دورکاری در طول سال های اخیر بدل به ترندی جذاب برای کارآفرینان شده است. با این حال حتی قبل از همه گیری کرونا هم دورکاری یکی از روش های متداول برای مدیریت نیروی انسانی در محل کار بود. با این حال وقتی سایه شوم کرونا از راه رسید، همه چیز عوض شد.
در این زمان دیگری خبری از انتخاب میان روش های مختلف کار نبود. در عوض همه به سوی دورکاری جهت گیری کنند. ایده ای که خیلی وقت ها حتی برای کارآفرینان هم دردسرساز می شد؛ چراکه مدیریت تیم های کاری از راه دور اصلا تمرینی نبود که آنها خودشان را برای رویارویی با آن آماده کرده باشند.
حالا که چند وقتی از همه گیری کرونا و شرایط بحرانی ناشی از آن می گذرد، تقریبا کسی به دورکاری به مثابه راه حلی ضروری فکر نمی کند. با این حال هنوز هم کم نیستند کسانی که دنبال استفاده از این روش برای مدیریت بهتر شرکت شان هستند. از آنجایی که بازاریابی همیشه حوزه ای مظلوم بوده، بسیاری از مدیران برای کاهش هزینه ها دنبال دورکاری بخش بازاریابی هستند. از نظر آنها اگر بتوان بازاریاب ها را از راه دور مدیریت کرد، همه مشکلات حل می شود.
مطلب مرتبط: دورکاری یا کار ترکیبی؛ کدام به درد برند شما می خورد؟
راستش را بخواهید، ایده های بی پایان کارآفرینان برای دورکاری اعضای تیم بازاریابی گاهی اوقات خودش دردسرساز می شود. خب اینکه اعضای یک تیم کاملا از هم دور باشند و نهایتا پروژه های بی عیبی هم تحویل شرکت دهند، کمی دور از ذهن به نظر می رسد. درست به همین خاطر ما در این بخش سراغ برخی از چالش های مهم دورکاری برای بازاریاب ها رفته ایم. هرجا که امکانش باشد، راهکارهایی برای حل مشکلات ارائه کرده ایم. با این حال برخی از چالش ها در این زمینه حل نشدنی به نظر می رسد. درست به همین خاطر کار ترکیبی (Hybrid Work) گزینه بهتری، دست کم در حوزه بازاریابی، محسوب می شود.
چالش های دورکاری در حوزه بازاریابی
هر استراتژی در این دنیا ایرادات و مزایای خاص خودش را دارد. آنچه در نهایت کارآفرینان را به سوی استفاده از یک استراتژی سوق می دهد، فزونی مزایا بر نکات دیگر است. این نکته درباره دورکاری هم مصداق دارد. با این حال ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم دورکاری آنقدرها هم که فکرش را می کنید، گزینه ای بی عیب و نقص نیست؛ آن هم در حوزه بازاریابی. درست به همین خاطر در این مقاله قصد داریم برخی از مهمترین نکات از نقطه دورکاری تیم های بازاریابی را زیر ذره بین ببریم. پس قبل از اینکه باعجله دست به تصمیم گیری در این حوزه بزنید، کمی با ما همراه باشید.
مدیریت پروژه ها: مشکلی اساسی
آیا تا حالا به این نکته فکر کرده اید که در دنیای بازاریابی چطور پروژه های مختلف مدیریت می شود؟ شاید بگوییم همکاری میان بازاریاب ها با هم همه کارها را ساده می کند. خب در این صورت دورکاری تمام حساب و کتاب شما را به هم خواهد ریخت. مگر می شود بازاریاب ها به موازات کار پرفشاری که انجام می دهند، دورکاری را هم تحمل کنند؟
اجازه دهید با یک مثال دقیق بحث دورکاری و اثرش بر روی تیم های بازاریابی را با هم مرور کنیم. خیلی از کسانی که در طول دوران کرونا وارد دانشگاه شدند، درس ها را به طور آنلاین پشت سر گذاشته اند. یکی از درس هایی که پاس کردن آنلاینش حسابی خنده دار به حساب می آمد، واحد ورزش بود. خب مگر می شود کسی ورزش که ذاتا فعالیت بدنی لازم دارد، به طور آنلاین پاس کند؟ اگر به این وضعیت قطعی گاه و بی گاه اینترنت را هم اضافه کنیم، دیگر معجون مان کامل خواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم دورکاری تا حد امکان باید گزینه دوم کارآفرینان باشد. با این حال اگر واقعا دوست دارید از این گزینه برای کارتان استفاده کنید، دست کم باید آن را کاملا اصولی جلو ببرید. اینکه اعضای تیم بازاریابی شما به ابزارهای دیجیتال و آنلاین مناسب برای ارتباط با هم دسترسی داشته باشند، خواسته چندان عجیبی نیست. از طرف دیگر برخی از کارآفرینان برای اینکه هزینه ها را کاهش دهند، هیچ خدمات جانبی به نیروی انسانی دورکار نمی دهند. این یعنی انداختن آینده برند در قعر چاه؛ آن هم با دستان خودتان!
این روزها فناوری های آنلاین حسابی پیشرفت کرده و دیگر مهم نیست مردم در کجای دنیا دوست دارند با هم در ارتباط باشند. نکته کلیدی در این میان تعامل نزدیک میان افراد بر مدار استفاده از شبکه های اجتماعی است. پس قبل از اینکه تیم بازاریابی را دورکار کنید، دست کم امکانات موردنیاز را فراهم سازید؛ در غیر این صورت همیشه با مشکلات عمده رو به رو خواهید بود.
وقتی حضور فیزیکی کنار گذاشته می شود، تعامل میان افراد حتی سخت تر هم خواهد شد. به همین خاطر شما به عنوان مدیر شرکت باید همیشه در دسترس باشید. خب گاهی اوقات دعوای میان اعضای شرک با میانجیگری شما حل خواهد شد. با این حال وقتی شما حضورتان در میان اعضای شرکت صفر باشد، دیگر فضایی برای پا درمیانی نخواهد ماند.
مطلب مرتبط: چالش های مدل کار ترکیبی (Hybrid Work) چیست؟
همکاری میان تیم بازاریابی و بقیه تیم ها: به وقت شناخت بهتر
بازاریابی کاری نیست که آدم به تنهایی انجام دهد و نهایتا حسابی کیفش را ببرد. نکته کلیدی در این میان استفاده از برخی میانبرهای مهم برای نتیجه گیری بهتر است. مثلا طراحی یک کمپین برای آخر سال را در نظر بگیرید؛ اگر شما در این میان با تیم فروش و روابط عمومی ارتباط خوبی داشته باشید، نتیجه کارتان بهتر از هر زمان دیگری خواهد شد. سوال اصلی در این میان نحوه ارتباط نزدیک میان تیم بازاریابی دورکار با بقیه دپارتمان های شرکت است. ماجرا سخت شد، نه؟
بی شک کمتر کسی در دنیا حوصله جابه جایی میان خانه تا محل کارش را دارد. حالا اگر وضعیت او به عنوان دورکار شناخته شود، دیگر این حوصله محلی از اعراب نخواهد داشت. خب آدم که وقتش را از سر راه نیاورده که همینطور بی خود و بی جهت هدر دهد!
شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید همیشه خودتان را برای اثرگذاری بر روی نیروی در دسترس تان آماده نگه دارید. یکی از نکات کلیدی در این میان تمرین دادن نیروی کار برای تعامل درست یا نیروی دورکار است. شما را نمی دانم، ولی من که بارها و بارها دیده ام در شرکت ها حتی جواب تماس نیروی دورکار را هم به زحمت می دهند. خب در این صورت شما باید جهت گیری کاملا متفاوتی از خودتان نشان دهید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
یکی از تمرین های کلیدی در زمینه پاسخگویی درست نیروی کار مربوط به برگزاری جلسات حضوری با مشارکت تمام اعضای شرکت است. یادتان باشد، در این جلسات حتی نیروهای دورکار هم باید حضور داشته باشد. خب آنها که گناه نکرده اند دورکار شده اند!
دورهمی های دوستانه گاهی اوقات به شناخت بهتر کارمندان از هم کمک می کند. وقتی هم کارمندان شناخت درستی از هم داشته باشند، دیگر مشکلی از نظر هماهنگی با هم نخواهند داشت. همانطور که میبینید، یکی از مهمترین چالش هاش پیش پای تیم بازاریابی در زمینه دورکاری به راحتی هرچه تمام تر قابل حل و فصل است. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و کارتان را شروع کنید.
تفاوت ساعت و موقعیت جغرافیایی: پیچیدگی تا بی نهایت
وقتی دورکاری به عنوان استراتژی اصلی یک شرکت در زمینه بازاریابی مورد توجه قرار می گیرد، دیگر فرقی ندارد کارمندان موردنظر از کجای دنیا هستند. در هر صورت شما می توانید بدون دردسرهای مربوط به حضور نیروی مورد نظر در اطراف دفتر مرکزی دست به انتخاب زده و نیروی کار را استخدام کنید. این امر وقتی کمی ماجرا جدی تر می شود، حسابی بحران ساز خواهد شد. فرض کنید یکی از کارمندان شما در نیویورک سکونت دارد و دیگری در چین است. خب در این صورت ساعت اداری برای یکی دقیقا مطابق با نصفه شب برای دیگری خواهد بود!
ما در روزنامه فرصت امروز آزادی عمل مدیران برای استخدام نیروی کار ماهر را همیشه به رسمیت می شناسیم. با این حال شما قرار نیست خودتان را با این آزادی عمل به خاک سیاه بنشانید. هرچه باشد کسب و کار شما هم حساب و کتاب خاص خودش را دارد. پس به جای اینکه الکی وقت تان را با استخدام های عجیب تلف کنید، سعی کنید حداکثر دو یا سه ساعت تفاوت زمانی مدنظرتان باشد.
گاهی اوقات کیفیت کار آنقدر مهم است که شما باید سختی های زمان متفاوت را هم به جان بخرید. در این صورت تقسیم درست وظایف و کارها ضرورتی اجتناب ناپذیر خواهد بود. منظور ما از این ایده تقسیم کارها به گونه ای است که افراد کاملا دور از همه لازم نباشد 24 ساعته با هم تعامل داشته باشند. اینطوری دیگر لازم نیست خیلی به خودتان فشار آورده یا دائما ذهن تان درگیر مسئله مربوط به چنین کارمندانی باشد.
یادتان باشد، این روزها معمولا کارمندان دورکار نهایتا از کشورهای نزدیک به هم انتخاب می شوند. دلیل این امر هم کاملا روشن است؛ اگر شما مثلا در بازار کانادا فعالیت داشته باشید، یک بازاریاب اهل آسیای شرقی خیلی به دردتان نمی خورد. خب چنین فردی نه شناخت کافی از مردم کانادا دارد، نه اصلا علاقه ای به این موضوع خواهد داشت. به علاوه، شما برای پرداخت حقوق چنین کارمندی باید کلی سختی را به جان بخرید. پس چه بهتر که از همین اول کار دور چنین گزینه هایی را خط کشیده و محدوده موردنظرتان را کاملا مشخص سازید.
مطلب مرتبط: الگوی کار ترکیبی (Hybrid Work) و چالش های آن
تفاوت های فرهنگی: جایی برای هنرنمایی مدیران
تفاوت های فرهنگی مسئله ای نیست که به همین سادگی از کنارشان عبور کنیم. بسیاری از مدیران در عمل برای کاهش تفاوت های فرهنگی مسیر بی نهایت طولانی را پشت سر می گذارند. به همین خاطر استخدام نیرویی که متعلق به فرهنگی دیگر است، معمولا باب میل مدیران نخواهد بود.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم وضعیت تیم های بازاریابی هم مثل تیم های فوتبال است. همانطور که گاهی اوقات تیم های فوتبال بازیکنی از آن سر دنیا جذب می کنند، شما هم باید بیشتر از تفاوت های فرهنگی، به کیفیت کاری نیروی کارتان توجه داشته باشید.
بی شک کسی که با فرهنگ کشور یا حتی شرکت شما بیگانه است، چند هفته ای طول می کشد تا حسابی جا بیفتد. در این مدت شما باید حمایت تان را از فرد موردنظر نشان دهید. به علاوه، اگر گاهی اوقات از فرد موردنظر دعوت کنید تا به طور حضوری در شرکت فعالیت کند، روند سازگاری اش سرعت بیشتری پیدا می کند.
این روزها کلی دوره آموزشی برای آشنایی کارمندان با فرهنگ سازمانی یا حتی فرهنگ بومی بازار هدف وجود دارد. بد نیست چند تا از این دوره ها را پشت سر گذاشته یا حتی اطلاعات موردنظر را در اختیار کارمندان موردنظر قرار دهید. اینطوری فرآیند توسعه و هماهنگی میان اعضای شرکت طوری افزایش پیدا می کند که نگو و نپرس!
ایجاد اعتماد میان اعضا: مسئله ای زمانبر
اعتماد در هر رابطه انسانی در طول زمان شکل می گیرد. در این میان تعامل روزمره و دیدارهای حضوری نقش مهمی ایفا می کنند. اگر برخی از کارمندان را به حال خودشان رها کنیم، تا 100 سال دیگر هم به همکاران شان اعتماد نخواهند کرد. این درست همان جایی است که شما باید وارد شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. خب شما که اعتبار و آبروی برندتان را از سر راه نیاورده اید که درگیر چنین مسائلی کنید.
اگر یادتان باشد، قبلا گفتیم که کارمندان دورکار باید تمام امکانات ارتباطی دم دست شان باشد. این نکته مهمی برای اعتماد بهتر کارمندان به هم محسوب می شود. اینطوری شما می توانید خیلی راحت تر مسائل میان تیم های کاری را حل و فصل کرده و دیگر نیازی به استفاده از مشاوره های گران قیمت نداشته باشید.
راهبرد دیگری که ما در این بخش مدنظر داریم، مسئله مربوط به گردهمایی های کارمندانی است که در قالب دورکاری با شرکت همکاری می کنند. شما در این صورت به راحتی می توانید با همکاران تان فعالیت مشترک انجام داده و بهتر آنها را بشناسید.
شما را نمی دانم، ولی من که تا چند بار همکارم را به طور حضوری ملاقات نکنم، اصلا حس اعتماد به او نخواهم داشت. نکته کلیدی دیگر حفظ این اعتماد است. خب حفظ یک اعتماد متقابل گاهی اوقات از ایجاد آن هم سخت تر است. بنابراین بد نیست ملاقات های مورد نظر را به طور دوره ای برگزار کنید. البته شما به عنوان مدیر لازم نیست همیشه در این ملاقات ها نقش آفرینی کنید. در عوض بهتر است کمی خودتان را از این فضا دور نگه داشته و اجازه دهید کارمندان خودشان از یکدیگر شناخت پیدا کنند.
عملکرد شفاف در تیم های کاری یکی از نکاتی است که همیشه اعتماد را افزایش می دهد. بی شک در شرکتی که هر کسی ساز خودش را می زند، نباید انتظار مشاهده اعتماد متقابل را داشت. پس چه بهتر که از همان اول سراغ عملکردی شفاف بروید. البته این کار باید از سطح مدیران ارشد شرکت شروع شود. وگرنه فایده ای نخواهد داشت. خب کارمندان همیشه نگاه شان برای تغییر عملکرد به شما خواهد بود. پس باید اول از همه پیشقدم شوید!
مطلب مرتبط: حفظ تعامل و کیفیت کاری کارمندان در روند دورکاری
افزایش بهره وری: دورکاری و مشکلات آن
خیلی وقت ها کارآفرینان فکر می کنند دورکاری عملا به معنای در رفتن از زیر کار است. خب در این صورت باید حسابی ناامیدتان کنیم؛ چراکه گاهی اوقات کارمندان در این روش حتی عملکردی بهتر نیز از خودشان نشان می دهند. نکته کلیدی در این میان استفاده از روش های درست برای افزایش بهره وری کارمندان در دورکاری است.
اشتباهی که خیلی از مدیران مرتکب می شوند، تلاش برای مدیریت کارمندان دورکار درست مثل کسانی است که دائما در شرکت حضور دارند. خب در این صورت شما شرایط بی نهایت دشواری برای مدیریت کارتان خواهید داشت. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه دیگر توان حل و فصل مشکلات و چالش های درون سازمانی را نخواهید داشت.
یادتان باشد، انجام همزمان چند کار در کنار هم توانایی افراد را کاهش می دهد. این نکته برای کسانی که درگیر دورکاری هستند، بیشتر به چشم می خورد. پس باید تا جای ممکن از دورکاری این افراد جلوگیری کنید؛ چراکه خیلی زود اوضاع را بر علیه شما سازمان داده و اجازه نمی دهد بهره وری کافی را از آن بگیرید.
وقتی یکی از پروژه ها یا کارهای روزمره تمام شد، باید چند دقیقه صبر کرده و بعد سراغ ماموریتی دیگر بروید. ذهن انسان توانایی انتقال سریع از یک موضوع به موضوعی دیگر را ندارد. به همین خاطر کارمندانی که در قالب دورکاری به طور متناوب از این شاخه به آن شاخه می پرند، معمولا خروجی خوبی تحویل تیم مدیریتی نخواهند داد. درست به همین خاطر ما در این بخش به شما توصیه می کنیم از چنین عملکردی به شدت پرهیز کنید. وگرنه اوضاع تان روز به روز بدتر خواهد شد.
دورکاری به معنای بیکاری نیست. یادتان باشد، کسانی که در قالب دورکاری با شما همکاری دارند هم نیاز به استراحت خواهند داشت. پس الکی در برابر مرخصی دادن به این دسته از کارمندان مقاومت نکنید؛ چراکه در نهایت کار دست تان خواهد داد. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه دیگر هیچ نکته ای برای کارمندان شما جذابیت کافی را نخواهد داشت و نمی توانید به افراد دورکار روحیه دهید.
مرخصی های کوتاه در طول ماه همیشه برای آدم دلگرم کننده است. اگر از ما می شنوید، شما باید همیشه دورکاری را همراه با تعطیلات کامل آخر هفته مدنظر قرار دهید. به علاوه، ارائه فرصت هایی برای استفاده از مرخصی های همراه با حقوق یا بدون آن هم ضروری به نظر می رسد. خب شاید کسی برای شما دورکاری کند، اما دلیل نمی شود زندگی شخصی خودش همراه با هزاران گرفتاری دیگر نداشته باشد. پس بد نیست گاهی اوقات خودتان را جای آنها قرار دهید تا مسائل را بهتر بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.
حواسپرتی های گاه و بی گاه: مشکلات کار از خانه
دورکاری برای بسیاری از افراد به معنای کار از خانه است. شاید در نگاه نخست این ایده خیلی جذاب به نظر برسد، اما برای بازاریاب هایی که باید دائما حواس شان به تغییرات باشد، فاجعه ای تمام عیار خواهد بود. احتمالا برای شما هم پیش آمده در محیط خانه خیلی سریع حواس تان پرت شود. خب در این صورت ما با هم درد مشترکی داریم که باید هرچه زودتر حل شود.
دورکاری مزایای زیادی دارد، اما به شرط اینکه اول از همه فکری به حال مسئله حواسپرتی کنیم. کارمندی که دائما در شرکت دچار حواسپرتی می شود، دیر یا زود کار دست تان خواهد داد. پس بهتر است قبل از اینکه کار به جاهای باریک بکشد، خودتان مسئله را حل کنید، اما چطور؟
اولین توصیه ما در این بخش راهنمایی کارمندان برای فراهم سازی مکانی تا حد امکان ساکت و کمی شخصی سازی شده است. مثلا یکی از اتاق های خانه را تا حدی تبدیل به دفتر کار کرده و از آن برای دورکاری استفاده کنید. قبول دارم همچنان در چنین موقعیتی امکان حواسپرتی وجود دارد، اما میزان آن بی نهایت کمتر خواهد بود. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید.
شاید برخی از کارآفرینان استدلال کنند که کار از خانه به معنای دقیق کلمه دورکاری نیست. خب راستش را بخواهید، ما اصلا قصد نداریم درگیر چنین بحث هایی شویم. در عوض فکر می کنم بهتر است روی مدیریت دورکارها، در هر شکلی، تمرکز کنید. اینطوری نتیجه نهایی بهتری خواهید گرفت.
نکته کلیدی دیگری که باید همیشه آویزه گوش تان کنید، کنار گذاشتن گوشی موبایل و به طور کلی هر ابزار دیگری است که حواس تان را به راحتی پرت می کند. اینطوری بدون هیچ دردسری می توانید کارتان را جلو برده و نگران هیچ چیزی هم نباشید. خب تا وقتی موبایل از دم دست من و شما دور باشد، دیگر دلیلی برای حواسپرتی مداوم وجود ندارد.
مطلب مرتبط: دورکاری (Remote Work) در دنیای کسب و کار
سخن پایانی
بازاریابی کار راحتی نیست. وقتی هم با دورکاری ترکیب شود، شبیه به غول مرحله آخر بازی های رایانه ای خواهد شد. در این صورت شما باید خودتان را برای مدیریت اوضاع به بهترین شکل ممکن آماده کنید. هدف ما در این مقاله مرور برخی از مهمترین نکات و توصیه ها برای حل مشکلات مربوط به دورکاری تیم بازاریابی بود. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با چالش ها و راهکارهای دورکاری تیم بازاریابی کرده باشد.
یادتان نرود، تکنیک ها و مسائل مربوط به این مقاله ممکن است یکهو با هم روی سرتان خراب شود. پس باید تا جای ممکن همه آنها را در کنار هم یاد گرفته و آماده اجرای شان به طور همزمان باشید. خب کسی که در بازار منتظر شما نیست تا مطابق انتظارات تان عمل کند. پس خودتان باید آماده هر اتفاق یا رویدادی باشید. هرجا هم مشکلی داشتید، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما خواهیم بود.
منابع: