افزایش موج نگرانی نسبت به ویروس کرونا و تمایل مردم به ماندن در خانه تاثیرات قابل توجهی بر روی وضعیت کسب و کارها دارد. یکی از نتایج اصلی این امر افزایش ترافیک اینترنت است. وقتی تمام مردم در خانه هستند، اصلی ترین عامل ارتباطی در رابطه با اینترنت تعریف می شود. همچنین این ابزار کاربرد بسیار زیادی برای ایجاد ارتباط میان افراد مختلف دارد. بیتردید در شرایط کنونی فعالیت برای بازاریاب ها دشوار است. بسیاری از آژانس های بازاریابی از مدت ها قبل فعالیت شان را متوقف کرده اند. نقش مدیران ارشد کسب و کارها و بازاریاب ها در چنین شرایطی برای مدیریت بهینه برندها اساسی است. ما در این مقاله قصد بررسی راهکارهای تجدیدنظر در شیوه بازاریابی دیجیتال برندها با توجه به شرایط کرونا را داریم. در ادامه به بررسی چند توصیه کاربردی خواهیم پرداخت.
1. تمرکز بر روی اهداف
وقتی با بحران مواجه می شویم، نگرانی بسیار زیادی سراغ ما خواهد آمد. بسیاری از افراد مدیریت بحران را غیرممکن تلقی می کنند. دلیل این امر ناتوانی آنها در زمینه کنترل هیجانات شان است. ما در هر شرایطی باید بر روی وضعیت پیش روی کنترل داشته باشیم. تصمیمگیری های عجولانه اغلب مشکلات را تشدید می کند. نخستین نکته مهم در این میان ضرورت تجدیدنظر در فرآیند بازاریابی برندمان است. این امر جای هیچ گونه بحثی ندارد. بازاریابی دیجیتال در شرایط کنونی بدون تجدیدنظر اساسی فقط هدر دادن بودجه مان خواهد بود.
مطلب مرتبط: موفقیت در بازاریابی دیجیتال
هر برندی دارای اهدافی مشخص برای توسعه کسب و کار یا فعالیت بهتر است. این وضعیت در مواجهه با کرونا تغییر بسیار زیادی کرده است. ما باید با توجه به وضعیت کسب و کارمان و شرایط مشتریان در حال و هوای کمپین های بازاریابی مان تجدیدنظر کنیم. این امر شامل اشاره بیشتر به کرونا و نتایج آن می شود. بسیاری از برندها در شرایط کنونی درست مانند وضعیت عادی مشغول به فعالیت بازاریابی هستند. برداشت مشتریان از این امر بیخیالی برندها خواهد بود.
مدیریت هر بحران نیازمند دسترسی به اطلاعات دقیق است بنابراین هرچه اطلاعات در دسترس ما دقیق تر باشد، شانس بیشتری برای مدیریت بهینه بحران خواهیم داشت. فقدان اطلاعات همیشه موجب تصمیمگیری های نادرست خواهد شد. شاید برخی از تصمیم ها در شرایط مذکور تاثیر مناسبی داشته باشد، اما ماهیت آن براساس شانس بنا شده است. ما در عین حفظ اهداف اصلی برندمان باید به طور موفق پیگیری آنها را به تاخیر بیندازیم. فقط در این صورت امکان ادامه فعالیت کاری برای ما فراهم خواهد شد.
2. تجدیدنظر در پیام برندمان
پیام بازاریابی برند ما در شرایط کرونا باید تفاوت قابل توجهی با وضعیت رایج داشته باشد. اغلب مشتریان در شرایط کنونی امکان تصمیمگیری مستقل درباره خرید محصولات یا استفاده از خدمات مختلف را ندارند. اگر ما فقط به دنبال کسب سود بیشتر باشیم، شرایط کنونی برای سودجویی مناسب خواهد بود. توصیه من در این بخش توجه به تجربه مشتریان و تلاش برای جلب نظر آنها به کسب و کارمان در بلندمدت است. فقط در این صورت امکان توسعه کسب و کار در بلندمدت فراهم خواهد شد.
بازاریابی دیجیتال پیوند عمیقی با مسائل روز دارد. وقتی اغلب مشتریان ما با مشکلات عمده در زمینه تهیه نیازهای اولیه شان دست و پنجه نرم می کنند، ما نیز باید استراتژی بازاریابی و پیام های برندمان را تغییر دهیم. برخی از برندها اقدامات فراتر از این نیز انجام می دهند. به عنوان مثال، تلاش برای تولید برخی از محصولات موردنیاز مردم مانند ژل های بهداشتی یا ماسک در دستور کار برخی از برندهای بزرگ قرار گرفته است. این امر همراه با تغییر پیام برند در شرایط کنونی نقش مهمی در برداشت مشتریان نسبت به برندها دارد.
اگر ما در شرایط دشوار کنار مشتریان برندمان باشیم، پس از بازگشت شرایط به حالت عادی همیشه در ذهن آنها خواهیم ماند. تغییر پیام بازاریابی برند در زمینه اطلاعرسانی نکات مهم برای مقابله با ویروس کرونا اهمیت دارد. اگر ما اطلاعات غلط را بازتاب دهیم، اعتبارمان به عنوان یک برند خدشهدار خواهد شد بنابراین همیشه باید به دنبال پوشش اخبار از منابع معتبر باشیم.
اطلاع رسانی درباره تغییر وضعیت فعالیت برندها در شرایط کنونی اهمیت خاصی دارد. بیتردید کسب و کارهای مختلف امکان ادامه فعالیت عادی را ندارند. فعالیت مناسب در شبکه های اجتماعی برای بازتاب سیاست های تازه برندها برای فعالیت در زمان شیوع کرونا نقش مهمی در پرهیز از کاهش تعداد مشتریان دارد.
3. ارائه اخبار و اطلاعات مناسب
اکنون وضعیت تمام مردم با ویروس کرونا پیوند خورده است. به این ترتیب بیتوجهی به شرایط کنونی از سوی برندها هرگز نتیجه مناسبی در پی ندارد. اغلب برندها در شرایط کنونی اقدام به طراحی کمپین های جذاب با ترکیب اطلاعت کاربردی در مورد ویروس کرونا می کنند. به این ترتیب علاوه بر جلب توجه مخاطب هدف، امکان اطلاعرسانی درباره ویروس کرونا نیز وجود دارد.
کسب سود بیشتر در شرایط کنونی امکانپذیر نیست، بنابراین ما باید بر روی آینده کسب و کارمان سرمایه گذاری کنیم. این امر شامل اطلاعرسانی درباره ویروس کرونا در سراسر دنیا می شود. اگر شما ارتباط مناسب با کادرهای درمانی یا پزشک های متخصص را دارید، بارگذاری ویدئوهای آنلاین شامل پرسش و پاسخ با آنها ایده مناسبی خواهد بود. بسیاری از مردم در شرایط کنونی پرسش های زیادی در رابطه با ویروس کرونا دارند. اگر ما پاسخ های مناسب به آنها ارائه دهیم، جایگاه مان در حد مشاور قابل اعتماد مشتریان ارتقا خواهد یافت.
4. ضرورت توجه به آینده
کاراکتر هاروی دنت در فیلم شوالیه تاریکی دیالوگ مشهوری دارد: «تاریک ترین لحظه شب پیش از طلوع آفتاب است. من قول می دهم، پایان شرایط فعلی نزدیک خواهد بود.» این نکته در مورد شرایط کسب و کارها در وضعیت کنونی صحت دارد. بسیاری از برندها نگرانی های بسیار زیادی نسبت به بقای خود دارند. اگر ما برنامه ای مشخص برای آینده کسب و کارمان نداشته باشیم، حتی در صورت نجات از وضعیت کنونی نیز امکان ادامه فعالیت نخواهیم داشت.
مطلب مرتبط: افزایش آگاهی از بازاریابی دیجیتال
وضعیت بازاریابی دیجیتال در شرایط کنونی بسیار سخت است، با این حال وضعیت همیشه به این حالت باقی نخواهد ماند. ما باید از همین حالا مشغول طراحی برنامه های کاربردی برای فعالیت در دوران پساکرونا باشیم. در غیر این صورت به سرعت پس از پایان وضعیت کنونی در رقابت با دیگر برندها شکست خواهیم خورد.
تمرکز بر روی اهداف برند، حتی در شرایط کنونی، اهمیت دارد بنابراین ما در عین مدیریت شرایط برای عبور از وضعیت کنونی باید چشمانداز بلندمدت برندمان را نیز مدنظر داشته باشیم. این امر بدون طراحی کمپین های بازاریابی دیجیتال برای آمادهسازی مشتریان امکانپذیر نخواهد بود.