تجربه مشتریان از برند در کانون توجه مدیریت کسب و کار جدید قرار دارد. بسیاری از برندهای بزرگ برای اینکه همچنان در فهرست برندهای مورد علاقه مشتریان باقی بمانند، به طور مداوم تجربه مشتریان از خرید یا حتی تعامل با خودشان را بهبود بخشیده و از همین طریق خودشان را در دل مشتریان جا می کنند. کسب و کارهای تازه کار به طور معمول در این راستا مهارت بسیار کمتری دارند. درست به همین دلیل همیشه با مشکلات اساسی در راستای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو شده و کارشان نیز همراه با چالش خواهد بود.
اگر تجربه مشتریان از یک برند در بلندمدت مثبت و مناسب باشد، بسیاری از هزینه های بازاریابی و تبلیغات برای آن کاهش پیدا خواهد کرد. درست به همین خاطر این روزها کمتر برندی بدون توجه به تجربه مشتریان به کارش ادامه می دهد. نکته اساسی در این بین توانایی برندها یا به عبارت بهتر کارآفرینان برای ارائه تجربه ای درست به مشتریان است، در غیر این صورت تمام زحمات و تلاش های شما بی نتیجه باقی خواهد ماند. این امر می تواند در مدت زمانی کوتاه از شما یک برند کلیشه ای در نزد مشتریان ساخته و توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مشتریان را نیز بی نهایت کاهش دهد. درست به همین دلیل در این مقاله ما به دنبال راهکارهای حرفه ای برای بهبود تجربه مشتریان از کسب و کارها هستیم. اگر شما هم به چنین استراتژی علاقه دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات را تحلیل نماییم.
سرمایه گذاری بر روی برند
سرمایه گذاری بر روی برند یکی از اولین و در عین حال مهمترین راهکارها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به صورت حرفه ای محسوب می شود. وقتی یک برند سرمایه گذاری خوبی بر روی خودش داشته باشد، در این میان می تواند به سادگی هرچه تمام تر کارش را مدیریت کرده و مشتریان را جذب کند. بدون شک صحبت کردن درباره سرمایه گذاری بر روی برند بدون ارائه توضیحات دقیق غیرشفاف و بی فایده خواهد بود. نکته اساسی در این میان توجه به فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در این میان است. شما باید استانداردهای لازم برای تبدیل شدن به یک برند را داشته باشید. لوگو، هویت بصری، ارزش های مشخص و در نهایت یک شعار دقیق برای جلب نظر مشتریان در این راستا ارزیابی می شود.
مطلب مرتبط: چطور تجربه مشتریان از برند را ارتقا دهید؟
پس از اینکه شما استانداردهای لازم برای تبدیل شدن به یک برند معتبر را پیدا کردید، نوبت به استفاده از شرایط حرفه ای برای توسعه کارتان می شود. نکته مهم اینکه جنبه های مختلف یک برند در طول زمان دستخوش تغییرات مختلفی شده و امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیز در این میان به شدت کاهش پیدا می کند. به همین دلیل توصیه ما در این بخش ارزیابی مجدد وضعیت برندتان در طول زمان و تلاش برای رفع ایرادات در این میان است. شما با چنین کاری به سادگی هرچه تمام تر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا کرده و اوضاع کارتان نیز روز به روز بهتر خواهد شد.
این روزها مشتریان به برندهایی که مدام در تلاش برای ایجاد پیشرفت و بهبود اوضاع شان هستند، توجه بیشتری نشان می دهند. درست به همین دلیل شما باید به طور مداوم در این راستا عملکردتان را تقویت کرده و به دنبال بهبود اوضاع کارتان باشید، در غیر این صورت شاید خیلی زود شانس تان در بازار به پایان برسد.
سرمایه گذاری بر روی خدمات مشتریان
خدمات مشتریان یکی از کانال های اصلی ارتباط شما با مشتریان و مخاطب هدف محسوب می شود. اغلب اوقات در دنیای کسب و کار یک محصول پس از فروش عمده با تعدادی شکایت یا حتی مشکل از سوی مشتریان رو به رو می شود. اگر شما فکر دقیقی برای این امر نکرده باشید، به سرعت اعتراض نسبت به عملکرد برندتان تبدیل به یک بحران عمومی خواهد شد. در این صورت دیگر هیچ شانسی برای توسعه سطح فعالیت تان در بازار نداشته و همه مشتریان به شما بدبین خواهند شد.
بخش خدمات مشتریان به طور معمول نزدیک ترین ارتباط با مشتریان یا حتی مخاطب هدف را دارد. درست به همین دلیل اطمینان از عملکرد مناسب این بخش امری ضروری خواهد بود. اگر شما در این میان توانایی تاثیرگذاری لازم بر روی مخاطب هدف را نداشته باشید، خیلی زود اوضاع تان به هم ریخته و توانایی تان در این راستا را از دست می دهید.
یک تیم خدمات مشتریان حرفه ای باید شناخت درست از مشتریان و دغدغه های اساسی شان داشته باشد. اگر شما به این نکته توجه لازم را نشان دهید، خیلی زود اوضاع تان در بازار به طور چشمگیری بهبود پیدا می کند. همچنین اگر شما به دنبال توسعه کیفی کار این بخش هستید، باید مقدمات لازم برای شرکت آنها در دوره های آموزشی را فراهم کنید، در غیر این صورت هرگز توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را پیدا نخواهید کرد.
گاهی اوقات مشتریان وقتی یک تجربه منفی از خرید پیدا می کنند، اگر به سرعت از سوی برند مورد نظر مورد توجه قرار گیرند به سادگی هرچه تمام تر دوباره مایل به خرید خواهند شد. برای این کار شما باید نسبت به ارتباط ساده و سریع مشتریان با برندتان مطمئن شوید. این نکته می تواند شما را در کوتاه ترین زمان ممکن تبدیل به برندی جذاب برای مشتریان سازد. هرچه باشد هیچ کس در بازار به دنبال یک خرید پردردسر نیست. درست به همین دلیل شما اگر تمام تمرکزتان را بر روی خریدهای بی دردسر قرار دهید، شانس بسیار بهتری در بازار داشته و اوضاع تان نیز بهبود پیدا می کند.
بسیاری از کارآفرینان خودشان بارها و بارها در مقام مشتری با برندی دیگر تعامل داشته اند. شما برای بهبود اوضاع تیم خدمات مشتریان می توانید از همین تجربیات تان نیز به خوبی استفاده کرده و شانس تان را توسعه دهید. این امر در نهایت وضعیت تان را به طور چشمگیری بهبود خواهد بخشید. در طرف دیگر ماجرا هرچه شما از نظرات کارشناسی دیگران به خوبی استفاده کنید، توانایی غافلگیری بهتر مشتریان و جلب نظرشان به برندتان را خواهید یافت.
مطلب مرتبط: چگونه تجربه مشتریان از برندتان را ارتقا دهید؟
طراحی نقشه سفر مشتریان
وقتی مشتریان با برند شما تعامل دارند، در واقع درگیر یک سفر یا همراهی با شما هستند. تمام تلاش شما در این میان باید تبدیل این برنامه سفر به یک گشت و گذار هیجان انگیز باشد، در غیر این صورت شاید هرگز فرصت لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا نکرده و در میان برنده ای بزرگ دیگر خیلی زود از عرصه رقابت کنار گذاشته شوید.
شما برای طراحی یک نقشه استاندارد باید به طور مداوم نقطه شروع و پایان همراهی مشتریان با برندتان را در نظر بگیرید. نقطه شروع برای اغلب برندها مربوط به خرید مشتریان است. این امر سرآغاز یک همراهی دور و دراز خواهد بود. درست به همین دلیل باید با دقت بسیار زیاد از آن استفاده کرده و شانس تان در این میان را نیز تقویت کنید، در غیر این صورت هرگز فرصت ایجاد ساز و کارهای استاندارد در عرصه کسب و کار را پیدا نمی کنید.
نقطه پایان همراهی مشتریان با یک برند باید در صورت امکان با تاخیر زیادی صورت گیرد. این امر می تواند به شما کمک بسیار زیادی کرده و اوضاع تان را بهبود بخشد. به هر حال هرچه مشتریان بیشتر در کنار برند شما باشند، تمایلشان برای همراهی با شما بیشتر خواهد شود. این یعنی شما می توانید به سادگی و بدون نیاز به استفاده از شرایط عجیب فروش تان را بیشتر کرده و هزینه های تبلیغات و بازاریابی را کاهش دهید.
طراحی پرسونای مشتریان
پرسونای مشتریان یکی دیگر از نکات مهم برای ارائه یک تجربه دلپذیر به مشتریان است. هرچه شناخت شما از مشتریان دقیق تر باشد، توانایی ارائه پاسخ های دقیق و حرفه ای بیشتری را خواهید داشت. این امر می تواند در طول زمان برای شما دردسرهای بی نهایت کمتری به همراه داشته و اوضاع تان را نیز بیش از هر زمان دیگری بهبود بخشد. یادتان نرود در فرآیند طراحی پرسونای مشتریان شما باید ارتباط نزدیکی با آنها داشته باشید، در غیر این صورت شاید هرگز توانایی تاثیرگذاری بر روی آنها با یک پرسونای دقیق را پیدا نکنید.
پرسونای مشتریان در واقع مهمترین نکات درباره آنها را به شما می دهد. به این ترتیب شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند. نتیجه امر اینکه شما دیگر لازم نیست برای بهبود اوضاع کاری تان دردسر یا مشکلات زیادی را تحمل کنید. این امر از شما یک برند حرفه ای در عرصه کسب و کار ساخته و شانس تان را نیز بیش از هر زمان دیگری بهبود خواهد بخشید.
اگر مشتریان شما به طور معمول افراد میانسال یا پیر هستند، شما باید در به روز رسانی تجربه آنها از برندتان این نکته مهم را در نظر داشته باشید. به طور معمول برای تعامل با مشتریانی که آشنایی زیادی با دنیای دیجیتال ندارند، باید همه نکات را به ساده ترین شکل ممکن بیان کرد، در غیر این صورت اوضاع برای کارآفرینان سخت شده و مشتریان نیز به سادگی شما را کنار خواهند گذاشت. این امر می تواند برای شما دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد.
امروزه ابزارهای زیادی برای طراحی پرسونا در اختیار برندها قرار دارد. شما برای بهبود اوضاع تان باید همیشه مشورت با کارشناس های حرفه ای را در کانون توجه قرار دهید. همچنین ابزار الگوبرداری از رقبا نیز ایده بسیار خوبی خواهد بود. هرچه باشد برندهای بزرگ برنامه های بسیار دقیقی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان دارند. با این حساب شما به سادگی امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان را پیدا کرده و اوضاع تان در این میان به طور قابل توجهی بهبود پیدا خواهد کرد.
مطلب مرتبط: ترندهای خلق تجربه مشتریان از برند برای سال 2022
برخی از کارآفرینان در دنیای کسب و کار برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مشتریان اقدام به طراحی پرسونا براساس درک عمومی شان از مشتریان می کنند. این امر می تواند دردسرهای زیادی برای چنین کارآفرینانی به همراه داشته باشد. دلیل این امر نیز مشکلات مربوط به اعتماد به تجربه های قبلی است. در بازارهایی که هر لحظه رفتار مشتریان و قوانین مربوط به عرضه و تقاضا تغییر می کند، شما نمی توانید به دستاوردهای قدیمی یا تجربه های تان اعتماد زیادی کنید. درست به همین دلیل باید همیشه کارتان را به بهترین شکل ممکن با اتکا به داده های دقیق دنبال کنید، در غیر این صورت خیلی زود با شکستی سنگین مواجه خواهید شد.
فهم درست نیاز مشتریان
اینکه مشتریان چرا با برند شما تعامل دارند، اغلب اوقات امری بی نهایت عجیب و غیر قابل پیش بینی محسوب می شود. درست به همین دلیل اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، باید سعی کنید از این معمای بزرگ پرده برداری کنید. بسیاری از برندها بدون توجه به نیاز مشتریان اقدام به تولید محصولات می کنند. این امر شاید در نگاه نخست ایراد بزرگی نداشته باشد، اما خیلی زود شما را به لبه پرتگاه خواهد کشاند. یادتان باشد در دنیای امروز برندها بدون پاسخگویی دقیق به نیاز مشتریان شانسی در بازار ندارند. شما هم باید محصول تان را برای پاسخگویی به یکی از نیازهای مشتریان تولید کنید، در غیر این صورت تبدیل به برندی کلیشه ای خواهید شد.
بهبود سطح ارتباطات با مشتریان و تلاش برای تاثیرگذاری بر روی آنها با شیوه های جدید می تواند ایده های خوبی در این میان باشد. شما برای بهبود سطح کاری تان در این میان باید همیشه اوضاع تان را بهینه سازی کرده و شانس تان را هم افزایش دهید. دستیابی به اطلاعات دقیق درباره مشتریان همیشه از طریق گفت وگو با آنها صورت نمی گیرد. گاهی اوقات شما باید از ابزارهای دیجیتال در این میان سود ببرید. ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس می تواند به شما برای درک هرچه بهتر و درست مشتریان کمک کند. وقتی شما نیاز مشتریان را به خوبی درک کنید، دیگر راه زیادی تا تاثیرگذاری دقیق بر روی آنها باقی نمانده است. این امر می تواند برای شما تجربه ای بی نهایت لذت بخش محسوب شده و حتی اوضاع تان را نیز به طور جدی بهبود بخشد.
دریافت بازخوردهای مشتریان
دریافت بازخوردهای درست از مشتریان می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی آنها کمک زیادی کند. برخی از برندها در این میان برای ارتباطگیری با مشتریان شان همیشه مشکل دارند. این امر نه تنها یک امتیاز منفی برای شما و کسب و کارتان خواهد بود، بلکه در بلندمدت تمام شانس های تان را هم از بین می برد. درست به همین خاطر باید با احتیاط زیاد در این راستا عمل کنید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای بهینه سازی اوضاع تان پیدا نکرده و شانس تان نیز به طور مداوم از بین برود.
مشتریان در صورتی که ارتباط درست با برند شما داشته باشند، احتمالا تمایل بالایی برای ارائه بازخورد نشان می دهند. این امر می تواند خودش را در قالب بسیاری از فعالیت های داوطلبانه یا حتی تولید محتوا درباره برندتان در شبکه های اجتماعی نشان دهد. درست به همین خاطر شما باید خودتان را در کانون توجه برندها قرار داده و اوضاع تان را نیز در این میان بهبود بخشید.
الگوبرداری از دیگر برندها در زمینه تعامل با مشتریان می تواند یک نکته کلیدی در این میان محسوب شود. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری درست بر روی مخاطب هدف هستید، باید همیشه این نکته مهم را در نظر داشته باشید که رقبای تان چطور با آنها ارتباط برقرار می کنند. این امر می تواند در کوتاه مدت نحوه تعامل میان شما و مشتریان تان در شبکه های اجتماعی و حتی دنیای واقعی را متحول سازد.
گاهی اوقات طرح سوالات روشن و واضح از مشتریان می تواند به شما برای بهبود وضعیت تان کمک کند. این امر به شما برای توسعه اوضاع تان در عرصه کسب و کار کمک رسانده و موقعیت تان در بازار را هم توسعه می دهد. سوالات واضح از مشتریان درباره محصول مورد نیاز یا ویژگی هایی که یک محصول باید داشته باشد، اهمیت محوری دارد. یادتان نرود در دنیای امروز بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید همیشه دردسرهای زیادی را متحمل می شوند. درست به همین دلیل هرچه شما کارتان در این میان را ساده تر پیش برده و از تکنیک های دم دستی بیشتر سود ببرید، به نفعتان خواهد بود. ساده ترین کار نیز در این میان طرح سوالات کلیدی از مشتریان خواهد بود. شما با این کار شرایط تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل توجهی بهبود خواهید بخشید.
یادتان باشد شما به عنوان یک برند در بازار باید همیشه کارتان را به خوبی مدیریت کرده و به دنبال بهبود روابط تان با مشتریان باشید. این امر حتی اگر زمان و بودجه زیادی نیز از شما بگیرد، باز هم ارزشش را دارد، چراکه دست آخر این تعداد مشتریان راضی از شما هستند که موفقیت تان را تضمین می کنند.
مطلب مرتبط: تجربه مشتریان از برند در سال 2025
استفاده از ربات های چت
استفاده از ربات های چت به شما نشان می دهد چقدر روند تاثیرگذاری بر روی مشتریان ساده تر از هر زمان دیگری است. نکته مهم دیگر در این میان بحث مربوط به هزینه های استفاده از این ابزارهای هوشمند است. این امر به شما فرصت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و اوضاع تان را نیز به طور قابل توجهی بهبود خواهد بخشید. یادتان نرود شما برای تاثیرگذاری حرفه ای بر روی مخاطب هدف باید همیشه امکان ساده سازی کارها و کاهش قیمت را داشته باشید. ربات های چت در این میان به شما کمک بزرگی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان می کند. کارکرد این رباتها به لطف هوش مصنوعی توسعه بالایی داشته است. به طوری که دیگر برای کاربران عادی تشخیص اینکه در تعامل آنلاین با یک برند در حال گفت وگو با کارشناس واقعی یا ربات هستند، امکان پذیر نیست.
ربات های چت به طور 24 ساعته در خدمت مشتریان بوده و وضعیت شان نسبت به کارشناس های واقعی بسیار بهتر است. خب هرچه باشد ربات های چت احتمال خطای بسیار کمتری در مقایسه با دیگر نمونه ها دارند. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک شایانی خواهد کرد.