجه سایر برندها
ایده تسلا برای تولید خودروهای برقی در همه رده های ممکن، نظر بسیاری از برندهای دیگر را نیز جلب کرد. خب تا پیش از آن فقط خودروهای هیبریدی به عنوان نوعی طرح جسورانه در حال آزمایش بودند. با این حال پس از مدت زمانی اندک برندهای بزرگ در صنعت خودروسازی به سوی ماشین های برقی رفتند.
اثرگذاری تسلا بر روی انتخاب مدیران ارشد در غول های ماشین سازی امر ساده ای نبود. در واقع این برند جذب سرمایه خوبی نیز از سوی سایر برندها و موسسات داشت. به طوری که امروزه برای پیشبرد طرح های جسورانه اش هیچ مشکل مالی ندارد.
شاید مهمترین نوآوری تسلا در درک درستش از هزینه های بالای استفاده از خودروهای بنزینی نهفته است. به طوری که در کنار مسئله حفاظت از محیط زیست به فکر اقتصاد خانواده ها و مشتریانش هم بود. درست به همین خاطر مردم بسیار زیادی در آمریکا علاقه مند به استفاده از ماشین های برقی هستند.
درک درست از نیاز مشتری امر ساده ای نیست. درست به همین خاطر وقتی یک برند در این رابطه موفق می شود، باید حسابی به آن تبریک گفت. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای موفقیت در صنعت خودروسازی باید دقیقا مثل تسلا عمل کنید. بی شک هنوز هم مشکلات زیادی برای مشتریان این صنعت وجود دارد. بنابراین جا برای کار بی نهایت زیاد است.
آینده تسلا
تسلا هنوز هم یک برند تاثیرگذار و الهام بخش برای بسیاری از مردم دنیا محسوب می شود. درست به همین خاطر ماجرای این برند هنوز هم به پایان نرسیده و ادامه دارد. بی شک در طول سال های پیش رو بیشتر از تسلا خواهیم شنید. با این حال محور اصلی این بحث ها بیشتر خودروهای متفاوت آن خواهد بود. در واقع این برند قصد دارد وارد عرصه حمل و نقل عمومی هم شود. بنابراین ما خیلی زود شاهد خودروهای برقی با ظرفیت حمل و نقل عمومی خواهیم بود.
نوآوری های تسلا پایانی ندارد؛ چراکه هویت این برند در قالب نوآوری مداوم تعریف شده است. شاید به همین خاطر نیز در سراسر دنیا طرفدارهای زیادی دارد، در حالی که محصولاتش در کشورهای محدودی عرضه می شود. این مثال به خوبی نقش برندینگ منحصر به فرد در جلب نظر مخاطب را نشان می دهد. به طوری که شما بدون حضور در بازارهای جهانی فرصت جلب نظر مخاطب تان را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: رکوردشکنی جدید تسلا
سخن پایانی
تسلا یکی از برندهای تاثیرگذار و الهام بخش در قرن 21 محسوب می شود. داستان نوآوری ها و خلاقیت این برند به این سادگی قابل طرح و بررسی نیست. درست به همین خاطر ما در این مقاله به سراغ برخی از جنبه های برجسته تجربه این برند رفتیم. حالا شما می توانید با نگاهی دقیق تر موفقیت های تسلا را زیر ذره بین ببرید.
یادتان باشد، نوآوری در بازار در صورتی که همسو با نیازهای مشتریان باشد، همیشه همراه با موفقیت خواهد بود. این نکته ای است که می تواند شرایط شما را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. پس بهتر است از تجربه تسلا به سود خودتان استفاده کنید. خب اصلا بعید نیست شما بدل به برندی نوآور و غولی در یک صنعت جذاب دنیا شوید. کافی است کمی به خودتان اعتماد داشته و پشتکارتان را حفظ کنید.
منابع: