سرمایهگذاری در حوزههای جدید همواره با دشواریهایی همراه است به همین دلیل طیف وسیعی از سرمایهگذاران حاضر به پذیرش ریسک حضور در این گونه بازارها نیستند. صنعت بازیهای رایانهای به عنوان یکی از صنایع نوپا در کشور از جمله بخشهایی است که از طرفی با بیمهری سرمایه گذاران مواجه شده و کمتر کسی ریسک سرمایهگذاری در آن را میپذیرد. از سوی دیگر زیرساختهای قانونی و حمایتی به گونهای بوده که سهم ناچیزی از تجارت جهانی این بازار گسترده نصیب اقتصاد ایران شود.
در بین کشورهای مختلف، ایران با درآمدی معادل 123876709دلار درسال 2014 در جایگاه 49 دنیا قرار دارد که اگر بخواهیم درآمد سرانه را در این صنعت مد نظر قرار دهیم وضعیت به مراتب وخیمتر خواهد بود. این رقم حتی در مواجهه با 18 میلیون و 500 هزار کاربر بازی در ایران که در برآوردهای بنیاد ملی بازیهای رایانهای آمده است رقم ناچیزی است.
مطابق گزارشهای newzoo مجموع فروش بازیهای رایانهای در سال 2014 رقم 81/5 میلیارد دلار را ثبت کرده که در مقایسه با سال گذشته رشدی 8درصدی را تجربه کرد. فروشی که توانسته 1/747 میلیارد نفر مخاطب را به خود جذب کند. نکته جالب درآمارها سهم 45 درصدی آسیا و اقیانوسیه در ثبت این میزان فروش است این در حالی است که منطقه آمریکای لاتین 3/3 درصد، آمریکای شمالی 22/2 درصد و اروپا، خاورمیانه و آفریقا در مجموع 19/1 درصد از فروش کل را در اختیار داشته است.
طبق پیشبینیهای این مرکز بینالمللی میزان فروش بازیهای رایانهای از سال 2012 با سیر صعودی همراه بوده است و پیشبینی میشود تا سال 2017 (دوسال دیگر) از مرز 100 میلیارد دلار هم عبور کند. سؤال اصلی اینجاست که سهم کشور ما از این رشد چقدر خواهد بود؟ پاسخ این سؤال تا حد زیادی به سرمایه گذاریهای بخش خصوصی و میزان رغبت این بخش برای ورود به این بخش بستگی دارد.
البته اگر موانع ورود اجازه دهد هزینههای بالای ساخت بازی، ریسک پذیری بالا، طولانی شدن زمان پروژه و نبود دانش برنامه نویسی مناسب باعث شده تا بازیسازان ایرانی نتوانند رشد قابل توجهی را طی این سالها تجربه کنند. از سوی دیگر ضعف در قانون کپیرایت و ممیزیهای سختگیرانه باعث شده تا سیستم توزیع بازی در کشور دچار اخلال شود. رقابت شدید با شرکتهای بزرگ بازیسازی در دنیا را هم باید به این موارد بیفزاییم.
با این حال نمیتوان دست روی دست گذاشت و نشست تا مشکلات خودشان بر طرف شوند چرا که امروزه صنعت بازیهای رایانهای در جهان به یکی از فرصتهای سرمایهگذاری سودآور تبدیل شده و هر روز بر تعداد کاربران آن افزوده میشود. در حال حاضر 23 درصد از مردم دنیا جزو مخاطبان بازیهای رایانهای به حساب میآیندو هر شرکتی سعی دارد سهم بیشتری از بازار را بهدست آورد بنابراین برنامهریزی برای ورود به این بخش میتواند علاوه بر افزایش سهم کشور در تجارت جهانی، این صنعت سود خوبی برای متولیان و سرمایه گذاران آن داشته باشد. دیر بجنبیم فرصت از دست میرود.