تولید محتوا یکی از آن فرصت های تازه ای است که می تواند افراد علاقه مند به حوزه های مختلف را بدون هیچ دردسری وارد دنیای کارآفرینی کند. فقط کافی است به اندازه کافی در یک حوزه مهارت یا تخصص داشته باشید تا با تولید محتوا در فرمت های مختلف بتوانید کلی شهرت برای خودتان به دست بیاورید و صدالبته حساب بانکی پر از پولی داشته باشید. از این نظر کار تولیدکنندگان محتوا شبیه خواننده ای است که نه تنها هر روز کار مورد علاقه اش را انجام می دهد، بلکه برای این تفریح دوست داشتنی اش حقوق هم دریافت خواهد کرد.
احتمالا برای شما هم پیش آمده در یک جمع دوستانه تا صحبت از تولید محتوا می شود، خیلی ها با تعجب بگویند مگر تولید محتوا هم شغل است؟ البته اگر دوستان شما کاملا با دنیای دیجیتال بیگانه باشند، ممکن است بپرسند اصلا تولید محتوا چیست؟ در این صورت شما باید با کلی دردسر مثل معلم های مدرسه سیر تا پیاز تولید محتوا را توضیح دهید. درست در چنین جایی است که شما بین یک عالمه تعریف مختلف از تولید محتوا گیر میافتید و راه فراری هم نخواهید داشت. نکته دراماتیک ماجرا این است که شما هنوز به بحث ایده های تولید محتوا هم نرسیده اید و چرخ های اتومبیل تان پنچر شده است!
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تولید محتوا دیگر یک تفریح یا کار جانبی نیست. در عوض تولید محتوا به کار تمام وقت کسانی اشاره دارد که برای اهداف بازاریابی یا حتی دلخوشی خودشان محتوا تولید می کنند؛ به همین سادگی. همانطور که می بینید در تولید محتوا خبری از کارهای عجیب و غریب نیست. شما کافی است به اندازه کافی از یک حوزه خبر داشته و در زمینه کار با نرم افزارهای گرافیکی نیز دستی بر آتش داشته باشید. آن وقت می توانید مثل آب خوردن مجموعه ای حیرت انگیز از محتواها را تولید کنید که هر مخاطبی را روی صندلی میخکوب می کند.
مطلب مرتبط: تولید محتوای بازاریابی و نکات ضروری که باید رعایت کنید
بی شک تعریف ما از تولید محتوا کمی ساده تر از آن چیزی است که در دنیای واقعی پیش پای شما قرار دارد. هرچه باشد هیچ کاری در این دنیا ساده و بی دردسر نیست. پس اگر کسی می تواند بهترین محتوای دنیا در حوزه هایی مثل فوتبال، پزشکی یا حتی ادبیات تولید کند، حتما کوله باری از تجربه و مهارت های گوناگون دارد. اشتباه نکنید، ما در اینجا قصد نداریم شما را از ورود به دنیای تولید محتوا بترسانیم (باور کنید این عرصه هیچ شباهتی مثل سرزمین عجایت ندارد!)؛ در عوض ما با چندتا راهکار خودمانی برای شروع به کار در این حوزه مهمان شما هستیم. اگر شما هم دوست دارید کارآفرینی در یک حوزه جدید و کاملا دیجیتال را تجربه کنید، در ادامه این ماجراجویی با ما همراه باشید.
تولید محتوا؛ 5 نکته کنکوری که باید یاد بگیرید!
تا اینجای کار ما به شما یک حوزه نسبتا جدید از کارآفرینی را معرفی کرده ایم که برای خیلی از مردم در چهارگوشه دنیا مثل فینال مسابقات لیگ قهرمانان جذابیت دارد. کافی است نگاهی به تعداد کانال های یوتیوب یا اینستاگرامی در حوزه تولید محتوا بیندازید تا از حرف ما مطمئن شوید. باور کنید یا نه، این روزها کارآفرینانی هستند که در همه عرصه ها از آشپزی و گردشگری گرفته تا تعمیر لوازم خانگی و خرید دستگاه های هوشمند تولید محتوا می کنند. در این بین هم کاربران بدون اینکه دست به سیاه و سفید بزنند به یک عالمه محتوای آموزشی، علمی و حتی تفریحی دسترسی دارند.
اگر شما از آن دست کارآفرینانی باشید که بدون اطمینان کامل از سودآوری یک کار دست به سیاه و سفید هم نمی زنند، بی برو برگشت چند دقیقه ای هست که نحوه درآمدزایی از عرصه تولید محتوا فکرتان را مشغول کرده است. خب اصلا بر فرض که شما عاشق دنیای اتومبیل هستید و اتفاقا چندتا ورکشاپ کار با نرم افزارهای گرافیکی را هم پشت سر گذاشته اید؛ تولید محتوا برای تان چه سودی خواهد داشت؟
بی شک جواب سوال بالا آنقدر مهم هست که خودمان را برای آن به دردسر بیندازیم. هرچه باشد شما وقت تان را از سر راه نیاورده اید که همین طوری الکی با یک حوزه کاری بی مزد و مواجب تلف کنید. جواب ما برای دغدغه درآمدزایی از تولید محتوا بی نهایت ساده است. شما نه تنها می توانید از خود شبکه های اجتماعی، مثل یوتیوب، سهم تبلیغاتی بگیرید، بلکه بعد از چند ماه وقتی کارتان حسابی گرفت سر و کله یک عالمه برند برای همکاری تبلیغاتی با شما پیدا خواهد شد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که همین دو مورد برای مطمئن شدن از درآمدزایی بی دردسر در حوزه تولید محتوا کافی است، مگر نه؟
حالا که شما مطمئن شدید تولید محتوا مثل یک طبل توخالی نیست و واقعا می شود با آن اسم و رسمی به هم زد، نوبتی هم باشد باید برویم سراغ راهکارهای ورود به این حوزه. ما در ادامه سعی می کنیم چندتا راهکار ساده و بی نهایت مقدمانی برای شروع کارتان در این عرصه را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید تا اولین قدم های خود در دنیای تولید محتوا را محکم و بی عیب بردارید.
مطلب مرتبط: جدیدترین ترندهای حوزه تولید محتوا
به روز باشید: کلید طلایی تولید محتوا
آیا تا به حال برای تان پیش آمده وقتی مشغول تماشای یک مسابقه فوتبال هستید، از دست گزارشگر بازی حسابی عصبانی شوید؟ بی شک هر جوابی به غیر از یک «بله» قاطعانه عجیب به نظر می رسد. اینطور وقت ها آدم دوست دارد کلا بی خیال بازی شود و تلویزیون را خاموش کند. شاید فکر کنید این مثال برای شروع بحث مان خیلی عجیب به نظر می رسد، اما یک فرض هوشمندانه مقایسه کاری مثل گزارش رویدادهای ورزشی با تولید محتواست.
همانطور که یک گزارشگر بد می تواند بهترین رویداد ورزشی را تبدیل به عذابی بی پایان برای تماشاگران کند، شما هم اگر حواس تان نباشد با محتوای تان فقط حرص مخاطب تان را درخواهید آورد؛ نه چیزی دیگر!
فرمول ما برای پرهیز از تجربه های بالا در دنیای تولید محتوا انتخاب یک حوزه مورد علاقه و یادگیری سیر تا پیاز آن است. مثلا اگر شما به محصولات سلامت پوست علاقه دارید، باید زیر و بم این صنعت را درآورده باشید؛ به طوری که حتی یک برند سلامت پوست هم از زیر دست تان در نرفته باشد. به علاوه، باید فکری هم به حال دغدغه های مشتریان این صنعت کنید. مثلا اگر اغلب مردم دنیا دنبال محصولات آرایشی ارگانیک هستند، شما باید دست کم چیزی بیشتر از فروشندگان صرف در این رابطه بدانید. خب اگر خریداران همان اطلاعاتی که از فروشندگان می گیرند در محتوای شما پیدا کنند، دیگر کار شما چه مزیتی برای آنها خواهد داشت؟
وقتی شما خیلی خوب با زیر و بم حوزه مورد علاقه تان آشنا شدید، کم کم باید فکری به حال درآوردن ته توی ترندها، نوآوری و فرصت های آن هم باشید. خب پیش خودتان فکر نکرده اید مخاطب تان فقط دنبال اندکی سرگرمی است؟ هرچه باشد بعضی ها دوست دارند از دل محتوای شما فرصت های تازه را کشف کنند. اگر شما بتوانید علاوه بر محتوای ساده و آموزنده فکری به حال این بخش هم بکنید، دیگر موفقیت تان در دنیای تولید محتوا قطعی خواهد بود.
حواس تان به رقبا باشد: به وقت یادگیری از دیگران
اگر از مخاطب های پر و پاقرص روزنامه فرصت امروز باشید، خیلی خوب می دانید ما همیشه دنبال میانبرها و مسیرهای کوتاه در عرصه کارآفرینی هستیم. به همین خاطر در مورد تولید محتوا هم یک راست رفته ایم سراغ شاه کلید یادگیری از رقبا. ماجرا جالب شد، نه؟
بی شک وقتی ما درباره یادگیری از رقبا حرف می زنیم، منظورمان کپی های ناشیانه از محتوای دیگران نیست. شاید این کار برای یکی دو روز خیال تان را راحت کند، اما کاربران به سرعت متوجه ماجرا می شوند. آن وقت دیگر هیچ عذر و بهانه ای از شما پذیرفته نمی شود. تازه اگر شانس بیاورید رقبا بی خیال پیگیری های حقوقی ماجرا شده و فقط به بر باد رفتن اعتبارتان اکتفا خواهند کرد. وگرنه هیچ بعید نیست پای تان به دادگاه هم باز شود. پس لطفا همین الان هر فکر و خیالی درباره کپی کردن محتوای بقیه دارید، دور بریزید.
یک کارگردان تازه کار سینما ممکن است با تماشای آثار استادان برجسته این صنعت کلی ایده مختلف به ذهنش برسد و شاید حتی از دل همین ایده یک اثر پرفروش در بیاید. خب اگر یک کارگردان می تواند چنین کاری کند، پس چرا شما دست روی دست گذاشته اید؟ فقط کافی است به این نکته فکر کنید که چرا کاربران کانال یا پیج فلان تولیدکننده محتوا را دوست دارند. در گام های بعدی با آنالیز محتوای رقبا، مثل یک آنالیزور حرفه ای در تیم های ورزشی، مسیر پیش روی تان کم کم روشن می شود. به همین سادگی شما هم چندتا محتوای جدید در حوزه مورد علاقه تان دیده اید، هم ایده هایی برای درآمدزایی از دل تولید محتوا پیدا خواهید کرد.
مطلب مرتبط: 6 اقدام برای تولید محتوای موفق در سال 2022
انتخاب فرمت مناسب: وقتی جزییات مهم است!
اگر یک برند برای تولید محتوا سراغ فرمت ویدئو و برندی دیگر سراغ فرمت متن می رود، این اتفاق به هیچ وجه تصادفی نیست. هرچه باشد در دنیای بازاریابی و تولید محتوا پای یک عالمه هزینه تبلیغاتی در میان است. این طور وقت ها هیچ برندی دوست ندارد به شانس و اقبال تکیه کند. در نتیجه تا ته توی ماجرا را در نیاورد، دست به سیاه و سفید نخواهد زد. از آنجایی که شما هم به عنوان کارآفرین در دنیای تولید محتوا اعتبار و زمان تان را از سر راه نیاورده اید، باید خیلی زود مطمئن شوید فرمتی که برای تولید محتوا انتخاب کرده اید، به دردتان می خورد. وگرنه به غیر اتلاف وقت، بودجه و اعتبارتان را هم هدر خواهید داد.
کارگردانی را در نظر بگیرید که از شانس خوبش یک تهیه کننده بی نهایت دست و دلباز پیدا کرده است. اینطور وقت ها کارگردان ها با خیال راحت سراغ هر بازیگری که بخواهند می روند تا فروش اثرشان در گیشه تضمین شود. حالا اگر در این میان کارگردان قصه ما برای اثر درام خودش مجموعه ای از بازیگران کمدی را انتخاب کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
جواب سوال بالا تا حد زیادی برای انتخاب فرمت اشتباه در تولید محتوا هم مصداق دارد. پس قبل از اینکه با عجله سراغ تولید محتوا بروید، کمی با خودتان درباره فرمت مناسب برای این کار فکر کنید. احتمالا انتظار دارید ما در این بخش یک فرمول طلایی برای تان رو کنیم، اما راستش را بخواهید اینطور وقت ها هیچ فرمول طلایی در کار نیست. در عوض شما باید گام به گام براساس ایده اصلی تان نوع فرمت محتوا را انتخاب کنید. ماجرا سخت شد، نه؟
فرض کنید شما قصد دارید به عنوان بازاریاب یک برند درباره جزییات یک محصول محتوایی تولید کنید. اینطور وقت ها هدف اصلی تحت تاثیر قرار دادن مخاطب هدف با جزییات خیره کننده محصولات است. بهترین ایده در این میان هم انتخاب فرمت ویدئویی است. هرچه باشد نمایش جزییات یک محصول در قالب عکس، متن یا حتی صوت تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. به همین خاطر شما باید بدون معطلی سراغ فرمت ویدئو بروید تا همه را در بازار کیش و مات کنید؛ به همین سادگی.
بهینه سازی محتوا برای سئو: جایی که همه مشکل دارند
سئو (SEO) یا به زبان خودمانی بهینه سازی موتور جست وجو شاید در اولین نگاه از آن دست اصطلاحاتی به نظر برسد که بیشتر در فیلم های علمی- تخیلی به گوش آدم می خورد، اما بعد از اینکه با آن آشنا شوید احتمالا از چنین تصوراتی خنده تان خواهد گرفت.
مطلب مرتبط: 5 ابزار حیاتی تولید محتوا
ماجرا از این قرار است که سئو به برندها و تولیدکنندگان محتوا کمک می کند تا در بازار به شدت رقابتی آنلاین رتبه های بالاتری در گوگل کسب کنند. اگر درباره دلیل رتبه های بالا در گوگل کنجکاو هستید، باید کمی به رفتار مشتریان هم سرک بکشیم. فرض کنید شما برای تعمیر خودروی تان کلیدواژه «بهترین تعمیرگاه های تهران» را سرچ کرده اید. در این صورت شما خیلی ماجرا برای تان مهم باشد فقط به صفحه اول نتایج دقت می کنید و اصلا خبری از ورود به صفحات بعدی نیست. اهمیت سئو درست در همین جا مشخص می شود. از آنجایی که اغلب کاربران حوصله مراجعه به صفحات بعدی نتایج گوگل را ندارند، رعایت تکنیک های سئو به برندها کمک می کند تا سایت و محتوای شان را به صفحه اول و جلوی چشم مشتریان برسانند.
حالا که متوجه شدید چرا قرار گرفتن در صفحه نخست نتایج گوگل اینقدر مهم است، باید سراغ بعضی از بهترین تکنیک ها برای انجام این ماموریت غیرممکن برویم. اولین شاه کلید ما در این ماجرا استفاده از کلیدواژه های مرتبط با محتوای تان است. اگر بخواهیم از همان مثال قبلی درباره تعمیرگاه خودرو استفاده کنیم، باید گفت شما به عنوان دارنده یک تعمیرگاه در سایت یا حتی تبلیغات تان باید به طور مشخص از عبارت تعمیرگاه، خودرو، اتومبیل و حتی بعضی از مدل های پرطرفدار ماشین استفاده کنید. اینطوری الگوریتم گوگل در همان نگاه اول محتوای شما را به سایر نمونه های بی کیفیت ترجیح خواهد داد. ماجرا خیلی ساده تر از آن چیزی بود که فکرش را می کردید، مگر نه؟
اگر شما دوست دارید کارتان در دنیای تولید محتوا و سئو بی عیب باشد، کافی است تیترهای خوبی هم برای محتوای تان در نظر بگیرید. مثلا اگر ویدئویی در یوتیوب آپلود می کنید، یادتان نرود که یک تیتر جذاب با کلیدواژه های درست برای آن انتخاب کنید. به علاوه، اگر محتوای شما تصاویر زیادی دارد، استفاده از آن برای هر تصویر آلت تکست (Alt-text) مناسب را هم در نظر بگیرید. آلت تکست در واقع توضیح جانبی هر تصویر است که در طراحی محتوا لحاظ می شود تا هم از نظر سئو برای الگوریتم گوگل معنادار باشد، هم اینکه کاربران نابینا با استفاده از ابزارهای کمکی بتوانند معنا و مفهوم تصاویر محتوای تان را در قالب فرمت صوت متوجه شوند. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید استفاده از این تکنیک در کنار بقیه توصیه ها باعث می شود مو لای درز کارتان نرود و دیگر نیازی به نگرانی های بی مورد نخواهد بود.
پروموت کردن محتوا: گام آخر در تولید محتوا
کارآفرینی را در نظر بگیرید که نه تنها عاشق دنیای موسیقی است، بلکه اندکی تحصیلات تخصصی هم در این زمینه دارد. احتمالا کارآفرین قصه ما برای اینکه وارد دنیای تولید محتوا شود، حوزه موسیقی را انتخاب خواهد کرد. قبول دارم تولید محتوای تخصصی و جذاب در حوزه موسیقی کار هر کسی نیست، اما اجازه دهید فرض کنیم قهرمان داستان مان بهترین محتواهای ممکن را طراحی می کند. به نظرتان شانس این کارآفرین برای موفقیت در دنیای تولید محتوا چقدر است؟
شاید خیلی ها ادعا کنند محتوای درجه یک به طور خودکار مخاطبش را پیدا می کند. یک فرض هوشمندانه دیگر این است که بگوییم چنین کارآفرینی تا محتوای خودش را پروموت نکند، حتی یک دلار هم درآمدزایی نخواهد داشت. هرچه باشد تا کسی در دنیای بی انتهای اینترنت محتوای شما را به چشم نبیند، نمی تواند درباره آن اظهارنظر کند. در این بین هم خبری از معجزه نیست، بلکه خودتان باید آستین ها را بالا زده و محتوای تان را پیش چشم کاربران قرار دهید. کلید اصلی رسیدن به این قله مهم موفقیت هم چیزی نیست به جز پروموت کردن محتوا.
پروموت کردن محتوا یعنی انتشار محتوای تان در پلتفرم های اجتماعی مختلف به طوری که مخاطب هدف تان بی دردسر آن را مشاهده کند. اغلب شبکه های اجتماعی برای این کار گزینه های پولی متنوعی دارد. پس اگر کمی از بودجه تان را به این کار اختصاص دهید، بدون هیچ دردسری محتوای تان به دست مخاطب هدف می رسد. البته شما می توانید از ظرفیت اکانت های برندتان در شبکه های اجتماعی مختلف نیز برای پروموت کردن ارگانیک محتوا استفاده کنید. به این صورت که محتوای تان را هم در اینستاگرام و هم در فیس بوک، توییتر و یوتیوب به طور همزمان منتشر کنید تا دامنه وسیع تری از کاربران متوجه فعالیت تان شوند. البته توصیه ما برای شما استفاده همزمان از این دو شیوه در کنار هم است تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.
مطلب مرتبط: چالش تولید محتوای مداوم
جمع بندی
تولید محتوا یکی از جدیدترین شیوه های کارآفرینی است که اتفاقا جذابیت زیادی هم دارد. در این بین شما برای شروع کارتان نیاز به چندتا توصیه درجه یک دارید. ما در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به شما برای ورود به عرصه تولید محتوا کمک کرده باشد. اگر نیاز به راهنمایی بیشتر پیدا کردید یا حتی سوالی برای تان در این فرآیند پیش آمد، ما همیشه از دریافت بازخوردهای شما خوشحال می شویم. کافی است از طریق یکی از کانال های ارتباطی سوال تان را به دست ما برسانید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به کمک تان بیاییم.
منابع: