یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
بررسی مهمترین مشکلاتی که استودیوهای بازی سازی با آن رو به رو هستند

چالش های پیش روی صنعت گیم

1 سال پیش ( 1402/7/7 )

صنعت گیم یکی از پررونق ترین حوزه های کاری در دنیا محسوب می شود. استقبال گسترده مردم از بازی های ویدئویی اتفاقی نیست که در طول چند سال اخیر افتاده باشد. در عوض از دهه 70 و 80 میلادی کم کم کنسول های بازی روانه بازار شدند و مردم را پای تلویزیون ها میخکوب کردند. این روزها با عرضه نسل جدید کنسول های خانگی مثل پلی استیشن و ایکس باکس خیلی از مردم بی وقفه مشغول بازی کردن هستند. اگر در این میان وضعیت کامپیوترهای گیمینگ را هم در نظر بگیریم، آن وقت پازل مان تکمیل خواهد شد. 

جذابیت صنعت گیم برای استودیوها و کارآفرینان فقط مربوط به درآمدزایی بی چون و چرا نیست. خب هر حوزه کاری در این دنیا مشکلات خاص خودش را هم دارد. در این میان کارآفرینان برای اینکه اثرگذاری لازم بر روی مخاطب را داشته باشند، باید بر چالش های مختلفی غلبه کنند. نکته جالب اینکه خیلی از کارآفرینان این حوزه حتی با چالش های کوچک در این رابطه آشنایی هم ندارند، چه برسد به اینکه برنامه ای برای مدیریت با کنترل آنها داشته باشند. این دقیقا همان مسئله ای است که خیلی از استودیوها را از ماراتن رقابت خارج می‏ کند. 

ما در این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق به مسائل و چالش هایی که کمپانی های بزرگ و کوچک تولید گیم با آن رو به رو هستند، بیندازیم. شما در این میان یاد می گیرید چطور به عنوان کارآفرینی کارکشته یا تازه کار در این حوزه گلیم تان را از آب بیرون بکشید. پس با ما همراه باشید تا بدل به یک کارآفرین حرفه ای در صنعت گیم شوید.

چالش های صنعت گیم

چالش های پیش روی صنعت گیم

دنیای بازی های ویدئویی فقط شامل سکانس های بی پایان از درگیری های اکشن میان کاراکترهای مختلف نیست. افزایش انتظارات گیمرها از یکسو و پیچیدگی های طراحی بازی های مناسب اوضاع را برای استودیوها پیچیده کرده است. در این میان کمتر برندی توانایی اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور درست را دارد. کافی است نگاهی به لیست بلندبالای بازی هایی که بلافاصله پس از عرضه با شکست رو به رو شده اند بیندازید تا حساب کار دست تان بیاید. در چنین شرایطی آشنایی با چالش های صنعت گیم نقشی کلیدی برای کسب و کارها ایفا می‏ کند. پس شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا یک وقت سرتان بی کلاه نماند. 

مطلب مرتبط: صنعت گیم و بازاریابی در شبکه های اجتماعی

ما در این بخش برخی از مهمترین چالش هایی که پیش روی اهالی صنعت گیم قرار دارد، بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا درکی درست و عمیق از این چالش ها به دست بیاورید. 

افزایش هزینه های تولید بازی

افزایش هزینه های تولید بازی

به نظر شما هزینه تولید بازی برای یک استودیو چقدر خواهد بود؟ شاید فکر کنید طراحی بازی های رایانه ای از آن دست کارهاست که نه تنها هزینه زیادی روی دست کسب و کارها نمی گذارد، بلکه به راحتی هم هزینه های آن تامین شده و همه چیز به خوبی و خوشی تمام می شود. خب در این صورت باید کاملا ناامیدتان کنیم؛ چراکه هزینه های تولید بازی برای بسیاری از کسب و کارها کمرشکن است. 

اجازه دهید از یک مثال ساده برای هزینه های مربوط به تولید بازی استفاده کنیم. بازی ویدئویی سایبر پانک (Cyber Punk) که سال 2020 روانه بازار شد، هزینه ای معادل 357 میلیون دلار برای تولید نیاز داشت. این یعنی استودیو سی دی پراجکت برای توسعه و آماده سازی این بازی باید حسابی دست به جیب می شد. شاید فکر کنید چنین هزینه های گزافی برای بازی های ویدئویی خیلی عجیب یا حتی بی منطق است. خب در این صورت باید شما را با بازار پرسود این صنعت آشنا کنیم. 

