شیوع ویروس کرونا از کنترل خارج شده است و دولتها در سراسر جهان همچنان در تلاش برای مهار آن از طریق بستن مدارس، اماکن عمومی و مرزها هستند. این ویروس بر روی همه مشاغل تاثیر سوء گذاشته است. در این راستا بازاریابان باید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را با آن وفق دهند.
رویدادهای فیزیکی مثل کنفرانسهای تجاری، رویدادهای ورزشی و کنسرتها لغو شدهاند و بازارهای جهانی در وضعیت سقوط آزاد قرار دارند. شرکتهایی نظیر یونیلیور، اسپاتیفای (Spotify) و گوگل، کارمندانشان را به دورکاری تشویق میکنند.
یک مصرفکننده متفاوت
رشد ناگهانی افراد فعال و شاغل در خانه منجر به تغییر سبک زندگی شده و این تغییر سبک باعث شده است تا مصرفکنندگان بیش از پیش وقت خود را در دنیای اینترنت بگذرانند.
برندهایی که قبلا پذیرای «sofa-serfers» (اشخاص بیخانمانی که در حین تلاش برای کشف یک اقامتگاه دائمی به طور موقتی نزد دوستان و آشنایانش زندگی می کنند.) بودهاند، حالا در برخی موارد حتی شاهد افزایش تعداد مراجعهکنندگان نیز هستند. برندهایی که در گذشته به طور سنتی آفلاین بودند، در تلاش برای سازگاری با این روش جدید زندگی دست به ابتکار در زمینه ارائه محصولات آنلاین جدید زدهاند.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال و ضرورت تجدید نظر در دوران کرونا
واضح و مبرهن است که مهمترین عامل همهگیری و شیوع بیماری، سلامت اعضای جامعه است اما افراد زیادی از این بیماری تاثیر میپذیرند که لزوما بیمار نمیشوند.
کسب و کار ها آثار و عواقب این ویروس را با گوشت و پوست خود حس میکنند. در این میان شرکتهایی نیز هستند که یکی پس از دیگری از افت میزان فروش خود خبر میدهند.
دپارتمانها و ادارههای بازاریابی در سراسر جهان به خوبی به آثار شیوع ویروس کرونا توجه میکنند.
بیشتر بازاریابان در حال عبور از این چهار راه به این موضوع فکر میکنند که در حرکت به سوی چنین آینده مبهم و نامشخصی چه مسیری را باید طی کنند.
مقاله زیر به این موضوع میپردازد که بازاریابان چگونه با این شرایط جدید تطبیق پیدا میکنند. در ادامه متوجه میشویم که هنگام عبور از وضعیت فعلی چه نکاتی را باید به یاد داشته باشیم.
بازاریابان چگونه به این اتفاق پاسخ میدهند؟
سازگاریهای کوتاهمدت
تحقیقات اخیر نشان دادهاند که ۶۱٪ از بازاریابان مشغول تغییر استراتژی رسانهای کوتاهمدت خود هستند. به هر حال، فقط ۹٪ از آنها دست به اعمال تغییرات بلندمدت میزنند.
در این میان حرکت نرمی از رسانههای آفلاین به رسانههای آنلاین اتفاق افتاده است. این در حالی است که بازاریابان در همین مطالعه به روشنی اعلام کردهاند که نسبت به گذشته رویکرد آنلاینتری را در پیش خواهند گرفت.
این تغییر در بودجه تبلیغاتی چندان عجیب نیست وقتی متوجه میشویم که به علت اتخاذ سبک زندگی آنلاین توسط مصرفکننده در عصر پساکرونا، میزان استقبال از رسانههای دیجیتال افزایش یافته است.
حرکت به سوی کانالهای انعطافپذیر
آن دسته از بازاریابانی که شاهد کاهش بودجه هستند، با حرکت به سمت کانالهای ارزانتر و قابل انعطافتر مثل تبلیغات برنامهریزی شده، سود خواهند برد. اینجا جایی است که در آن میزان حضور مصرفکننده و امکان اطلاع از دیدگاههای افراد مدام در حال افزایش است.
آگهیهای تبلیغاتی در نمایشگرهای دیجیتال، رسانههای اجتماعی و ویدئوهای آنلاین کانالهایی به شمار میروند که به احتمال زیاد در قالب طرح رسانهای کوتاه مدت توسعه خواهند یافت.
به دلیل ماندن بیشتر افراد در خانه، تبلیغات خارج از خانه نظیر بیلبوردهای مترو بسیار کمتر از گذشته در معرض نمایش خواهند بود. روند بازاریابی رویدادی بلافاصله پس از شیوع کرونا متوقف شده است و ما احتمالا شاهد این خواهیم بود که جلوی روند تخصیص بودجههای بازاریابی گرفته میشود یا کسب و کارها به سمت تبلیغات آنلاین تمایل پیدا میکنند.
با این همه، همگان به کاهش بودجه بازاریابی به عنوان یک راه حل نگاه نمیکنند.
برخی برندهای B2B (فروش محصولات یا خدمات یک شرکت به شرکت دیگر) برای جبران عدم حضور در رویدادهای مختلف، بر حجم بودجه تبلیغاتی دیجیتال خود میافزایند.
نگرانی بلندمدت
در حال حاضر این نگرانی گریبان افراد را گرفته است که هیچکس واقعا نمیداند چه زمانی دوران همهگیری بیماری به پایان میرسد و همه مردم می توانند به روال عادی زندگی خود برگردند.
ما شاهد آن هستیم که بودجهها و هزینهها در بسیاری از صنایع چگونه کاهش مییابند. صنایع گردشگری، خردهفروشی یا رویدادها در صدد صرفهجویی در هزینههای خود هستند. به هر حال، بسیاری از خدمات آنلاین درخواستی احتمالا بر حجم بودجه تبلیغاتی خود، به خصوص در کانالهای آنلاین، میافزایند.
خدماتی مثل تحویل آنلاین غذا، پخش یا رسانههای خبری آنلاین از افزایش میزان حضور مردم در دنیای اینترنت سود میبرند. این برندها قصد آن را دارند که سهم بیشتری از بازار بزرگتر را به خود اختصاص دهند و رقم بودجه تبلیغاتیشان را بالا ببرند.
در این میان صنایع مراقبتهای بهداشتی و پزشکان آنلاین، سرگرمی و پخش آنلاین (مثل نتفلیکس)، نرمافزارهای ویدئوکنفرانس و خدمات تحویل آنلاین از شیوع ویروس کرونا سود میبرند و صنایع گردشگری و هتلداری، سرگرمی آنلاین (مثل سینماها و فعالیتهای اجتماعی)، رویدادها و کنفرانسها و صنایع لجستیک از این اتفاق ضربه میخورند.
در طول دوران شیوع کرونا چه چیزی را باید به یاد داشته باشیم؟
عدم قطعیت و آیندهای مبهم قابل درک است اما با این وجود، این نیز میگذرد.
مهم این است که در بلندمدت همچنان متمرکز باقی بمانید و از فرصتهای جدید رشد دوری و خودداری نکنید.
برندسازی بهترین استراتژی بلندمدت در این دوران محسوب میشود. کاهش بیش از حد بودجه در مواقع غیرضروری در پی عبور از بحران، تاثیر منفی بر روی برند شما خواهد گذاشت. بازاریابان نباید این نکته را فراموش کنند که در بحبوحه یک بحران، می تواند فرصتی وجود داشته باشد.
کریس استفنسون، مدیر منطقهای استراتژی و برنامه ریزی آژانس رسانه «PHDAPAC»، میگوید: «برای بهتر شدن اوضاع آماده باشید. خود را برای کمپینهایی آماده کنید که خوشبینی را منعکس میکنند. برای دسترسی فیزیکی گسترده و ناگهانی در راستای جذب مجدد تقاضای خود را آماده کنید. تمهیدات لازم برای تبلیغات و تخفیفها و در نتیجه، گرفتن سهمی از فروش هنگام بهبودی و بهتر شدن اوضاع را فراهم کنید. از همه مهمتر این واقعیت را درمییابید که نه فقط تحمل و بقا، بلکه پیشرفت و ترقی در روزهایی که شرایط تغییر کرده، کاری است که همه ما فعلا انجام میدهیم.»
فرصتها را دریابید
اکنون شرایط برای همه افراد و نه فقط مصرفکنندگان، تغییر کرده است.
در حال حاضر که بیشتر از گذشته، بسیاری از افراد در خانه میمانند، ما شاهد یک نوع رفتار آنلاین جدید هستیم.
در طول دوران شیوع ویروس کرونا، مصرفکنندگان در ساعاتی آنلاین هستند که بازاریابان شاید به آن عادت نداشته باشند. فعالیت و خرید آنلاین میتواند با اندکی تغییر اواسط روز اتفاق بیفتد. در شرایط عادی اواسط روز میزان فعالیت آنلاین کم است.
در همین حال حجم فعالیت آنلاین نیز میتواند افزایش یابد زیرا جریان مداوم اخبار داغ وجود دارد.
با کاهش بودجه بازاریابی در یک سری صنایع خاص، رسانهها ارزانتر خواهند شد. در صورت امکان، سرمایه گذاری بر روی این امر، تاثیرات مثبت واضح و آشکاری بر روی «share-of-voice» (محاسبه آن شامل تعیین سهم شما از تبلیغات در مقایسه با دیگر رقبایتان میشود.)
فرصتهای دیجیتال
در حالی که بسیاری از شرکتهای تحت تاثیر کرونا بودجه بازاریابی دیجیتال خود را کاهش میدهند، ما شاهد افت قیمتهای «سی پی ام» (هزینه به ازای هر بار نمایش آگهی تبلیغاتی) و «سی پی سی» (هزینه به ازای هر بار کلیک) تا مرز ۴۷٪ هستیم که البته هر کدام از آنها به علت کاهش میزان رقابت اتفاق میافتد. این یک فرصت ایدهآل برای برخی بازاریابان به حساب میآید تا با صرف هزینه کمتری نسبت به گذشته، مشتریان جدیدی را به دست آورند.
مصرفکنندگان در مقایسه با گذشته وقت بیشتری را صرف خواندن یا تماشای اخبار میکنند. در شرایط کنونی بازاریابان این فرصت را دارند که از طریق تبلیغات در این وبسایتهای محبوب و پرطرفدار، با هزینهای کمتر از دوران پیش کرونا، توجه تعداد بیشتری از افراد را به سوی خود جلب کنند.
سازگاری با مشتری جدید
برای یک برند، حضور آنلاین هرگز به اندازه امروز مهم نبوده است.
سعی کنید که کارهای روزمره خود را مثل همیشه انجام دهید، اما با این وجود، جنبه دیجیتال آن را حفظ کنید.
موقعیت مکانی مخاطبان و جامعه هدف خود را مشخص کنید. در مرحله بعدی با شناخت تغییرات سبک زندگی آنها، به دقت درباره این موضوع برنامهریزی کنید که چگونه باید آنها را هدف قرار دهید.
ماهیت و پیشزمینه عاطفی مخاطبان و جامعه هدف شما چیست؟ آنها میخواهند چه بشنوند؟ شما چگونه باید با آنها ارتباط برقرار کنید؟
این موضوع را دستکم نگیرید که ویروس کرونا چگونه مشتریانتان را تغییر داده و بر روی تقاضاهایشان تاثیر گذاشته است.
مطلب مرتبط: استراتژی های دیجیتال بازاریابی در دوران پساکرونا
نتیجه
بدون شک ویروس کرونا رد پایی در تاریخ جهان از خود به جا خواهد گذاشت. سوال این است که چه تغییراتی به وجود خواهند آمد و دنیا پس از غلبه بر ویروس کرونا چه شکلی خواهد شد.
هماکنون شاهد تاثیرات آن بر روی صنایع مختلف و اقدامات بازاریابی بودهایم اما بازاریابان چگونه با آثار و عواقب ویروس کرونا خود را وفق میدهند.
نیاز به ارائه راه حلهای دیجیتال برای همه صنایع احساس میشود. برگزاری وبینارها، ظهور سرگرمیهای دیجیتال و ویزیت مجازی پزشک نمونههایی از راه حلهایی به حساب میآیند که با محدودشدن تماس فیزیکی به ذهن خطور میکنند.
حتی در شرایطی که احساس میکنید گرفتار یک روند نزولی شدهاید، احتمالا فرصتی برای استفاده وجود خواهد داشت.