براساس گزارش موسسه بلومبرگ در طول دوران شیوع کرونا اغلب خرده فروشی ها نزدیک به 16درصد از سودشان را از دست داده اند. این رقم بدترین میزان کاهش سودآوری خرده فروشی ها از سال 1992 محسوب می شود. بیتردید آسیب های کسب و کارها در دوران کرونا بسیار عمیق بوده است. این امر بر روی رفتار مشتریان در بازارهای مختلف نیز تاثیر گذاشته است. امروزه کمتر مشتریان اقدام به خرید براساس رفتارهای سابق شان می کنند. این امر دردسرهای تازه ای برای برندها ایجاد کرده است.
بی تردید ویروس کرونا دیر یا زود به طور کامل کنترل خواهد شد، اما تاثیرات آن برای مدت زمانی طولانی پابرجا می ماند. این امر در مورد حوزه کسب و کار به روشن ترین شکل ممکن قابل بررسی است. هدف ما در این مقاله بررسی گام های ضروری برای آمادگی انواع برندها در راستای فعالیت در دوران پساکروناست.
استفاده از فناوری های تازه
دوران پساکرونا در عرصه کسب و کار نیازمند استفاده گسترده از فناوری های نوین است. بسیاری از برندها در این زمینه گام های مهمی برداشته اند. مهمترین عملکرد برندهای بزرگ در این میان تلاش برای سازگاری هرچه بیشتر با الزامات فعالیت کاری در قالب آنلاین است. این امر مزیت های بسیار زیادی برای کسب و کارها خواهد داشت. کاهش هزینه های جاری یکی از مهمترین نکات در زمینه فعالیت آنلاین در عرصه کسب و کار است.
وقتی اغلب برندها متحمل ضررهای هنگفت در پی یک پدیده ناشناخته و گسترش ویروس می شوند، باید هرچه بیشتر هزینه های جاری را کم کرد. این امر سرنوشت اغلب برندها در دنیای آینده کسب و کار را مشخص می کند. استفاده از فناوری های نوین همیشه برای کسب و کارها نجات بخش بوده است. این امر در مورد فرآیندهای شناخت مخاطب هدف شامل استفاده از هوش مصنوعی و دیگر ابزارهای کمکی می شود. به این ترتیب برندها شانس بالایی برای شناسایی دقیق سلیقه مشتریان شان و بازاریابی براساس آن خواهند داشت.
مطلب مرتبط: دوران پساکرونا و 12 اتفاق مثبتی که شاهد آن خواهیم بود
ضرورت استفاده از اپهای منحصر به فرد
طراحی اپ برای برندها امری رایج نیست. بسیاری از برندها نسبت به رونمایی از اپ رسمی برای برندشان با تردیدهای زیادی مواجه هستند. امروزه بسیاری از برندها با وجود شمار بالایی از شبکه های اجتماعی فعالیت در این فضا را ترجیح می دهند بنابراین طراحی اپ امری بی مورد محسوب می شود.
یکی از نکات مهم در زمینه طراحی اپ امکان انتقال محتوای گوناگون به مخاطب هدف است. همچنین این گزینه بهترین انتخاب برای تعامل هرچه بهتر با مشتریان وفادار برندها خواهد بود. امروزه کانال های ارتباطی شخصی سازی شده اهمیت بسیار زیادی برای مشتریان برندها دارد. اگر برند شما دارای شمار قابل توجهی مشتری وفادار است، حفظ آنها ماموریت اصلی شما خواهد بود. این امر برای اغلب برندها امری در درجه دوم و سوم اهمیت قرار دارد. درست به همین خاطر ریزش مشتریان وفادار امری رایج در میان برندهای مختلف است. اگر شما قصد فعالیت به گونه ای دیگر را دارید، باید نسبت به این نکته توجه بالایی داشته باشید.
یکی از نکات مهم در زمینه طراحی اپ رسمی برای برند ارائه تخفیف های ویژه به مشتریان عضو اپ است. این امر فضایی تعاملی و نزدیک برای ارتباط با مشتریان و حتی تبدیل شان به مشتریان وفادار ایجاد خواهد کرد.
تمرکز بر روی راهبردهای مدیریت رابطه برند یا مشتریان
روابط میان برندها و مشتریان شان فراز و فرودهای بسیار زیادی دارد. برندهای موفق باید همیشه امکان تعامل با مشتریان شان ، حتی در بازه های زمانی دشوار ، را داشته باشند . یکی از درس های مهم کسب و کار در دوران کرونا حفظ ارتباط با مشتریان بود. برندهای بزرگ ارتباط نزدیک و مداومی با مشتریان شان در این دوران داشتند. این امر شامل کارهای کوچکی مانند ارسال ایمیل، برقراری تماس تلفنی و حتی ارسال کارت پستال است. شاید در نگاه نخست این کارها بسیار ابتدایی به نظر برسد، اما همین کارهای ابتدایی توانایی تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف دارد.
ما در طول دوران کرونا باید توانایی برندمان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را افزایش دهیم. این امر در دوران پساکرونا کمک بسیار شایانی به کسب و کارها برای فعالیت بهتر خواهد کرد. درس های این بازه زمانی دشوار محدود به همین نکات مورد بحث نیست. وظیفه شما به عنوان صاحب یک کسب و کار توجه به نکات موردنظر برای توسعه هرچه بهتر برندتان است. در غیر این صورت هر حادثه ای امکان تعطیلی و ورشکستگی فعالیت شان را به همراه خواهد داشت.