مدیریت یک کسب و کار کوچک به ویژه در ابتدای مسیر امر ساده ای نیست. شما در ابتدای فعالیت تان به عنوان مدیر یا صاحب یک کسب و کار کوچک باید به خوبی نسبت به استخدام نیروی کار مناسب با شرایط کاری تان توجه نشان دهید، در غیر این صورت شاید هرگز فرصتی برای جلب نظر مخاطب هدف و رقابت با دیگر برندها در بازار پیدا نکنید.
وقتی یک برند به دنبال استخدام نیروی کار است، همیشه امکان استفاده از انتخاب های نادرست و مواجهه با مشکلات فراوان پس از آن وجود دارد. این امر به شما برای ساماندهی کسب و کارتان در بازار کمکی نکرده و در نهایت مجبور به استخدام دوباره نیروی کار می شوید. چنین نکته ای نه تنها شما را در موقعیت نامناسبی از نظر مالی قرار می دهد، بلکه اجرای برنامه های شرکت را نیز با بحران فراوانی رو به رو خواهد کرد.
امروزه بسیاری از کارآفرینان در کسب و کارهای کوچک به دنبال راهکارهای مطمئن برای استخدام نیروی کار هستند. این امر برای شما اهمیت ویژه ای داشته و امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نیز به همراه خواهد داشت. اگر شما یک بار برای همیشه نیروی کار مناسبی با شرایط برندتان استخدام نمایید، وضعیت تان به طور مداوم بهبود پیدا کرده و دیگر دغدغه ای بابت استخدام دوباره کارمندان نخواهید داشت.
هدف اصلی در این مقاله مرور برخی از مهمترین نکات در رابطه با استخدام نیروی کار مناسب در کسب و کارهای کوچک است. بدون تردید برندهایی که به تازگی کارشان را شروع کرده یا در بازارهای محلی حضور دارند، شرایط به شدت متفاوتی با برندهای بزرگ دارند. به همین خاطر استفاده از شیوه استخدام مربوط به برندهای بزرگ برای چنین کسب و کارهایی فایده ای به همراه ندارد. بنابراین اگر شما هم در یک کسب و کار کوچک دغدغه استخدام نیروی کار را دارید، باید هرچه زودتر نسبت به تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای حرفه ای اقدام نمایید، در غیر این صورت شاید دیگر شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف تان پیدا نکنید.
مطلب مرتبط: جذب نیروی کار حرفه ای در بازار با تکنیک های طلایی
توسعه استراتژی کسب و کار
هر کسب و کار برای استخدام نیروی کار باید به نیازها و شرایطش توجه نشان دهد. این امر به معنای ارزیابی وضعیت برند و سپس اقدام به استخدام نیروی کار خواهد بود. اگر شما در این میان به چنین نکته مهمی توجه لازم را نشان ندهید، دیگر شانس زیادی برای استخدام نیروی کار مناسب را نخواهید داشت. امروزه بسیاری از برندها حتی پیش از طراحی استراتژی کسب و کارشان اقدام به استخدام نیروی کار می کنند. این امر شاید در نگاه نخست ایراد خیلی زیادی نداشته باشد، اما شاید در یک چشم به هم زدن شما را با تعدادی کارمند نامناسب برای برنامه برندتان رو به رو سازد.
توصیه ما در اولین بخش مقاله کنونی تلاش برای طراحی و توسعه استراتژی کسب و کارتان است. این امر وضعیت شما در بازار را مشخص کرده و امکان پیگیری اهداف تان را فراهم می سازد. وقتی شما اهداف درستی در بازار داشته باشید، امکان استخدام نیروی کار متناسب با نیازتان را خواهید یافت. این امر در نهایت به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شرایط تان در بازار را نیز به شدت توسعه می دهد.
بسیاری از کارآفرینان بدون اطلاع از شرایط بازار و نحوه واکنش نسبت به تحولات آن اقدام به شروع فرآیند کسب و کار می کنند. این امر می تواند شرایط بسیار دشواری برای آنها پدید آورد. وقتی در بازار همه برندها با قدرت و آگاهی دقیق از وضعیت بازار مشغول فعالیت هستند، ورود بدون مقدمه شما به این حوزه چیزی به غیر از هزینه اضافی برای برندتان نخواهد داشت.
پیش بینی آینده بازار و همچنین سرنوشت کسب و کار به شما برای استخدام نیروی کار مناسب کمک شایانی خواهد کرد. این امر شما را در موقعیت بسیار مناسبی برای ارزیابی گزینه های مختلف برای استخدام قرار می دهد. بدون تردید هر برندی در زمان استخدام نیروی کار با گزینه های زیادی رو به رو خواهد بود. در اغلب موارد تصمیم گیری درباره یکی از گزینه ها بی نهایت سخت می شود. درست به همین خاطر شما باید برای تاثیرگذاری بر روی وضعیت برندتان همیشه اهداف و استراتژی کلیتان را در نظر داشته باشید.
طراحی استراتژی شما را در مسیر مشخصی برای توسعه برند قرار می دهد. با این حساب دیگر تصمیم گیری درباره سرنوشت برندتان امری غیرممکن یا حتی دشوار نخواهد بود. تنها کاری که شما در این میان برای جلب نظر مشتریان باید انجام دهید، انتخاب نیروی کار درست و هماهنگ با اهداف تان است. این امر شما را در مسیر توسعه کسب و کار و تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف یاری خواهد کرد.
نگارش توضیحات موقعیت شغلی
افرادی که مایل به همکاری با شما و برندتان هستند، باید اطلاع دقیقی از موقعیت شغلی و انتظارات شما داشته باشند، در غیر این صورت نه تنها وقت خودتان را تلف می کنید، بلکه گزینه های موردنظر نیز به دلیل بی اطلاعی از شرایط کاری به سادگی قید شما را خواهند زد. این امر شرایط ویژه ای برای شما و کسب و کارتان ایجاد می کند. به همین خاطر باید در راستای تاثیرگذاری بر روی داوطلب های همکاری با شما همیشه اندکی توضیح درباره موقعیت شغلی را مد نظر قرار دهید، در غیر این صورت شاید هرگز موقعیتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نکنید. این امر می تواند فرآیند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت دشوار کرده و شانس تان در این مسیر را نیز کاهش دهد.
شما در زمینه ارائه توضیحاتی درباره موقعیت شغلی افراد در شرکت تان امکان استفاده از تمام ابزارهای در دسترس را دارید. این امر می تواند از مطالعه نمونه توضیحات حرفه ای برندهای بزرگ در اینترنت شروع شود. شما با چنین کاری به خوبی امکان آگاهی از یک توضیح حرفه ای درباره موقعیت شغلی و نحوه بیان انتظارات تان را خواهید یافت. بدون تردید همکاری با کارمندی که از همان روز اول نسبت به وظایف و مسئولیت هایش آگاهی دقیق دارد، بسیار راحت تر از سایر گزینه های احتمالی است.
مطلب مرتبط: چگونه نیروی کار جوان و با استعداد را جذب کنیم؟
یادتان باشد شما در نگارش توضیحات مربوط به هر موقعیت شغلی باید تعادل میان مسئولیت ها و توانایی افراد را نیز مدنظر قرار دهید. به بیان دقیق تر، اگر انتظارات شما از کارمندان بسیار زیاد باشد، کمتر کسی مایل به همکاری با برندتان خواهد بود. این نکته اغلب اوقات مورد بی توجهی کارآفرینان قرار می گیرد. به همین خاطر توانایی شان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مداوم کاهش پیدا کرده و شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب شان پیدا نمی کنند.
امروزه نیروی کار بسیار زیادی در بازار وجود دارد. در این میان آرزوی هر برندی همکاری با نیروی کار حرفه ای در بازار است. این امر شاید در نگاه نخست مشکل چندانی پیش روی برندها قرار ندهد، اما اگر سخت گیری کارمندان حرفه ای در بازار را به ماجرا اضافه کنیم، آن وقت ماجرا دیگر خیلی ساده نخواهد بود. این امر می تواند شرایط شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر قرار دهد. خب وقتی نیروی کار حرفه ای در میان نباشد، تعامل با مشتریان و دسترسی به اهداف برند نیز بدل به آرزوی غیرممکن خواهد شد.
اطمینان از آماده بودن مدارک و ملزومات اداری
پس از اینکه شما افراد موردنظرتان برای شرکت در جلسه استخدامی را انتخاب کردید، باید نیم نگاهی به آماده بودن مدارک و ملزومات اداری هم داشته باشید. معنای این امر آمادگی اداری شما برای استخدام هر کدام از افراد مورد مصاحبه در صورت لزوم است. بدون تردید کارمندان آستانه تحمل زیادی برای انتظار در زمینه استخدام ندارند. بنابراین اگر شما پس از مصاحبه و آشنایی با مهارت های هر کدام از آنها خیلی زود نسبت به استخدام رسمی و طی کاغذ بازی های مرسوم اقدام نکنید، شاید برندی دیگر به سادگی کارمند دلخواه تان را استخدام نماید. آن وقت شما به سادگی یکی از نیروهای کاری خوب در بازار را از دست داده اید. این امر می تواند شرایط شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
بدون تردید مدارک موردنیاز برای استخدام رسمی یک کارمند در هر منطقه ای متفاوت است. بنابراین شما پیش از برگزاری جلسات تان باید هماهنگی لازم با سازمان های اداری و دولتی را داشته باشید. اینطوری به سادگی هرچه تمام تر فرصت استخدام نیروی کارتان را پیدا کرده و فرآیند تاثیرذاری بر روی مخاطب هدف را پیگیری خواهید کرد. این امر می تواند شرایط تان در بازار را بهینه سازی کرده و موقعیت تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای توسعه دهد.
هرچه سرعت عمل شما در استخدام نیروی کار بالاتر باشد، در نهایت شانس بیشتری برای همکاری با کارمندان حرفه ای خواهید داشت. دلیل این امر بی میلی کارمندان حرفه ای برای انتظار در صف استخدامی است. بدون تردید اگر شما هم خودتان را به جای کارمندان حرفه ای در بازار قرار دهید، این نکته را به خوبی درک خواهید کرد. پس همیشه پیش از ملاقات با کارمندان نسبت به آماده سازی شرایط برای استخدام شان در صورت نیاز توجه نشان دهید. این امر شانس شما در بازار را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده و فرصت های بی نظیری برای برندتان فراهم خواهد کرد.
انتشار درخواست استخدام به طور رسمی
انتشار درخواست استخدام نیروی کار شاید ایده ای ساده و حتی ابتدایی به نظر برسد، اما در عمل تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی روند فعالیت کسب و کارهای کوچک دارد. وقتی برندی مثل نایک یا اپل در تلاش برای استخدام نیروی کار هستند، بسیاری از کارمندان با رزومه های قوی پشت در صف می کشند. با این حال شرایط در مورد کسب و کارهای کوچک به طور کاملا متفاوتی پیش می رود. شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باید همیشه اقدام به انتشار درخواست استخدامی تان به طور رسمی نمایید، در غیر این صورت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدل به امری غیرممکن خواهد شد.
مطلب مرتبط: چگونه کارمندان مناسب برای کسب و کارمان انتخاب کنیم؟
امروزه سایت ها و پلتفرم های بسیار زیادی برای کمک به کارآفرینان در زمینه پیدا کردن بهترین نیروی کار بازار در دسترس قرار دارد. یکی از بهترین این ابزارها شامل لینکدین است. این نکته به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در بازار را نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. خب تا وقتی کارمندان نسبت به حضور برند شما در بازار اطلاعی نداشته باشند، انتظار موفقیت در زمینه استخدام امری غیرواقعی خواهد بود.
اگر شما هم به دنبال تعامل با کارمندان حرفه ای در بازار هستید، باید همیشه از راهکارهای حرفه ای و تازه برای تعامل با آنها سود ببرید این امر به شما فرصت های بسیار خوبی برای پیدا کردن نیروی کار مناسب با شرایط برندتان خواهد داد.
مقایسه رزومه ها
کسب و کارها به طور معمول پس از اعلام رسمی نیازشان به نیروی کار باید منتظر دریافت رزومه های مختلف باشند. این امر به شما برای ارزیابی کیفیت افراد مایل برای همکاری با شرکت تان کمک کرده و نوعی گزینش را پیش روی تان قرار می دهد. بی تردید شما امکان برگزاری جلسه استخدامی با حضور همه افراد مایل به همکاری با برندتان را نخواهید داشت. درست به همین خاطر باید در ابتدای امر رزومه های مختلف را با دقت فراوان با هم مقایسه کرده و سپس دست به انتخاب بزنید، در غیر این صورت خیلی زود توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین می رود.
یادتان باشد شما برای ارزیابی رزومه ها باید با معیارهای ساده شروع کنید. این طوری در طول زمان به تدریج تمام رزومه های دارای کیفیت نامناسب را کنار گذاشته و در نهایت فقط کارمندان بااستعداد و دارای مهارت بالا باقی خواهند ماند. این نکته شانس تان برای تشکیل یک تیم کاری حرفه ای و باتجربه را به شدت افزایش می دهد.
بی تردید هر برندی برای استخدام نیروی کار معیارهای خاص خودش را دارد. این امر به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در عمل را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. بنابراین شما باید به طور مداوم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام به مقایسه رزومه ها با هم و انتخاب بهترین گزینه ممکن نمایید. در این میان معیارهای شما نظیر میزان تجربه یا تنوع مهارتی نیز کمک شایانی به فرآیند انتخاب خواهد کرد.
برگزاری جلسات استخدامی
پس از اینکه شما مسیری طولانی برای استخدام نیروی کارتان پشت سر گذاشتید، نوبت به برگزاری جلسات استخدامی می رسد. این جلسات باید برای شما مهم تلقی شده و تکلیف نهایی کارمندان تان را روشن می کند. بنابراین باید رفتار حرفه ای در این جلسات داشته باشید، در غیر این صورت شاید شانس تان برای تاثیرگذاری بر روی کارمندان دلخواه از بین برود.
مطلب مرتبط: چالش جذب بهترین کارمندان در شرایط مالی نامناسب
بسیاری از کارمندان باتجربه و دارای مهارت های متنوع در صورت مشاهده ناتوانی کارآفرینان برای مدیریت جلسات استخدامی خیلی زود اقدام به ترک جلسه و حتی در نظر گرفتن دیگر برندها خواهند کرد. با این حساب اگر شما برای اولین بار قصد برگزاری جلسات استخدامی را دارید، باید به خوبی نسبت به فرآیند مدیریت این جلسات نیز اطلاع کسب نمایید، در غیر این صورت شاید هرگز شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهینه سازی شرایط تان پیدا نکنید. این امر می تواند موقعیت تان در بازار را به طور قابل ملاحظه ای دشوار سازد.
بی تردید از دست دادن نیروی کار در پی مدیریت ضعیف جلسه یا عدم هماهنگی شرح وظایف و مسئولیت های یک موقعیت سازمانی با انتظارات واقعی شما صدمه زیادی به اعتبار کسب و کارتان خواهد زد. به همین خاطر شما باید همیشه همکاری با نیروی کار به بهترین شکل ممکن و تلاش برای جلب نظر آنها را به طور حرفه ای را در نظر داشته باشید، در غیر این صورت خیلی زود بدل به برندی کلیشه ای در بازار می شوید که حتی یک نفر نیز مایل به همکاری با شما نیست.
استخدام و خوشامدگویی به کارمند موردنظر
پس از اینکه شما جلسه استخدامی را به پایان بردید، نوبت به تصمیم گیری نهایی می رسد. شما در این شرایط باید نسبت به استخدام یک یا چند فرد مورد نیازتان از بین تمام افراد حاضر در جلسه اقدام نمایید. بی شک این امر ساده نیست. به همین خاطر اغلب اوقات کسب و کارها برای تماس با فرد موردنظر و استخدام وی چند روز زمان لازم دارند. این امر می تواند شرایط شما را به طور قابل ملاحظه ای ساده تر نماید. در پایان کار تصمیم گیری درباره وضعیت نیروی کار مناسب برای شرکت باید با هم اندیشی میان شما و دیگر اعضا صورت گیرد. این امر به شما دیدگاه دقیق تری درباره کارمند موردنظر خواهد داد. به این ترتیب شما با آگاهی و دقت بیشتر فرصت تصمیم گیری درباره این نکته مهم را خواهید داشت.
بدون تردید استخدام یک نیروی کار برای شرکت شما مسئولیت زیادی به همراه دارد. اغلب اوقات برندها به سادگی امکان اخراج نیروی کار رسمی شان را ندارند. به همین خاطر شما باید دقت بالایی در زمینه استخدام کارمندان داشته باشید. این امر می تواند همراه با استفاده از تجربه سایر برندها در زمینه استخدام باشد. در هر صورت برند شما در نهایت مجبور به استخدام بهترین نیروی بازار خواهد بود، در غیر این صورت شاید خیلی زود توانایی تان برای تاثیرگذاری بر روی بازار از بین برود.
پس از اینکه شما تصمیم تان درباره انتخاب یک نیروی کار را گرفتید، نکته نهایی خوشامدگویی به فرد موردنظر است. این امر به شما موقعیت بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی عضو تازه وارد شرکت داده و وجهه حرفه ای برندتان را به نمایش خواهد گذاشت. برخی از کسب و کارها حتی مراسم خوشامدگویی به کارمند جدیدشان را به طور زنده در شبکه های اجتماعی پوشش می دهند. در این رابطه انتخاب کاملا با شماست. پس با خیال راحت نسبت به استخدام نیروی کار مناسب و خوشامدگویی به شیوه دلخواه تان اقدام کنید.