استفاده از نیروی کار جوان و دارای استعداد بالا در وضعیت کنونی بازار برای هر کسب و کاری مهم است. شما با همکاری نیروی کار جوان امکان نوآوری های بسیار جالب و حیرت انگیز را خواهید داشت. این امر در کنار هزینه پایین همکاری با چنین نیروی کاری شما را به سرعت بدل به یکی از برندهای محبوب در بازار خواهد کرد. بسیاری از برندهای بزرگ هم در این میان همکاری با نیروی کار جوان و بااستعداد را گزینه ای جذاب تلقی می کنند.
امروزه نسل جوان یا Z روز به روز در حال ورود به بازار کسب و کار است. بنابراین هر برندی باید به دنبال همکاری با نسل موردنظر برای بهبود وضعیتش باشد، در غیر این صورت شاید پس از مدت زمانی کوتاه شما با شماری از کارمندان در آستانه بازنشستگی تنها بمانید.
بدون تردید همکاری با نیروی کار جوان و ماهر امر جذابی به نظر می رسد. نکته مهم در این میان نحوه متقاعدکردن استعدادهای جوان برای همکاری با برندتان است. بسیاری از کسب و کارها در این میان با شکست های بسیار زیادی مواجه می شوند. این امر کار را برای هر کسب و کاری دشوار خواهد کرد. هدف اصلی در این مقاله بیان برخی از توصیه های کاربردی برای همکاری مناسب با نیروی کار جوان و جذب شان به برندتان است. در ادامه شش توصیه کاربردی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مطلب مرتبط: چالش جذب بهترین کارمندان در شرایط مالی نامناسب
تلاش برای اتحاد با نیروی کار جوان به جای استخدام
امروزه نسل جوان تمایل بالایی برای اتحاد با یک برند و سهیم شدن در آینده اش دارد. این امر بالاتر از استخدام صرف است. بنابراین شما باید به دنبال راهکاری برای جلب نظر کارمندان براساس ایجاد چنین اتحادی باشید. بسیاری از برندها در این میان فقط به دنبال متقاعدسازی نیروی کار جوان و بااستعداد برای استخدام هستند. شما اول از همه باید باور کنید که طرف مقابل تان نه یک نیروی کار ساده و معمولی، بلکه بهترین استعدادهای موجود در بازار هستند. این امر شما را به طور قابل ملاحظه ای نسبت به رقبای تان پیش خواهد انداخت. در مرحله بعد اگر قصد همکاری بلندمدت با استعدادهای موردنظر را دارید، باید به آنها اطمینان دهید که در آینده برندتان سهیم هستند.
بسیاری از جوانان در دنیای کسب و کار در صورت مشاهده یک پروژه جسورانه تمایل بالایی برای همکاری با شما نشان خواهند داد. بنابراین شما باید بدون دردسر بیشتر به دنبال تاثیرگذاری بر روی آنها از همین طریق باشید.
نمایش ارزش ها و بودجه کسب و کار
همکاری با نیروی کار جوان نیازمند نمایش ارزش های برندتان است. همانطور که مشتریان بیشتر از اینکه به کیفیت محصولات تان جذب شوند، به دنبال ارزش های برندتان هستند، نیروی کار جوان و بااستعداد هم همینطور عمل می کند. بنابراین اگر شما در تعامل با نیروی کار موردنظر هیچ حرفی از ارزش های کسب و کارتان نزنید، شانس چندانی برای تعامل موفقیت آمیز با آنها نخواهید داشت.
پس از اینکه شما ارزش های برندتان را به نیروی کار جوان نشان دادید، نوبت به مطمئن کردن آنها نسبت به توانایی مالی تان برای عملیاتی کردن پروژه های تان است. همانطور که در بخش قبل گفتیم، یک پروژه برنده نظر هر نیروی کار بااستعدادی را جلب می کند. نکته مهم در این میان نیاز به بودجه مناسب و کافی برای اجرای پروژه های جسورانه است، در غیر این صورت شما توجه هیچ کسی را جلب نخواهید کرد.
شنیدن صدای نسل جوان
نسل جوان به عنوان نیروی کار ماهر و دارای استعداد بالا نیاز به شنیده شدن دارد. اگر شما با چنین نیروهای متخصصی درست مانند کارآفرینان میانسال رفتار کنید، به سرعت از دور و برتان پراکنده خواهند شد. این امر مشکلات بسیار زیادی برای شما به همراه دارد. یکی از انگیزه های اصلی در همکاری با نیروی کار جوان امکان صرفه جویی در هزینه ها و همچنین آموزش مهارت های تخصصی به آنها برای تبدیل شدن به کارمندانی بی نهایت ماهر است. اگر این مسیر بدون توجه به خواسته ها و نظرات نسل جوان صورت گیرد، هیچ نتیجه مناسبی به همراه ندارد.
مطلب مرتبط: چگونه کارمندان مناسب برای کسب و کارمان انتخاب کنیم؟
شما با هم اندیشی به نیروی کار نسل جوان امکان جمع بندی مناسب از نیازهای شان را خواهید داشت. این امر شما را به بهترین شکل ممکن برای چنین افرادی جذاب خواهد کرد. با این حساب هیچ مشکلی پیش روی همکاری شما با کارمندان جوان موردنظر نخواهد بود.
پرداخت حقوق منصفانه
پیش از این در مورد مزیت مالی همکاری با نیروی کار جوان صحبت کردیم. یکی از نکات مهم در این میان پرداخت حقوق منصفانه به آنهاست. اگر هدف شما جذب نیروی کار جوان و بااستعداد و همکاری بلندمدت است، با ارائه سطح پرداختی بسیار پایین فقط آنها را ناامید خواهید کرد.
امروزه بسیاری از کسب و کارهای کوچک و میان رده کارمندان شان را خیلی راحت از دست می دهند. دلیل این امر عدم سرمایه گذاری بر روی کارمندان برای همکاری بلندمدت است. این امر کارمندان شما را به راحتی هرچه تمام تر در اختیار برندهای بزرگ قرار می دهد. اگر شما در تعامل با نیروی کار جوان و بااستعداد سطح منصفانه ای از حقوق را در نظر بگیرید، برندتان بدل به گزینه ای جذاب برای آنها خواهد شد. این امر شاید حتی موجب ادامه همکاری آنها با شما در صورت ارائه پیشنهادات مالی بهتر می شود. بنابراین باید همکاری با چنین نیروی کاری را نوعی سرمایه گذاری بلندمدت هم ببینید.
ترغیب نیروی کار جوان به ایجاد تعادل میان کار و زندگی
بسیاری از کارآفرینان و نیروی کار جوانِ بااستعداد در سال های ابتدایی شروع به کارشان به هیچ وجه فکر زندگی شخصی شان نیستند. معنای این امر اختصاص ساعت های طولانی برای کار و همچنین بی توجه به ضرورت استراحت کافی است. شاید این امر در نگاه نخست بسیار جذاب به نظر برسد، اما ظرف مدت زمانی کوتاه هر کسی را از پا درمی آورد.
شما به عنوان مدیر نیروی کارتان باید آنها را نسبت به ایجاد تعادل میان زندگی و کارشان ترغیب کنید. این امر در همان برخوردهای نخست و جلسات استخدامی مقدماتی طرف مقابل تان را جذب خواهد کرد. با این حساب هیچ دلیلی برای تمایل نیروی کار جوان و بااستعداد به منظور همکاری با شما نخواهد بود.
فراهم سازی موقعیت رشد
هر کسی در دنیای کسب و کار دوست دارد که رشد کند. کارمندان جوان شما هم همیشه مایل به رشد و بهبود وضعیت شان هستند. اگر شما در این میان به چنین نکته مهمی توجهی نشان ندهید، توانایی تاثیرگذاری بر روی آنها را نخواهید داشت. درست به همین خاطر بسیاری از برندهای بزرگ توانایی جذب استعدادهای جوان در دنیای کسب و کار را ندارند.
اگر کسب و کار شما به فکر فراهم سازی موقعیتی به منظور رشد و توسعه کارمندانش نیست، شما هرگز توانایی جلب نظر نیروی کار جوان را نخواهید داشت. بنابراین باید بیش از هر زمان دیگری به دنبال فراهم سازی موقعیتی به منظور پیگیری بهینه این امر باشید، در غیر این صورت تمام استعدادهای جوان به سادگی از کنار کسب و کارتان عبور خواهند کرد.
مطلب مرتبط: چالش استخدام کارمندان در کسب و کارهای نوپا
برخی از برندهای بزرگ از همان ابتدای همکاری با نیروی بااستعداد و جوان به دنبال سرمایه گذاری بر روی آنها هستند. نتیجه این امر تبدیل کارمندان موردنظر در بلندمدت به مدیران نسل بعد برندشان است. اگر شما هم چنین نگاهی به کارمندان تان داشته باشید، دیگر جایی برای نگرانی نسبت به همکاری بلندمدت با استعدادهای جوان دنیای کسب و کار نخواهد بود.