دوشنبه, ۲۸ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Mon, 18 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
هر آنچه مدیران در رابطه با آموزش نیروی کار باید بدانند!

راهکارهای مهارت افزایی نیروی کار

1 سال پیش ( 1402/3/9 )

در دنیا جا به اندازه کافی برای همه کارآفرینان نیست. به همین خاطر سالانه کلی از استارت آپ ها و کارآفرینان شان از کورس رقابت خارج می شوند. این اتفاق درباره نیروی کار هم به چشم می خورد. به طوری که کلی از کارمندان در سراسر دنیا آخر هر سال ترس از اخراج یا از دست دادن موقعیت شغلی شان به هر شکلی را دارند. البته اینجا مثل دوران مدرسه خبری از امتحانات آخر سال نیست. در عوض این مهارت ها و توانایی های هر فرد است که تکلیف نهایی را روشن می کند. با این حساب اصلا جای تعجب ندارد که کارآفرینان دائما در دوره های آموزشی شرکت کند.

یکی از مباحثی که در طول سال های اخیر محبوبیت بی نهایت زیادی پیدا کرده، آموزش نیروی کار است. اجازه دهید با یک مثال خودمانی منظورمان را بهتر بیان کنیم. مدیر یک آژانس مسافرتی را در نظر بگیرید که برای جذب مسافران بیشتر قصد راه اندازی یک تیم بازاریابی را دارد. بی شک مدیر قصه ما می تواند از همان اول سراغ مارکترهای برتر بازار رفته و یک همکاری هیجان انگیز را با آنها شروع کند. البته اگر جیب کارآفرین قصه ما خالی باشد، آن وقت اوضاع حسابی فرق خواهد کرد؛ چراکه همکاری با آدم های کارکشته در بازار همیشه هزینه های زیادی روی دست آدم می گذارد. یک میانبر هوشمندانه در چنین شرایطی استفاده از کارمندان فعلی شرکت و تلاش برای آموزش نکات کلیدی بازاریابی به آنهاست. به طوری که بعد از چند ماه بازاریاب های همه فن حریف برای شرکت داشته باشیم. 

راهکارهای مهارت افزایی نیروی کار

این روزها آموزش و طراحی دوره های مهارت افزایی برای نیروی کار دست کمی از اردوهای تمرینی تیم های ورزشی ندارد. البته اینجا نه بر روی توانایی فیزیکی افراد، بلکه مهارت های کاری شان تمرکز می شود. اگر شما هم فکر می کنید آموزش کارمندان شرکت کمکی هرچند کوچک به توسعه کسب و کارتان می کند، این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در ادامه برخی از روش های کلیدی برای آموزش و تقویت مهارت های کارمندان شرکت را زیر ذره بین خواهیم برد. پس با ما همراه باشید تا تبدیل به یک کارشناس همه فن حریف در طراحی دوره های آموزشی شوید؛ آن هم با کمترین قیمت!

مطلب مرتبط: موفقیت در کسب و کار با برگزاری دوره های مهارت افزایی

آموزش نیروی کار: چطور و چگونه

آموزش نیروی کار، چطور و چگونه

حرف زدن درباره خیلی از کارها در این دنیا بی نهایت ساده تر از انجام دادن شان است. احتمالا شما هم کسانی را دیده اید که صبح تا شب درباره موضوعی حرف می زنند، اما حتی یک لحظه هم به سوی انجامش نمی روند، مگر نه؟ راستش را بخواهید، آموزش نیروی کار هم تقریبا چنین اوضاعی دارد. کلی کارشناس در سراسر دنیا درباره این موضوع سخنرانی می کنند. با این حال وقتی نوبت به عمل می رسد، اوضاع کاملا عوض خواهد شد. انگار که هر کاری به غیر از حرف زدن درباره آموزش کارمندان مثل ورود به دنیای ناشناخته است. البته شما لازم نیست نگران چنین موضوعی باشید؛ چراکه ما در ادامه این دنیای ناشناخته را به اتفاق شما زیر و رو خواهیم کرد. 

شما در ادامه یاد می گیرید که چطور بدون هزینه ای گزاف به کارمندان شرکت آموزش های تازه بدهید. اینطوری به مرور زمان کارتان توسعه بیشتری پیدا کرده و دیگر لازم نیست دائما نگران سطح پایین مهارت های نیروی کارتان باشید.

آموزش در حین کار: ایده ای همیشه جذاب

آموزش در حین کار

یک راننده خوب چطور مهارت های لازم برای قهرمانی در فرمول یک را به دست می آورد؟ شاید فکر کنید اسطوره هایی مثل شوماخر سر کلاس درست مهارت های رانندگی را یاد گرفته اند. خب در این صورت باید کمی تصورتان از موضوع را تغییر دهیم. شما هر چقدر هم که درباره گاز و دنده عوض کردن خودرو مطلب به گوش تان بخورد، تا وقتی پشت فرمان قرار نگیرید هیچ تجربه مفیدی کسب نخواهید کرد. اصلا مگر مهارت هایی مثل رانندگی را داخل کتاب های درسی آموزش می دهند؟

ایده ما در این بخش برای آموزش نیروی کار بی نهایت ساده و در عین حال کاربردی است. کافی است افراد موردنظرتان را در موقعیت های واقعی قرار دهید. مثلا اگر دوست دارید چند تا کارشناس روابط عمومی به تیم تان اضافه کنید، بد نیست اعضایی از شرکت که به این حوزه علاقه دارند را چند هفته در موقعیت مورد نظر قرار دهید. اینطوری فضای خوبی برای آزمایش اوضاع خواهید داشت. به طوری که هم عیار کارمندان موردنظرتان سنجیده می شود، هم اینکه به مرور زمان مهارت های لازم برای کار در بخش روابط عمومی دست آنها خواهد آمد؛ به همین سادگی.

تمام معنا و مفهوم آموزش در حین کار تلاش برای صرفه جویی در هزینه های جاری است. بی شک برگزاری یک مستر کلاس برای آموزش تخصصی نیروی کار وقت و هزینه زیادی از شرکت ها می گیرد. به همین خاطر در دنیای کسب و کار کمتر برندی سراغ این مدل بلندپروازی ها می رود. در عوض بهتر است کارتان را با ایده ای جمع و جورتر دنبال کنید. نکته جالب اینکه چنین راهکاری نه تنها برای مدیران مقرون به صرفه است، بلکه از نظر کارمندان هم جذابیت خاصی دارد. خب مگر آدم چند بار شانس همکاری واقعی با یک تیم حرفه ای را پیدا می کند؟ 

مطلب مرتبط: آموزش کارمندان جدید در شرکت: دستورالعملی برای مدیران!

آموزش کلاس محور: رویکردی کلاسیک و همچنان محبوب

آموزش کلاس محور

کلاس های مدرسه را به یاد دارید؟ همان کلاس هایی که کلی جمعیت در کنار هم درس های پایه ای را یاد می گرفتند و همه امیدشان به راهنمایی های کلیدی معلم بود. اگر با مرور خاطرات مدرسه لبخند رضایت روی چهره تان نقش می بندد، روش کارمان در این بخش مخصوص شما خواهد بود. تمام کاری که در این بخش باید انجام دهید، یافتن یک مربی خوب برای آموزش مهارت های موردنظرتان به نیروی کار است. 

اجازه دهید قبل از اینکه بحث مان حسابی پیچیده شود، کار را با مثالی واضح جلو ببریم. مدیری را در نظر بگیرید که از همان روزهای اول شروع به کارش متوجه ضعف آشکار نیروی کار در زمینه مهارت های ارتباطی می شود. بی شک برگزاری یک کلاس جامع برای آموزش نیروی کار گزینه منطقی خواهد بود؛ چراکه در این سناریو دیگر خبری از آموزش به گروهی محدود از کارمندان نیست. در عوض همه اعضای شرکت باید مهارتی تازه را یاد بگیرند. در چنین شرایطی یکی از نکات کلیدی توجه به ساز و کار کلاس هاست. به طوری که تمام اعضای شرکت فرصت و امکان یادگیری نکات تازه را داشته باشند. 

مزیت مهمی که کلاس های حضوری برای آموزش نیروی کار دارد، آشنایی همه با آن است. کمتر کسی در دنیا هست که شناختی هرچند سطحی از اوضاع کلاس های آموزشی نداشته باشد. به همین خاطر دیگر لازم نیست شیوه کار را برای تک تک شرکت کنندگان توضیح دهید. 

معمولا در پایان چنین دوره هایی یک آزمون استاندارد برای ارائه مدارک معتبر هم گرفته می شود. البته برای این کار باید با موسسه ای معتبر در زمینه آموزش همکاری داشته باشید. اگر چندان دنبال مدارک یا کاغذ بازی های مرسوم نیستید، بهتر است قید این گزینه را بزنید؛ چراکه الکی هزینه ای مضاعف روی دست تان می گذارد. توصیه ما تلاش برای یافتن یک مربی خوب در زمینه مهارت های موردنظرتان است؛ همین و بس.

آموزش آنلاین: گزینه ای برای صرفه جویی در زمان

آموزش آنلاین

کلاس های حضوری گزینه ای جذاب و نوستالژیک محسوب می شود، اما کمتر مدیری دوست دارد در طول روز چند ساعت از وقت با ارزش نیروی کارش را صرف چنین برنامه ای کند. هرچه باشد سرعت تحولات در بازار آنقدر زیاد هست که حتی یک دقیقه هم فرصت اتلاف وقت به کسی ندهد. حالا اگر یکهو روی دو ساعت از وقت کارمندان صرف شرکت در کلاس آموزشی شود، احتمالا آخر سال دیگر خبری از برند قصه مان در بازار نخواهد بود. 

آموزش آنلاین مفهومی است که در طول دوران کرونا حسابی سر زبان ها افتاد. هرچه باشد آن زمان حضور سر کلاس درس یا دوره های آموزشی آنقدر ریسک داشت که کسی سراغش را نگیرد. البته ماجرا فقط به دوران اوج کرونا ختم نشد؛ چراکه کلاس های آنلاین اصولا شرایط انعطاف پذیری دارند. شما لازم نیست حتما سر یک ساعت مشخص کلاس را شروع کرده و همه را مجبور کنید در آن کلاس حضور پیدا کنند. در عوض می توانید ساعت های مرده در طول روز را هدف قرار دهید. مثلا هر روز بین ساعت 8 تا 9 شب یک کلاس جمع و جور آنلاین برپا کنید. چه بسا حتی نیم ساعت کلاس در روز هم بعد از چند ماه مهارت های افراد را از این رو به آن رو کند. آن وقت دیگر لازم نیست نگران اتلاف وقت در طول روز یا هر نکته دیگری باشید. 

یکی از نکات کلیدی درباره آموزش آنلاین انتخاب زمانی مناسب برای همه است. بهترین روش برای این کار نظرسنجی از اعضای شرکت خواهد بود. به علاوه، شما باید زمان کمتری هم برای کلاس تان در نظر بگیرید. هرچه باشد کلاس های آنلاین به خودی خود در مقایسه با کلاس های حضوری کمی حوصله آدم را سر می برند. 

خیلی وقت ها مدیران آموزش آنلاین را نوعی نتفلیکس برای کارمندان تلقی می کنند. انگار که در طول چنین دوره هایی به همه خوش می گذرد. راستش را بخواهید، ماجرا فقط کمی شبیه به چنین توصیفی است. پس سعی نکنید با زیاده روی در ساعت های کلاس حسابی روی مخ کارمندان راه بروید. 

مطلب مرتبط: چرا استخدام مهارت محور نیروی کار مهم است؟

آموزش همراه با شبیه سازی: به وقت پرواز!

آموزش همراه با شبیه سازی

خلبان هایی که تازه در دوره های آموزشی قبول شده اند، هیچ وقت بدون مقدمه هدایت یک هواپیمای واقعی را برعهده نمی گیرند. بی شک آرزوی هر خلبانی شروع به خدمت و تجربه پرواز در آسمان است، اما آژانس های هوایی که جان مسافران را از سر راه نیاورده اند. به همین خاطر معمولا آموزش هایی با چاشنی شبیه سازی برای خلبان ها برگزار می شود. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه همه افراد حاضر در دوره ترس شان از پرواز خواهد ریخت.

ما در روزنامه فرصت امروز آموزش به شیوه شبیه سازی را فقط مخصوص خلبان ها نمی دانیم. خیلی از کارها در این دنیا براساس شبیه سازی جلو آموزش داده می شود. مثلا کارشناس فروشی را در نظر بگیرید که باید در طول روز جواب صدها مشتری را بدهد. بی شک اگر کارشناس موردنظر همینطور بی مقدمه کارش را شروع کند، خیلی زود از تصمیمش پشیمان خواهد شد؛ چراکه تعامل ناگهانی با کلی مشتری هر کسی را به وحشت می اندازد. در نقطه مقابل کسانی قرار دارند که ابتدا کارشان را تمرین و تکرار شروع می کنند. مثلا مدیری را در نظر بگیرید که قبل از سپردن وظیفه تولید محتوای بازاریابی به یک تیم تازه کار از آنها درخواست طراحی چند نمونه کار کند. بی شک این دست‎فرمان خیلی موثرتر از ورود ناگهانی به بازار خواهد بود، مگر نه؟

ماموریت اصلی در شبیه سازی ایجاد موقعیتی نسبتا واقع گرایانه برای آموزش مهارت های گوناگون به نیروی کار است. شما در این شرایط امکان مداخله در فرآیند آموزش را خواهید داشت. به طوری که نه به کسی فشار زیادی بیاید، نه اینکه با اشتباهی ناگهانی اعتبار برندتان زیر سوال برود. 

آموزش سرگرمی محور: تقویت روحیه رقابتی 

آموزش سرگرمی محور

بازی های ویدئویی در طول دهه های گذشته دائما رشد داشته اند. به طوری که این روزها همه مردم دنیا درگیر این بازی ها شده اند. فرقی ندارد شما گروهی از بچه های مدرس های را زیر ذره بین ببرید یا گروه هدف تان آدم بزرگ ها باشند، در هر صورت بازی و سرگرمی همیشه طرفدارهای خاص خودش را دارد. درست به همین خاطر آموزش همراه با سرگرمی همیشه جواب می دهد. ماجرا جالب شد، نه؟

ایجاد حس رقابت برای یادگیری نکات مختلف همیشه بین کارآفرینان جواب می دهد. به طوری که شما برای توسعه این احساس در بین نیروی کار باید همیشه ایده های تازه ای داشته باشید. یادتان باشد، منظور ما از رقابت فقط در جهت یادگیری مهارت های تازه است. اگر این کار با هدف ایجاد تنش در شرکت باشد، خیلی زود اوضاع تان را به هم خواهد ریخت. پس سعی نکنید نوعی کینه یا دشمنی در بین کارمندان ایجاد کنید. 

این روزها موسسات بسیار زیادی در سراسر دنیا مشغول ارائه خدمات تخصصی در زمینه آموزش همراه با سرگرمی هستند. البته شما لازم نیست الزاما سراغ همکاری با این افراد بروید؛ چراکه خودتان هم می توانید دوره های سرگرم کننده برای نیروی کار طراحی کنید. مثلا تولید محتوای بازاریابی را در نظر بگیرید؛ این کار می تواند در فضایی دوستانه دنبال شود. به طوری که در خلال تلاش برای یادگیری مهارت های مربوط به تولید محتوا از انواع المان های نوستالژیک، خنده دار و سرگرم کننده استفاده کنید. نکته مهم اینکه چنین المان هایی باید در فرآیند کار بر روی پروژه هم کاربرد داشته باشد. پس موقع انتخاب فقط به وجه سرگرم کننده ماجرا توجه نکنید.

مطلب مرتبط: مهارت های ضروری برای کارآفرینان؛ راهنمایی برای تازه کارها!

تغییر موقعیت کاری: آموزش اجباری!

تغییر موقعیت کاری

یادگیری مهارت های تازه نوعی تغییر محسوب می شود. شاید فکر کنید تغییر همیشه اتفاق خوبی است، اما راستش را بخواهید ماجرا اصلا اینطوری نیست. خیلی از مردم دنیا طوری درگیر عادت های شان هستند که سایه هر تغییری را با تیر خواهند زد. قبول دارم این رویکرد کمی عجیب به نظر می رسد، اما درکش چندان هم سخت نخواهد بود. هرچه باشد رویارویی با تغییرات همیشه آدم را وحشت زده می کند. به همین خاطر گاهی اوقات مدیران آموزش نکات تازه را به شیوه ای اجباری دنبال می کنند.

آموزش اجباری مفهوم جذابی نیست. خیلی از کارشناس ها در برابر این مفهوم گارد محکمی می گیرند، اما راستش را بخواهید گاهی اوقات دیگر چاره ای برای کارآفرینان باقی نخواهد ماند؛ چراکه یادگیری برخی از مهارت ها اگر برعهده خود کارمندان باشد، هرگز رنگ واقعی به خودش نخواهد گرفت. آن وقت مدیران می مانند و نیاز برندشان به نیروی کار متخصص که قرار نیست هیچ وقت محقق شود. 

محور اصلی در آموزش اجباری تغییر موقعیت کاری افراد است. مثلا اگر شما کارشناس فروشی دارید که همیشه کارش را تلفنی دنبال کرده، باید موقعیتش را طوری تغییر دهید که مجبور شود فروش حضوری را نیز امتحان کنید. قبول دارم این اقدام خیلی سخت خواهد بود اما به مرور زمان فرد موردنظر به همه چیز عادت می کند. به طوری که پس از مدت زمانی کوتاه دیگر نیازی به اجبار شما به منظور یادگیری یک مهارت تازه نخواهد بود. ماجرا جالب شد، نه؟

یادتان باشد، تغییر موقعیت کاری نباید خیلی ناگهانی صورت گیرد. به علاوه، شما باید مهارت و تخصص های قبلی افراد را نیز مدنظر داشته باشید. وگرنه اقدام تان هیچ نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت. پس بهتر است که کارتان را با یک مشورت مختصر به برخی از همکاران شروع کنید. 

خودآموزی: شیوه ای مخصوص کارمندان باهوش

خودآموزی شیوه ای مخصوص کارمندان باهوش

یک تیم کاری را در نظر بگیرید که در آن هر کس مهارت هایی متنوع دارد. چه بسا مهارت های موردنیاز هر عضو نیز با دیگری فرق داشته باشد. در این وضعیت دیگر برگزاری یک دوره جامع جواب نیازهای تیم مورد نیز نخواهد بود؛ چراکه عملا هر کسی نیاز به دوره مخصوص خودش خواهد داشت. اینجاست که تمام مشکلات سر و کله شان پیدا خواهد شد. خب ما تا اینجا فقط درباره برگزاری کلاس های دسته جمعی حرف زدیم.

یکی از شیوه های جدید که اتفاقا طرفدارهای زیادی هم در دنیای کسب و کار پیدا کرده، خودآموزی است. در این شیوه شما فقط باید زمان موردنیاز برای یادگیری مهارت های تازه را در اختیار نیروی کار قرار دهید. بقیه ماجرا به طور کامل از سوی آنها مدیریت خواهد شد. چه بسا برخی از کارمندان به تنهایی راحت تر مهارت های موردنیازشان را یاد بگیرند. این کار دقیقا مثل آن است که یک معلم بازیگری به جای اینکه متد خاص خودش را به زور یاد هنرجوها دهد، فقط به رفع اشکالات آنها بپردازد. ماجرا کمی عجیب به نظر می رسد، نه؟

بی شک مدیران کسب و کار دغدغه های خاص خودشان را دارند. به طوری که آموزش نیروی کار همیشه در اولویت‎شان نخواهد بود. پس چه بهتر که این مسئولیت مهم را به خود کارمندان واگذار کنیم. هرچه باشد کارمندان درک بهتری از نقاط ضعف خودشان دارند و کار تقویت مهارت ها را به خوبی انجام خواهند داد. 

تنها ماموریت اصلی شما در این بخش اطمینان از یادگیری درست مهارت ها از سوی کارمندان است. به زبان خودمانی، شما باید مثل یک مربی دلسوز حواس تان به شیوه مهارت افزایی هر کارمند باشد تا بعد از چند ماه دوباره سر خانه اول باز نگردد. 

مطلب مرتبط: استخدام نیروی کار در کسب و کارهای کوچک

سخن پایانی

تقویت مهارت های کارمندان

تقویت مهارت های کارمندان حالا دیگر برای شما کار سختی نیست. الان چند روش مختلف برای انجام چنین کاری دم دست دارید تا راحت تر از همیشه ماموریت تان را جلو ببرید. یادتان نرود، شما نمی توانید به زور کسی را وادار به تقویت مهارت هایش کنید. پس در صورتی که با مقاومت شدید نیروی کار مواجه شدید، نباید بی خودی سعی و تلاش اضافه به خرج دهید. در عوض همکاری با کسانی که انگیزه کافی برای تقویت مهارت ها دارند، ایده بهتری خواهد بود. 

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای یادگیری روش های مهارت افزایی کارمندان کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در رابطه با نکات مورد بحث در این مقاله داشتید، ما را بی خبر نگذارید. 

منابع:

https://www.wyzowl.com

https://elmlearning.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/bnygsvAs
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایر
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه