شخصی سازی محتوا در طول سال های اخیر بدل به ترندی رایج در میان بازاریاب ها شده است. به طوری که اگر این روزها محتوای تان را بدون شخصی سازی براساس نیاز و سلیقه مخاطب طراحی کنید، خیلی زود صدای همه درمی آید. با این حال آیا شخصی سازی محتوا راه حل نهایی است؟ به زبان دیگر، آیا شما مجاز به شخصی سازی در هر سطحی هستید؟ این سوالی است که ما در این مقاله قصد بررسی اش را داریم.
شاید سوال بالا تا حدی شبیه به این باشد که از یک بازیکن فوتبال بپرسیم آیا دریبل زدن زیاد از حد بازیکنان حریف دردسرساز است یا نه. خب شاید این سوال خیلی عجیب به نظر برسد، اما یک جواب احتمالی این خواهد بود که با دریبل زدن زیاد عملا بازیکنان حریف عصبانی شده و ممکن است با یک خطای شدید به دوران بازی شما خاتمه دهند!
همانطور که در مثال بالا تکرار بیش از اندازه یک کار ممکن است دردسرساز شود، در دنیای بازاریابی نیز همین اتفاق روی خواهد داد. البته در این میان نباید نقش اشتباهات رایج در زمینه شخصی سازی محتوا را نیز دست کم بگیریم. خب همه مردم در دنیا اشتباهات مختلفی را مرتکب می شوند. درست به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، خیلی زود درگیر اشتباهات جبران ناپذیری خواهید شد. آن وقت دیگر هیچ فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان به شیوه ای درست نخواهید داشت.
شما در این مقاله نه تنها با اشتباهات رایج در دنیای شخصی سازی محتوا آشنا خواهید شد، بلکه راهکارهای کلیدی برای پرهیز از آنها را نیز یاد می گیرید. به علاوه، ما در گوشه و کنار مقاله سعی می کنیم برخی از تکنیک های شخصی سازی درست را نیز به شما یاد دهیم. خب اگر موافق باشید دیگر کم کم ماجراجویی مان را شروع کنیم.
وقتی درباره اشتباهات بازاریابی حرف می زنیم، اغلب اوقات بازاریاب ها به فکر اشتباهات بزرگ می افتند. مثلا بازاریابی را در نظر بگیرید که در کمپینش به جای اینکه مطالعه درستی درباره فرهنگ بازار هدف داشته باشد، به اشتباه از شوخی استفاده می کند که برداشتی نژادپرستانه در فرهنگ مورد نظر دارد. بی شک بازاریاب قصه ما با استفاده از این شوخی به عمر فعالیتش در بازار پایان داده است، اما این تمام ماجرا نیست؛ چراکه امروزه هر اشتباهی که از سوی بازاریاب ها روی دهد، تا مدتها در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند. نکته مهم دیگر اینکه شما نمی توانید به این سادگی ها خودتان را مقابل مخاطب هدف قرار داده و انتظار داشته باشید آنها واکنش های شدید نداشته باشند.
مطلب مرتبط: شخصی سازی محتوا در بازاریابی: یک راهنمای کاربردی
بی شک اگر اشتباهات بزرگ و مرگبار را کنا بگذاریم، بازهم نکاتی هست که برای بازاریاب ها دردسرساز شود. بی شک در دنیای بازاریابی خیلی وقت ها اشتباهاتی روی می دهد که جزئی هستند، اما تاثیرات شگرفی بر روی فعالیت برندها برجای خواهند داشت. درست در چنین شرایطی است که بازاریاب ها باید به فکر تغییر شرایط باشند.
ما در این مقاله نه تنها سراغ برخی از اشتباهات بزرگ می رویم، بلکه موارد کوچک اما اثرگذار بر روی سرنوشت برندها را نیز زیر ذره بین خواهیم برد. اینطوری حواس شما جمع تر شده و دیگر دست به اشتباهات مختلف نخواهید زد. پس با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این راستا را مرور کنیم.
درج محتوا در جای نادرست
آیا تا حالا پیش خودتان فکر کرده اید اگر محتوای بازاریابی را در جای نادرستش قرار دهید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این سوالی است که بسیاری از بازاریاب ها به طور مداوم از خودشان می پرسند. نکته جالب اینکه اغلب اوقات طرح چنین سوالی هیچ نتیجه مشخصی برای بازاریاب ها به همراه ندارد؛ چراکه فقط در حد یک سوال ساده باقی می ماند.
راستش را بخواهید، طراحی محتوای بازاریابی فقط یک روی سکه موفقیت است. شما نمی توانید به محل بارگذاری محتوا کاملا بی توجه باشید. مثلا اگر مخاطب تان علاقه زیادی به پلتفرم ایکس دارد، انتخاب اینستاگرام گزینه ای نامناسب خواهد بود؛ چراکه سرنوشت بازاریابی تان را به هم زده و درست برخلاف جریان اصلی شنا خواهید کرد.
تمام تلاش یک برند در دنیای بازاریابی باید هماهنگی با خواسته و سلیقه مشتریان باشد. درست به همین خاطر امروزه مطالعه بازار اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. اگر شما نتوانید به مطالعه ای دقیق در دنیای کسب و کار دست بزنید، حساب تان خیلی زود خالی می شود. این یعنی مشتریان فورا از شما ناامید شده و خبری از خرید محصولات تان نخواهد بود.
مطالعه بازار مفهومی است که خیلی از کارشناس ها روی آن تاکید دارند. با این حال کمتر کسی توضیحات دقیقی درباره اش ارائه می دهد. به همین خاطر ما در این بخش قصد داریم یک راهنمای جمع و جور درباره مطالعه بازار به شما ارائه کنیم. اولین کاری که در این فرآیند باید انجام دهید، تلاش برای شناسایی اهداف بازاریابی تان است. اصلا شما چرا قصد شخصی سازی محتوا را دارید؟ بعد از این سوال باید کم کم درباره مخاطب هدف تان نیز به طور جدی فکر کنید. این سوالی است که خیلی وقت ها در میان دغدغه های گسترده مخاطب گم می شود. به همین دلیل اگر شما بتوانید کارتان را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید، دیگر لازم نیست نگران گم کردن مخاطب تان باشید.
بهترین سوال برای یافتن مخاطب هدف درباره نیاز افراد به محصول تان است. خب به نظر شما چه کسانی بیشتر از همه به محصولات شما نیاز دارند؟ این سوال به شما برای شروع یک جست وجوی سریع در بازار کمک خواهد کرد. به علاوه، همیشه می توانید روی رقبای بزرگ تان به عنوان یک مثال ساده تمرکز کنید. این امر به شما چشم انداز بسیار خوبی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد. پس یادتان نرود، شما همیشه باید این نکته کلیدی را پس ذهن داشته باشید.
نکته نهایی که در این بخش بد نیست کمی درباره اش بیشتر فکر کنید، مربوط به محیط مورد علاقه مخاطب برای تعامل با برند شماست. شاید فکر کنید شبکه های اجتماعی جذابیت زیادی دارد، اما چه بسا مخاطب هدف شما میانه خوبی با بازاریابی آفلاین داشته باشد. در این صورت باید به بهترین شکل ممکن خودتان را برای تعامل با مخاطب آماده نگه دارید. این نکته به شما نشان می دهد چطور در بهترین شرایط ممکن با مخاطب تان تعامل داشته باشید.
یادتان باشد، هر جایی که براساس تجربه مرکز اصلی بازاریابی تان است، برای همیشه در دسترس نخواهد بود. این یعنی باید به طور مداوم شرایط را با سلیقه مخاطب سازگار کنید، بنابراین یکبار برای همیشه دست به کار شده و اوضاع را به سود خود تغییر دهید. این امر به شما کمک می کند تا همیشه برندی محبوب و جذاب برای مشتریان باشید.
مطلب مرتبط: فراشخصی سازی محتوای بازاریابی در کسب و کار
ارسال پیام اشتباه
گاهی اوقات بازاریاب ها مخاطب هدف شان را به خوبی شناسایی کرده و براساس سلیقه آنها دست به شخصی سازی محتوا می زنند، اما در آخرین مرحله محتوای شان را به طور اشتباه ارسال می کنند. این یعنی مثلا به جای اینکه محتوای تان به دست افراد گروه A برسد، به دست گروه B خواهد رسید. شاید این اشتباه خیلی عجیب به نظر برسد، اما در دنیای شلوغ بازاریابی هیچ چیز غیرممکن نیست. درست به همین خاطر خیلی وقت ها نتیجه تمام زحمات تیم بازاریابی با همین اشتباه نقش برآب خواهد شد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تیم های بازاریابی باید همیشه از ابزارهای دیجیتال و پیشرفته برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف سود ببرند. این امر به آنها کمک خواهد کرد تا بدون دردسر کارشان در بازار را دنبال کرده و نگران هیچ چیز هم نباشند. پس اگر فکر کرده اید بازاریابی در دنیای امروز با دست خالی امکان پذیر است، سخت در اشتباهید.
یک نکته کلیدی برای تیم های بازاریابی تلاش برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای غیرتکراری است. این امر به شما کمک می کند تا نگرانی تان از بابت بی توجهی مخاطب را رفع کنید. البته در این میان باید میزان خطای خود را نیز کاهش دهید. اشتباهی مثل ارسال محتوا برای افراد نادرست اصلا قابل چشم پوشی نیست.
یادتان باشد، به غیر از شما هزاران برند دیگر نیز در دنیا مشغول بازاریابی هستند. درست به همین دلیل اشتباه ساده شما ممکن است در چشم مشتریان بی نهایت بزرگ به نظر برسد. آن وقت دیگر هیچ فرصتی برای بهبود اوضاع نخواهید داشت. این دقیقا همان مسئله ای است که هر سال موجب شکست بسیاری از برندها در عمل می شود.
اگر شما در طول سال های اخیر چندباری پیام بازاریابی تان را اشتباه به مخاطب ارسال کرده اید، بد نیست سراغ اتوماسیون بروید. این سرویس ها به شما برای هدف گذاری بر روی مخاطب و سپس ارسال محتوا برای همان افراد بدون هیچ اشتباهی کمک می کند. در واقع ایده اصلی اتوماسیون در حقیقت تلاش برای کمک به حذف اشتباهات انسانی است. درست به همین دلیل شما باید کارتان در این حوزه را با دقت بسیار زیادی دنبال کنید. وگرنه خیلی زود با مشکلات زیادی در زمینه اثرگذاری بر روی مخاطب هدف رو به رو شده و دیگر توانایی بهبود اوضاع را نخواهید داشت.
اگر نظر ما را بخواهید، شما باید از هر فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده کنید. این امر به شما کمک می کند تا به دور از مشکلات رایج سراغ اثرگذاری بر روی مخاطب تان رفته و نگران هیچ چیز هم نباشید. یادتان نرود، ابزارهای موجود در بازار باید در نهایت به شما برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب کمک کند. پس وسواس تان برای پرهیز از این ابزارها را کنار گذاشته و به فکر نتیجه کارتان باشید.
مطلب مرتبط: آینده تبلیغات و ضرورت شخصی سازی محتوا
شخصی سازی بیش از اندازه
گاهی اوقات شخصی سازی بیش از اندازه نیز خودش دردسرساز می شود. خب شما که نمی توانید شخصی سازی را وارد مرحله ای تازه کرده و انتظار داشته باشید کسی صدایش درنیاید!
شما را نمی دانم، ولی من که گاهی اوقات به خاطر سطح بالای شخصی سازی محتوا از سوی برخی برندها حسابی وحشت می کنم. خب اصلا این برندها چطور چنین شناخت دقیقی از من پیدا کرده اند؟ این سوال حیرت انگیزی است که بسیاری از افراد به طور مداوم از خودشان می پرسند. اگر شما در این میان جواب روشنی برای مسئله تان نداشته باشید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
باور کنید یا نه، امروزه کاربران در شبکه های اجتماعی و حتی محیط واقعی اعتماد زیادی به برندها ندارند. به همین خاطر شما همیشه در معرض شک و تردیدهای بی پایان هستید. پس اگر شخصی سازی تان خیلی زیاد از حد باشد، همیشه سوالاتی در ذهن مشتریان ایجاد خواهید کرد.
بی شک تلاش برای شخصی سازی در سطحی معمولی برای بسیاری از بازاریاب ها کافی نیست. به همین خاطر باید دنبال راهکاری برای رفع این مشکل به شیوه ای اصولی باشیم. یک ایده مناسب در این میان تلاش برای توضیح روش کارتان به مخاطب هدف است. در این بخش شما باید مثل یک معلم به زبانی ساده تمام جزییات کارتان را توضیح دهید. در واقع باید به مخاطب این اطمینان را بدهید که قرار نیست از اطلاعاتش سوءاستفاده شده یا به حریم شخصی اش نفوذ کرده باشید. این مسئله اهمیت بسیار زیادی برای مردم در طول سال های اخیر پیدا کرده است. به ویژه با توجه به اینکه در طول یک دهه اخیر بسیاری از برندها متهم به فروش اطلاعات کاربران یا حتی مشتریان شان شده اند!
شخصی سازی بیش از اندازه شاید برای بسیاری از بازاریاب ها دردسرساز محسوب نشود، اما بد نیست از یک توصیه سنتی نیز در این میان استفاده کنیم. فکر می کنم همه ما به طور سنتی این عبارت که «شورش را در نیار!» را شنیده ایم. خب درباره شخصی سازی محتوا نیز باید از این ضرب المثل استفاده کرد. شما نمی توانید معجون نهایی بازاریابی تان را بی نهایت شور کرده و در نهایت انتظار واکنش های مناسب را داشته باشید. این مسئله ای است که بازاریاب های امروزی باید توجه ویژه ای بدان داشته باشند، وگرنه کلاه شان پس معرکه خواهد بود. درست به همین دلیل ما در روزنامه فرصت امروز همیشه بر روی توانایی یک برند برای مدیریت فرآیند فعالیت و همچنین توضیح درست آن به مخاطب تاکید داریم. این امر به شما برای تجربه یک روند بی دردسر بازاریابی کمک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: چگونه محتوای بازاریابی مان را شخصی سازی کنیم؟
توجه به حریم شخصی مخاطب
یکی از نکاتی که به طور طبیعی حاصل بخش قبل خواهد بود، تلاش برای احترام به حریم شخصی مخاطب است. شما نمی توانید برای دستیابی به اهداف مورد نظرتان هر تعهد اخلاقی یا قانونی را زیر پا بگذارید. خیلی از برندها در گذشته با تصور اینکه صدای قانون شکنی شان درنخواهد آمد، این تجربه را پشت سر گذاشته اند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما نمی توانید از این فرصت بدون دردسر استفاده کنید.
یک توصیه خوب در این میان تلاش برای احترام به حریم شخصی مخاطب به هر قیمتی است. اصلا شما می توانید از این فعالیت به عنوان یکی از مزایای تان در بازار استفاده کنید. کافی است به مخاطب نشان دهید چقدر در زمینه استفاده از جزییات مربوط به حریم شخصی جدی هستید. این امر به شما فرصت بی نهایت خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهد داد. یادتان نرود، شما نمی توانید در بازار فقط به فکر خودتان باشید، پس باید توجه تان به مسائل مهم برای مخاطب هدف نیز باشد. این امر به مرور زمان از شما برندی بی نهایت محبوب در بازار خواهد ساخت. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و کمی هم که شده به فکر مخاطب تان باشید.
سخن پایانی
بازاریابی در دنیای امروز فرآیندی نیست که شما بدون هیچ دردسری انجام داده و نگران ابعاد مختلفش نباشید. حتی شخصی سازی نیز باید طوری دنبال شود که برای مخاطب تان شک برانگیز نباشد. به علاوه، اشتباهات رایج این حوزه به سادگی امکان از بین بردن تمام تلاش های هر بازاریابی را فراهم می کند. به همین خاطر ما در این مقاله سراغ برخی از توصیه های کلیدی برای پرهیز از اشتباهات این چنینی رفتیم. شما الان تمرکز لازم برای اثرگذاری درست بر روی مخاطب را پیدا کرده اید. کافی است دور ایرادات و اشتباهات مورد بحث در این مقاله را خط بکشید. آن وقت کارتان به طور خودکار حسابی بهتر خواهد شد. این توصیه ای است که شما باید همیشه در کانون توجه قرار دهید، در غیر این صورت وضعیت تان حسابی به هم ریخته خواهد شد.
مطلب مرتبط: شخصی سازی محتوای ایمیل ها برای موفقیت در بازاریابی ایمیلی
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی کوچک به شما برای شخصی سازی بهتر محتوا کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره این فرآیند داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند.
منابع: