صنعت بازاریابی تاریخ بسیار گسترده ای را شامل می شود. این حوزه از همان زمانی که نخستین تلاش ها برای فروش یک کالا به دیگران شکل گرفت، در کنار انسان ها قرار داشته است. نکته ای که در این میان باید بدان توجه داشت، تغییر صنعت بازاریابی در طول زمان های مختلف است. امروزه انگار بازاریابی در دنیای کسب و کار دچار یک انقلاب دیگر شده است. به عبارت ساده، اکنون هر برندی که بیشتر از همه به فکر انسان ها، نه فقط در قالب مشتریان، باشد برنده نهایی بازار خواهد بود.
بازاریابی با محوریت انسان ها مفهوم به نسبت تازه ای است. یکی از دلایل رونق گرفتن این عرصه شیوع ویروس کروناست. امروزه مردم نیاز به حمایت همه جانبه از همدیگر دارند. در این بین نقش برندها و همچنین انتظار مردم از آنها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است.
برخی از برندهای بزرگ در همین فرصت کوتاه یک سال و نیمه عملکرد بسیار مناسبی در زمینه بازاریابی انسان محور داشته اند. این امر الگوی مناسبی برای دیگر برندها به منظور ورود به این حوزه فراهم کرده است. البته منظور ما در اینجا کپی برداری صرف از عملکرد دیگر برندها نیست، بلکه شما باید اندکی تنوع نیز از خودتان نشان دهید.
مطلب مرتبط: آمادگی برای دنیای کسب و کار پساکرونا
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از نمونه های موفق در زمینه بازاریابی انسان محور است. این امر به شما برای تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد.
درخواست برگرکینگ از مشتریان برای خرید از مک دونالد
اینکه یکی از غول های دنیای فست فود در کمپینی بازاریابی از مشتریان برای خرید محصولات رقیب اصلی اش درخواست نماید، امر بسیار عجیبی محسوب می شود. بسیاری از برندها در این راستا هیچ ایده ای ندارند. با این حال برگرکینگ در عمل از مشتریانش برای خرید از مک دونالد درخواست کرده است.
این کمپین در شعبه انگلستان برگرکینگ رخ داد. زمانی که شیوع کرونا مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه آورد، برگرکینگ با مشاهده افت قابل ملاحظه فروش مک دونالد از مشتریان و به طور کلی مردم خواست تا از مک دونالد و دیگر برندهای فست فود در بازار انگلستان نیز خرید نمایند. این امر به دلیل نیاز به کسب سود از سوی دیگر کسب و کارها به منظور حفظ نیروی کار صورت گرفت.
بدون تردید ایده برگرکینگ یکی از ایده های بسیار جذاب برای تعامل با مخاطب هدفش محسوب می شود. این ایده اوج نگرانی یک برند نسبت به مردم شاغل در حوزه های مختلف را نشان می دهد، حتی اگر در عمل به ضرر خودش تمام شود.
آمریکن اکسپرس و عمل به تعهداتش
آمریکن اکسپرس یکی از برندهای بسیار بزرگ در سراسر دنیا محسوب می شود. بدون تردید برندی در حد و اندازه آمریکن اکسپرس تعهدات بسیار مهمی در قبال مشتریانش دارد. یکی از تعهدات موردنظر کمک به کسب و کارهای کارآفرینان سیاه پوست در ایالات متحده است.
وقتی در سال 2020 بحران کرونا بسیاری از کسب و کارها را با مشکلات اساسی رو به رو کرد، آمریکن اکسپرس اقدام به حمایت مالی از کارآفرینان سیاه پوست کرد. این برند براساس میزان گرفتاری کسب و کارهای دارای صاحبان سیاه پوست بین 10 تا 25 ماه از آنها حمایت مالی به عمل آورد. چنین امری یکی از مهمترین نکات در زمینه بازاریابی محسوب می شود. بسیاری از برندها وقتی نوبت به عمل به تعهدات شان در موقعیت های زمانی مهم می رسد، پا پس می کشند. با این حساب مشاهده آمریکن اکسپرس در زمینه عمل به تعهداتش در این میان نکته بسیار مهمی محسوب می شود.
چیپوتل تمام فعالیت بازاریابی اش را برای کمک به مردم قطع کرد
چیپوتل در بدو شیوع کرونا به فعالیت بازاریابی ادامه می داد، اما با مشاهده بروز مشکلات روزافزون برای مشتریان و به طور کلی مردم در سراسر دنیا تمام فعالیت بخش بازاریابی اش را متوقف کرد. این امر با هدف شناسایی مشکلات مردم و تلاش برای رفع آنها صورت گرفت. بر این اساس تمام بازاریاب های این برند به جای تولید محتوای بازاریابی مشغول رسیدگی به وضعیت مشکلات مردم در سراسر دنیا شدند.
مطلب مرتبط: دوران پساکرونا و 12 اتفاق مثبتی که شاهد آن خواهیم بود
شاید اقدام چیپوتل در زمینه رفع مشکلات مردم خیلی تاثیرگذار از آب در نیامده باشد، اما دست کم اولویت مردم در کسب و کار این برند را به خوبی نشان می دهد.