امروزه وقتی صحبت از تبلیغات می شود، ذهن همه بازاریاب ها به سمت گوگل ادز می رود. خب مگر می شود در عرصه تبلیغات دور اسم گوگل، آن هم با کلی سرویس مختلف، را خط کشید؟ بی شک کلی از بازاریاب ها با تبلیغات معمولی در گوگل ادز آشنایی دارند. چه بسا شما هم چند تا هک و میانبر کاربردی درباره چنین تبلیغاتی بلد باشید. خب در این صورت صحبت از تبلیغات شناور (DSA) کمی برای تان تازگی خواهد داشت.
اجازه دهید قبل از اینکه بحث مان حسابی گیج کننده شود، کمی درباره تفاوت میان تبلیغات شناور با الگوی معمولی حرف بزنیم. در الگوی معمولی بازاریاب ها محتوای شان را پیرامون چند کلیدواژه منتخب طراحی کرده و بعد از طی مرحله مزایده در گوگل ادز منتظر بازگشت سرمایه می نشینند. ماجرا در تبلیغات شناور کاملا متفاوت است. در این الگو هوش مصنوعی گوگل ادز سایت شما را اسکن کرده و اقدام به شناسایی کلیدواژه های کاربردی در میان محتوای تان می کند. شاید فکر کنید شما هم محتوای تبلیغاتی تان را همینطور طراحی می کنید. خب در این صورت باید بگوییم حواس پرتی بازاریاب ها را حسابی دست کم گرفته اید!
خیلی وقت ها بازاریاب ها یادشان می رود روی بعضی از کلیدواژه های داغ کار کنند. به علاوه، در دنیایی که همه چیز به سرعت نور تغییر می کند، هماهنگی با ترندها کار راحتی نیست. به همین خاطر گوگل ادز در تبلیغات شناور دست به کار شده و به جای شما از دل محتوای تان کمپین تبلیغاتی استخراج می کند.
مطلب مرتبط: چطور در گوگل ادز موفق تر عمل کنیم؟
نتیجه نهایی در تبلیغات شناور گوگل ادز دقیقا مثل تبلیغات معمولی است. فرض کنید شما دوست دارید درباره امنیت سایبری مطالب تازه ای یاد بگیرید. اگر این کلیدواژه را در گوگل سرچ کنید، احتمالا 4-3 نتیجه ابتدایی کاملا تبلیغاتی خواهد بود. با این حال چنین نکته ای به معنای سرمایه گذاری تبلیغاتی برندها در این حوزه نیست. چه بسا گوگل ادز با اسکن خودکار سایت برندهایی مثل IBM چنین کمپین هایی را طراحی کرده باشد. نگران نباشید، گوگل سرخود چنین کاری نمی کند، بلکه قبلا مجوز لازم را از شما می گیرد!
ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به تبلیغات شناور یا به عبارت بهتر تبلیغات شناور در موتور جست وجو (Dynamic Search Ads) بیندازیم. اگر شما هم دوست دارید کمپین تان را با آپدیت جدید گوگل ادز عرضه کنید، بد نیست تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
راه اندازی کمپین تبلیغات شناور: راهنمای گام به گام
ما در بخش مقدمه شیوه عملکرد تبلیغات شناور را با شما در میان گذاشتیم. به همین خاطر دور توضیح دوباره این مطلب را خط کشیده ایم و یک راست رفته ایم سراغ بخش جذاب تر ماجرا. اینکه کمپین شناور چطور کار می کند، فقط یک روی سکه است. نکته کلیدی برای بازاریاب ها نحوه راه اندازی چنین کمپینی در گوگل ادز است. خب چنین کمپین هایی که خود به خود راه اندازی نمی شوند!
اولین کاری که شما باید انجام دهید، مراجعه به اکانت تان در گوگل ادز است. از ستون سمت چپ روی گزینه کمپین جدید (New Campaign) کلیک کنید. در این مرحله باید هدف کمپین تان را مشخص کنید. توصیه ما انتخاب گزینه فروش (Sale) یا لید (Lead) است؛ چراکه تبلیغات شناور با این دو مدل سازگاری بهتری دارند.
در مرحله بعد باید نوع کمپین تان را انتخاب کنید. کافی است در منوی باز شده دنبال عبارت تبلیغات جست وجوی شناور (Dynamic Search Ads) بگردید. از اینجا به بعد همه چیز مثل الگوی تبلیغات قدیمی است. فقط به جای اینکه نوع محتوا را خودتان مشخص کنید، این گوگل ادز است که براساس نیاز کاربران بخشی از محتوای سایت تان را تبدیل به کمپین تبلیغاتی کرده و در نتایج کاربران نمایش می دهد.
آخرین نکته ای که باید حواس تان به آن باشد، انتخاب نوع کمپین تان است. گوگل ادز توانایی اسکن کل سایت، صفحاتی مشخص یا دسته بندی محتوا را دارد. بنابراین قبل از اینکه با عجله کارتان را پشت سر بگذارید، بد نیست درباره این بخش ها کمی فکر کنید.
شما به طور کلی با انتخاب گزینه کل سایت به گوگل ادز آزادی عمل بی نهایت زیادی می دهید. به طوری که کل سایت تان را اسکن کرده و کمپین های تبلیغاتی مناسب از دل آن بیرون می کشد. اگر حساسیت زیادی روی کمپین های تان دارید، بد نیست کمی درباره این موضوع بیشتر فکر کرده و صفحات مشخصی از سایت تان را برای گوگل ادز تعریف کنید. اینطوری الگوریتم گوگل همان صفحات را اسکن خواهد کرد. در پایان نیز همیشه گزینه اسکن دسته بندی های خاص محتوا برای شما وجود دارد. اینطوری گوگل به جای اینکه کل سایت یا صفحات مشخصی را اسکن کند، دسته بندی محتوایی که انتخاب کرده اید، مورد توجه قرار خواهد داد.
مزایا و معایب تبلیغات شناور
هر استراتژی در این دنیا مزایا و معایب خاص خودش را دارد. این نکته حتی درباره تفریحات مختلف نیز مصداق دارد. شاید شما عاشق ماشین سواری در روزهای تعطیل باشید اما کم نیستند آدم هایی که حاضرند مسیرهای طولانی را پیاده روی کرده و حتی یک لحظه هم در خودرو وقت نگذرانند. ماجرا جالب شد، نه؟
مطلب مرتبط: چرا تبلیغات شما در گوگل ادز برای مشتریان جذاب نیست؟
ما در این بخش خیلی مختصر و مفید مزایا و معایب تبلیغات شناور در گوگل ادز را مرور خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا درک درستی از فضای این گزینه تبلیغاتی پیدا کنید.
عبور از کلیدواژه ها: رویایی شیرین!
یافتن کلیدواژه هایی که جذابیت زیادی برای مخاطب هدف داشته باشد، کار ساده ای نیست. درست به همین خاطر خیلی از بازاریاب ها دائما در بازار کارشان لنگ می زند. اگر شما هم میانه خوبی با یافتن کلیدواژه های مختلف ندارید، بد نیست یکبار هم که شده تبلیغات شناور در گوگل ادز را مورد توجه قرار دهید. اینطوری برای همیشه از شر یافتن کلیدواژه ها خلاص خواهید شد. شما را نمی دانم، ولی این نکته برای من که هیجان بی نهایت زیادی دارد.
آشنایی با کلیدواژه های تازه: یک کلاس درس کامل
گوگل ادز در سرویس تبلیغات شناور به جای بازاریاب ها شروع به اسکن کلیدواژه های محبوب میان کاربران می کند. شما در این میان فرصت خوبی برای آشنایی با کلیدواژه هایی که گوگل دست اول تشخیص داده، دارید. خب چه معلمی در حوزه بازاریابی از گوگل کار درست تر است؟
یادتان باشد، هیچ کلاس بازاریایی در این دنیا رایگان نیست. بنابراین باید قدر سرویسی که گوگل در این میان به طور رایگان به شما می دهد، بدانید. اگر از ما می شنوید، به جای اینکه همه چیز را برعهده گوگل سپرده و غیب تان بزند، بد نیست هرچند وقت یکبار کلیدواژه هایی که گوگل پیدا کرده را مرور کنید. اینطوری یک کلاس درس تمام عیار برای خودتان خواهید داشت.
مشکلات فنی اولیه: نقطه ضعفی بزرگ!
هر سرویس تازه ای که در دنیای دیجیتال راه اندازی می شود، معمولا تا چند وقت کلی باگ ریز و درشت دارد. این نکته درباره سرویس گوگل ادز نیز مصداق دارد. گزینه تبلیغات شناور شاید برای شما بی نهایت جذاب به نظر برسد اما از نظر فنی هنوز کلی مشکل پیش روی بازاریاب ها قرار می دهد.
یکی از مسائل مهم در این میان سختی های مربوط به ارزیابی نتایج کمپین است. وقتی بازاریاب ها خودشان درگیر کار باشند، خیلی بهتر نتیجه نهایی را ارزیابی می کنند. با این حال وقتی پای گوگل ادز وسط می آید، درک نتیجه نهایی کار همیشه راحت و بی دردسر نیست.
مطلب مرتبط: مهمترین تغییرات گوگل ادز برای سال 2023
دسترسی بیش از اندازه وسیع: گزینه ای غیرضروری
گوگل ادز در سرویس تبلیغات شناور به بازاریاب ها فرصت دسترسی به دامنه بی نهایت وسیعی از مخاطب هدف را می دهد. شاید این گزینه برای بسیاری از کاربران جذاب به نظر برسد، اما از نقطه نظر فنی اصلا خوب نیست. خب مگر یک بازاریاب چقدر مخاطب هدف لازم دارد؟ نتیجه چنین دسترسی وسیعی فقط و فقط ولخرجی بی مورد خواهد بود. پس بهتر است کمی درباره استفاده از این سرویس احتیاط به خرج دهید.
تبلیغات شناور به طور طبیعی برای برندهایی که دامنه گسترده ای از مشتریان را دور و بر خودشان ندارند، گزینه ای بی مورد خواهد بود. پس بهتر است خودتان را خیلی درگیر چنین موردی نکنید. یک ایده بهتر در این میان استفاده از تبلیغاتی با امکان شخصی سازی بیشتر خواهد بود. اینطوری دست کم مقدار کمتری از بودجه برندتان را هدر خواهید داد.
طراحی کمپین براساس تبلیغات شناور: توصیه هایی طلایی
حالا که نگاهی دقیق به تبلیغات شناور در گوگل انداختیم، نوبتی هم باشد باید کارمان را با بررسی برخی از توصیه های کلیدی در این رابطه تمام کنیم. ما در ادامه برخی از نکات طلایی در این رابطه را به طور کاملا خلاصه توضیح خواهیم داد. نگران نباشید، لازم نیست سال ها تجربه بازاریابی یا کار با ابزارهای گوگل را داشته باشید تا این توصیه ها به دردتان بخورد. یادتان که نرفته؟ ما در روزنامه فرصت امروز اصلا میانه خوبی با توصیه های پیچیده نداریم. پس در آخرین بخش این مقاله نیز با ما همراه باشید تا دیگر مو لای درز کارتان در حوزه تبلیغات شناور نرود.
هدف گذاری بر روی آدرس های خاص
اگر یادتان باشد، قبلا درباره شیوه های کار با تبلیغات شناور به یک دسته بندی مختصر اشاره کردیم. شاید فکر کنید انتخاب کل سایت برای طراحی اتوماتیک تبلیغات از سوی هوش مصنوعی گوگل ادز گزینه ای بی نهایت جذاب باشد. خب در این صورت باید بخواهیم فورا پای تان را روی ترمز فشار دهید؛ چراکه با این دست فرمان هیچ نتیجه خوبی در انتظارتان نخواهد بود. یک گزینه بهتر در این میان استفاده از آدرس های خاص است. به زبان خودمانی، شما باید مطالب پرطرفدار در سایت تان را شناسایی کرده و فقط از همان ها برای تولید محتوای تبلیغاتی از سوی گوگل استفاده کنید.
بی شک هر سایتی چند تا مطلب پرطرفدار دارد. خب در این صورت شما باید از همان محتواها برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب تان سود ببرید. هرچه باشد مخاطب که حوصله مشاهده محتوای تکراری یا بی کیفیت شما را ندارد. پس دست کم برای تبلیغات هم که شده روی بهترین محتوای سایت تان دست بگذارید. وگرنه اصلا سرنوشت خوبی در انتظارتان نخواهد بود.
مطلب مرتبط: تبلیغات در گوگل ادز بدون ولخرجی های رایج
طراحی پلن بی
همیشه به این موضوع فکر کنید که اگر برنامه اصلی تان با شکست رو به رو شد، چه کار باید کرد. خیلی از بازاریاب ها عملا هیچ پلن بی یا همان برنامه ثانویه برای خودشان ندارند. درست به همین خاطر به محض اینکه شکست ها از راه می رسد، امیدشان را به طور کامل از دست می دهند. چنین نکته ای نه تنها شما را در موقعیت سختی قرار می دهد، بلکه تمام زحمات قبلی تان را نیز بی نتیجه خواهد کرد. توصیه کلیدی ما در این میان استفاده از یک برنامه دوم برای کارتان است.
بازاریاب ها معمولا برای انتخاب ایده نهایی کمپین شان بارها و بارها با خودشان کلنجار می روند. چه بسا در این مسیر دور برخی از ایده های خوب را هم خط بکشند. این ماجرا در تبلیغات شناور گوگل درباره برخی از کلیدواژه ها خودش را نشان می دهد. به طوری که بازاریاب ها معمولا دور برخی از صفحات خوب سایت شان را خط می کشند. اگر نظر ما را بخواهید، بد نیست از همان صفحات به عنوان پلن بی استفاده کنید. اینطوری دیگر دست تان در پوست گردو نخواهد ماند.
ارزشیابی سایت قبل از تبلیغات
آیا سایت شما اصلا محتوای به درد بخوری برای تبلیغات شناور دارد؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها حتی یک دقیقه هم بدان فکر نمی کنند. خب اگر سایتی کیفیت بی نهایت بدی داشته باشد، حتی با وجود گوگل ادز هم نمی شود اوضاع را به سودش تغییر داد.
حرف حساب ما در این بخش ارزیابی اوضاع سایت قبل از شروع به کار است. شما باید چند دقیقه هم که شده مثل یک کاربر عادی در سایت تان مشغول گشت و گذار شوید تا زیر و بم آن دست تان بیاید. چه بسا سایتی که کلی امید به آن دارید، با کمی گشت و گذار پرایرادترین گزینه ممکن از آب درآید. خب در این سناریو شما حداقل فرصتی برای جبران وضعیت خواهید داشت. مگر نه؟
یادتان باشد، شما در سایت تان باید از کلیدواژه های متنوعی استفاده کنید. اینطوری شانس بیشتری برای موفقیت در زمینه تبلیغات شناور خواهید داشت. این نکته گزینه بی نهایت مهمی از نظر الگوریتم گوگل ادز خواهد بود. خب هرچه باشد گوگل اصلا دوست ندارد برای کاربرانش دردسر ایجاد کند. پس فورا فکری به حال اوضاع برندتان کرده و دستی به سر و گوش سایت تان بکشید.
کپی برداری ممنوع!
سایت برخی از برندها به جای اینکه پر از محتوای اورجینال باشد، تبدیل به دفترچه خاطرات سایت های مختلف شده است. منظور ما همان بازاریاب های ظاهرا باهوشی هستند که به جای تولید محتوای دست اول سراغ کپی برداری ناشیانه از دیگران می روند. شما را نمی دانم، ولی من که حاضر نیستم حتی یک دقیقه از وقتم را پای چنین محتوایی هدر دهم. بی شک خیلی از کاربران دیگر در دنیا نیز همین نظر را دارند. پس اگر فکر کرده اید با کپی محتوای دیگران شانسی برای خودنمایی با گوگل ادز دارید، سخت در اشتباهید.
مطلب مرتبط: گوگل ادز (Google Ads) چیست؟
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه تولید محتوای اصیل را بهترین گزینه ممکن در حوزه بازاریابی می دانیم. شما برای موفقیت در این حوزه نیازی به استفاده از گزینه های عجیب و غریب ندارید. فقط کافی است کمی به سلیقه مشتریان تان بها داده و بخش بازاریابی را براساس بازخوردهای دریافتی از آنها جلو ببرید. این طوری موفقیت های پی در پی دیگر آرزویی دور و دراز برای تان نخواهد بود.
سخن پایانی
تبلیغات شناور در گوگل ادز هنوز برای خیلی از بازاریاب ها ناشناخته است. به همین خاطر ما در این مقاله سراغ بررسی این الگوی تبلیغات رفتیم تا شما قبل از سایر رقبا با آن آشنا شوید. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با تبلیغات شناور کرده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا نکته ای مدنظر داشتید، تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: