یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

مهارت نویسندگی فقط به درد داستان نویس های بزرگ نمی خورد. بی شک اگر کسی دوست داشته باشد شهرتی هم اندازه رمان نویس های قرن 19 پیدا کند، باید سال های سال روی مهارت نویسندگی اش کار کند. با این حال اوضاع برای بازاریاب ها کمی ساده تر است؛ چراکه کسی در بازار از شما انتظار شاهکارهای ادبی ندارد. در عوض همین که متنی جذاب جلوی مخاطب قرار دهید، کافی است. البته همین مهارت هم یک روزه به دست نمی آید. در عوض شما باید کلی روی خودتان کار کرده و دائما تمرین کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود. 

احتمالا پیش خودتان فکر می کنید ما اصلا چرا مقاله ای درباره مهارت نویسندگی جلوی روی تان قرار داده ایم. خب مگر نه اینکه این روزها همه دنبال فرمت هایی مثل ویدئو هستند؟ بی شک این سوال مهمی است و اگر نتوانیم جواب درست و حسابی برای آن پیدا کنیم، کل مقاله مان روی هوا می رود. راستش را بخواهید، محتوای متنی اگرچه دیگر مثل گذشته محبوبیت ندارد، اما هنوز هم در بین خیلی از مردم دنیا جذابیتش را حفظ کرده است. به علاوه، حتی درباره فرمت هایی مثل ویدئو هم شما نیاز به یک سناریو خواهید داشت. اگر در کنار این مسئله هنر کپشن نویسی را هم اضافه کنیم، دیگر اهمیت نویسندگی جای چون و چرا نخواهد داشت. 

ما در این مقاله قصد داریم برخی از راهکارهای کلیدی برای تقویت مهارت نویسندگی در حوزه بازاریابی را زیر ذره بین ببریم. اگر شما هم دوست دارید کارتان به خوبی دنبال شود، بد نیست تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. اینطوری مهارت نویسندگی تان از این رو به آن رو خواهد شد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی موفق به عنوان نویسنده مهمان در سایت های بزرگ

درک مخاطب هدف: برای چه کسی می نویسید؟

درک مخاطب هدف

اجازه دهید کارمان را با یک سوال کلیدی شروع کنیم؛ شما برای چه کسی می نویسید؟ این سوالی است که خیلی از کارآفرینان در طول زندگی شان حتی یکبار هم به آن فکر نمی کنند. با این حال بازاریاب های حرفه ای باید کمی بیشتر برای این مسئله وقت بگذارند؛ چراکه پای آینده کاری شان در میان است. 

برخی از بازاریاب ها گمان می کنند باید برای تک تک مشتریان حاضر در بازار دست به تولید محتوا زده و رضایت‎شان را جلب کنند. این کار مثل آن است که یک بسکتبالیست دنبال جلب رضایت علاقه مندان به ورزش والیبال باشد. بی شک در چنین سناریویی هیچ خبری از اثرگذاری روی مخاطب نخواهد بود. پس نباید الکی وقت تان را هدر داده یا خودتان را مشغول کنید. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر بازاریابی باید قبل از تولید محتوا دامنه مخاطبش را مشخص کند. شما برای این کار راه های بی نهایت متنوعی پیش رو دارید. ساده ترین سناریو استفاده از یک نظرسنجی در شبکه های اجتماعی است. اینطوری اطلاعات مفیدی درباره ویژگی های مخاطب تان پیدا خواهید کرد. به طوری که دیگر لازم نیست خودتان را اذیت کرده یا تحت فشار قرار دهید. 

راهکار دیگری که معمولا جذابیت زیادی برای بازاریاب ها دارد، ارزیابی عملکرد دیگران است. بی شک شما تنها بازاریاب دنیا نیستید که فکر تولید محتوا به سرتان زده است. پس باید هرچه زودتر خودتان را با دیگران مقایسه کنید. قبول دارم این کار چندان ساده به نظر نمی رسد، اما دست کم به شما فرصتی برای تعامل بهتر با مخاطب می دهد. خب وقتی رقبای شما مخاطب شان را پیدا کرده اند، شما هم به راحتی می توانید از همان مخاطب ها برای خودتان استفاده کنید. ماجرا جالب شد، نه؟

ارزیابی میزان علاقه مخاطب: آیا کسی دنبال مطالعه متن تان هست؟

ارزیابی میزان علاقه مخاطب

سالانه کلی فیلم در دنیا ساخته می شود، اما خیلی از آنها حتی فرصت خودنمایی روی پرده سینما را هم پیدا نمی کنند. به علاوه، فقط تعداد انگشت شماری از آثار سینمایی به جشنواره های معتبر راه پیدا می کنند. با این حساب جایی برای آثار بی کیفیت نخواهد بود. 

ماجرای بالا درباره دنیای بازاریابی نیز مصداق دارد. خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند محتوای شان باید همیشه با استقبال وحشتناک مخاطب رو به رو شود. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، بد نیست تجدیدنظر اساسی در کارتان صورت دهید؛ چراکه مشتریان در بازار با هیچ برندی تعارف ندارند. 

ماموریت شما در این بخش ارزیابی یک نکته بی نهایت حیاتی است؛ اینکه آیا محتوای تان واقعا برای مخاطب اهمیت دارد یا نه؟ انتظار چنین سوالی را نداشتید، نه؟

خیلی از بازاریاب ها انتظار دارند همیشه مردم برای محتوای شان سر و دست بشکنند. اگر شما هم اینطوری فکر می کنید، دیر یا زود شکست های بزرگ سر راه‎تان قرار می گیرد. پس بهتر است از همین حالا نگرش تان به بازار را تغییر دهید. وگرنه شکست های بی رحمانه ای خواهید خورد. 

فرمول ما برای ارزیابی میزان علاقه مخاطب به محتوای شما بی نهایت ساده و کاربردی است. کافی است سراغ برخی از ابزارهای آماری بروید. آن وقت میزان محبوبیت محتوای وبلاگ یا سایت‎تان را متوجه خواهید شد. توصیه ما در این بخش استفاده از ابزار اهرفز تحت عنوان Ahrefs Keywords Explorer است. این ابزار به شما کمک می کند میزان محبوبیت کلیدواژه هایی که در تولید محتوای تان استفاده کرده اید، متوجه شوید. خب وقتی کلیدواژه های شما چنگی به دل نزند، چطور انتظار دارید کاربران روی خوش به آن نشان دهند؟

متاسفانه خیلی از بازاریاب ها هیچ وقت توجه لازم به استفاده از کلیدواژه های محبوب را ندارند. درست به همین خاطر همیشه کارشان با مشکلات اساسی رو به رو می شود. اگر شما دوست دارید کمی اوضاع تان در بازار بهتر جلو برود، بد نیست قبل از تولید محتوا با عجله ای مثال زدنی کمی به فکر کلیدواژه ها باشید. 

شناسایی موضوعات مهم: چه چیزهایی جواب می دهد؟

شناسایی موضوعات مهم

بازاریاب های کارکشته همیشه راه و رسم تولید محتوای جذاب در بازار را بلد هستند. انگار که آنها فوت کوزه گری را برای خودشان نگه داشته اند تا هیچ وقت دست شان در پوست گردو نماند. شاید فکر کنید اینجا پای تکنیک های عجیب یا بی نهایت پیچیده در میان است. خب در این صورت باید کاملا ناامیدتان کنیم؛ چراکه ماجرا خیلی ساده تر از این حرف هاست. کافی است چند مرحله ساده را دنبال کنید تا به راحتی موضوعات کلیدی را شناسایی کنید. آن وقت دیگر مو لای درز کارتان نخواهد رفت. 

مطلب مرتبط: کسب درآمد در دنیای کسب و کار با مهارت نویسندگی

وقتی یک تیم فوتبال مسابقه ای مهم دارد، معمولا آنالیزورها کارشان دو برابر می شود؛ چراکه باید سیر تا پیاز بازی رقیب را زیر ذره بین قرار داده و گزارشی کامل به کادر فنی ارائه کنند. اینطوری سرمربی تیم فرصت کافی برای طراحی یک استراتژی مناسب را خواهد داشت. این دقیقا همان کاری است که شما  در حوزه بازاریابی باید انجام دهید. شما هیچ وقت در بازار تنها نیستید. بنابراین به جای تجربه آزمون و خطا باید از اشتباهات یا موفقیت های دیگران درس بگیرید. فرض کنید شما برندی تازه کار در زمینه تولید لپ تاپ هستید. در این صورت توضیحاتی که برندهای بزرگی مثل دل یا توشیبا برای مخاطب شان در قالب کمپین بازاریابی می دهند، نقشه راه منسجمی برای تان خواهد بود. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم برخی تکنیک ها همیشه در بازار جواب می دهد. اجازه دهید از همان مثال تولید لپ تاپ استفاده کنیم. در چنین شرایطی اگر شما دنبال تولید محتوا در چنین حوزه ای باشید، یکی از راحت ترین ایده های دم دست تان اشاره به نیازهای اصلی مشتریان خواهد بود. بی شک مواردی مثل قیمت مناسب و امکانات به روز مهمترین مواردی است که در ذهن مشتریان جریان دارد. بنابراین شما باید همیشه این نکته کلیدی را مد نظر داشته باشید. اینطوری محتوای تان جذابیت بالایی برای مخاطب خواهد داشت. 

یادتان باشد، شما قرار نیست برای خودتان دست به تولید محتوا بزنید. متن شما در نهایت باید مطابق میل مخاطب هدف باشد. پس به جای اینکه کلاه خودتان را قاضی کنید، همیشه نیم نگاهی به سلیقه دیگران داشته باشید. اینطوری تبدیل به برندی مشتری محور شده و بازاریابی تان از این رو به آن رو خواهد شد. 

راه اندازی وبلاگ: پیش به سوی نویسندگی حرفه ای

راه اندازی وبلاگ

وبلاگ ها معمولا حال و هوای خاص خودشان را دارند. در چنین فضایی معمولا کمتر کسی از محتوای متنی شاکی می شود. باور کنید یا نه، این روزها وبلاگ ها بدل به فضایی کاملا تخصصی شده اند. به طوری که مثلا دوستداران دنیای خودرو همیشه چند وبلاگ تخصصی برای خودشان دارند که یک فرد عادی حتی یک کلمه از آن را هم متوجه نخواهد شد. 

اگر شما قصد دارید تبدیل به نویسنده ای بزرگ در حوزه بازاریابی شوید، بد نیست یک وبلاگ رسمی راه بیندازید. البته شما نباید این وبلاگ را شخصی کنید؛ چراکه کار شما به عنوان بازاریاب با موارد شخصی سر و کار ندارد. در عوض باید دست به تولید محتوای تخصصی بزنید. به قول ویل دورانت، ما همان چیزی هستیم که به طور مداوم انجام می دهیم. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و از همین امروز تولید مقالات تخصصی در حوزه کارتان را شروع کنید. اینطوری به مرور زمان مهارت نویسندگی تان بهتر و بهتر خواهد شد. 

قبول دارم راه اندازی یک وبلاگ به تنهایی اصلا کار راحتی نیست. درست به همین خاطر شما باید گهگاهی به فکر همکاری با دیگران هم باشید. این روزها خیلی از کارآفرینان یا بازاریاب ها به عنوان نویسنده مهمان در سایت ها یا وبلاگ های بزرگ مطلب آپلود می کنند. پس بد نیست شما هم این نکته را پس ذهن تان داشته باشید. 

برخی از بازاریاب ها فکر می کنند برای تقویت مهارت نویسندگی باید همیشه کلی وقت کنار بگذارند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید حسابی خوشحال تان کنیم؛ چراکه تقویت مهارت نویسندگی اصلا کار سختی نیست. کافی است شما کمی از وقت روزمره تان را به این کار اختصاص دهید. حتی ده دقیقه در روز هم طوری مهارت تان را افزایش می دهد که نگو و نپرس. البته یادتان باشد، هیچ کاری یک شبه انجام نمی شود. پس خیلی عجله نداشته باشید. 

خلاصه نویسی: تمرینی برای انتقال پیام اصلی

خلاصه نویسی

چند بار تا حالا وسط مطالعه یک متن به کلی از خواندن آن ناامید شده اید؟ این اتفاق معمولا وقتی محتوایی بی نهایت طولانی جلوی آدم قرار می گیرد، روی می دهد. خب اینجا که کلاس درس نیست، پس نباید انتظار مطالعه دقیق یک رمان 20 صفحه ای را از مشتریان داشته باشید. 

در عوض هرچه شما کارتان را جمع و جورتر تحویل مخاطب دهید، جذابیتش بیشتر خواهد شد. به طوری که به مرور زمان دیگر لازم نیست نگران جذابیت متن تان برای دیگران باشید. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بازاریاب ها باید کارشان را با نگارش محتوای خلاصه شروع کنند. این کار به آنها برای تولید متن هایی دقیقا مطابق انتظار مشتریان کمک خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و به جای متن های طولانی بر روی نمونه های کوتاه تمرکز کنید. 

بی شک بازاریاب هایی که یک عمر محتوای طولانی و بلند تحویل مخاطب داده اند، حالا حسابی با مشکل رو به رو می شوند. بی توجهی دائمی مخاطب به محتوای طولانی را که کنار بگذاریم، خیلی از بازاریاب ها عملا خلاصه نویسی را بلد نیستند. خب در این صورت لازم نیست زانوی غم بغل بگیرید؛ چراکه ما یک راه حل کلیدی برای تان در چنته داریم. 

بر فرض که شما نویسنده ای قدیمی هستید که اصلا هم میانه خوبی با متن های کوتاه ندارد. در این صورت باید بعد از اتمام کارتان بر روی یک متن آن را دوباره مرور کنید. اینطوری فرصت خوبی برای حذف بخش های به درد نخور محتوا خواهید داشت. به علاوه، دیگر لازم نیست خیلی خودتان را اذیت کرده و نگران بازخورد منفی کاربران باشید. 

اگر راهکار بالا خیلی باب میل ‏تان نیست، می توانید همیشه روی کمک همکاران حساب باز کنید. اینطوری در کمترین زمان ممکن توجه مخاطب به کارتان جلب خواهد شد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. بی شک هر کسی در تیم بازاریابی همکارانی دارد که هر لحظه آماده کمک به او هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و از آنها بخواهید متن تان را کوتاه کنند. 

مطلب مرتبط: نویسندگی تبلیغات و مارکتینگ موفق

ساده نویسی: جایی برای پیچیدگی نیست!

ساده نویسی

اگر یادتان باشد، اول مقاله گفتیم کار شما هیچ شباهتی به داستان نویس های بزرگ دنیا ندارند. پس نباید خودتان را زیر فشار خُردکننده ای قرار دهید. نکته جالب اینکه برخی از بازاریاب ها طوری متن شان را سنگین و پرپیچ و خم می نویسند که انگار قرار است آن را تحویل یک استاد رشته ادبیات دهند. خب مگر مخاطب شما چقدر حوصله یا حتی اطلاعات ادبی دارد که تا این اندازه کار را برای او سخت می کنید؟ 

ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار ساده نویسی هستیم. این یعنی شما تعارف را کنار گذاشته و طوری متن تان را تنظیم کنید که حتی یک فرد کاملا بی اطلاع از حوزه کاری تان هم متوجه آن شود. اینطوری فرصت خیلی بهتری برای اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت. 

باور کنید یا نه، مردم دیگر حوصله متن های پیچیده را ندارند. این نکته حتی درباره داستان ها نیز به چشم می خورد. پس اگر دنبال متن های پیچیده هستید، باید به کلی قید بازاریابی را بزنید؛ چراکه در این حوزه فقط سادگی جواب می دهد. 

توصیه ما در این بخش مرور چندباره یک متن بازاریابی پس از پایان کار است. در چنین حالتی باید خودتان را جای یک مخاطب بی خبر از همه جا قرار دهید. آیا متن شما برای چنین فردی قابل درک هست؟ اگر برای جواب به این سوال حتی یک ثانیه هم تردید داشتید، باید دست به کار ویرایش شوید. 

استفاده از ابزارهای تخصصی: به وقت بهبود کیفیت متن

استفاده از ابزارهای تخصصی

ما در دنیایی زندگی می کنیم که هر روز درباره هوش مصنوعی و فناوری های دیجیتال یک خبر تازه به گوش می رسد. شاید فکر کنید فایده چنین اخباری چیست. خب در یک کلمه باید به زندگی راحت تر اشاره کنیم. بی شک زندگی آدم ها قبل از توسعه فناوری اینترنت به راحتی امروز نبود. از وقتی هم چت جی پی تی (Chat GPT) راهش را به زندگی روزمره باز کرده، خیلی از کارهای زمانبر گذشته دیگر نگران کننده نیستند. در این میان بازاریاب ها هم باید از شرایط به سود خودشان استفاده کنند. 

ما در این بخش دو ابزار کلیدی برای ساده سازی کار نگارش متن برای تان پیدا کرده ایم:

•    گرامرلی (Grammarly): این ابزار ایرادات نگارشی و گرامری یک متن را برای تان شناسایی می کند. خوشبختانه این ابزار به غیر از انگلیسی از کلی زبان دیگر نیز پشتیبانی می کند. پس هر وقت حوصله ویرایش متن تان را نداشتید، بد نیست سری به این ابزار بزنید. 

•    همینگوی (Hemingway): این ابزار بیشتر از اینکه درگیر ایرادات نگارشی باشد، به شما برای تغییر لحن و سبک متن کمک می کند. مثلا اگر دنبال نگارش یک متن کاملا جدی و اداری هستید، این ابزار نقاط ضعف متن تان را به طور خودکار رفع خواهد کرد. ماجرا جالب شد، نه؟

یکی از دغدغه های همیشگی بازاریاب ها هنگام نگارش متن مربوط به بحث سئو است. بی شک اگر یک متن از نقطه نظر سئو وضعیت خوبی داشته باشد، خیلی راحت تر امکان اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را خواهد داشت. استفاده از دو ابزار بالا به طور خودکار شما را در زمینه سئو بهتر راهنمایی خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و از این ابزارها به سود خودتان استفاده کنید. 

ارزیابی بازخوردها: وقتی همه تلاش ها نتیجه می دهد

ارزیابی بازخوردها

بازاریاب ها در این دنیا تنها نیستند. شما هر کاری که به عنوان یک بازاریاب انجام دهید، بازخوردی مشخص از سوی کاربران خواهید داشت. ماجرا وقتی جالب می شود که دست از کار بکشید. آن وقت هم کاربران بی خیال شما نشده و پیگیرتان خواهند بود. به طوری که حتی بیکاری هم در این دنیا کار دست تان می دهد!

ما به عنوان آخرین نکته برای تقویت مهارت نویسندگی بر روی استفاده از بازخورد دیگران تاکید داریم. اینطوری شما به راحتی متوجه ایرادات کارتان شده و توانایی رفع شان را خواهید داشت. امیدوارم میانه تان با نظرات منفی بد نباشد؛ چراکه در دنیای امروز کاربران دیگر تعارفی با بازاریاب ها ندارند. پس اگر کیفیت کارتان مطلوب نباشد، احتمالا با بی رحمانه ترین انتقادات دنیا رو به رو می شوید. 

یکی از ساده ترین روش ها برای دریافت بازخورد مخاطب استفاده از نظراتی است که در وبلاگ، سایت یا حتی اکانت رسمی برند در شبکه های اجتماعی درج می شود. اینطوری شما به راحتی هرچه تمام‏ تر فرصت اثرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا می کنید. 

یادتان باشد، کار شما تا وقتی سود خوبی به همراه دارد که مخاطب پیگیرش باشد. پس باید همیشه آماده تغییر کارتان به سود نظرات مخاطب تان باشید. وگرنه خیلی زود توانایی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب از بین خواهد رفت. 

سخن پایانی

تقویت مهارت نویسندگی

نگارش متن کار راحتی نیست. خیلی از بازاریاب ها دست به هر کاری می زنند تا از زیر چنین ماموریت مهمی قسر در بروند. شما الان توصیه های لازم برای نگارش یک متن حرفه ای را دم دست دارید. تنها کاری که باید انجام دهید، تمرین و تکرار فراوان است. اینطوری به مرور زمان تبدیل به بازاریابی با مهارت عالی در نویسندگی خواهید شد. 

مطلب مرتبط: بازاریابی برای کسب‌ و‌ کار از طریق نویسندگی

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی به شما در راستای تقویت مهارت نویسندگی کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله مان داشتید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس تعرف را کنار گذاشته و از طریق پُل های ارتباطی با ما در ارتباط باشید. 

منابع:

https://ahrefs.com

https://www.semrush.com

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1lvzkclm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه