یک برند بدون نظرات و بررسی های آنلاین محصولات وجود خارجی ندارد. امروزه تمام محصولات موجود در بازارهای مختلف دارای بررسی ها و نظرات تخصصی اند. به این ترتیب مشتریان به هنگام جست وجو برای یافتن محصولات موردنیازشان معیارهای کاملا مشخصی برای تصمیم گیری خواهند داشت. امروزه کمتر کسی بدون مراجعه به سایت های بزرگی نظیر آمازون و مطالعه نظرات کاربران و همچنین بررسی کارشناس های حرفه ای اقدام به خرید یک محصول می کند.
براساس گزارش موسسه استاتیستا، 72درصد از مشتریان آنلاین اهمیت بررسی های محصولات در سایت های معتبر را در تصمیم گیری برای خرید در رتبه نخست قرار می دهند. به این ترتیب فرآیند بازاریابی و فروش هر برند به طور اجتناب ناپذیری با نحوه ارائه محصولات در تعامل است. از نقطه نظر برندسازی اهمیت بررسی های آنلاین محصولات موجب ایجاد ضرورت نقد دقیق هر محصول پیش از عرضه به بازار می شود. برخی از برندها به جای بررسی دقیق محصولات و بیان نقاط قوت و ضعف آن به صورت بی طرفانه فقط بر روی نقاط مثبت مانور می دهند. این امر با فعالیت شمار بالایی از کارشناس ها و خرده فروشی های آنلاین در زمینه بررسی و مقایسه محصولات موجب بی اعتمادی فزاینده مشتریان خواهد شد.
هدف اصلی در این مقاله بررسی نحوه برندسازی تاثیرگذار با استفاده از بررسی های آنلاین محصولات است. این موضوع در ادامه در قالب هفت بخش مجزا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
1. ارتقای رتبه جست وجوی آنلاین
امسال نیز مانند یک دهه گذشته گوگل برترین موتور جست وجوی دنیا محسوب می شود. بنابراین در زمینه مدیریت سئو توجه اغلب برندها باید معطوف به غول دنیای فناوری باشد. بررسی های آنلاین محصولات در نتیجه مدیریت سئو آنها نقش مهمی ایفا می کند. شاید عجیب به نظر برسد، اما در طول چند سال گذشته الگوریتم طبقه بندی سایت ها از سوی گوگل دستخوش تغییرات بسیار زیاده شدی است بنابراین مدیریت سئو در سال جاری امری بی نهایت پیچیده به حساب می آید.
مطلب مرتبط: برندینگ یا برند سازی دقیقا به چه معناست؟
یکی از نکات مبهم مهم در زمینه مدیریت سئو مربوط به نحوه رتبه بندی سایت ها از سوی گوگل است. هنوز هم در این زمینه معیار واحد و مشخصی وجود ندارد. به همین خاطر کار برندها بسیار دشوار شده است. برخی از معیارهای نسبی و مهم برای مدیریت سئو در گوگل به شرح ذیل است:
• میزان شهرت شرکت
• وضعیت برند در بازار کسب و کار
• استفاده از مزیت های فناورانه برای ارائه خدمات آنلاین بهتر
• میزان رضایت کاربران از وضعیت بخش پشتیبانی خدمات مشتریان
یکی از بهترین راهکارها برای بهبود وضعیت برندمان در رتبه بندی گوگل درخواست از کاربران و مشتریان برای درج نظر در سایت رسمی یا خرده فروشی های عرضه کننده محصولات مان است. به این ترتیب الگوریتم گوگل نسبت به برند ما حساس تر خواهد شد.
2. ایجاد پلتفرم ارتباطی
بررسی های آنلاین محصولات از سوی کارشناس ها یا افراد عادی کاربرد قابل توجهی در زمینه بهبود عملکرد برندمان در زمینه تولید محصولات خواهد داشت. البته گاهی اوقات نظرات کاربران مربوط به خدمات برندمان نیز هست. به طور کلی با توجه به نتیجه این بررسی ها امکان بهبود وضعیت کسب و کار بدون نیاز به صرف هزینه گزاف وجود خواهد داشت. این امر پیام های کاربران مبنی بر بررسی محصولات را بدل به نوعی پلتفرم ارتباطی خواهد کرد.
امروزه برندها برای ارتباط موثر با مخاطب هدف باید هزینه های زیادی پرداخت کنند. در این میان استفاده از بخش درج نظرات کاربران در خرده فروشی های آنلاین یا سایت رسمی برندمان امکان صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه های شرکت را فراهم می سازد.
بخش خدمات مشتریان به طور معمول دامنه وسیعی از امور را پشتیبانی می کند. این امر موجب بروز چالش های گسترده در زمینه مدیریت کسب و کار می شود. یکی از راهکارهای مناسب برای رسیدگی به امور مشتریان پاسخگویی به نظرات کاربران یا کارشناس های خرده فروشی در مورد محصولات مان است. به این ترتیب در صورت بروز شایعه ای پیرامون محصولات مان امکان تکذیب یا در صورت نیاز رفع نقض موجود به سادگی فراهم می شود.
3. افزایش ترافیک سایت
تمام برندها آرزوی داشتن سایتی با ترافیک بالا را دارند. جذب ترافیک بالا در دو حالت کلی امکان پذیر است. در وضعیت نخست این امر ناشی از فروش محصولات و بازدید وسیع کاربران از محصولات مان است. به این ترتیب بخش فروش آنلاین بار تمام بخش های دیگر را به دوش خواهد کشید. در وضعیت دوم ایجاد فضایی ارتباطی برای کاربران اهمیت دارد. به این ترتیب کاربران فرصت درج نظرات شان و دریافت پاسخ های موردنیاز را خواهند داشت. این امر میزان بازدید از سایت برندها را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.
نکته مهم در زمینه استفاده از بخش درج نظرات در سایت رسمی برند همکاری با برخی از کارشناس های حرفه ای به منظور پاسخگویی سریع و دقیق به مشتریان است. در غیر این صورت بخش نظرات سایت ما هیچ مزیتی در مقایسه با نمونه های مشابه نخواهد داشت. امروزه در دنیای کسب و کار ما باید همیشه به دنبال ارائه مزیت های قابل ملاحظه باشیم. در غیر این صورت کاربران توجه چندانی به ما و کسب و کارمان نخواهند کرد.
یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش توجه کاربران به بخش نظرات سایت مان تولید محتوای جذاب و کاربردی است. در این زمینه اغلب برندهای بزرگ دارای وبلاگ رسمی نیز هستند. محتوای تولیدی در وبلاگ ها پیرامون محصولات و به منظور ارائه نکات کاربردی به مخاطب بارگذاری می شود. به این ترتیب کاربران از مراجعه به سایر سایت ها برای آگاهی از ویژگی های محصولات ما بی نیاز خواهند شد.
4. بازاریابی مجانی
تمام کارآفرینان و برندها نیازمند کاهش هزینه های بازاریابی هستند. اگر کیفیت محصول ما بالا باشد، کاربران با درج نظرات مثبت به طور خودکار برای ما بازاریابی خواهند کرد. این امر در مورد محصولات دارای کیفیت پایین و بی ارتباط با نیاز مشتریان به طور برعکس رخ می دهد. بسیاری از برندهای بزرگ بدون صرف کمترین هزینه ای در خرده فروشی های آنلاین فروش بسیار بالا کسب می کنند. این امر به دلیل تاثیر نظرات مثبت کاربران و همچنین کارشناس های سایت بر روی فرآیند تصمیم گیری مشتریان است.
مطلب مرتبط: برند و برند سازی/مدل های مختلف برند
یکی از نکات مهم در زمینه حضور در خرده فروشی های آنلاین ضرورت پاسخگویی سریع به پرسش های کاربران است. در این زمینه ما دو راهکار پیش رو خواهیم داشت. نخست، ارائه اطلاعات کافی به مسئولان خرده فروشی موردنظر و دوم تلاش برای پاسخگویی شخصی به پرسش های طرح شده. در هر صورت پاسخگویی سریع ما نتیجه مثبتی بر روی ذهنیت مخاطب هدف خواهد داشت.
5. دستیابی به مشتریان تازه بدون نیاز به صرف هزینه
برندهایی نظیر لگو و ایکس باکس بدون نیاز به صرف هزینه های تبلیغاتی کلان در شبکه های اجتماعی و خرده فروشی های آنلاین شهرت بالایی به دست می آورند. نکته جالب اینکه چنین امری بر روی فروش آنها نیز تاثیر بسیار مثبتی دارد بنابراین همیشه صرف هزینه های کلان برای بازاریابی و برندسازی بهتر ضامن ثمربخشی آن نخواهد بود.
بسیاری از برندها در زمینه دستیابی به مشتریان هدف مشکلات بسیار زیادی دارند. این امر شامل ناتوانی در زمینه ایجاد ارتباط مناسب و همچنین تولید محتوای بازاریابی جذاب می شود. یکی از مزیت های حضور فعال در زمینه پاسخگویی به نظرات و نقد و بررسی های کاربران امکان جلب نظر مشتریان تازه بدون نیاز به طی فرآیندهای پیچیده است. امروزه اغلب برندها از این وضعیت برای بهبود وضعیت شان استفاده می کنند. به این ترتیب ما نیز باید نهایت تلاش مان برای استفاده مثبت از نظرات کاربران در سایت رسمی مان یا خرده فروشی های بزرگ انجام دهیم.
6. تقویت انگیزه مشتریان برای خرید حضوری
تاثیرگذاری آنلاین بر روی کاربران در زمینه خرید حضوری نیز مهم است. بسیاری از مشتریان پیش از خرید حضوری در فروشگاه ها به سراغ بررسی ویژگی محصولات در شبکه های اجتماعی یا خرده فروشی های آنلاین می روند. به این ترتیب آنها با بررسی نظرات کاربران و بررسی های کارشناس ها اقدام به تصمیم گیری برای خرید محصولات می کنند. حال اگر نظرات پیرامون محصولات برند ما مثبت باشد، امکان جلب نظر مشتریان برای خرید حضوری نیز راحت تر خواهد بود.
7. غلبه بر رقبا
اگر شما مشتریان تان را ترغیب به درج نظر در سایت رسمی یا خرده فروشی های آنلاین کنید، مزیت قابل ملاحظه ای در برابر رقبای تان خواهید داشت. این امر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین خاطر اغلب برندها در تلاش برای بهبود وضعیت بازاریابی برندشان از این توصیه استفاده می کنند. وقتی محصولات برند ما دارای نظرات و بررسی های بیشتری باشد، پیام روشنی برای سایر مشتریان ارسال خواهد شد. به این ترتیب میزان تمایل مشتریان برای خرید از ما به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت.
جمع بندی
بررسی و نظرات آنلاین کاربران برای کسب و کارها اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر به طور ویژه ای برای کسب و کارهای تازه تاسیس مهم خواهد بود. وقتی ما تازه وارد حوزه رقابت شده ایم، شهرت مان در مقایسه با دیگران بسیار اندک خواهد بود. به این ترتیب ما باید تلاش بیشتری برای جلب نظر کاربران و رقابت موثر با سایر برندها کنیم. در غیر این صورت به زودی از عرصه کسب و کار خارج می شویم.
مطلب مرتبط: اصول برندسازی
استفاده مثبت از نظرات مشتریان و ترغیب آنها به درج نظرات مثبت اهمیت زیادی در فرآیند برندسازی ما خواهد داشت. بسیاری از برندها نسبت به این تکنیک تاثیرگذار توجه کافی ندارند بنابراین در عمل یک قدم از دیگر رقبا عقب خواهند بود. توجه به مزیت های مورد بحث در این مقاله به اندازه کافی برای ترغیب هر شرکتی به سوی برندسازی براساس این الگو کافی خواهد بود.