مدیران کسب و کار پس از بحران کرونا به دو دسته اصلی تقسیم شده اند. برخی از مدیران در تلاش برای پیگیری امور به صورت پیش از کرونا هستند. این امر به معنای تلاش برای راه اندازی دفترهای کار و جمع کردن اعضای شرکت در کنار هم است. شاید چنین تلاش هایی بسیار جذاب به نظر برسد، اما کمتر موفقیتی به همراه خواهد داشت. دنیای کسب و کار پس از ماجرای کرونا دیگر به شکل سابق باز نخواهد گشت بنابراین برندها باید به دنبال راهکاری برای سازگاری با شرایط تازه باشند. گروه دوم مدیران به خوبی از تغییرات دنیای کسب و کار پس از کرونا آگاهی دارند. این دسته از مدیران به دنبال راهکارهایی برای حفظ کامندانشان در شرایط مناسب و مدیریت بهینه کسب و کارشان هستند.
اگر شما علاقه مند به عضویت در گروه دوم مدیران هستید، باید برخی از نکات مهم را مدنظر قرار دهید. بدون تردید امکان بیان چندین نکته به طور همزمان در یک مقاله کوتاه وجود ندارد بنابراین ما در این مقاله تمرکزمان را بر روی چالش آینده شغلی برای کارمندان شرکت ها خواهیم گذاشت.
امروزه کارمندان به آینده شغلی شان بیش از هر زمان دیگری توجه نشان می دهند. این امر به معنای ضرورت توجه شما به آینده شغلی کارمندان تان است. در غیر این صورت شاید آنها به سرعت کسب و کار شما را ترک نمایند. از دست دادن کارمندان حرفه ای و کارآمد برای هر برندی دشوار است. شاید برخی از برندها در پی چنین اتفاقاتی دیگر توانایی ادامه کار را هم نداشته باشند بنابراین حفظ مشتریان با توجه به نشان دادن به آینده شغلی شان یکی از نکات بسیار مهم در دنیای کسب و کار خواهد بود.
مطلب مرتبط: حفظ کارمندان، اولویت نخست کسب و کارهای کوچک
هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات برای مدیریت موفق کارمندان در دوران پساکروناست. در این دوران آینده شغلی بیش از هر زمان دیگری برای کارمندان مهم خواهد بود. یکی از دلایل اصلی این امر تجربه از دست دادن شغل در دوران کروناست. در این بازه زمانی حتی برخی از بزرگترین برندها نیز مجبور به تعدیل نیرو شدند بنابراین دیگر کارمندان تمایلی برای فعالیت در شرکت هایی که هر لحظه امکان تعدیل نیرو دارند، نخواهند داشت. در ادامه برخی از مهمترین نکات برای مدیریت کارمندان در این شرایط دشوار را مرور خواهیم کرد.
توضیح دقیق موقعیت شغلی و فراهم سازی ابزارهای موردنیاز
وقتی کارمندان در شرکت شما فعالیت می کنند، باید به خوبی از موقعیت شان آگاهی داشته باشند. در غیر این صورت شاید از نظر سازمانی چندان رضایتی نسبت به موقعیت شان نشان ندهند. این امر اغلب اوقات یک سوءتفاهم محسوب می شود. اگر شما به عنوان مدیر کسب و کار به خوبی شرایط را برای کارمندان تان توضیح دهید، دیگر خبری از سوءتفاهم های رایج نخواهد بود. بسیاری از افراد برای مقابله با این شرایط به شراغ راهکارهایی نظیر تهیه فرم های توضیح موقعیت های سازمانی می روند.
توصیه ما در این بخش گفت وگوی صمیمانه با کارمندان در بدو ورودشان به شرکت است. این امر امکان تاثیرگذاری بر روی کارمندان و بیان دقیق وضعیت شان در شرکت را فراهم می کند. به هر حال گفت وگوی رو در رو تاثیرگذاری بیشتری دارد. همچنین ابهام سایر روش ها نیز در این میان از بین خواهد رفت.
یکی دیگر از نکات مهم برای اطمینان کارمندان از آینده شغلی شان میزان دسترسی شان به ابزارهای موردنیازشان است. آیا در کسب و کار شما هر کارمند به ابزارهای موردنیازش برای فعالیت مناسب دسترسی دارد؟ اگر پاسخ شما منفی است، باید فکری به حال وضعیت کسب و کارتان نمایید. در غیر این صورت شانسی برای حفظ کارمندان تان نخواهید داشت. بسیاری از برندها به این نکته توجهی نشان نمی دهند بنابراین به طور مداوم کارمندان شان را به دلیل فقدان تجهیزات و ابزارهای مناسب در دفتر کار از دست می دهند.
وقتی کارمندان عدم علاقه شما برای بهبود ابزارهای در دسترس در دفتر شرکت را مشاهده می کنند، در مورد آینده شغلی شان تردید خواهند کرد. این امر بسیار طبیعی محسوب می شود. به هر حال کمتر کسی تمایلی برای فعالیت در شرکتی با وضعیت نامناسب ابزارهای ضروری کسب و کار دارد. این امر به خوبی بیانگر فقدان آینده کاری در چنین کسب و کارهایی است.
گوش دادن به صحبت های کارمندان
کارمندان همیشه مایل به مشارکت در کارهای مدیریتی شرکت هستند. این امر از نقطه نظر برخی از مدیران هیچ اهمیتی ندارند بنابراین برخی از کارمندان شاهد بی توجهی مداوم مدیران شان به نظرات و پیشنهادات شان هستند. این امر تاثیر بسیار منفی بر روی ذهنیت کارمندان از مدیران دارد. هر مدیر باید شرایط لازم برای مشارکت کارمندانش را فراهم سازند. در غیر این صورت از نقطه نظر مدیریتی شرایط را بسیار دشوار کرده است.
برندهای بزرگ برای کارمندان شان شرایط لازم به منظور مشارکت در مدیریت کسب و کار را فراهم می کنند. این امر یکی از راهکارهای تاثیرگذار به منظور جلب رضایت کارمندان است. همچنین امکان یافتن افراد مناسب به منظور ارتقای سازمانی و تبدیل شان به مدیران آینده برند نیز فراهم می شود. چنین امری برای برندها اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین اگر شما به این نکته مهم توجه نشان ندهید، در آینده امکان استفاده از کارمندان تان به عنوان مدیران کاربلد را نخواهید داشت. این امر برای بسیاری از کارمندان آزاردهنده است. بنابراین مشاهده ترک برند از سوی کارمندان در چنین شرایطی امری طبیعی محسوب می شود.
گوش دادن به حرفه ای کارمندان همیشه تاثیر مثبتی بر روی وضعیت برند دارد. بسیاری از مدیران فقط برای جلب رضایت کارمندان اقدام به گوش دادن به حرفه ای شان می کنند. البته اگر در این میان توصیه ها و نکات کارمندان را بدل به راهکارهای اجرایی نمایید، مزیت زیادی خواهد داشت، اما در غیر این صورت هم دست کم ارتباط نزدیکی با کارمندان تان پیدا کرده اید.
بازتعریف نحوه ارتقای سازمانی
کارمندان باید به خوبی از وضعیت ارتقای سازمانی شان اطلاع داشته باشند. این امر آنها را به شغل فعلی شان علاقه مند می سازد بنابراین اگر در کسب و کار شما خبری از شیوه های ارتقای شغلی به صورت روشن نیست، باید در این راستا تجدیدنظر نمایید.
کارمندان در برندهای بزرگ به خوبی از نحوه ارتقای شغلی شان آگاهی دارند. این امر موجب انگیزه بالاتر آنها برای کار بهتر می شود. چنین امری نه تنها در کسب و کارهای عادی وجود ندارد، بلکه وضعیت برعکسی هم دارد. بر این اساس بسیاری از کارمندان به جای تلاش برای فعالیت بهتر فقط کارها را از سر خودشان باز می کنند. این امر با توجه به فقدان ایده هایی درست و اساسی در مورد وظایف هر تیم کاری طبیعی به نظر می رسد. در کنار این موارد باید فقدان انگیزه و امیدواری به آینده برند را نیز مدنظر قرار دهیم.
توسعه فرهنگ شرکت
فرهنگ هر شرکت در تعیین آینده شغلی کارمندان موثر است. برخی از برندهای بزرگ برای جلب رضایت کارمندان اقدام به ارائه بخشی از سهام شرکت به عنوان حقوق به آنها می کنند. این امر تاثیر بسیار مثبتی بر روی انگیزه کارمندان برای فعالیت هرچه بهتر دارد بنابراین شما باید این نکته را به هنگام توسعه فرهنگ شرکت مدنظر قرار دهید. شما با انتخاب یک فرهنگ منسجم برای کسب و کارتان امکان تاثیرگذاری بر روی کارمندان تان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: چگونه کارمندان شرکت را برای طولانی مدت حفظ کنیم؟
نکته مهم درخصوص توسعه فرهنگ کسب و کار مربوط به فراتر رفتن از شعارهای رایج است. اگر شما دست به عمل نزنید، حتی بهترین شعارها نیز شما را به جایی نخواهد رساند بنابراین در عرصه کسب و کار همچنان با نارضایتی کارمندان مواجه خواهید بود.
امروزه مدیریت کسب و کار دیگر به شیوه پیش از کرونا امکان پذیر نیست بنابراین شما باید تغییرات اساسی در نحوه فعالیت تان ایجاد نمایید. در غیر این صورت شانسی برای ادامه مسیر کسب و کار نخواهید داشت. برخی از ایده های مناسب برای توجه به آینده شغلی کارمندان در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. اگر شما هنوز نسبت به آینده شغلی کارمندان تان توجه چندانی نشان نمی دهید، باید هرچه زودتر دست به کار شوید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برند شما دارد. اندکی غفلت در این رابطه کسب و کار شما را از نعمت داشتن بهترین کارمندانش محروم خواهد کرد.