بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف در نگاه نخست کار بسیار ساده ای به نظر می رسد. بسیاری از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به الگوهای یکسان و کلیشه ای پایبند هستند. اغلب برندها فرآیند تولید محتوا، تعامل با مخاطب هدف و فروش را مدنظر دارند. یکی از ایرادات این شیوه عدم کارایی برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است. اگر کسب و کارها به دنبال تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان هستند، باید شیوه های تازهای را مدنظر قرار دهند. الگوهای کلیشه ای توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را ندارد بنابراین در عمل مشکلات بسیار زیادی برای برندها پیش خواهد آمد. در ادامه برخی از مهمترین استراتژی های جدید در زمینه بازاریابی و جلب نظر مشتریان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ارائه خدمات مشتریان بهتر
ارائه خدمات جانبی به مشتریان دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها در این زمینه علاقه مند به مطالع و ارزیابی رفتار مشتریان هستند. این امر اطلاعات دقیقی در مورد سلیقه و نیازهای مشتریان در اختیار برند قرار می دهد. بنابراین مشاهده تعامل بهینه چنین برندهایی با مخاطب هدف امری طبیعی محسوب می شود.
مطلب مرتبط: بازاریابی موبایلی برای جلب نظر مخاطب هدف
یکی از راهکارهای ساده و سریع برای بهبود خدمات جانبی به مشتریان ارزیابی وضعیت برند در شبکه های اجتماعی است. امروزه بسیاری از برندها در شبکه های اجتماعی عضویت دارند. ارزیابی نحوه رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی در کنار تحلیل نظرات آنها در قالب کامنت یا پیام برای هر کسب و کاری ضروری خواهد بود. این شیوه اطلاعات جالبی در اختیار برندها قرار می دهد. استفاده از چنین اطلاعاتی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف همیشه مزیت های قابل ملاحظه ای به همراه دارد.
ایجاد تیم فروش مجزا
امروزه فرآیند فروش اغلب کسب و کارها به صورت بخشی از تیم بازاریابی صورت می گیرد. این امر به معنای فعالیت بازاریابی های برند در بخش فروش است. شاید در نگاه نخست این امر شیوه ای مناسب برای کاهش هزینه ها باشد، اما در بلندمدت کیفیت کمپین های بازاریابی و فرآیند فروش را به شدت کاهش می دهد. ایجاد تیم مجزا برای فروش یکی از ضرورت های اساسی هر کسب و کاری است. اگر برندها به این نکته مهم توجه کافی نداشته باشند، به زودی با مشکلات عمده ای مواجه خواهند شد.
تیم های فروش به طور معمول همکاری نزدیکی با تمام بخشهای برند دارند. بنابراین همکاری با آنها از سوی تمام بخش های شرکت ضروری خواهد بود. در غیر این صورت نتیجه مناسب در زمینه فروش به دست نخواهد آمد. یکی از نیازهای اساسی تیم های فروش دسترسی به اطلاعات دقیق پیرامون مشتریان است. تیم توسعه و تحقیقات به طور معمول این وظیفه را برعهده دارد. اگر این امر مورد توجه برندها قرار نگیرد، تیم فروش به طور مداوم با کمبود اطلاعات کافی مواجه خواهد بود.
سرمایه گذاری بر روی بازاریابی مشتری محور
بازاریابی با استفاده از مشتریان برند در میان کسب و کارها شهرت بسیار زیادی دارد. محور اصلی این شیوه از بازاریابی تمرکز بر روی مشتریان به عنوان سفیرهای برند است. امروزه مردم تاثیرپذیری بسیار بیشتری از یکدیگر در مقایسه با برندها دارند. با این حساب سرمایه گذاری بر روی مشتریان فعلی برند برای جلب توجه دوستان و آشنایان شان به محصولات مان ایده جذابی خواهد بود.
بسیاری از برندها با مشکلات عمده ای در زمینه فروش مواجه هستند. تعداد این برندها سالانه به طور تساعدی افزایش پیدا می کند. راهکار غلبه بر چنین مشکلاتی در بسیاری از اوقات سرمایه گذاری مناسب بر روی مشتریان فعلی است. برخی از برندها در تلاش برای جلب نظر مشتریان تازه در عمل از مشتریان فعلی شان غافل می شوند. این امر چرخه های مداوم ریزش مشتریان را در پی دارد. برندهای بزرگ برای غلبه بر این مشکل اقدام به ایجاد انجمن مشتریان می کنند. شاید این استراتژی در نگاه نخست بیش از اندازه ساده انگارانه باشد، اما در عمل تاثیرگذاری قابل ملاحظه ای بر روی حفظ مشتریان و ترغیبشان برای بازاریابی به سود برند دارد.
راه اندازی وبینارهای تخصصی
مشتریان به طور فزاینده ای در طول سال های اخیر علاقه مند به یادگیری نکات مختلف در مورد برندها شده اند. اگر برند شما در زمینه تولید رایانه های شخصی فعالیت دارد، مشتریان برای مشاهده نحوه تولید چنین محصولاتی تمایل بالایی نشان خواهند داد. بخش قابل ملاحظه ای از فرآیند موردنظر بستگی به میزان تخصص برندها در زمینه جلب نظر مخاطب هدف دارد.
برخی از برندها به خوبی از علاقه مشتریان برای مشاهده پشت صحنه کسب و کار استفاده می کنند. اگر کسب و کار شما نیز دارای جذابیت های خاصی برای مشتریان است، باید فکری به حال جلب نظرشان نمایید. امروزه یکی از راهکارهای مناسب راه اندازی وبینارهای تخصصی در مورد برند است. این امر در حوزه های مختلف از سوی برخی از برندهای معتبر در قالب همکاری دنبال می شود. به عنوان مثال، علاقه مندان به خودروهای سدان امکان یادگیری نکاتی در مورد خودروهای موردنظر در وبینارهای گسترده از سوی برندهای معتبر در این صنعت را خواهند داشت. مزیت اصلی این امر امکان بازاریابی برای مخاطب هدف در مقیاسی گسترده و تاثیرگذار است.
نطرخواهی از مشتریان در مورد نحوه برگزاری همایش های برند به صورت آنلاین اهمیت بسیار زیادی دارد. اکنون با توجه به شرایط شیوع کرونا امکان ساماندهی کنفرانس های حضوری وجود ندارد بنابراین برندها باید در قالب نظرخواهی در شبکه های اجتماعی یا سایت رسمی شان از سلیقه مخاطب هدف در مورد برگزاری وبینار مطلع شوند. این امر کمک شایانی به آنها برای جلب نظر مخاطب هدف به صورت تعاملی بازی خواهد کرد. امروزه مشکل بسیاری از برندها ناتوانی برای جلب تعامل مناسب مشتریان است. تمرکز بر روی شیوه های بازاریابی و فروش با استفاده از وبینارهای تخصصی چالش موردنظر را تا حد زیادی رفع خواهد کرد.
مطلب مرتبط: جلب نظر مشتریان مهم چگونه ممکن است؟
جلب نظر مشتریان هرگز کار ساده ای نیست. برخی از برندها تصور ساده ای از این حوزه دارند. اگر کسب و کار شما در زمینه جلب نظر مشتریان با مشکل مواجه است، توجه به نکات مورد بحث در این مقاله تا حد زیادی مشکلات تان را رفع خواهد کرد.