موفقیت در کسب و کار بدون بهره مندی از کارمندان ماهر و توانمند امکان پذیر نیست. به همین خاطر اغلب برندها اقدام به برگزاری دوره های مهارت افزایی و آموزش نکات جدید به کارمندان شان می کنند. از نقطه نظر کارمندان، تمام آنها در تلاش برای ارتقای وضعیت شغلی شان هستند. همین امر موجب استقبال آنها از فرآیند برگزاری دوره های آموزشی خواهد شد. اگر در شرکت تان کارمندان نسل جدید دارید، آموزش نکات کاربردی به آنها باید در دستور کار قرار گیرد. براساس گزارش های رسمی تا سال 2025 بیش از 75درصد نیروی شاغل در بازارهای جهانی شامل افراد نسل جوان خواهد بود. اطمینان از مهارت های مناسب و موردنیاز آنها برای انجام کارهای مختلف در شرکت ها پیش نیاز انکارناپذیری محسوب می شود. وقتی کارمندان ما از فعالیت در شرکت رضایت داشته باشند، انگیزه شان برای کار خلاقانه افزایش چشمگیری خواهد یافت. براساس گزارش موسسه Go Gulf ارائه دوره های آموزشی به کارمندان تا 24درصد به سود خالص شرکت ها می افزاید.
بدون تردید مزیت افزایش سود ناشی از برگزاری دوره های آموزشی بسیار چشمگیر است. به همین خاطر شمار بالایی از شرکت ها اقدام به ساماندهی چنین دوره هایی می کنند. گزارش خبرگزاری ایندیپندنت در مورد رضایت شغلی کارمندان در ایالات متحده بیانگر نارضایتی نزدیک به دو سوم کارمندان شاغل در شرکت های این کشور به خاطر کمبود دوره های آموزشی است. این امر موجب تمایل نیروی کار به تغییر زمینه فعالیت و به ویژه شرکت مورد فعالیت می گردد. نکته مهم در زمینه برگزاری دوره های آموزشی توجه به دو گروه کارمندان و مدیران در کنار هم است. متاسفانه امروزه اغلب افراد دوره های آموزشی را مخصوص کارمندان می دانند. حقیقت ماجرا وقوع تغییرات سریع در تمام حوزه های کاری است. به این ترتیب توجه به عرصه مدیریت نیز باید در دستور کار قرار گیرد. مهم ترین توصیه من در این میان تلاش براس سرمایه گذاری بلندمدت در حوزه نیروی کار است. به این ترتیب ما امکان بهره مندی از مزیت های یک برنامه منسجم و یکپاچه را خواهیم داشت.
یکی از چالش های مهم در زمینه برگزاری کارگاه های مهارت افزایی برای اعضای شرکت یافتن معیاری مناسب برای زمان بندی دوره هاست. به عبارت دیگر، هر چند وقت یک بار باید اقدام به برگزاری دوره ها کرد؟ بی شک برگزاری دوره های بیش از حد نیز به اندازه عدم برگزاری آنها مضر خواهد بود. در ادامه این پرسش اساسی مورد بحث بیشتر قرار می گیرد.
آموزش مهارت های تکنیکی
اگر شما نیازمند مراجعه به پزشک باشید، انتخاب نخست تان پزشکی با سطح آگاهی به روز خواهد بود. هیچ کس علاقه ای به درمان تحت نظر پزشکی با اطلاعات قدیمی ندارد. اگر هم این امر روی دهد، بدون شک از سر اجبار خواهد بود. به طور مشابه، در حوزه کسب و کار نیز برای جلب اعتماد مشتریان و فروش هرچه بیشتر باید آخرین اطلاعات را در اختیار داشته باشیم. این امر به ما در راستای ارائه خدمات بهینه کمک شایانی خواهد کرد. گام نخست در این فرآیند شناخت نقطه ضعف های کارمندان است. به راستی کارمندان ما در کدام بخش ها با ضعف و ناتوانی شدید مواجه هستند؟ شروع فرآیند مهارت افزایی باید از مشکلات کاملا آشکار و عجیب و غریب شروع شود. عدم توجه فوری به چنین حوزه هایی همیشه خطر افزایش ریسک های جاری پیرامون کسب و کارمان را در پی خواهد داشت.
مطلب مرتبط: رموز موفقیت در کسب و کار
مهارت های تکنیکی همیشه نقش کاربردی در مدیریت کسب و کار ایفا می کند. این امر به طور خلاصه به توانایی اعضای شرکت در زمینه استفاده درست از امکانات موجود برای پیشبرد اهداف و ارائه خدمات به مشتریان اشاره دارد. دلیل اصلی موفقیت برندهای بزرگ در زمینه فروش محصولات شان استفاده از نیروی کار ماهر است. این امر فقط در حوزه تولید و فروش اهمیت ندارد. در زمینه بازاریابی و حتی مدیریت کلی کسب و کار نیز بهره مندی از آخرین مهارت های کاربردی تاثیرگذار خواهد بود.
زمان مناسب برای برگزاری کارگاه های مربوط به مهارت افزایی در زمینه مهارت های تکنیکی کدام است؟ این پرسش یکی از پیچیده ترین چالش ها در زمینه مدیریت کسب و کار به حساب می آید. بسیاری از کارآفرینان در عمل توانایی پاسخگویی به این پرسش را ندارند. به همین خاطر در عمل به هنگام مدیریت شرکت شان با مشکلات حل ناشدنی مواجه می شوند. توصیه من در اینجا توجه به پیشنهادها و ارزیابی وضعیت عملکرد کارمندان است. وقتی کارمندان ما در زمینه فعالیت شان با مشکلات زیادی مواجه می شوند، زمان مناسب برای برگزاری دوره های آموزشی فرا رسیده است. خوشبختانه در اغلب موارد کارمندان نیز به صورت خودجوش اقدام به درخواست برگزاری دوره های آموزشی می کنند. در این صورت به عنوان مدیر شرکت وظیفه شما تایید برگزاری چنین دوره هایی خواهد بود.
آموزش های حوزه اطلاعات محصولات و خدمات
کارمندان باید آگاهی دقیق و عمیقی از محصولات و خدمات شرکت متبوع شان داشته باشند. این امر به هنگام تلاش برای فروش محصولات بسیار راهگشا خواهد بود. در غیر این صورت فرآیند فروش شرکت با مشکلات عمده ای مواجه می شود. امروزه مشتریان به هنگام خرید بیش از هر زمان دیگری سختگیری به خرج می دهند. به همین خاطر بدون اطلاع دقیق از ویژگی های محصولات و خدمات امکان جلب نظرشان وجود نخواهد داشت.
در اغلب موارد از نحوه صحبت فروشندگان با مشتریان امکان فهم میزان آگاهی دقیق-شان از محصولات و خدمات وجود دارد. متاسفانه فروشندگان بسیاری از برندها تسلط کافی به هنگام گفت وگو با مخاطب را ندارند. آموزش های این بخش باید در دو قالب کلی ارائه شود. در مرحله نخست باید اطلاعات موردنیاز پیرامون محصولات و خدمات مورد تاکید قرار گیرد. در مرحله بعد ارائه اطلاعات دقیق در مورد نحوه ایجاد ارتباط کلامی، چشمی و زبان بدن اهمیت خواهد داشت. به نظر من حتی بهترین فروشندگان از نظر دانش و اطلاعات پیرامون محصولات نیز بدون تکنیک های رفتاری در زمینه جلب اعتماد مشتریان ضعیف عمل خواهند کرد.
مطلب مرتبط: 5 راز موفقیت در کسب و کار
درست مانند آموزش های حوزه تکنیکی، در اینجا نیز ارزیابی وضعیت فعالیت کارمندان اهمیت دارد. آیا آنها ارتباط مطلوبی با مشتریان دارند؟ وضعیت نرخ فروش شرکت در طول چند ماه گذشته افول یافته است؟ در صورت مشاهده کاهش کیفیت کاری کارمندان باید کلاس های مربوط به تعامل با مشتریان و به روز رسانی اطلاعات محصولات و خدمات در دستور کار قرار گیرد. به این ترتیب امکان حفظ روند رو به رشد برندمان در زمینه فروش وجود خواهد داشت.
نکته مهم درخصوص برگزاری کلاس های آموزشی تلاش برندها در راستای اجرای چنین طرح هایی به صورت داخلی است. خوشبختانه امروزه آژانس های متعددی در زمینه برگزاری چنین دوره هایی مشغول به فعالیتند. در صورت علاقه و داشتن بودجه مناسب همکاری با چنین آژانس هایی بهترین گزینه محسوب می شود. در صورتی که به هر دلیل امکان همکاری برای شما فراهم نیست، اقدام به برگزاری کلاس ها به صورت درون شرکتی کنید. نکته مهم در این میان بهره مندی از یک مربی یا معلم با سطح اطلاعات بالاست. بدون تردید با اندکی جست وجو امکان یافتن معلم موردنظر وجود خواهد داشت. به این ترتیب کلاس های شما آماده برگزاری خواهد بود.
ارزیابی وضعیت فروش شرکت براساس معیارهای عددی همیشه مورد علاقه مدیران بوده است. در اینجا نیز من خود را از بیان معیار عددی ناگزیر می دانم. پیشنهاد من در اینجا توجه به میزان فروش کارمندان بخش فروش است. اگر آنها در روز کمتر از دو محصول به فروش می رسانند، زنگ خطر برای ما به صدا درآمده است. به این ترتیب برگزاری دوره های آموزشی ویژه باید مدنظر قرار گیرد.
آموزش مهارت های نرم
شاید در نگاه نخست مهارت های نرم از مهارت های قبلی کم اهمیت تر به نظر برسد، با این حال چنین امری از تاثیرگذاری آنها چیزی کم نمی کند. به طور کلی مهارت های نرم به شیوه های ارتباطی ما با مشتریان اشاره دارد. البته در تعریف های تازه تر نحوه ساماندهی ارتباطات درون شرکتی نیز مدنظر قرار می گیرد. به این ترتیب آموزش معارت های نرم به ایجاد ارتباط پایدار و عمیق میان برند ما و مشتریان کمک خواهد کرد.
براساس مطالعه ای از سوی پلتفرم لینکدین، 75درصد از موفقیت های بلندمدت در کارها ناشی از تقویت مهارت در حوزه رفتاری و توانایی های نرم است. در گزارشی دیگر از سوی همین پلتفرم میزان رضایت بسیار پایین کارمندان در اروپا نسبت به آموزش-های حوزه مهارت های نرم در شرکت ها ارائه شده است. بر این اساس فقط یک چهارم شرکت های فعال در اروپا و آمریکای شمالی از نظر برگزاری چنین دوره هایی رضایت کارمندان را جلب می کنند. سایر شرکت ها به طور کامل نسبت به برگزاری به موقع دوره های مذکور بی توجه هستند.
وقتی نوبت به بررسی وضعیت تمرین های حوزه مهارت های نرم می شود، اغلب کارشناس ها بدان به چشم مهارتی کاربردی نمی نگرند. به همین خاطر آن را موکول به لحظه آخر و در صورت باقی ماندن مقدار بودجه مناسب می کنند. در اغلب موارد نیز بودجه موردنظر هیچ گاه تامین نمی شود، بنابراین مهارت های حوزه نرم مورد بی توجهی گسترده قرار خواهد گرفت. به نظر من مهارت های حوزه نرم به اندازه سایر مهارت های اهمیت حیاتی ندارد، با این حال توجه به آنها ضروری است. باید مقدار توجه مناسبی به آنها نشان داد. در غیر این صورت سرمایه گذاری برندمان بر روی سایر حوزه ها بی نتیجه باقی می ماند. در اینجا برگزاری دوره ها به صورت هر شش ماه یک بار مناسب به نظر می رسد. به این ترتیب همیشه امکان اطمینان از کیفیت بالای کارمندان در زمینه برقراری ارتباط با دیگران وجود خواهد داشت.
مطلب مرتبط: نکاتی که رهبران برای کسب موفقیت باید بدانند
امروزه مهارت افزایی بدل به ضرورت اصلی کسب و کارها شده است. در این مقاله برخی از مهم ترین گام ها مورد بررسی قرار گرفت، با این حال این امر پایان کار نیست. به عنوان مدیر یک شرکت باید به فکر شیوه های هرچه بهتر برای مهارت افزایی کارمندان و از همه مهم تر مهارت افزایی خودتان باشید.