اپ های موبایل بانک چند سالی هست کار آدم ها را برای جابه جایی پول و مدیریت حساب راحت کرده است. قبل از آن بدون دسترسی به لپ تاپ امکان نداشت کسی جزییات حسابش را چک کند. اگر کمی به عقب تر برگردیم، به صف های طولانی بانک می رسیم؛ همان صف هایی که اعصاب هر کسی را خُرد می کرد!
شاید پیش خودتان فکر کنید اپ های موبایل بانک آنقدر خوب هستند که دیگر هیچ جایگزین بهتری برای آنها پیدا نمی شود. در این صورت باید شما را با یک مفهوم گسترده آشنا کنیم؛ اصطلاح «پرداخت موبایلی» تقریبا همزمان با عرضه گسترده گوشی های هوشمند در دنیا باب شد.
البته اخیرا به خاطر پیشرفت های حیرت انگیز چنین گوشی هایی شیوه های پرداخت موبایلی تنوع قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند. به طوری که نه تنها لازم نیست خرید نقدی انجام دهید، بلکه کم کم با کارت بانکی تان هم خداحافظی خواهید کرد.
بی شک آشنایی با روش های پرداخت موبایلی برای هر کسب و کار نوآوری ضروری است. اگر شما هم دوست دارید همیشه برندتان در بازار تک باشد، این مقاله مخصوص تان خواهد بود؛ چراکه ما در ادامه قصد داریم یکی از مهمترین نکات برای ارتقای کسب و کارها به سطح بیزینس های برتر دنیا را بررسی کنیم. اینطوری با یک تیر دو نشان می زنید؛ اول اینکه از شر بهانه تراشی مشتریان برای پرداخت هزینه سفارشات خلاص می شوید، دوم هم اینکه اعتماد مشتریان را جلب خواهید کرد. خب مگر کسی در دنیا هست که هنگام خرید آنلاین دست و دلش بابت کلاهبرداری نلرزد؟
مطلب مرتبط: تجارت موبایلی و فرصتهای پیش رو
شما در این مقاله نکات زیر را یاد می گیرد:
• تعریف دقیق اصطلاح پرداخت موبایلی
• مزایای استفاده از آن برای کسب و کارها
• انواع شیوه های پرداخت موبایلی
پرداخت موبایلی: یک تعریف ساده
بعضی از اصطلاحات آنقدر واضح هستند که نیاز به تعریف ندارند. با این حال همین روشنی مفاهیم هم گاهی اوقات دردسرساز می شود. شما را نمی دانم، ولی من که گاهی اوقات شک می کنم مفهومی که مشغول بررسی اش هستم، واقعا اینقدر ساده است یا من خیالاتی شده ام!
اگر بخواهیم دور تعریف های پیچیده را خط بکشیم، پرداخت موبایلی به فرآیند پرداخت هزینه خرید محصولات از سوی مشتریان اشاره دارد که با گوشی موبایل انجام می شود. همانطور که می بینید، این شیوه تعریف سخت یا بی نهایت پیچیده ای ندارد. بنابراین ما اولین بخش از مقاله مان را به راحتی هرچه تمام تر پشت سر گذاشته ایم. حالا نوبت بررسی مزایای استفاده از این شیوه برای کسب و کارها می رسد.
چرا پرداخت موبایلی به درد کسب و کارها می خورد؟
هر استراتژی یا شیوه کاری در این دنیا باید مزایای خاص خودش را داشته باشد. وگرنه آدم که وقتش را از سر راه نیاورده که پای چنین استراتژی هایی تلف کند. ما در روزنامه فرصت امروز همیشه قبل از اینکه یک استراتژی را به شما آموزش دهیم، سراغ بررسی مزایای آن می رویم. این طوری دیگر خیال تان بابت استفاده از آن راحت می شود. پس اجازه دهید بدون هیچ مقدمه چینی خاصی یک راست برویم سراغ اصل مطلب.
متقاعدسازی راحت مشتریان
تا حالا چند بار یک خرید را به خاطر شیوه های عجیب پرداخت رها کرده اید؟ حتی اگر موضوع بحث درباره خریدهای حضوری باشد، باز هم اتفاقاتی مثل جا گذاشتن کارت بانکی در خانه دردسرساز می شود. درست در چنین زمان هایی آدم قدر پرداخت موبایلی را خواهد دانست. خب هرچه باشد کمتر کسی در دنیا موبایلش را جا می گذارد. اگر شما هم صبح تا شب موبایل دست تان باشد، خیلی خوب این نکته را درک می کنید!
مطلب مرتبط: موبایل مارکتینگ در عمل؛ تکنیک هایی برای بازاریابی موثر
خیلی وقت ها مشتریان علاقه زیادی برای خرید یک محصول دارند، اما محدودیت شیوه های پرداخت حسابی ذوق شان را کور می کند. در این صورت اگر از شیوه های مختلف پرداخت موبایلی استفاده کنید، دیگر حتی یک مشتری بالقوه را نیز از دست نخواهید داد.
شیوه ای امن برای پرداخت
روش های پرداخت آنلاین همگی مطمئن نیستند. احتمالا شما هم داستان های مختلف درباره سرقت از حساب بانکی دوستان یا آشنایان تان را شنیده اید. امیدوارم این بخش وحشت زده تان نکند، اما خیلی وقت ها استفاده از درگاه های پراخت ناامن دلیل اصلی بر باد رفتن سرمایه آدم هاست.
با این حساب استفاده از روش های ساده و در عین حال مطمئن برای پرداخت دل هر مشتری را خواهد برد.
این روزها انتظارات مشتریان از برندها به طور حیرت انگیزی افزایش پیدا کرده است. الان شما نه تنها باید محصولات درجه یکی داشته باشید، بلکه ارائه یک شیوه پرداخت مطمئن نیز در اولویت قرار دارد. تا یادمان نرفته بحث سادگی کار را درگاه پرداخت را هم اضافه کنیم؛ چراکه مردم اصلا حوصله سر و کله زدن با روش های پیچیده پرداخت را ندارند. پرداخت موبایلی همان فرشته نجاتی است که همه این نکات را در کنار هم قرار می دهد. با این حساب جایی برای این دست و آن دست کردن نمی ماند، مگر نه؟
انتقال سریع وجه
ما همیشه در روزنامه فرصت امروز گفته ایم که دنیای امروز جایی برای آدم های کُند ندارد. هرچه باشد این روزها همه چیز روی دور تند جریان دارد و اگر حواس تان نباشد، خیلی زود از عرصه رقابت کنار گذاشته خواهید شد. آن وقت شما می مانید و کلی آرزوهای دور و دراز که هیچ کدام تبدیل به واقعیت نشده اند.
یکی از مزایای کلیدی پرداخت موبایلی در دنیای فوق العاده سریع امروز امکان انتقال سریع مبالغ است. به طوری که دیگر نیازی به معطل ماندن چند ساعته یا چند روزه نباشد. این نکته برای کسانی که در ابتدای مسیر کارآفرینی هستند، اهمیت ویژه ای خواهد داشت؛ چراکه حتی یک روز تاخیر در پرداخت هزینه ها اوضاع شان را حسابی به هم خواهد ریخت.
مطلب مرتبط: چرا بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing) مهم است؟
محبوبیت در میان مشتریان
مجموع مزایای بالا که درباره شان حرف زدیم، پرداخت موبایلی را بدل به گزینه ای بی نهایت محبوب در میان کارآفرینان کرده است. براساس گزارش شرکت شاپیفای تا سال 2027 بیش از 6 میلیارد دلار از خریدهای مردم به وسیله شیوه های پرداخت موبایلی انجام خواهد شد.
بنابراین شما باید از همین حالا خودتان را برای این حجم بالای مبادلات وجه آماده کنید.
بی شک کسب و کارهایی که اول از همه خودشان را برای تغییرات تازه آماده می کنند، همیشه جایگاه ویژه ای در دل مشتریان خواهند داشت. پس اگر از ما می شنوید، همین حالا دست به کار شده و مقدمات استفاده از شیوه های پرداخت موبایلی را فراهم کنید.
انواع الگوهای پرداخت موبایلی
آشنایی با مزایای پرداخت موبایلی فقط نیمی از ماجراست. شما لازم دارید علاوه بر مزایای این شیوه با انواع آن هم آشنا شوید. خب پیش خودتان که فکر نکرده اید فقط یک روش خاص برای پرداخت براساس این شیوه وجود دارد؟
ما در این بخش کمی درباره روش های مختلف پرداخت موبایلی با شما حرف خواهیم زد. قول می دهم بعد از این بخش آماده راه اندازی سیستم پرداخت موبایلی برای کسب و کارتان باشید.
کیف پول موبایلی (Mobile Wallet)
کیف های پول در دنیای دیجیتال دیگر فیزیکی نیستند. در عوض همه چیز دستگاه های هوشمند جریان دارد. سیستم هایی مثل گوگل پی، اپل پی و سامسونگ پی براساس همین استراتژی راه اندازی شده اند. شیوه کار چنین ابزارهایی بی نهایت ساده است. در واقع شما با استفاده از این ابزارها به طور دیجیتال به کارت بانکی تان متصل شده و امکان خرید خواهید داشت.
مطلب مرتبط: بازاریابی موبایلی با ترندهای تازه
وقتی کاربران گوشی هوشمندشان را با استفاده از اپ های گوگل، اپل یا سامسونگ به کیف پول موبایلی وصل کنند، دیگر نیازی به کارت بانکی نخواهند داشت؛ چراکه گوشی شان دقیقا مثل یک کارت بانکی دیجیتال شده است. اگر شما هم چنین سیستمی برای گوشی تان راه اندازی کنید، دیگر نیازی به پول نقد یا کارت بانکی نخواهید داشت. در عوض همه خریدهای تان فقط و فقط با چند کلیک ساده انجام می شود.
نکته جالب درباره کیف پول موبایلی عرضه آن برای انواع دستگاه های هوشمند است. به طوری که این روزها تلویزیون های هوشمند دارای اندروید نیز از این قابلیت پشتیبانی می کنند. از آنجایی که این روزها خرید انواع محصولات آنلاین شده، کیف پول موبایلی کاربرد بیشتری در مقایسه با کارت بانکی دارد. با این حساب جای تعجب ندارد که مردم با آغوش باز از این نوع اپ ها استقبال کنند.
تجارت الکترونیکی موبایلی (Mobile ecommerce)
تجارت الکترونیک موبایلی شناخته شده ترین روش پرداخت موبایلی محسوب می شود. در این روش کاربران در خرید آنلاین به جای اینکه مستقیما به درگاه های پرداخت هدایت شوند، به طور مستقیم خریدشان را نهایی می کنند. معمولا در چنین شرایطی خرده فروشی ها به اطلاعات حساب بانکی کاربران دسترسی داشته و پس از ثبت نهایی سفارش هزینه را به طور خودکار از حساب مشتریان کم می کنند.
همانطور که می شود حدس زد، در این روش سرعت عمل بسیار زیادی جریان دارد. به علاوه، دیگر خبری از اپ های واسطه مثل گوگل پی نیست. نکته جنجالی ماجرا مشکل اساسی گوگل و اپل با چنین شیوه پرداختی است. به طوری که آن را برای اپ های گوناگون ممنوع کرده اند. آخرین باری که یک کمپانی با این سیاست ها مخالفت کرد، مربوط به ماجرای فورتنایت است. کافی است یک جست وجوی ساده درباره فورتنایت در پلی استور یا اپل استور داشته باشید تا متوجه حذف کامل این بازی از روی فروشگاه این دو غول دیجیتال شوید. با این حساب چنین شیوه ای دست کم درباره اپ های موبایلی جواب نمی دهد.
اگرچه مهمترین مزیت تجارت الکترونیک موبایلی سرعت بالای پرداخت هزینه سفارشات است، اما شما نمی توانید همینطور بی مقدمه انتظار اعتماد مشتریان را داشته باشید. هرچه باشد اطلاعات حساب بانکی شبه نقشه گنجی است که کمتر کسی همینطور بی مقدمه در اختیار دیگران قرار می دهد. پس نباید انتظار داشته باشید دیگران با خیال راحت آن را در اختیارتان قرار دهند.
پرداخت همتا به همتا (Peer to Peer)
در این شیوه به جای اینکه از یک اپ واسطه تجاری یا همگام سازی قبلی استفاده شود، به موسسات مالی اعتماد خواهد شد. مشهورترین مثال برای پرداخت همتا به همتا شرکت پی پال (PayPal) است. این شرکت که در زمینه پرداخت مالی فعالیت دارد، با طراحی یک اپ کاربردی به مردم امکان انتقال انواع مبالغ را داده است. نکته جالب اینکه این اپ در دو نسخه برای خریداران عادی و صاحبان کسب و کار طراحی شده است. درست به همین خاطر خیلی از افراد استفاده از آن را منطقی می دانند.
شما حتی امکان اسکن کیو آر کُد برای پرداخت هزینه محصولات با استفاده از اپ پی پال را هم دارید. البته این اپ تنها گزینه در دسترس شما نیست. بسته به محل زندگی تان انواع موسسات مالی دیگر نیز از این خدمات ارائه می دهند. پس شما لازم نیست حتما سراغ پی پال بروید.
نکته کلیدی که درباره اپ هایی مثل پی پال وجود دارد، اعتماد بالای کاربران به آنهاست. از آنجایی که این موسسات خودشان در حوزه بانکی فعالیت دارند، شک و شبه کمتری را به همراه خواهند داشت. پس اگر فکر می کنید روش های قبلی چندان نظر مشتریان تان را جلب نمی کند، بهتر است سراغ همکاری با یکی از این موسسات بروید. اینطوری خیال تان بابت نتیجه نهایی کار کاملا راحت خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی موبایلی برای جلب نظر مخاطب هدف
پرداخت پیامکی (SMS Payment)
استفاده از پیامک در بین مردم محدود به کارهای بی نهایت ضروری است. هرچه باشد این روزها کلی پیامرسان و شبکه اجتماعی مختلف دم دست کاربران قرار دارد. بنابراین نیازی به استفاده از پیامک حس نمی شود. شاید فکر کنید در چنین شرایطی صحبت از پرداخت پیامکی خیلی عجیب به نظر برسد. اشتباه نکنید، ما اصلا قصد نداریم شما را به عصر حجر ببریم. در عوض پرداخت پیامکی برای شرایطی که سرویس های اینترنتی دچار اختلال می شوند، گزینه ای عالی خواهد بود.
اگر بخواهیم از نظر طول عمر حساب کنیم، پرداخت پیامکی پیرترین شیوه پرداخت موبایلی محسوب می شود. این شیوه از دو دهه قبل تا حالا همچنان در بین گزینه های در دسترس برای کارآفرینان قرار دارد. بی شک با توجه به توسعه سریع اینترنت و گوشی های هوشمند دیگر تمایل زیادی برای استفاده از این شیوه وجود ندارد. با این حال شما نباید امیدتان را به این روش از دست بدهید؛ چراکه هنوز هم در بسیاری از کشورها کاربردهای زیادی دارد. به طوری کلی اگر کسب و کارتان در منطقه ای فعالیت دارد که ارتباط اینترنت ضعیف است، بهترین جایگزین استفاده از پرداخت پیامکی خواهد بود. اینطوری خیال تان از بابت دسترسی مشتریان به شیوه ای نسبتا سریع و مطمئن برای پرداخت راحت می شود.
پایانه پرداخت (Payment Terminal)
آخرین الگویی که در این مقاله قصد بررسی اش را داریم، پایانه پرداخت است. این شیوه در واقع نسل جدید دستگاه های پرداخت (کارت خوان) محسوب می شود. به طوری که بسیاری از مشخصات کارت خوان های قدیمی در این دستگاه ها نیز به چشم می خورد. سیستم کار در این روش بی نهایت ساده است. بر این اساس مشتریان موبایل شان را روی پایانه پرداخت قرار داده و هزینه خریدشان را منتقل خواهند کرد. این شیوه بیشتر به درد کسب و کارهای حضوری می خورد که حوصله معطل کردن مشتریان دم صندوق پرداخت را ندارند. پس اگر وقت مشتریان برای تان مهم است، بهترین گزینه برای فروشگاه پایانه پرداخت خواهد بود. اینطوری علاوه بر اینکه یک شیوه پرداخت مطمئن جلوی روی کاربران قرار می دهید، سرعت بالایی در زمینه پرداخت هم تجربه خواهید کرد.
مطلب مرتبط: 4 شیوه برای موفقیت در بازاریابی موبایل محور
منابع: