اگر شما صاحب یک آژانس بازاریابی باشید، در طول چند ماه اخیر به خاطر شیوع ویروس کرونا چالشهای بسیار زیادی پیش روی داشته اید. بسیاری از آژانس های بازاریابی در زمان کنونی به طور کامل بیکار هستند. این امر بر روی گردش مالی آنها تاثیر منفی دارد. ویروس کرونا تمام کسب و کارها را با مشکلات عمیق مواجه کرده است، با این حال آژانس های بازاریابی در این میان نیازمند تغییر الگوی فعالیت شان حتی پس از رفع بحران موردنظر هستند. ما در این مقاله نگاهی به بهترین راهکارهای مدیریت ویروس کرونا و شیوه های تغییر کسب و کار از سوی آژانس های بازاریابی خواهیم داشت.
1. طراحی استراتژی و ضرورت تغییر
تمام فعالیت های آژانس های بازاریابی با طراحی استراتژی شروع می شود بنابراین نخستین نکته مهم برای ایجاد تغییر در فعالیت آژانس ها مربوط به همین حوزه خواهد بود. نکته مهم در این میان ناآگاهی بسیاری از کارشناس های بازاریابی از نحوه اعمال تغییرات در فرآیند طراحی استراتژی است.
مشتریان بازارهای مختلف از همان ابتدای شیوع کرونا جهتگیری مشخصی به سوی استفاده از خدمات آنلاین داشته اند. اکنون فعالیت اغلب خردهفروشی های در سراسر دنیا به صورت آنلاین دنبال می شود بنابراین ما در حوزه بازاریابی باید سرمایه گذاری مشخصی بر روی حوزه موردنظر داشته باشیم. بدون تردید بازاریاب ها باید همیشه در استفاده از فناوری های نوین پیشتاز باشند، با این حال هنوز هم برخی از آژانس های بازاریابی نسبت به ارائه خدمات به صورت آنلاین ناتوان هستند.
مطلب مرتبط: چگونه آژانس بازاریابی کارآمدتری داشته باشیم؟
بازاریابی برای محصولات مختلف فقط معطوف به شبکه های اجتماعی نیست. با این حال در شرایط شیوع ویروس کرونا توجه به شبکه های اجتماعی دارای اهمیت بسیار زیادی است. توجه به نحوه فعالیت مشتریان برای تجدیدنظر در الگوی طراحی استراتژی ضروری است. در غیر این صورت استراتژی های تازه ما هرگز موردپسند مخاطب هدف قرار نخواهد گرفت. به عنوان مثال، اگر شما در تلاش برای ارائه خدمات به صورت آنلاین به مشتریان هستید، باید نقش یوتیوب در انتقال مشتریان به سایت خرید را مدنظر داشته باشید. براساس گزارش موسسه فوربس، بارگذاری محتوای ویدئویی بازاریابی درباره نحوه استفاده از محصولات مختلف نقش مهمی در ترغیب کاربران برای خرید آنها دارد.
بدون تردید وقتی برندها با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند، اطلاعرسانی دقیق به مشتریان اهمیت خواهد داشت. برخی از برندها در زمینه ارتباط با مشتریان ضعیف عمل می کنند. برخی از توصیه های مهم برای تعامل بهتر با مشتریان در حوزه ویروس کرونا به شرح ذیل است:
• اختصاص صفحه ای مشخص در اکانت رسمی برندمان در شبکه های اجتماعی برای توضیح مسائل و نکات بهداشتی ضروری به مخاطب هدف
• تلاش برای ایجاد ارتباط میان کمپین های بازاریابی و تبلیغات آژانس مان با رویدادهای مربوط به ویروس کرونا
• طراحی کمپین ویژه برای حمایت از کادرهای پزشکی و ترغیب مردم به رعایت نکات بهداشتی برای مقابله هرچه بهتر با کرونا
2. اهمیت سازماندهی مناسب
نحوه فعالیت سازمان ها در مواجهه با ویروس کرونا اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از برندها علی رغم تلاش های فراوان برای مدیریت شرایط امکان برنامهریزی مناسب را از دست می دهند. نگرانی از شکست در زمینه مدیریت شرایط و استرس های ناشی از آن بخش مهمی از مشکلات آژانس های بازاریابی را شکل می دهد. امروزه بخش قابل توجهی از نیاز برندها برای همکاری با آژانس های بازاریابی کاهش پیدا کرده است. این امر با شیوع ویروس کرونا بدل به بحرانی سهمگین برای صنعت مورد بحث شده است. اگر ما توانایی مدیریت بهینه شرایط برای عبور از بحران کوتاهمدت کرونا را نداشته باشیم، به احتمال زیاد پس از رفع بحران مورد بحث باید به دنبال حوزه کسب و کار دیگری برای خود باشیم.
بیشک فعالیت در دوران کرونا مانند سایر موقعیت ها نیست بنابراین ما باید در وظایف و شرح عملکرد کارمندان برند تجدیدنظرهایی اعمال کنیم. برخی از آژانس های بازاریابی در شرایط کنونی اقدام به کاهش حقوق کارمندان می کنند. این امر نتیجه نامناسبی بر روی ذهنیت کارمندان از برند ما خواهد داشت. بنابراین تلاش اصلی ما باید کاهش هزینه های جاری بدون ایجاد فشار بر روی کارمندان باشد. به عنوان مثال، بودجه توسعه کسب و کارتان در شرایط کنونی باید قطع شود. فقط در این صورت ما شانس بیشتری برای ادامه فعالیت خواهیم داشت.
استفاده از تکنیک های دورکاری راهکار مناسبی برای کاهش هزینه های جاری محسوب می شود. وقتی خطر ابتلا به کرونا در مکان های عمومی بالاست، استفاده از رویکرد دورکاری منطقی خواهد بود. نگرانی اصلی صاحبان آژانس های بازاریابی ناتوانی در زمینه مدیریت فرآیند دورکاری است. مزیت اصلی حوزه بازاریابی عدم نیاز به تعامل مداوم کارمندان است بنابراین با استفاده از نرمافزارهای ارتباطی به سادگی امکان اجرای طرح دورکاری وجود خواهد داشت.
تعامل با مشتریان در دوران کرونا نیازمند طرح و برنامه خاصی است. بیتردید ما شرایط مناسب برای پیگیری وضعیت عادی کسب و کار را نداریم. یکی از استراتژی های مناسب برای تعامل بهینه با مشتریان در زمان کنونی تعیین بازه های مشخص برای مراجعه آنهاست. به عنوان مثال، تعیین ساعت هایی خاص در طول روز برای مراجعه مشتریان ضروری خواهد بود.
اگر وضعیت آژانس شما امکان اجرای دورکاری را نمی دهد، باید به دنبال استراتژی های دیگری باشید. یکی از راهکارهای مناسب در این میان ایجاد فاصله میان میزهای کارمندان در دفتر رسمی است. همچنین ما باید دلایل ناتوانی در زمینه استفاده از دورکاری را به کارمندان و مشتریان توضیح دهیم. در غیر این صورت به کمکاری متهم خواهیم شد.
3. اهمیت ارتباطات پایدار
آژانس های بازاریابی باید به طور مداوم با مشتریان شان در ارتباط باشند. اگر شما تجربه همکاری با آژانس های بازاریابی برای طراحی کمپین را داشته باشید، شاید نسبت به تماس های مکرر آنها برای بررسی نکات مختلف پروژه متعجب شوید. دلیل این امر تلاش برای جلب رضایت مشتریان است.
بدون تردید مشتریان برگزاری جلسات رو در رو برای پیشبرد امور مربوط به کمپین های بازاریابی را به هر شیوه دیگری ترجیح می دهند، با این حال شرایط کنونی امکان استفاده از چنین رویکردهایی را منتفی ساخته است. خوشبختانه استفاده از نرمافزارهای ارتباطی تا حد زیادی نیازهای ما در حوزه بازاریابی را رفع خواهد کرد. اکنون بسیاری از آژانس های بازاریابی با استفاده از نرمافزارهای ارتباطی اقدام به تعامل با مشتریان شان می کنند. کیفیت بالای چنین نرمافزارهایی میزان نارضایتی مشتریان را به شدت کاهش داده است.
مطلب مرتبط: چرا کسب و کار شما به یک آژانس بازاریابی احتیاج دارد؟
نکته مهم در مورد برقراری ارتباط با مشتریان در زمان کنونی رعایت نکات حرفه ای است. اگر شما از تماس تصویری استفاده می کنید، استفاده از لباس های رسمی و حضور در اتاق کار اهمیت خواهد داشت. البته نیازی به حضور در شرکت نیست. فقط باید یکی از اتاق های خانه را به دورکاری اختصاص داد. توجه به نورپردازی اتاق نیز دارای اهمیت است. بسیاری از برندها در عمل به دلیل نورپردازی نامناسب امکان تعامل مطلوب با مشتریان در قالب تماس ویدئویی را نخواهند داشت.
جمعبندی
ویروس کرونا برنامه بسیاری از برندها را دستخوش تغییر کرده است. وضعیت آژانس های بازاریابی در این میان کاملا واضح است. کاهش میزان تقاضای برندها برای همکاری تبلیغاتی موجب کاهش سطح درآمدها شده است. بیتردید برنامهریزی مناسب برای خروج از وضعیت بحرانی کنونی اهمیت بسیار زیادی دارد. استفاده از نکات موردبحث در این مقاله گام مناسبی برای شروع تغییرات در آژانس بازاریابی شما خواهد بود.