انتخاب نام برند یا نامگذاری برند یکی از مهمترین مراحل در طراحی هویت یک برند است، چراکه اغلب نقش اصلی را در میان عناصراصلی برندینگ و جایگاهسازی بازی میکند و تداعیات ذهنی قدرتمندی را در زمینه محصول یا خدمات بهصورت فشرده، مختصر و مفید ارائه میدهد. نامها جزو موثرترین ابزارهای ارتباط برند با مخاطبان بهشمار میآیند. آگهیهای تبلیغاتی معمولا حداکثر به مدت 50 ثانیه نمایش داده میشوند، درحالیکه مشتریان بهسادگی تنها در مدت چند ثانیه نام برند را مورد توجه قرار میدهند و مفهوم آن را در ذهن ثبت میکنند یا آن را به حافظه خود میسپارند.
فرآیند انتخاب نام یا نامگذاری برند براساس اندیشه و دستاوردهای تحقیقات بازار با هدف تاثیرگذاری بر مشتریان هدف انتخاب میشود. این قسمت حیاتی فرآیند مدیریت برند است و مواردی از قبیل جایگاهیابی، طرح و نشان، بستهبندی و سایر ویژگیهای سازمانی را تحت تاثیر قرار میدهد. از آنجا که نام برند در ذهن مصرفکنندگان وابستگی بسیار زیادی با نوع محصولات یا خدمات دارد، تغییر نام برند برای بازاریابان بسیار دشوار است. به همین دلیل، قبل از نامگذاری برند، باید نام برند مورد مطالعه و بررسی عمیق قرار گیرد.
تولد نام برند
مدیران و صاحبان مشاغل مدتهاست فرزندان نوپای خود را با نامهایی منحصربهفرد پرورش دادهاند، بعدها شرکتهای مبتکر و آژانسهای تبلیغاتی نیز وارد میدان شدند و اینک این هنر، علم و مهارت شکلی تخصصی به خود گرفته است و به نام یک رشته آکادمیک به نام مدیریت برند تدریس میشود و این نشان از اهمیت این موضوع دارد که البته هماکنون نامگذاری برند به تجارتی بزرگ تبدیل شده است.
طبقهبندی نامها از دیدگاه موسسه بینالمللی برندینگLandor
*تشریحی: تشریحکننده کارکردها و نقش محصول یا خدمت است. چنین نامهایی معمولا غیرقابل ثبت هستند. نظیر: Singapore Air Liner و Global Crossing
*پیشنهادی: این نامها مزیت محصول یا خدمت را به مشتری یادآوری میکنند. نظیر march FIRST و Agilent Technologies.
*ترکیبی: ترکیبی از دو یا چند واژه گاهی نامرتبط و غیرمنتظره برای مشتری. نمونه آن Red Hat است.
*کلاسیک: برگرفته از ریشههای لاتین، یونانی یا سانسکریت، نظیر Meritor
*اختیاری: واژههای واقعی بدون هیچ نوع ارتباط معنایی روشن، نظیر Apple
*تخیلی: واژههای ابداعی بدون بهرهگیری از معنایی روشن و واضح، نظیر Avanade
معیارهای اصلی انتخاب نام یک برند
*قابل نگارش به سایر زبانها
*بیانگر امتیازات محصول
*راحتی در تلفظ
*مختصر و مفید
*متمایز
*قانونی و قابل ثبت بودن
فرآیند نامگذاری
تاثیر نام انتخابی شما در جایگاهی که برندتان در بازار خواهد یافت قابل چشمپوشی نیست. آیا مفهوم یا وابستگی منفی درباره این نام در بازار کار شما وجود دارد؟ آیا این نام قبلا استفاده نشده است؟ در جاهای دیگر یا در فضای وب چطور؟ بعد از اینکه لیست خود را به چند مورد خلاصه کردید، میتوانید گروهی را با تمرکز به واکنشهای افراد به نام انتخابی به وجود آورید و آن را بسنجید. یا اینکه مطالعه قابل سنجشی برای اندازه گرفتن مقبولیت، خوشایندی یا تداعی معنی نامهای احتمالی ترتیب دهید.
برای سنجش اسمهایی که در نظر دارید راهحلی جادویی وجود ندارد. در واقع گاهی بررسی بیش از اندازه، تنها تصمیمها را به تاخیر میاندازد و شما را به کل خسته خواهد کرد. بهتر است به تعدادی از افراد باتجربه که قبولشان دارید گوش کنید، چند تست کوچک انجام دهید، به احساس قلبی خود گوش کنید و سرانجام تصمیم بگیرید.
ویژگی نامهای موفق و مناسب
*هیجانانگیزند
*در ذهن میمانند
*هویت دارند
*عمیق هستند
نام برند بسیار مهم است اما یک برند تنها با نام خود بقای طولانیمدت نخواهد داشت. نام برند و عملکرد آن به یک اندازه در موفقیت و بقای برند شما تاثیرگذار است، یک نام خوب مانند سرپرست برای نهضت شما، سمبلی برای داستانتان، نقطهای برای متفاوت بودن در بازار، یادآورنده یک خاطره خوب و درواقع بخشی مهم از زرادخانه برندینگ شما است. پس به فکر یک نام خوب و مناسب باشید و البته فراموش نکنید که فراتر از نامی که انتخاب میکنید، باید به مسائل اساسیتر هم توجه داشته باشید.