سود ناشی از فروش بازی های ویدئویی در طول سال های اخیر به طور شگفت انگیزی افزایش یافته است. ماجرا از آنجایی جالب تر می شود که تمهیدات کمپانی های بزرگ برای جلوگیری از هک بازی ها عرضه غیرقانونی شان را متوجه شویم. با این حساب دنیای گیم حالا دیگر یکی از امن ترین محل ها برای سرمایه گذاری محسوب می شود. به طوری که شما می ‏توانید بدون هیچ نگرانی کارتان در این بخش را دنبال نمایید. 

نکته ای که باید در این رابطه مدنظر داشت، سختی های تامین بودجه برای استودیوهای تازه کار است. خب همه کمپانی ها که از روز اول بودجه های چند صد میلیون دلاری ندارند تا کارشان را بی هیچ دردسری شروع کنند. از طرف دیگر، خیلی از سرمایه گذارها هنوز اطلاعات زیادی درباره صنعت گیم ندارند. به همین خاطر ترجیح می دهند بدون اینکه وارد حوزه ای ناشناخته شوند، به کارشان ادامه دهند. بنابراین سختی های مربوط به متقاعدسازی سرمایه گذارها به طور کامل بر روی دوش شما خواهد بود. تازه اگر شانس بیاورید و یک سرمایه گذار مشتاق به تور استودیو شما بخورد!

افزایش رقابت میان استودیوها

افزایش رقابت میان استودیوها

صنعت گیم تقریبا وضعیتی مثل لیگ برتر انگلستان دارد که در آن کلی تیم مختلف برای قهرمانی تا هفته آخر با هم رقابت می ‏کنند. در این میان جا برای همه استودیوهای بازی سازی نیست. به همین خاطر هر سال برخی از استودیوها به خاطر شرایط مالی ناگوار از بازار کنار رفته و جای خود را به دیگران می دهند. این اتفاقی است که خیلی وقت ها برای تیم های فوتبال هم رخ می دهد. شاید فکر کنید چنین اتفاقی خیلی غیرمنصفانه است. خب در این صورت باید بگوییم سخت در اشتباهید؛ چراکه اوضاع همیشه اینطور باقی نمی ماند. در عوض هر استودیو که بازی های باکیفیت تری روانه بازار کند، شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت. 

رقابت میان استودیوهای بازی سازی شاید برای برخی از کسب و کارها بی نهایت جذاب باشد، اما شرایط دشواری پیش روی کارآفرینان قرار می دهد. به طوری که شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان روز به روز چالش های بزرگ‎تری را پیش روی خواهید داشت. خب وقتی فقط چند عنوان بازی ساده در بازار بود، موفقیت خیلی راحت تر به نظر می رسید. حالا اما شرایط به طور کامل فرق کرده است. به طوری که شما دیگر نمی توانید به این سادگی ها مشتریان را میخکوب کنید. 

افزایش رقابت میان شرکت های طراحی بازی در نهایت به سود مشتریان خواهد بود. آنها امکان بهره مندی از بازی های باکیفیت با سطح قیمت پایین تر از حد معمول را خواهند داشت. با این حال کمپانی های تولید بازی شاید شرایط سخت تری را دنبال کنند. یک مثال دم دستی در این رابطه وضعیت کمپانی کونامی (Konami) است. این شرکت که زمانی با بازی فوتبالش دل همه را برده بود، در طول یک دهه اخیر روز به روز نسبت به رقبا وضعیت بدتری پیدا کرده است. حالا فیفا به جای این کمپانی قدیمی کلی از مردم دنیا را میخکوب کرده است. وضعیت پیچیده ای شد، نه؟

مطلب مرتبط: بازاریابی و توسعه برند در صنعت گیمینگ

کپی رایت و مسئله حق پخش

کپی رایت و مسئله حق پخش

کپی رایت قانونی است که در اغلب کشورهای دنیا خیلی سفت و سخت دنبال می شود. درست به همین خاطر هر کمپانی نمی تواند در عین بی خیالی کارش را جلو برده و بازی اش را با هر شرایطی روانه بازار کند. مثلا همین مثال بازی های شبیه ساز فوتبال را در نظر بگیرید. 

شرکتی مثل EA با خرید حق کپی رایت تمام تیم های دنیا عملا کار را برای شرکت های دیگر سخت کرده است؛ چراکه آنها نمی ‏توانند پا به پای EA رقابت کرده و کپی رایت بقیه را دریافت کنند. 

مسئله کپی رایت برای خیلی از کسب و کارها هنوز جدی به نظر نمی رسد. باور کنید یا نه، اگر با دقت جزییات مربوط به این حوزه را رعایت نکنید، دیر یا زود سر و کله یک عالمه مشکل پیدا می شود. آن وقت شما می مانید و اعتباری که دیگر هیچ وقت قرار نیست به دست بیاورید. 

نکته ای که در این میان اهمیت ویژه ای دارد، تلاش شما برای حفاظت از آثار کمپانی تان است. خب مگر کارآفرینی هم در دنیا هست که دوست داشته باشد حاصل سال ها تلاشش به راحتی آب خوردن در دسترس دیگران قرار بگیرد؟ اگر شما تک تک آثار مربوط به برندتان را به طور کامل تحت پوشش کپی رایت قرار ندهید، به سختی امکان اثرگذاری بر روی مخاطب تان را خواهید داشت. این وضعیت نه تنها برای شما چالش برانگیز خواهد بود، بلکه مشتریان تان را هم به شک و تردید می اندازد. خب چطور باید به برندی که حتی نمی تواند گلیم خودش را از آب بیرون بکشد، اعتماد کرد؟

یادتان باشد، گاهی اوقات تقلید شما از بازی های دیگر نیز کار دست تان می دهد. در چنین وضعیتی بسیاری از کسب و کارها برای اینکه وضعیت بهتری در بازار پیدا کنند، حسابی از شما شکایت خواهند کرد. پس باید حواس تان کاملا جمع باشد. وگرنه خیلی زود دم به تله داده و اعتبارتان بر باد می رود. 

مسائل اجتماعی و فرهنگی

مسائل اجتماعی و فرهنگی

آیا همه بازی هایی که در دنیا ساخته می شود، مناسب فرهنگ های مختلف هست؟ اگرچه بسیاری از دانشمندان درباره جهانی شدن صحبت می ‏کنند، اما بعید است به این زودی ها تاثیر فرهنگ بر زندگی مردم از بین برود. کافی است از شهر خودتان به شهری دیگر سفر کنید تا متوجه تفاوت های فرهنگی شوید. این امر به شما سرنخ های مهمی درباره وضعیت بازی های رایانه ای خواهد داد. خب اگر وضعیت بازی شما برای بسیاری از مردم دنیا غیر قابل تحمل باشد، آن وقت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ 

یکی از چالش های مهم پیش روی استودیوهای بازی سازی توجه به سلیقه مشتریان است. این سلیقه از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت بوده و شما را در شرایط دشواری قرار می دهد. درست به همین خاطر گاهی اوقات از روی یک بازی واحد چند نسخه متفاوت تولید می شود. اینطوری استودیوی سازنده نسبت به جلب نظر تمام گیمرها مطمئن خواهد شد. 

همانطور که دوستداران سینما از کارگردان های بزرگ انتظار توجه به مسائل اجتماعی در آثارشان را دارند، دنیای گیم هم شرایطی مشابه را تجربه می‏ کند. بسیاری از کسب و کارها در این حوزه به دنبال سود بیشتر هستند و در این میان هیچ توجهی به مسائل اجتماعی ندارند. اگر در این وضعیت شما به این نکات توجه کنید، حسابی در بین مشتریان محبوب خواهید شد. خب چه کسی دوست ندارد علاوه بر هیجان بازی های ویدئویی کمی هم درباره مسائل اجتماعی محتوا مشاهده کند؟ این دقیقا همان نکته ای است که در صورت بی توجهی شما دردسرساز خواهد شد. 

مطلب مرتبط: سرمایه ‌گذاری در صنعت گیم را جدی بگیریم

اعتیاد به گیم

اعتیاد به گیم

کنسول هایی مثل پلی استیشن محبوبیت زیادی در دنیا دارند، اما بسیاری از کارشناس ها نسبت به خطر اعتیاد به این ابزارهای بازی و گیم های مختلف هشدار داده اند. از نظر آنها بسیاری از مردم دنیا نکات ایمنی درباره بازی کردن را رعایت نمی ‏کنند. فکر می کنم شما هم چند باری اخباری مبنی بر مرگ گیمرها به خاطر بی خوابی یا سبک زندگی افتضاح را شنیده باشید. خب در این صورت استودیوهای طراحی بازی باید کمی به خودشان بیایند، مگر نه؟

صرف نظر از قوانین سفت و سختی که در برخی از کشورها درباره بازی های رایانه ای اعمال می شود، خودِ مردم هم علاقه مند به تعیین برخی از محدودیت ها درباره زمان بازی کردن هستند. این نکته به طور ویژه ای درباره والدین کودکان مصداق دارد. فکر می کنم شما هم از بچگی با پدر و مادرتان بر سر اینکه چند ساعت در روز از کنسول تان استفاده کنید، دعوا داشته اید. البته آن زمان خبری از بازی هایی با کیفیت 4K نبود و همه چیز به یک آتاری ساده محدود می شد!

اعتیاد به گیم فاجعه ای است که خیلی از کسب و کارها را در کانون اتهامات بزرگ قرار داده است. اگر قرار است گیمرها با استفاده از بازی های مختلف شرایط سختی را تجربه کنند، اصلا چرا این صنعت باید به حیاتش ادامه دهد؟ این سوالی است که خیلی از فعالان مدنی در کشورهای مختلف مطرح می ‏کنند. بنابراین شما باید جواب هایی درست و حسابی برای مقابله با این مشکلات داشته باشید. 

توصیه ما در روزنامه فرصت امروز دو بخش مجزا دارد. اول از همه شما باید نکات ایمنی شامل رعایت محدودیت زمانی بازی کردن در طول روز را به خریداران بازی گوشزد کنید. اینطوری خود به خود خیلی از اعتراضات را حل کرده و دیگر لازم نیست دائما نگران اوضاع باشید. نکته دیگر اما صرف نظر از تولید برخی از عنوان های بازی است که پتانسیل اعتیاد بالا دارند. مثلا حوزه هایی مثل پوکر یا شرط‎بندی را در نظر بگیرید. بی شک صنعت شرط‎بندی در دنیا سود زیادی به جیب گردانندگانش واریز می‏ کند، اما راه اندازی چنین کسب و کاری از نظر اخلاقی درست نیست؛ چراکه اعتیاد شدید برخی از مردم را به همراه داشته و انتقادات زیادی از شما به عنوان یک کمپانی تولید بازی های رایانه ای به همراه خواهد داشت. 

یادتان باشد، شما در قبال مشکلات مشتریان تان مسئولیت تام دارید. بنابراین اگر فکر کرده اید به راحتی می ‏توانید از شر این اعتراضات خلاص شوید، سخت در اشتباهید. این نکته نه تنها شما را در شرایط سختی قرار می دهد، بلکه نیاز به پاسخگویی مداوم تان هم خواهد داشت. بنابراین نباید خیلی راحت از کنار مسئولیت تان در قبال مشتریان خود عبور کنید.

این روزها مردم برندهایی را دوست دارند که واکنش های سفت و سختی در قبال مشکلات و دغدغه های مشتریان نشان می دهند. بنابراین شما هم باید چنین رویکردی در قبال مشتریان تان داشته باشید. وگرنه برندهای دیگری این کار را انجام داده و سرتان بی کلاه می ماند. 

افزایش انتظارات گیمرها

افزایش انتظارات گیمرها

گیمرها در طول سال های اخیر با افزایش کیفیت بازی ها و بهبود تکنولوژی استفاده شده در آنها انتظارات بیشتری پیدا کرده اند. اگر زمانی نه چندان دور یک هوش مصنوعی دست و پا شکسته دل کلی از گیمرها را می برد، حالا همه انتظار هوش مصنوعی بی عیب و نقص را دارند. از طرف دیگر بخش بازی آنلاین هم به اغلب عنوان  های گیم دنیا اضافه شده و همین امر فشار انتظارات از استودیوهای تازه کار را دوچندان می‏ کند. اگر شما دوست دارید در چنین شرایطی رنگ موفقیت را ببینید، باید تجدیدنظر اساسی در نحوه کارتان انجام دهید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. این یعنی در طول سال های اخیر هر برندی که وارد دنیای گیم شده باید انتظار توقع رو به رشد گیمرها را داشته باشد. 

شاید استودیو شما در طول سال های اخیر عملکرد خوبی در بازار داشته و حالا کمی به موقعیت تان افتخار می کنید. در این صورت اگر دست از تلاش بردارید، خیلی زود برندی دیگر جای تان در بازار را خواهد گرفت. این منطق دنیای کسب و کار در طول سال های اخیر محسوب می شود. درست به همین خاطر اگر فکر کرده اید بدون در نظر گرفتن موقعیت دیگر رقبا در بازار امکان دستیابی به موفقیت های بلندمدت را دارید، سخت در اشتباهید. 

افزایش انتظارات گیمرها اتفاقی نیست که شما به این سادگی آن را مدیریت کنید. نکته کلیدی در این میان تلاش برای افزایش مداوم کیفیت بازی ها در طول سال است. خب انتظار ندارید که با یک کیفیت واحد مشتریان دائما تعریف برندتان را بکنند؟

مطلب مرتبط: ایده های کارآفرینی برای گیمرها

استفاده از هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی عامل مهمی در توسعه بازی ها محسوب می شود. خیلی از گیمرها دوست دارند در تجربه بازی های آفلاین با رقبای سفت و سختی رو به رو شوند. مسئولیت این رقابت به طور کامل برعهده هوش مصنوعی خواهد بود. نکته جالب اینکه بسیاری از افراد با توسعه هرچه سریع تر هوش مصنوعی در طول سال های اخیر انتظار دارند کیفیت بازی های رایانه ای به طور سرسام آوری رشد پیدا کند. این نکته ای است که خیلی از دست اندرکاران صنعت گیم با آن مشکل دارند. 

استفاده از هوش مصنوعی همیشه برای گیمرها جذاب نیست. گاهی اوقات هوش مصنوعی کاملا عکس آنچه انتظار داریم، عمل می‏ کند. در چنین شرایطی آدم دوست دارد از حرص سرش را به دیوار بکوبد. البته نباید همه تقصیرها را گردن استودیوهای بازی سازی انداخت. هوش مصنوعی اگرچه جذابیت زیادی برای مردم دنیا دارد، اما هنوز باگ های اساسی اش رفع نشده است. درست به همین خاطر باید کمی صبر و شکیبایی بیشتر برای موفقیت این فناوری در حوزه های مختلف داشته باشیم. 

اطلاع رسانی استودیوهای بازی سازی در رابطه با واقعیت های هوش مصنوعی وظیفه ای خدشه ناپذیر است. اگر شما در این زمینه عملکرد خوبی از خودتان نشان ندهید، خیلی زود با چالش های بزرگ و اساسی رو به رو خواهید شد. آن وقت دیگر هیچ چیز جلودار انتظارات رو به رو شد مشتریان تان نخواهد بود. 

سخن پایانی

مهمترین چالش ها و مشکلات پیش روی کارآفرینان در زمینه طراحی و تولید بازی های رایانه ای

صنعت گیم با چالش های ریز و درشت زیادی رو به روست. بسیاری از کارآفرینانی که از بیرون این صنعت را نظاره می ‏کنند، نسبت به کسب درآمد در این حوزه خوش خیالی زیادی دارند. خب حالا که شما در این مقاله با ما همراه بودید، دیگر چنین رویاپردازی های خامی نخواهید داشت. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر حوزه کاری در این دنیا سختی های خاص خودش را دارد. البته گاهی اوقات مثل صنعت گیم برخی از چالش های اضافی هم سر و کله شان پیدا می شود. در این صورت شما باید وسواس بیشتری برای حل و فصل مشکلات به خرج دهید. 

ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین چالش ها و مشکلات پیش روی کارآفرینان در زمینه طراحی و تولید بازی های رایانه ای را بررسی کنیم. اگر شما هم در این حوزه فعالیت دارید یا در صدد ورود به آن هستید، نکات این مقاله به کارتان می آید. البته نباید خودتان را به این حد قانع کنید؛ چراکه هر روز چالش های تازه ای در دنیای کسب و کار پیدا می شود و اگر حواس تان نباشد، حسابی از قافله جا می مانید. 

مطلب مرتبط: تحول صنعت گیمینگ با فناوری های نوین

منابع:

https://www.hitberrygames.com

https://www.currenciesdirect.com

برچسب ها :
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/RN14lODJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه