شیوع ویروس کرونا برای بسیاری از کسب و کارها نتایج ناگواری به همراه داشته است. اغلب کسب و کارها در طول سه ماه گذشته تعطیلی پیوسته و کاهش حجم فروش را تجربه کرده اند. بیتردید مدیریت این شرایط برای هیأت مدیره دشواری های زیادی دارد. اکنون با کاهش تب کرونا بسیاری از برندها در حال بازگشایی کسب و کارشان هستند. نکته مهم در این میان سایه کرونا بالای سر کسب و کارهاست بنابراین ما باید احتیاط قابل توجهی در زمینه بازگشایی کسب و کارها داشته باشیم. در غیر این صورت احتمال بازگشت به شرایط بحرانی تر را نیز خواهیم داشت.
فعالیت کسب و کار در طول شیوع کرونا و پس از آن تعطیلی بردار نیست. بسیاری از برندها در صورت توقف کامل فعالیت، حتی برای چند روز، به طور کامل ورشکسته می شوند. تاثیر چنین عاملی بر روی اقتصاد جهانی موجب تصمیمگیری برای بازگشایی کسب و کارها در سریع ترین زمان ممکن شده است. وقتی کسب و کارها دوباره بازگشایی می شود، نیاز به بازاریابی و جلب نظر مخاطب هدف به صورت تاثیرگذار نیز مطرح خواهد شد. بدون شک مدت زمان تعطیلی موقت برخی از کسب و کارها موجب کاهش فعالیت آژانس های بازاریابی نیز شد، با این حال اکنون ما در آستانه رویدادهای تازه ای قرار داریم.
اغلب برندها در طول دوران عدم ثبات در بازار اقدام به کاهش هزینه های بازاریابی می کنند. این امر در مورد شیوع ویروس کرونا به بهترین شکل روی داد. نکته مهم در این میان نتایج پژوهش موسسه AdAge مبنی بر ضرورت افزایش بودجه بازاریابی، به جای کاهش، در شرایط بحرانی است. وقتی ما درگیر شرایط نامطئن و بحرانی هستیم، باید ارتباط بهتری با مشتریان داشته باشیم. هر مقدار از فروش بیشتر در این دوران نقش مهمی در بهبود وضعیت کلی کسب و کار ما خواهد داشت. بسیاری از برندها در چنین زمان هایی توانایی مدیریت بهینه کسب و کار را از دست می دهند بنابراین مزیت بازاریابی بیشتر افزایش شانس برندها برای تعامل بهتر با مشتریان خواهد بود. بدون شک مشتریان هیچگاه برندهایی که در شرایط سخت کنارشان بودند، فراموش نمی کنند.
مطلب مرتبط: کرونا و تغییر فعالیت آژانس های بازاریابی
براساس گزارش انجمن تبلیغات ایالات متحده، مشتریان در طول دوران کرونا با مشاهده محتوای بازاریابی یا حتی شنیدن نام برندها اطمینان خاطر بیشتری نسبت به امکان بازگشت به شرایط عادی پیدا می کنند بنابراین فعالیت در حوزه بازاریابی حتی برای جلب نظر مشتریان برای امیدواری بیشتر به آینده نیز ضروری خواهد بود.
بیشک بازاریابی در شرایط دشوار کنونی نیازمند دقت و حساسیت بیشتری است. هدف اصلی ما در ادامه بررسی الگوهای مناسب برای بازاریابی در طول دوران کرونا و پس از آن خواهد بود.
یکدلی با مشتریان
شیوع ویروس کرونا بر روی نحوه رفتار مشتریان در بازار تاثیر قابل توجهی داشته است. اگرچه امکان برخی از پیشبینی ها و شناخت اصول رفتاری مشتریان در زمان کنونی وجود دارد، اما بخش عمده ای از رفتار مشتریان برای برندها مبهم باقی می ماند. براساس مطالعه ما در موسسه Rival Technologies، 89درصد از مشتریان در طول دوران کرونا عادت های رفتاری تازه ای کسب می کنند. میزان پایداری چنین عادت هایی درست مانند سایر شیوه های رفتاری در شرایط عادی است بنابراین ما پس از پایان بحران کرونا با مشتریان تازه ای مواجه خواهیم بود.
نکته مهم برای برندها در تعامل با تغییر سلیقه و نحوه رفتار مشتریان توجه به دلالت های آن است. ما باید حضور قابل توجهی در کنار مشتریان داشته باشیم. این امر علاوه بر تاثیرگذاری روانی بر روی مشتریان، موجب اطمینان خاطر ما از کسب اطلاعات تازه نسبت به شیوه های رفتاری مشتریان نیز خواهد شد.
برندها در شرایط کنونی نیازمند بازگشایی کسب و کارشان هستند، با این حال باید علاوه بر فعالیت دوباره، به همدلی با مشتریان نیز توجه داشته باشیم. بیتردید اولویت های مشتریان در طول دوران کرونا با شرایط عادی متفاوت است. وظیفه ما تلاش برای پاسخگویی به اولویت های برندهاست. اگر برند ما توانایی موردنظر را نداشته باشد، به سرعت از فهرست کسب و کارهای مورد علاقه مشتریان حذف خواهد شد.
هیچچیز برای مشتریان به اندازه مشاهده برندهای جویای سود صرف در شرایط بحرانی نیست. این امر تمامی تعهدات ما نسبت به مشتریان را زیر سوال خواهد برد. هدف از فعالیت کاری همیشه کسب سود نیست بنابراین ما باید سایر اهداف جانبی را نیز مدنظر قرار دهیم. همدلی با مشتریان مزیت افزایش شانس برندها برای تعامل نزدیک را فراهم می سازد.
تولید محتوای مرتبط با شرایط بحرانی
حال و هوای کمپین های بازاریابی ما در شرایط بحرانی باید با وضعیت جاری تناسب داشته باشد. برخی از برندها کمپین های بازاریابی بدون توجه به شیوع ویروس کرونا تولید می کنند. این امر تردیدهای مشتریان در رابطه عدم توجه برند آنها نسبت به شرایط جاری و دشواری های مشتریان را افزایش خواهد داد.
امروزه برخی از برندهای بزرگ نظیر داو، برگرکینگ و بادوایزر در واکنش به شیوع ویروس کرونا اقدام به تولید محتواهای مختلف کرده اند. این امر با هدف اطلاعرسانی به مشتریان درباره ویروس کرونا و نمایش همدردی نسبت به این فاجعه روی می دهد بنابراین ما نیز باید استراتژی مشابهی در کسب و کرمان اخذ کنیم.
داستانسرایی در حوزه کسب و کار اهمیت بسیار زیادی دارد. اغلب برندها در زمینه داستانسرایی با مشکل فقدان ایده ناب مواجه هستند. وضعیت کرونایی امروز ما فرصت مناسبی در اختیار برندها برای داستانسرایی پیرامون کرونا فراهم کرده است. مهم ترین پرسش برای هر برند در شرایط کنونی شیوه کمک برای بهبود شرایط است. فقط در این صورت امکان تولید محتوای بازاریابی جذاب برای مخاطب هدف و بهبود وضعیت بازاریابی برندها فراهم خواهد شد.
واکنش برندها نسبت به وضعیت کنونی در آینده نیز پیگیری خواهد شد. بدون تردید پس از کنترل وضعیت بحران کرونا نیاز به بازاریابی و سرمایه گذاری در حوزه تبلیغات دوباره اوج خواهد گرفت. نکته مهم در این میان توجه به تجربه کرونا و تاثیر آن بر روی تعامل مشتریان با برندهاست. اگر ما از درس های مدیریتی و بازاریابی کرونا در ادامه مسیر برندمان استفاده نکنیم، امکان رقابت با سایر برندها و دستیابی به جایگاهی مناسب در بازار کسب و کار را نخواهیم داشت.
مطلب مرتبط: تغییرات دنیای بازاریابی در دوران کرونا و پس از آن
تلاش برای اخذ هنجارهای تازه
برخی از برندها و کارآفرینان در شرایط کنونی هرگونه اقدامی در حوزه بازاریابی و به طور کلی کسب و کار را متوقف کرده اند. توصیه ما در این بخش چنین استراتژی را بیان نمی کند. برند شما حتی اگر توانایی مدیریت ضررهای مالی شدید ناشی از تعطیلی کوتاه مدت را داشته باشد، باز هم با خطر ریزش شدید مشتری مواجه خواهد بود. اگر نام برند ما از یاد مشتریان برود، بازیابی جایگاه پیش از شیوع کرونا برای ما بسیار دشوار خواهد شد.
بسیاری از کارآفرینان شرایط پساکرونا را مثبت ارزیابی می کنند. پیشفرض آنها امکان بازگشت به شرایط عادی و استفاده از استراتژی های بازاریابی قبلی است. اگرچه هنوز شرایط به طور کامل مشخص نیست، اما به احتمال فراوان پس از پایان ویروس کرونا باید به دنبال الگوهای نوینی از بازاریابی باشیم. در غیر این صورت عرصه کسب و کار و مدیریت بازاریابی برای ما به شدت دشوار خواهد شد.