عرصه کسب و کار بدون مارکتینگ مثل مسابقه فوتبالی است که حتی یک نفر تماشاگر هم نداشته باشد. همانطور که ورزشگاه های بزرگ بدون هیاهوی طرفداران چنگی به دل نمی زند، فعالیت برندها در بازار هم بدون رنگ و بوی بازاریابی جذابیتی نخواهد داشت. این وسط بازاریاب ها مسئولیت اصلی طراحی کمپین، تولید محتوا و از همه مهمتر تعامل مداوم با مشتریان را برعهده دارند. شاید فکر کنید این مسئولیت مهم امنیت شغلی بالایی برای بازاریاب ها به همراه دارد، اما همیشه اوضاع اینقدر خوب باقی نمی ماند؛ چراکه خیلی از مدیران عادت کرده اند به محض رویارویی با کوچکترین مشکلی ترکیب تیم بازاریابی شان را دگرگون کنند. به همین خاطر بازاریاب ها باید همیشه رزومه ای درجه یک دم دست شان داشته باشند. وگرنه ماه ها بیکاری را تجربه خواهند کرد.
مهارت رزومه نویسی از آن دست کارهایی است که کمتر کسی سراغش می رود. اگر شما هم فکر می کنید طراحی رزومه سخت ترین کار دنیاست، به باشگاه کارآفرینانی که از رزومه نویسی وحشت دارند، خوش آمدید. البته ما در روزنامه فرصت امروز اصلا این طور فکر نمی کنیم؛ چراکه رزومه نویسی هم مثل هر کار دیگری قلق خاص خودش را دارد. پس اگر دوست دارید صفر تا صد نگارش رزومه در حوزه بازاریابی را یاد بگیرید، این مقاله همه آن چیزی است که لازم دارید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا دیگر فرصت های شغلی عالی را به خاطر رزومه اشتباه تان از دست ندهید.
مطلب مرتبط: مهارت هایی که هر کارآفرینی باید در رزومه اش داشته باشد
ویژگی های یک رزومه خوب چیست؟
قبل از اینکه سراغ توصیه های کلیدی برویم، باید بحث مان را به ساده ترین شکل ممکن شروع کنیم. آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید ویژگی های یک رزومه خوب چیست؟ احتمالا شما هم در بین دوستان تان کسانی را دارید که در کمترین زمان ممکن رزومه های عالی طراحی می کنند. اگر فکر می کنید این دسته از افراد مهارت های ابرقهرمانی دارند، باید نظرتان را به برخی از ویژگی های یک رزومه استاندارد جلب کنیم. پس شش دانگ حواس تان را جمع کرده و با ما همراه شوید:
• استفاده از یک قالب ساده و در عین حال واضح
• توضیحات جامع درباره مهارت ها و سابقه های کاری
• اشاره به تاریخ، زمان و موضوعات دقیق در رزومه
• تجربه کاری مناسب با ادعاهای مطرح شده در رزومه
• رفع ایرادات نگارشی و املایی
• ارائه یک نسخه پی دی اف از رزومه به شرکت موردنظر
نکات بالا برای شروع کار ضروری است. با این حال اگر رعایت شان کنید هیچ تضمیمی برای موفقیت 100 درصدی تان نیست. در عوض خیلی از نکات دیگر هستند که باید حتما در رزومه تان به عنوان یک بازاریاب رعایت کنید. یکی از سوالات مهمی که اینجا مطرح می شود، اندازه یک رزومه است. بی شک بازاریاب هایی که به تولید محتوای طولانی عادت دارند، اگر دست خودشان باشد ده ها صفحه رزومه تحویل شرکت ها می دهند. شما را نمی دانم، ولی من که اصلا حوصله مرور یک رزومه چندین صفحه ای را ندارم. بی شک این ماجرا درباره مدیرانی که روزانه کلی دغدغه مختلف دارند نیز مصداق خواهد داشت.
با توجه به نکاتی که در بالا گفتیم، پیشنهاد ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از رزومه های یک یا نهایتا دو صفحه ای است. اینطوری نه تنها حوصله مدیران را سر نمی برید، بلکه کم کم یاد می گیرید بدون حاشیه رفتن یک راست برویم سر اصل مطلب.
رزومه نویسی برای بازاریاب ها: توصیه های طلایی
حالا که کمی درباره رزومه نویسی و کلیات آن صحبت کردیم، دیگر نوبت شروع اصل ماجراست. بازاریاب ها معمولا مهارت های اساسی برای کارشان را دارند. با این حال وقتی نوبت به درج آن در قالب رزومه می شود، همیشه یک جای کارشان ایراد دارد. ما در ادامه سعی می کنیم به شما نشان دهیم چطور صفر تا صد مهارت و تجربه تان را در قالب رزومه تحویل دیگران دهید.
انتخاب قالب مناسب: شروعی استاندارد و راحت
رزومه ها دیگر به شیوه سنتی در یک برگه A4 و با خودکار نوشته نمی شود. در عوض انواع نرم افزارها و از همه مهمتر قالب های آماده حسابی خودنمایی می کنند. مزیت اصلی این شیوه رهایی از دنگ و فنگ خوش نویسی یا تحویل رزومه با پست است. حالا کافی است یک قالب درست پیدا کنید و در عرض چند دقیقه آن را برای کلی شرکت مختلف در سراسر دنیا ایمیل کنید. آن وقت همه شیفته کارتان شده و دیگر مو لای درز فعالیت تان نمی رود.
بی شک توصیه خشک و خالی برای استفاده از قالب رزومه اگر همراه با معرفی سایت های کاربردی نباشد، به هیچ دردی نمی خورد. به همین خاطر ما در اینجا چند تا از بهترین سایت ها برای دانلود کاملا رایگان قالب رزومه را گردآوری کرده ایم.
اولین پیشنهاد ما سایت Novoresume.com است. این سایت نه تنها کلی قالب رزومه رایگان دارد، بلکه به شما برای طراحی رزومه تان در عرض چند دقیقه هم کمک می کند. البته اگر دوست داشته باشید کمی ولخرجی کنید، قالب های پولی نیز در این سایت به چشم می خورد. پیشنهاد بعدی ما ابزار کانوا (Canva) است. این ابزار برای همه گرافیست ها به خوبی شناخته شده است. البته به جز آرشیو گسترده از طرح های گرافیکی، کانوا قالب های رایگان و پولی رزومه هم دارد. به علاوه، شما می توانید با کمی دقت کلی رزومه در این سایت برای خودتان طراحی کنید. کافی است فقط کمی به طراحی علاقه داشته باشید و کمی از وقت تان را برای کار با کانوا اختصاص دهید. از آنجایی که رابط کاربری کانوا بی نهایت ساده است، خیلی زود کار با آن را یاد گرفته و دیگر از سایت های عادی رزومه بی نیاز خواهید شد.
مطلب مرتبط: راهنمای نگارش رزومه برای کسب موقعیت شغلی دلخواه
شناخت مخاطب هدف: به وقت شخصی سازی رزومه
رزومه شما قرار است به دست چه کسی برسد؟ این سوالی است که تکلیف تمام جزییات کارتان را مشخص خواهد کرد. اگر مخاطب شما مدیرانی حرفه ای در حوزه بازاریابی هستند، استفاده از اصطلاحات تخصصی مارکتینگ در رزومه ایده خوبی خواهد بود. با این حال اگر ماجرا فرق دارد، باید رزومه تان را به زبانی کاملا ساده طراحی کنید. وگرنه حتی یک نفر هم متوجه رزومه تان نمی شود.
اینکه شما قرار است برای چه کسی رزومه تان را ارسال کنید، نکته بی نهایت مهمی است. خیلی وقت ها بازاریاب ها این نکته را کاملا فراموش می کنند. البته اگر شما بازاریاب حرفه ای باشید، همانطور که مخاطب کمپین تان را با زیرکی تمام پیدا می کنید، در همان ابتدای کار مخاطب رزومه تان را هم شناسایی خواهید کرد. البته در این میان بعضی از روش ها به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف کمک می کند. ما در ادامه برخی از این روش ها را با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.
اول از همه باید درباره موقعیت شغلی تان کمی فکر کنید. آیا شما قرار است در شرکت موردنظر یک بازاریاب معمولی باشید یا مدیران آن موسسه دنبال یک مدیر میانی یا مسئول تیم بازاریابی هستند؟ این سوال تکلیف رزومه شما را کاملا روشن می کند. چه بسا گاهی اوقات برای شرکت های مختلف نیاز به طراحی رزومه های مختلف داشته باشید. پس اصلا ترس به دل تان راه ندهید و در صورتی که برای موقعیت های شغلی متفاوت اقدام می کنید، چند تا رزومه طراحی کنید. چه بسا رزومه ای که به نظر یکی از مدیران عالی باشد، برای مدیر یک شرکت دیگر افتضاح تلقی شود.
بعد از اینکه شما ارزش های محوری یک شرکت و موضوعات مورد توجه مدیرانش را متوجه شوید، شخصی سازی رزومه دیگر کار سختی نخواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ قبل از اینکه با عجله رزومه ای برای شرکت ها ارسال کنید، کمی درباره فرهنگ سازمانی و وضعیت کار در آنجا فکر کنید.
تعیین مزیت خاص خودتان: چرا شما بهترین گزینه هستید؟
وقتی رهبر ارکستر دنبال نوازنده هایی حرفه ای می گردد، معمولا همینطور بی مقدمه کسی را انتخاب نمی کند. در عوض تست های پشت سر هم و مقایسه افراد با هم نتیجه کار را مشخص می سازد. هرچه باشد گزینه های نهایی باید 100درصد از بقیه بهتر باشند. وگرنه دست اندرکاران ارکستر همیشه پیش خودشان حسرت انتخاب بقیه را خواهند خورد. این دقیقا همان فرمولی است که شما برای طراحی رزومه تان باید پس ذهن داشته باشید.
کسب و کارهای مختلف برای استخدام کلی گزینه دم دست شان دارند. کافی است یک دقیقه خودتان را جای مسئول استخدام یا نیروی انسانی یک شرکت قرار دهید تا پیچیدگی کار را درک کنید. این وسط اگر کسی مهارت یا توانایی بی نهایت خاصی داشته باشد، خیلی راحت تر نظر مدیران را جلب خواهد کرد. پس سعی کنید در رزومه تان روی نکات ویژه تاکید کنید. مثلا اگر تجربه همکاری با یک برند بزرگ یا کسب موفقیتی خاص را دارید، اصلا نباید آن را از قلم بیندازید؛ چراکه کوچکترین نکات درباره شما هم نقش تعیین کننده ای در نتیجه کار خواهد داشت.
فرمول ما در روزنامه فرصت امروز برای چک کردن درج تمام نکات دقیق در رزومه استفاده از کمک دیگران است. اگر دوست یا همکاری دارید که مثل کف دستش شما را می شناسد، باید همیشه از او کمک بگیرید. به علاوه، خودتان هم می توانید قبل از ارسال رزومه کمی آن را مرور کرده و ایراداتش را رفع کنید. اینطوری آخر سر با خیال راحت رزومه تان را برای دیگران ارسال کرده و حتی یک لحظه هم نگران کیفیتش نخواهید بود.
مطلب مرتبط: چه چیزهایی را باید از رزومه تان حذف کنید؟
تمرکز بر روی تاثیرتان بر روی پروژه ها: مهارت های تان را لیست نکنید!
گاهی اوقات یک بازاریاب به ظاهر ساده وقتی وارد پروژه ای می شود، همه چیز را تغییر می دهد. انگار که تا قبل از آن همه منتظر ورود این بازاریاب حرفه ای بودند. شاید فکر کنید بازاریاب قصه ما مهارت بی نهایت ویژه ای دارد، اما خیلی وقت ها توانایی ارتباط یا کار تیمی آدم هاست که موجب بروز بقیه توانایی های شان می شود. این دقیقا همان بخشی است که خیلی از بازاریاب ها موقع تهیه رزومه خیلی بی خیال از کنارش رد می شوند. انگار که توانایی کار تیمی یا ارتباط خوب با همکاران اصلا هیچ اهمیتی ندارد.
اگر نظر ما را بخواهید، شما وقتی مشغول تهیه رزومه تان هستید، باید بیشتر روی تاثیرتان در پروژه های قبلی مانور دهید. مثلا اینکه اوضاع بازاریابی شرکتی را از وضعیت بحرانی به سوددهی نسبی رسانده اید، نکته جذابی برای درج در رزومه محسوب می شود. این وسط آمار و ارقام معتبر نیز کارتان را بی نهایت بهتر خواهد کرد. به طوری که دیگر کمتر کسی نسبت به اعتبار فعالیت تان شک و تردید به خودش راه خواهد داد. ماجرا جالب شد، نه؟
اجازه دهید برای اینکه حرف مان را بهتر به شما منتقل کنیم، یک مثال دقیق بزنیم. فرض کنید شما بازاریابی با تخصص در زمینه مدیریت سئو هستید. در این صورت یک شیوه کلیشه ای برای اشاره به مهارت تان درج عبارت «سابقه همکاری با برندهای گوناگون در سئو کمپین بازاریابی» است. این عبارت آنقدر عادی هست که نظر کسی را جلب نکند. حالا اگر به جای چنین عبارتی از «سابقه همکاری با برند X و افزایش 56 درصدی ترافیک با تکنیک های سئو» استفاده کنید، اوضاع تان حسابی فرق خواهد کرد. در این مورد شما هم به سابقه کاری تان اشاره کرده، هم اینکه تاثیرتان بر روی عملکرد برند موردنظر را با آمار دقیق بیان نموده اید. بی شک تاثیرگذاری عبارت دوم خیلی بیشتر از نمونه کلیشه ای اول است. پس به جای اینکه مثل همه بازاریاب ها به سراغ راه و روش های کلیشه ای بروید، کمی خلاقیت را چاشنی کارتان کنید. قول می دهم اصلا از چنین کاری پشیمان نخواهید شد.
رزومه تان را پیچیده نکنید: سادگی یعنی همه چیز
کارآفرینی در دنیای امروز گاهی اوقات آنقدر پیچیده می شود که آدم دوست دارد قید همه چیز را بزند و برود دنبال زندگی اش. اینطور وقت ها حوصله آدم حسابی سر می رود و هیچ چیز نمی تواند دوباره کار روزمره را جذاب کند. اصلا هم فرقی ندارد کار موردنظر طراحی کمپین بازاریابی باشد یا نگارش یک رزومه کاربردی؛ در هر صورت همه چیز تا وقتی ساده باشد، جذابیت خاص خودش را دارد. این دقیقا همان فرمول طلایی است که همیشه در روزنامه فرصت امروز دنبال می کنیم.
رزومه ها قرار نیست مثل رمان های کلاسیک پیچ و خم های هنری داشته باشد. خب نه شما یک داستان نویس هستید، نه مخاطب تان چنین انتظاری از شما دارد. پس به جای اینکه الکی خودتان را اذیت کنید، رزومه تان را در عین سادگی پیاده کنید. اینطوری هم خیال خودتان راحت تر است، هم مخاطب تان درک بهتری از وضعیت شما خواهد داشت.
معمولا وقتی آدم رزومه اش را بلافاصله بعد از نگارش برای شرکت ها ارسال کند، کلی ایراد مختلف از آن درمی آید. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار اندکی صبر و شکیبایی در این یک مورد هستیم. شما قرار نیست بدون حتی یک لحظه تحمل کارتان را انجام داده و انتظار تعریف و تمجید بی پایان مخاطب تان را داشته باشید. در عوض مرور دوباره رزومه به یافتن پیچیدگی های بی دلیل کمک خواهد کرد. بعد از آن هم همه کاری که باید انجام دهید، حذف موارد پیچیده یا ساده سازی آنهاست؛ همین و بس.
فکر کنید مخاطب وقتی رزومه شما را به دست می گیرد، هیچ ایده ای درباره کارتان ندارد. این ذهنیت شاید برای بازاریاب ها عجیب به نظر برسد، اما کمک تان می کند رزومه ای ساده داشته باشید. پس هر وقت فکر کردید رزومه تان باید از هر نظر تخصصی باشد، به این فکر کنید که شاید مدیری که رزومه تان را می خواند، سررشته ای از بازاریابی نداشته باشد.
مطلب مرتبط: موارد ممنوعه یک رزومه کاری
مختصر و مفید بنویسید: رزومه طولانی دیگر محبوبیت ندارد
رزومه های طولانی دیگر محبوبیتی در بین مردم ندارد. در دنیایی که همه چیز خیلی سریع اتفاق می افتد، کمتر کسی یک رزومه پنج صفحه ای را تا آخر مطالعه می کند. اگر یادتان باشد، در ابتدای مقاله گفتیم رزومه ها باید حداکثر دو صفحه باشند. اینجا قصد داریم کمی سختگیری را بیشتر کرده و روی رزومه های تک برگ پافشاری کنیم. قبول دارم در ابتدای امر طراحی چنین رزومه هایی بی نهایت سخت به نظر می رسد، اما کمی تمرین و تکرار همه چیز را درست خواهد کرد.
همانطور که دانشجوها برای امتحان کتاب های درسی را خلاصه می کنند، شما هم باید قبل از اینکه کار رزومه تان را تمام کنید، نکات حاشیه ای را کنار بگذارید. این طوری علاوه بر اینکه حجم رزومه تان کمتر می شود، جذابیتش برای مخاطب نیز بی نهایت افزایش پیدا خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ به جای اینکه همینطور دست روی دست گذاشته و رزومه های چند سال قبل تان را برای شرکت ها ارسال کنید، آستین ها را بالا زده و حجم رزومه را کمتر کنید. به علاوه، اضافه کردن مهارت های تازه جای دوری نمی رود.
اگر فکر می کنید هیچ وقت توانایی خلاصه کردن رزومه تان را پیدا نمی کنید، ما تکنیک دیگری هم برای تان در چنته داریم. در این سناریو باید خودتان را به جای مسئول استخدام یک شرکت قرار داده و انتظارات تان از یک رزومه خوب را بررسی کنید. اینطوری ناخودآگاه با استانداردهای ذهنی مدیران آشنا شده و کم کم موارد بی ربط از رزومه تان حذف می شود. نتیجه امر اینکه شما یک رزومه کاملا حرفه ای خواهید داشت.
اضافه کردن حوزه های مورد علاقه: تمرکز روی کاری که دوستش دارید
اگر شما به عنوان یک بازاریاب فعلا کاری ندارید، نباید همیشه به آن نگاه بدی داشته باشید؛ چراکه این فرصتی طلایی برای یافتن موقعیت شغلی مناسب با سلیقه تان است. اگر همیشه به بازاریابی به مثابه کاری یکنواخت نگاه کرده اید، احتمالا این ادعای ما حسابی عجیب به نظر می رسد. باور کنید یا نه، بازاریابی فقط یک شغل ساده را شامل نمی شود. در عوض حوزه هایی مثل سئو محتوا، عکاسی تبلیغاتی یا حتی طراحی گرافیک نیز در صنعت بازاریابی به چشم می خورد. بنابراین شما حوزه های بسیار گسترده ای برای انتخاب دم دست دارید. توصیه نهایی ما برای تهیه یک رزومه عالی توجه به حوزه های مورد علاقه تان است.
وقتی یک بازاریاب حوزه های مورد علاقه اش را نیز در رزومه خود درج کند، مدیران کار بی نهایت راحت تری برای داوری درباره کارنامه اش خواهند داشت. اینطوری حتی اگر همکاری میان شما در بلندمدت شکل بگیرد، دیگر خبری از فعالیت در موقعیت سازمانی کاملا بی ارتباط با سلیقه تان نخواهد بود.
یادتان باشد تا زمانی که شما درباره علاقه تان با دیگران حرف نزنید، هیچ کس به طور معجزه آسایی از سلیقه تان باخبر نخواهد شد. به همین خاطر در رزومه باید اشاراتی هرچند کوتاه به این حوزه ها داشته باشید. وگرنه همه شغل هایی که به دست می آورید، کاملا با سلیقه تان متفاوت خواهد بود.
مطلب مرتبط: بررسی درست رزومه متقاضیان با 12 راهکار ساده
معمولا در قالب های آماده رزومه یک بخش حاشیه ای برای علاقه مندی ها وجود دارد. اگر قالب موردنظر شما این بخش را ندارد، بهترین راه جست وجوی بیشتر برای یافتن یک قالب بهتر است. به علاوه اگر کمی از طراحی رزومه سررشته داشته باشید، می توانید در یک چشم به هم زدن بخش موردنظر را به قالب تان اضافه کنید.
منابع: