ارتباط مناسب و مثبت با مشتریان در کانون اهداف هر موسسه خدمات مشتریان یا برندی قرار دارد. امروزه اغلب برندها دارای بخش ویژه ای برای مدیریت روابطشان با مشتریان هستند. در این میان هم دستاوردهای تازه در زمینه تعامل با مشتریان از هر زمان دیگری مهمتر است. ارتباط مثبت با مشتریان به بیان ساده شامل ارائه خدمات مورد نیاز به مشتریان در عین ایجاد ارتباطی سازنده است. بسیاری از برندها به دلیل ناتوانی در ایجاد ارتباطی مناسب با مشتریان به طور مداوم کاهش فروش و رضایت خریداران را تجربه می کنند. اگر شما هم چنین مشکلی در کسب و کارتان دارید، مقاله کنونی راهکارهای مناسبی برای شما ارائه خواهد کرد. در ادامه برخی از شیوه های حرفه ای برای ارائه خدمات مشتریان به طور مناسب و تاثیرگذار را مرور خواهیم کرد.
نمایش علاقه و اشتیاق به کار
مشتریان وقتی با کارمندانی که علاقه بالایی به کارشان دارند رو به رو شوند، انگیزه شان برای تعامل با یک برند به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. این امر می تواند فرصت های بسیار زیادی پیش روی تان قرار داده و فرآیند پیچیده تبدیل خریداران معمولی با مشتریان وفادار را در کمترین زمان ممکن ساماندهی کند.
مطلب مرتبط: بازاریابی با جلب نظر احساسات مشتریان
بی تردید شما هم بارها در طول زندگی تان تجربه مراجعه به بخش خدمات مشتریان یک شرکت و مواجهه با کارمندانی بی روح و حتی غیرحرفه ای را داشته اید. این امر نه تنها انگیزه شما برای خرید دوباره از برند مورد نظر را کاهش می دهد، بلکه شاید در این بین شکایت رسمی نیز از برند مورد بحث انجام دهید. بنابراین برندهای اینچنینی خیلی زود در بازار شهرت منفی پیدا خواهند کرد. این شهرت منفی می تواند کار برندها در بازار برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت دشوار ساخته و تبدیل به ماموریتی غیرممکن سازد.
نمایش همدردی با مشتریان
مشتریان وقتی به بخش خدمات برندتان مراجعه می کنند، حتما مشکلی با کسب و کارتان دارند. این امر می تواند هر بخش یا حوزه ای از فعالیت تان را شامل شود. بنابراین شما باید حواس تان را کاملا جمع کنید تا در بخش موردنظر موردی به نارضایتی مشتریان اضافه نکنید، در غیر این صورت دیگر حتی در خواب هم بازیابی مشتری موردنظر را نخواهید داد.
گاهی اوقات یک همدردی ساده با مشتریان ارزش بسیار زیادی دارد. این امر انگیزه مشتریان موردنظر برای تعامل با شما را به شدت افزایش داده و کارتان در بازار را نیز ساده می کند. بنابراین اگر به دنبال تجربه ای مناسب و دلپذیر از ایجاد احساسات مثبت در مشتریان هستید، باید همیشه اندکی همدردی را در کانون توجه قرار دهید. این امر شما را بدل به یک برند دوست داشتنی و مورد اعتماد در میان مشتریان خواهد کرد.
عملکرد شفاف
مشتریان وقتی از دست یک برند عصبانی هستند، آستانه تحمل بسیار پایینی خواهند داشت. این امر می تواند فرصت های شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت کاهش داده و موقعیت تان را نیز به خطر بیندازد. بنابراین همیشه رفتاری همراه با احتیاط بسیار بیشتر با مشتریان ناراضی داشته باشید. اگر در این میان عملکرد شما در رسیدگی به نارضایتی مشتریان کاملا شفاف باشد، امکان جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن برای تان فراهم خواهد شد.
اگر مشتریان وقتی نزد برندتان می آیند، از همان لحظه نخست روند رسیدگی به مشکل شان را توضیح دهید، نیمی از نارضایتی شان از بین می رود. با این حساب شما باید همیشه از چنین شیوه ساده ای برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و کاهش میزان نارضایتی شان سود ببرید، در غیر این صورت شاید کمتر فرصتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نمایید.
مطلب مرتبط: بازاریابی با محوریت جلب نظر مشتریان
ارائه توضیحات جانبی
توضیحات جانبی درباره سوال یا تقاضای مشتریان می تواند نکته تاثیرگذاری باشد. این امر از نظر روحی مشتریان را تحت تاثیر قرار داده و به شما اعتماد بیشتری خواهند کرد. امروزه برخی از برندها به طور مشخص کارشناس هایی در حوزه خدمات مشتریان برای ارائه چنین نظراتی استخدام می کنند. اگر شما آگاهی مناسبی از نحوه کار برندتان دارید، می تواند خودتان در این بخش فعال شده و به سوالات مشتریان پاسخ های دقیق بدهید. البته همیشه امکان بارگذاری یک فایل به عنوان سوالات متداول در سایت برند نیز وجود دارد. این تکنیک ها به شما برای جلب نظر مشتریان به شیوه ای حرفه ای کمک خواهد کرد.