تولید محتوای آنلاین چند سالی هست تبدیل به یکی از معیارهای کلیدی برای قضاوت درباره برندها شده است. کسب و کارهایی که خودشان را یک سر و گردن بالاتر از رقبا می دانند، همیشه به اوضاع شان در شبکه های اجتماعی و وبلاگ های پر و پیمان افتخار می کنند. از آن طرف مشتریان هم اول از همه سراغ برندهایی می روند که در حوزه تولید محتوا دستی بر آتش داشته باشند. اینطوری حداقل خیال آدم راحت است که سر و کارش با برندی مدرن است؛ نه یک نمونه از مد افتاده!
اگر قبلا یک یا دو تا بازاریاب به تنهایی کار تولید محتوا و تعامل با مشتریان را برعهده داشتند، حالا دیگر ماجرا کاملا فرق کرده است. هرچه باشد ما در دنیایی زندگی می کنیم که زیر و بمش کاملا تخصصی شده و جایی برای انجام چند کار کنار هم نیست. حالا به این مسئله انتظارات بالای مشتریان از برندها در زمینه تولید محتوا را هم اضافه کنید. آن وقت یک چالش تمام عیار جلوی روی تان خواهد بود. البته مگر اینکه یک مدیر محتوای کاردرست در کنار تیم تان داشته باشید. ماجرا آنطور که فکر می کردید پیش نرفت، نه؟
مدیر محتوا (همان Content Manager) از آن دسته شغل هایی است که تا یک دهه قبل حتی وجود هم نداشت. اگرچه این روزها بازاریابی دیجیتال حسابی طرفدار دارد اما هنوز هم هستند کارآفرینی که اسم مدیر محتوا هم به گوش شان نخورده باشد. به همین خاطر ما در این مقاله سراغ شغل مدیر محتوا رفته ایم تا یکبار برای همیشه شما را با آن آشنا کنیم. البته کار ما به یک تعریف ساده خلاصه نمی شود. در عوض مهمترین وظایف یک مدیر محتوای کاردرست را نیز به اتفاق شما بررسی خواهیم کرد. اگر شما هم دوست دارید با حوزه کاری جدید در دنیای کسب و کار آشنا شوید، هرگز این مقاله را از دست ندهید.
مطلب مرتبط: تولید محتوا با بهترین اپ های دنیا
مدیر محتوا چه کاری انجام می دهد؟
این روزها تب تولید محتوا حسابی داغ شده و کلی مقاله درباره مدیران محتوا در گوگل به چشم می خورد. شاید پیش خودتان فکر کنید با این حساب یادگیری مدیریت محتوا کار چندان سختی نخواهد بود. در این صورت باید بگوییم خیلی خوش خیال هستید؛ چراکه اغلب محتوای مربوط به این حوزه فقط یکسری نکات کلیشه ای را سرهم کرده و دست آخر بدون هیچ تعریف دقیقی از یک مدیر محتوای درست و حسابی شما را سرگردان می کنند. اینطور وقت ها آدم بیشتر از اینکه نکاتی کلیدی دستگیرش شود، احساسی شبیه به آلیس در سرزمین عجایب خواهد داشت.
ما برای اینکه بیشتر از این شما را گیج نکنیم، کارمان را با یک تعریف دقیق از مدیر محتوا شروع کرده ایم. مدیر محتوا در وهله اول کسی است که سال های سال در زمینه تولید محتوا کار کرده و انواع استراتژی های این حوزه را مثل کف دست بلد است. البته این تمام پیشنیازهای یک مدیر محتوای خوب نیست؛ چراکه قهرمان قصه مان باید نظارت بر کار تیم بازاریابی و اصلاح اشتباهات رایج در این حوزه را نیز یاد گرفته باشد. پس تا اینجای کار ما با یک بازاریاب حرفه ای رو به رو هستیم که علاوه بر چند سال تجربه کار دارای مهارت ویرایش محتوا هم هست. حالا می توانیم به مهمترین وظیفه مدیر محتوا یعنی طراحی استراتژی محتوا بپردازیم.
این روزها تولید محتوا کار ساده ای نیست. علاوه بر یک ایده درجه یک باید از بین فرمت های مختلف، الگوهایی گوناگون و همچنین روش های پروموت کردن محتوا دست به انتخاب بزنیم. این کار معمولا در حیطه وظایف یک مدیر محتوا قرار می گیرد. از آنجایی که او تجربه و مهارت لازم در زمینه کار با الگوهای مختلف را دارد، طراحی سیر تا پیاز استراتژی محتوا راست کارش خواهد بود. اگر شما هم تا حالا عملکرد عالی برندهای بزرگ در زمینه تولید محتوا را با تعجب نگاه می کردید، حالا دیگر می دانید همه چیز زیر سر مدیران محتواست؛ نه کسی دیگر!
وظایف اصلی مدیر محتوا: به وقت آشنایی دقیق با شغلی دوست داشتنی
اگر همین حالا از مردم دنیا درباره شغل مدیریت سوال کنید، کمتر کسی است که دست رد به آن بزند. شاید فکر کنید این نکته شجاعت مردم در امتحان موقعیت های کاری متفاوت را نشان می دهد، اما اصل ماجرا طور دیگری است. باور کنید یا نه، برای اغلب مردم دنیا مدیریت به معنای پشت میز نشینی و مسئولیت های بی نهایت اندک است. درست به همین خاطر همه آرزوی مدیر شدن، بدون حتی یک روز تلاش برای یادگیری مهارت های مورد نیاز را دارند؛ همین قدر عجیب و باورنکردنی.
ما در این بخش قصد داریم وظایف اصلی یک مدیر محتوا را زیر ذره بین ببریم. اینطوری شما با آگاهی دقیق از وظایف مدیریتی وارد این حوزه شده و بی گدار به آب نخواهید زد. یادتان باشد اگر بازاریاب خوبی هستید، دلیل نمی شود حتما مدیر محتوای کاربلدی هم از آب دربیایید. پس تا آخر این بخش با ما همراه باشید تا اطلاعات تان درباره مدیریت محتوا بیشتر شود. آن وقت می توانید با چشم هایی باز درباره آینده کاری تان تصمیم بگیرید.
مطلب مرتبط: تولید محتوا (Content Creation) بدون دردسر اضافی
همکاری نزدیک با تیم فروش، هیأت مدیره و بازاریابی
یک سرمربی فوتبال را در نظر بگیرید که تازه اولین روزش در تیم جدید را شروع کرده است. احتمالا اگر پای قراردادی بزرگ وسط باشد، سرمربی قصه مان تا هفته ها بابت کار جدیدش خوشحال خواهد بود. با این حال بعد از گذشت چند هفته باید ارتباط خوبی با بازیکنان و اعضای کادر فنی برقرار کند. هرچه باشد مربی مسئول اصلی برد و باخت هاست. از طرفی طرفداران و مدیران باشگاه هم آنقدر که از سرمربی انتظار موفقیت دارند، پای بازیکنان یا بقیه کادر فنی را به ماجرا باز نمی کنند. بنابراین یک همکاری نزدیک میان سرمربی و تمام اعضای تیم ضروری خواهد بود. چنین وضعیتی درباره مدیر محتوا هم مصداق دارد. شما به عنوان یک مدیر محتوا انتظارات زیادی را روی دوش تان احساس خواهید کرد. بنابراین اگر خیلی زود روابطتان را با تیم فروش، هیأت مدیره و بازاریابی بهبود نبخشید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
شاید فکر کنید بهبود ارتباط با دیگران در شرکت یک توصیه عمومی است، اما تاکید ما بر روی مدیران بالادستی و تیم فروش و بازاریابی الکی نیست. طراحی استراتژی تولید محتوا کاری نیست که شما به تنهایی انجام داده و بعد هم انتظار داشته باشید تک تک اعضای شرکت دنبال تان راه بیفتند. به همین خاطر نظرخواهی از اعضای شرکت و ارتباط مناسب با آنها برای جلب رضایت شان ضروری خواهد بود. اینطوری دیگر موقع اجرای استراتژی با هزار و یک بهانه مختلف رو به رو نخواهید شد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع ارتباط تان با بخش های مختلف شرکت را بهبود ببخشید. اینطوری شانس بیشتری برای تبدیل شدن به قهرمانی افسانه ای در حوزه مدیریت محتوا خواهید داشت.
برنامه ریزی برای تقویم محتوا
برند شما چه محتوایی قرار است تولید کند؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها تا چند لحظه قبل از شروع تولید محتوا حتی بدان فکر هم نمی کنند، چه برسد به اینکه جواب مشخصی هم برای آن داشته باشند. با این حساب تعجبی ندارد اغلب محتوایی که در اینستاگرام یا بقیه شبکه های اجتماعی به پست آدم می خورد، کاملا به درد نخور باشد. از طرف دیگر، وقتی یک چنین مشکل بزرگی پیش پای برندها قرار دارد، مدیر محتوا باید آستین ها را بالا زده و وارد گود شود.
اگر شما هنوز تکلیف تان با تولید محتوا مشخص نیست، یک تقویم محتوا حسابی کارتان را راحت خواهد کرد. شما در این تقویم باید زمان مناسب برای انتشار محتوا و از همه مهمتر فرمت های دلخواه تان را مشخص کنید. مثلا اینکه در طول هفته چند تا محتوای ویدئویی و چند تا متنی آپلود کنید، در قالب چنین تقویمی مشخص می شود. آن وقت می توانید با خیال راحت سراغ هیأت مدیره رفته و از تحول اساسی در نحوه تولید محتوای برند حرف بزنید.
این روزها کلی ابزار مختلف برای طراحی یک تقویم محتوای درجه یک دم دست مدیران محتوا قرار دارد. با این حال پیشنهاد اصلی ما استفاده از تقویم گوگل (Google Calendar) است. اگرچه این تقویم به طور طبیعی برای استفاده روزمره کاربران طراحی شده، اما امکانات ویرایشی اش حسابی به درد بازاریاب ها می خورد. اینطوری شما می توانید به سلیقه خودتان از این تقویم ساده یک تقویم محتوای درجه یک بسازید؛ به همین سادگی.
بعد از اینکه تکلیف تان با تقویم محتوا روشن شد، باید به فکر تقویم ویرایشی نیز باشید. امیدوارم این مفاهیم شبیه به هم شما را خیلی گیج نکند؛ چراکه ماجرا آنقدرها پیچیده نیست. تقویم ویرایشی به انتخاب روزهایی مشخص برای ویرایش محتوای آماده آپلود اشاره دارد. اینطوری دیگر مو لای درز محتوای تان نرفته و با خیال راحت امکان بهبود اوضاع تان در بازار را خواهید داشت. یادتان باشد اگر محتوای شما ایرادات واضحی داشته باشد، نه تنها مشتریان از دست تان کلافه می شوند، بلکه پیش تیم مدیریت نیز سکه یک پول خواهید شد. پس شش دانگ حواس تان را جمع کنید تا یک وقت با ایرادی کوچک در محتوا همه اعتبارتان به باد نرود.
مطلب مرتبط: 5 ابزار حیاتی تولید محتوا
تولید و ویرایش محتوای وبلاگی
به نظرتان عمر وبلاگ ها دیگر به سر رسیده؟ اگر جواب تان به این سوال مثبت است، احتمالا خیلی وقت است از ترندهای حوزه تولید محتوا بی خبر بوده اید. چراکه این روزها وبلاگ ها نه تنها حسابی محبوب هستند، بلکه شرط استخدام در بعضی از برندها آشنایی با تولید محتوا در وبلاگ هاست. به همین خاطر یک مدیر محتوا باید کار با وبلاگ و تولید محتوا برای آن را فوت آب باشد.
خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند وبلاگ ها ساختار ساده ای دارند و همین که هر چند هفته یکبار مقاله ای کوتاه در آن بارگذاری کنند، کافی خواهد بود. اگر نظر ما را بخواهید، تولید محتوا در وبلاگ حتی از کار با سفینه های فضایی شاتل هم سخت تر است؛ چراکه ترافیک وبلاگ ها تماما مربوط به کاربرانی است که هم اطلاعات بالایی دارند هم اینکه سلیقه شان حسابی پیچیده است. اجازه دهید قبل از اینکه حسابی گیج تان کنیم، یک مثال دم دستی بزنیم. فرض کنید شما یک تعمیرگاه بزرگ اتومبیل دارید. اگر به سرتان بزند برای این تعمیرگاه وبلاگی فعال طراحی کنید، احتمالا کسانی سراغ آن می روند که آشنایی نسبتا زیادی با دنیای خودرو داشته باشند. این یعنی آپلود محتوای عادی در وبلاگ اصلا جواب نمی دهد. در عوض باید سراغ محتوایی تخصصی بروید تا همه چیز به خیر و خوشی تمام شود.
بهینه سازی محتوا (سئو)
بهترین محتوای بازاریابی هم تا وقتی به دست مخاطب درست نرسد، هیچ فایده ای به حال یک کسب و کار ندارد. به همین خاطر مهارت بالا در زمینه تولید محتوا به تنهایی از شما یک مدیر محتوا نمی سازد. آشنایی با الگوریتم موتورهای جست وجو یکی دیگر از مهارت هایی است که برای انجام درست وظایف در حوزه تولید محتوا بدان نیاز خواهید داشت.
شاید فکر کنید ما در این بخش قصد داریم شما را به یادگیری کار با گوگل آنالیتیکس یا سایر نرم افزارهای پیچیده مجبور کنیم. در این صورت باید کمی خیال تان را راحت کنیم؛ چراکه سئو محتوا بدون این ابزارهای فوق حرفه ای هم امکان پذیر است. کافی است سری به گوگل ترندز بزنید تا کلی از ترندهای جدید را پیدا کنید. آن وقت کافی است از این ترندها برای تولید محتوا استفاده کنید. آن وقت به طور خودکار الگوریتم گوگل محتوای تان را در رتبه های بهتر قرار می دهد.
یادتان باشد بخشی از فرآیند بهینه سازی محتوا مربوط به درج تبلیغات در گوگل است. این روزها خیلی از نتایجی که در ابتدای صفحه برای کاربران نمایش داده می شود، در واقع حاصل همکاری تبلیغاتی گوگل و برندهای مختلف است. پس به عنوان یک مدیر محتوا بد نیست گاهی اوقات این نکته را نیز مدنظر داشته باشید.
صرف نظر از بحث کلیدواژه ها، مدیر محتوا باید حواسش به کیفیت تصاویر و اندازه شان نیز باشد. بی شک مقاله وبلاگی شما با یک تصویر بی کیفیت چنگی به دل نخواهد زد. به همین خاطر مدیریت کیفیت تصاویر و در صورت نیاز تعویض تصویر ابتدایی با نمونه ای بهتر امری ضروری خواهد بود. این وسط اگر حواس تان به سایر تصاویر هم باشد، دیگر مو لای درز کارتان نمی رود.
مطلب مرتبط: تولید محتوای موفق با 7 سایت کاربردی
آپدیت محتوای قدیمی
تولید محتوای دست اول و تازه همیشه ارزان نیست. همکاری با بازاریاب های حرفه ای بودجه زیادی از شرکت ها می گیرد و همه مدیران حاضر به پرداخت حقوق های این چنینی نیستند. به همین خاطر آپدیت محتوای قدیمی ارزش خاصی دارد. حالا اگر این وسط شما بلد باشید چطور از دل محتوایی که سال ها قبل آپلود شده، یک محتوای تازه دربیاورید، یکی از مهمترین وظایف مدیر محتوا را به خوبی انجام خواهید داد.
اغلب کسب و کارها در شبکه های اجتماعی، سایت یا وبلاگ شان کلی محتوای قدیمی دارند که همینطوری یک گوشه خاک می خورد. شاید فکر کنید این مدل محتواها دیگر به هیچ دردی نمی خورد، اما کافی است اطلاعات مورد استفاده در آنها را آپدیت کنید تا یک محتوای کاملا نو داشته باشید. اینطوری هم هزینه تولید محتوا را کاهش می دهید، هم دیگر لازم نیست دائما دغدغه تولید محتوای تازه داشته باشید.
اگر تولید محتوای تازه را کنار بگذاریم، یکی دیگر از بحث های مهم مربوط به تبدیل انواع محتوا به هم است. مثلا اگر شما هفته قبل ویدئویی آموزشی در یوتیوب آپلود کرده اید، نباید همینطور ساده از کنارش بگذرید. در عوض تبدیل محتوای ویدئویی به یک پست ایده آل در توئیتر یا اینستاگرام ایده بهتری خواهد بود. اینطوری شما با یک تیر دو نشان می زنید. هم در یوتیوب فعالیت خوبی داشته اید، هم اینکه کاربران بیشتری در بقیه شبکه های اجتماعی را جذب می کنید. با این حساب اصلا جای تعجب ندارد که شرکت ها بازاریاب هایی با چنین توانایی را روی هوا استخدام می کنند.
تجزیه و تحلیل اوضاع بازاریابی
تولید محتوا در نهایت برای کمک به فروش بیشتر یا معرفی برند به تعداد هرچه بیشتر مشتریان صورت می گیرد. بنابراین اگر به عنوان مدیر محتوا موفقیتی در این زمینه کسب نکنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. حالا که کلی درباره مدیر محتوا و وظایفش حرف زدیم، باید به مهمترین مورد نیز اشاره کنیم. تجزیه و تحلیل اوضاع بازاریابی برند مهمترین مسئولیتی است که مدیر محتوا باید در آن خبره باشد. تمام تلاش های شما در زمینه ساماندهی اوضاع شرکت در فضای دیجیتال بدون سند و مدرک ارزشی نخواهد داشت. درست در همین شرایط گزارش های دقیق درباره اوضاع شرکت شما را تبدیل به مدیری حرفه ای خواهد کرد.
اگر تا حالا گزارشی مثل موارد بالا تهیه نکرده اید، لازم نیست استرس بگیرید. فقط باید مواردی نظیر ترافیک سایت، تغییرات مربوط به فالوورهای برند در شبکه های اجتماعی و نرخ تعامل کاربران با محتوای تان را به طور کامل بررسی کنید. بعد هم سراغ تاثیر اقدامات تان بر روی میزان فروش برند رفته و همه چیز را به خوبی و خوشی تمام کنید. اینطوری هم یک گزارش عالی جلوی هیأت مدیره می گذارید، هم اینکه نقاط قوت و ضعف استراتژی تان مشخص خواهد شد.
مطلب مرتبط: جدیدترین ترندهای حوزه تولید محتوا
منابع: