اعتماد به نفس کلیدواژه ای است که سرنوشت خیلی از کارآفرینان را به خود گره زده است. فرقی ندارد شما در چه موقعیت سازمانی قرار داشته باشید، در هر صورت اعتماد به نفس مناسب اوضاع تان را طوری زیر و رو می کند که کمتر کسی باورش شود. کافی است دو نفر را در نظر بگیرید که اولی حتی اعتماد به نفس یک گفت وگوی ساده با همکارانش را هم ندارد و دیگری به راحتی با آدم های غریبه هم ارتباط برقرار می کند. فکر می کنم حالا کمی بیشتر به جادوی اعتماد به نفس اعتقاد پیدا کرده اید، مگر نه؟
متاسفانه این روزها کلی از کارآفرینان با مشکل کمبود اعتماد به نفس دست و پنجه نرم می کنند. به طوری که خیلی از آدم ها علی رغم مهارت های بالایی که در حوزه کارآفرینی دارند، فقط به خاطر اعتماد به نفس پایین هیچ وقت دست به کار نشده و وارد حوزه کسب و کار نمی شوند.
اگر شما هم با مشکلات زیادی در زمینه تقویت اعتماد به نفس رو به رو هستید، این مقاله همان چیزی است که بدان نیاز دارید. ما در این مقاله به شما کمک می کنیم به طور گام به گام مشکلات مربوط به اعتماد به نفس تان را مدیریت کرده و نتیجه دلخواه را از آن بگیرید. پس با ما همراه باشید تا برخی از نکات کلیدی در این رابطه را به اتفاق هم مرور کنیم. تا یادمان نرفته، باید بگوییم تاثیرگذاری این تکنیک ها فقط با مطالعه صورت نمی گیرد. بنابراین بهتر است آستین ها را بالا زده و کمی هم از این توصیه ها در میدان عمل استفاده کنید.
مطلب مرتبط: کارآفرینی با چاشنی اعتماد به نفس
افزایش اعتماد به نفس: چطور و چگونه
آیا تا حالا برای تان پیش آمده مسئول تصمیم های مهم در شرکت باشید؟ این طور وقت ها آدم حس می کند دنیا به آخر رسیده و دیگر هیچ امیدی برای موفقیتش باقی نمانده است. خب هرچه باشد تصمیم های مهم مسئولیت زیادی هم به همراه دارد. بنابراین شما نمی توانید با خیال راحت کارتان را ادامه داده و به نتیجه ماجرا هم توجه نکنید. این نکته ای است که گاهی اوقات مورد بی توجهی کارآفرینان قرار می گیرد.
اعتماد به نفس معمولا عصای دست کارآفرینان است؛ چراکه در موقعیت های سخت آنها را در دوراهی های تمام نشدنی قرار نخواهد داد. خب آدم تا وقتی در یک دوراهی بزرگ بین گزینه ها هیچ توانی برای تصمیم گیری نداشته باشد، کارش جلو نمی رود، مگر نه؟
ما در این بخش سعی می کنیم نکاتی را به اتفاق شما مرور کنیم که کمی هم که شده شما را برای افزایش اعتماد به نفس و گرفتن تصمیم های سخت یاری دهد. نگران نباشید، تکنیک های مورد بحث در این مقاله به درد همه کارآفرینان می خورد. پس می توانید با خیال راحت به کارتان ادامه داده و نگران هیچ چیز هم نباشید.
تعیین اهداف واقع بینانه
یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس تعیین اهداف واقع بینانه است. اهدافی که خیلی دور از دسترس باشند، می توانند باعث ناامیدی و کاهش اعتماد به نفس شوند. در عوض، اهدافی را تعیین کنید که به اندازه کافی چالش برانگیز هستند تا شما را به حرکت وادار کنند. در عین حال باید حواس تان باشد این اهداف آنقدر دور از دسترس نباشند که بعد از مدتی انگیزه شما را به صفر نزدیک کنند. خب در این صورت شما دیگر هیچ امید و انگیزه ای برای ادامه راه نخواهید داشت.
کارآفرینان معمولا وقتی با مسیری بی نهایت طولانی و دشوار رو به رو می شوند، امیدشان برای ادامه ماجراجویی را از دست می دهند. این امر به طور خودکار میزان اعتماد به نفس این دسته از افراد را نیز با خاک یکسان می کند. خب چطور باید از یک کارآفرین بخت برگشته انتظار داشت امیدی به آینده نداشته باشد و همچنان به کار و تلاش سخت ادامه دهد.
ما در روزنامه فرصت امروز تعیین اهداف واقع گرایانه را بخشی از وظایف کارآفرینان در دنیای امروز می دانیم. شما قرار نیست همیشه از طریق تکنیک های عجیب یا ناشناخته اعتماد به نفس تان را تقویت کنید. همین که آدم به آیندهای امیدوارکننده نگاه کند، خودش اعتماد به نفس را بیشتر خواهد کرد.
قبول دارم بلندپروازی بخشی جدایی ناپذیر از منطق کارآفرینی است. این کار دقیقا مثل رویاپردازی های یک فوتبالیست جوان برای پوشیدن پیراهن راه راه تیم بارسلوناست. با این حال بازیکن قصه ما قرار نیست از همان اول در تیم های بزرگ بازی کند. یک راه هوشمندانه برنامه ریزی گام به گام او برای پیشرفت و رسیدن به تیم های برتر دنیا از طریق بازی در برخی از تیم های معمولی است. این دقیقا همان کاری است که شما هنگام انتخاب اهداف کاری باید مدنظر داشته باشید.
کارآفرینان بزرگ هم یک شبه بدل به اسطوره های تکرار نشدنی نشده اند. در عوض آنها سال ها تجربه و کار سفت و سخت را در کارنامه دارند. بنابراین اگر شما دوست دارید کمی هم که شده وضعیت تان را تقویت کنید، چاره ای به غیر از شروع ماجراجویی تان در بازار با اهداف ساده و دسترس پذیر نخواهید داشت. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: تقویت اعتماد به نفس برای تبدیل شدن به یک رهبر تجاری
تمرکز بر نقاط قوت
همه ما نقاط قوت و ضعفی داریم. کارآفرینان موفق، بر نقاط قوت خود تمرکز می کنند و از آنها برای رسیدن به موفقیت درس می گیرند. در عوض، به نقاط ضعف خود توجه زیادی نکنید و سعی کنید آنها را به نقاط قوت تبدیل کنید. خب اگر قرار باشد آدم در نقاط ضعفش برای همیشه بماند که دیگر قدم از قدم برنخواهد داشت.
خیلی وقت ها کارآفرینان برای اینکه خودشان را بدل به فرد بهتری کنند، دائما نقاط ضعف شان را مرور می کنند. شاید این کار به نظر منطقی و حتی اثرگذار به نظر برسد، اما راستش را بخواهید، فقط انگیزه آدم را می کشد. راه حل ما در این بخش تمرکز بر روی نقاط قوت است.
مثلا اگر شما در زمینه یافتن ایده های تازه بازاریابی عملکرد خوبی دارید، لازم نیست برای همیشه منتظر یک روز عالی برای تقویت بقیه مهارت ها و سپس ورود به عرصه کارآفرینی بمانید. در عوض از همین مهارت تان برای موفقیت در بازار سود ببرید. اینطوری خیلی زودتر به نتیجه رسیده و بعدا می توانید مشکلات یا نقاط ضعف تان را در یک چشم به هم زدن حل کنید. ماجرا حسابی جالب شد، نه؟
هر فردی در این دنیا نقاط قوت و ضعف خاص خودش را دارد. متاسفانه برخی از کارآفرینان فکر می کنند در زندگی هیچ نقطه قوتی ندارند. درست به همین خاطر دوست دارند همیشه خودشان را در برابر دیگران تحقیر کرده و شروع ماجراجویی در بازار را به وقتی دیگر موکول کنند. اگر شما هم چنین عادت هایی دارید، باید یکبار برای همیشه روی آنها خط بکشید. اینطوری اوضاع بهتری از نظر اثرگذاری بر روی مخاطب تان خواهید داشت. به علاوه، گفت وگو با دوستان همیشه نقاط قوت شما را مشخص می کند. هرچه باشد همکاران شما درک بهتری از نقاط قوت تان دارند و بهتر شما را راهنمایی خواهند کرد. پس منتظر چه هستید؟ یک گفت وگوی دوستانه با همکاران تان ترتیب داده و دنبال نقاط قوت تان بروید؛ به همین سادگی!
درس گرفتن از شکست ها
شکست بخشی اجتناب ناپذیر از کارآفرینی است. کارآفرینان موفق از شکست های خود درس می گیرند و از آنها برای رشد و پیشرفت استفاده می کنند. در عوض، از شکست ها احساس شرمساری یا ناامیدی نکنید و از آنها به عنوان فرصتی برای یادگیری استفاده نمایید.
قبول دارم عبارت های بالا خیلی شعاری و حتی ایده آل به نظر می رسد. با این حال شما نباید خودتان را به این خاطر از مزایای تأمل درباره آنها محروم کنید. هر کسی در این دنیا شکست می خورد. حتی قهرمان های المپیک هم ممکن است قبلا در کلی از مسابقات شکست خورده باشند و چه بسا در دوره های بعدی مسابقات هم اثری از آنها روی سکوی قهرمانی به چشم نخورد. نکته مهم در این میان درس گرفتن از شکست هاست.
یادتان نرود، شما در بازار تنها نیستید. بنابراین طبیعی است که گاهی اوقات دیگران عملکرد بهتری نسبت به شما داشته باشند. بنابراین وقتی با شکست مواجه می شوید، بد نیست کمی به عملکرد رقبا دقت کرده و سعی کنید از آن برای بهبود وضعیت تان کمک بگیرید. هرچه باشد دیگران هم در موفقیت احتمالی شما نقش خواهند داشت، مگر نه؟
اعتماد به نفس احساسی نیست که شما یکبار برای همیشه در خودتان تقویت کرده و دیگر لازم نباشد تغییری در آن اعمال کنید. درست به همین خاطر گاهی اوقات برای اینکه کمی هم که شده اعتماد به نفس تان را تقویت کنید، باید سراغ موفقیت دیگران بروید.
معمولا کارگردان های جوانی که یکهو به موفقیت می رسند، مشاهده آثار بزرگان سینما را دلیل اصلی موفقیت خودشان می دانند. این دقیقا همان کاری است که شما هم به عنوان یک کارآفرین تازه وارد باید انجام دهید. خب وقتی بقیه کارآفرینان با کلی سعی و تلاش به موفقیت رسیده اند، شما نباید دوباره کارتان را از صفر شروع کنید. این جریان به شما حس عجیب و غیرواقعی خواهد داد. در عوض درس گرفتن از موفقیت های آنها اعتماد به نفس تان را تقویت خواهد کرد؛ چراکه شما بدون اینکه از فرآیند طولانی آزمون و خطا رد شوید، فرمولی برای موفقیت در بازار به دست آورده اید!
مطلب مرتبط: 5 روش علمی برای افزایش اعتماد به نفس در فضای کار
کمک گرفتن از مشاور
این روزها مشاورهای زیادی در دنیا برای کمک به کارآفرینان دم دست هستند. خیلی وقت ها تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کار سخت یا پیچیده ای نیست. در عوض کافی است کمی هم که شده به ابزارهای کمکی دم دست تان توجه کنید.
این روزها مردم دنیا بیش از آنچه تصورش را بکنید از خدمات مشاوره و روانشناسی استفاده می کنند. شاید فکر کنید کار مشاورها فقط به زندگی شخصی افراد محدود می شود. خب در این صورت باید کاملا با شما مخالفت کنیم؛ چراکه خیلی از روانشناس ها به طور تخصصی در زمینه کمک به کارآفرینان فعالیت دارند. پس منتظر چه هستید؟ سریع سراغ یک روانشناس یا مشاور حرفه ای رفته و مشکل تان در رابطه با اعتماد به نفس را با او در میان بگذارید.
یادتان باشد، وقتی به مشاور مراجعه می کنید، باید کاملا با او روراست باشید؛ چراکه در غیر این صورت هیچ وقت نمی توانید به موفقیت دست پیدا کنید. پس یکبار هم که شده دقیقا همانطور که در تنهایی با خودتان روراست هستید، با دیگران هم روراست باشید.
خودتان را باور کنید
آیا تا حالا برای تان پیش آمده در عین شایستگی و مهارت کافی برای کسب یک موقعیت شغلی در دقیقه 90 به خاطر اعتماد به نفس پایین حتی در جلسه استخدامی هم حاضر نشوید؟ این مشکلی است که خیلی از کارآفرینان با وضعیت کسب و کارشان دارند. گاهی اوقات شما برای اینکه اوضاع تان در دنیای کسب و کار را تقویت کنید، کلی زحمت می کشید، اما دست آخر خود را برای موفقیت شایسته نمی دانید؛ این وضعیتی است که بسیاری از کارآفرینان در دنیا با آن رو به رو هستند.
خودباوری نکته ای نیست که شما برای یادگیری یا استفاده از آن نیاز به مشاوره های طولانی داشته باشید. احتمالا شما هم کسانی را دیده اید که با مهارتی اندک در یک حوزه، مثلا بازاریابی، وارد میدان شده و فقط به خاطر خودباوری به موفقیت های بزرگ می رسند. خب در این صورت شما یک الگوی موفق دم دست دارید. کافی است کمی هم که شده خودتان را باور کرده و برای موفقیت تلاش کنید. اینطوری دیگر لازم نیست همیشه تماشاچی موفقیت دیگران باشید. در عوض می توانید بدون هیچ مشکلی موفقیت خودتان را دنبال کرده و نگران هیچ مشکل یا مسئله ای هم نباشید.
استفاده از لباس مناسب
ظاهر افراد بیانگر نکات بسیار زیادی درباره شخصیت شان است. گاهی اوقات شما فقط با ظاهر زیبا و موجه می توانید طوری روی دیگران اثر بگذارید که نگو و نپرس. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم هر کسی برای اینکه اعتماد به نفسش را کمی هم که شده تقویت کند، باید ظاهری مناسب با موقعیتش انتخاب نماید. مثلا اگر شما مسئول نیروی انسانی یک شرکت هستید، نباید با تیشرت سرکار حاضر شوید. این ظاهر نه تنها شما را فردی غیرحرفه ای نشان می دهد، بلکه دیگران را هم نسبت به همکاری با شما دلسرد خواهد کرد. در عوض بد نیست از کت و شلوار رسمی با چاشنی عطر مناسب استفاده کنید. اینطوری دیگر بدون هیچ مشکلی می توانید در محل کار حضور پیدا کرده و نگران وضعیت اعتماد به نفس تان هم نباشید.
مطلب مرتبط: راهکارهایی ساده برای ارتقای سطح اعتماد به نفس
راستش را بخواهید، ظاهر آراسته نه تنها شما را فردی باهوش جلوه می دهد، بلکه از نظر روانشناختی هم عاملی متمایزکننده در جمع خواهد بود. شما را نمی دانم، ولی من که به صحبت های کسی که ظاهر آراسته ای داشته باشد، بیشتر توجه خواهم کرد. خب همیشه یک فرد شلخته و بی نظم تعجب یا حتی شک آدم را برمی انگیزد، مگر نه؟
مراقبت از خود
آدم ها وقتی شب کم می خوابند یا به وعده های غذایی توجه نمی کنند، حالت عصبی بیشتری خواهند داشت. در چنین شرایطی صحبت از اعتماد به نفس بیشتر شبیه نوعی شوخی خنده دار خواهد بود تا واقعیتی انکارناپذیر. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز مراقبت از خود را آخرین تکنیک طلایی برای افزایش اعتماد به نفس می دانیم. گاهی اوقات کارآفرینان برای اینکه خودشان را در ساختار شرکت متمایز کنند، دست به کارهای عجیب می زنند. مثلا کسی را در نظر بگیرید که روزی 20 ساعت کار می کند و حتی وعده غذایی مناسبی هم ندارد. بی شک چنین کسی به مرور زمان طوری اعتماد به نفسش را از دست می دهد که نگو و نپرس.
اگر نظر ما را بخواهید، کمی استراحت و تفریح در طول روز اصلا راه دوری نمی رود. اینطوری حتی اعتماد به نفس شما تقویت نیز می شود. آن وقت می توانید با خیال راحت در سازمان فعالیت داشته و اعتماد به نفس بالایی هم داشته باشید.
سخن پایانی
کارآفرینی در دنیای امروز بدون اعتماد به نفس اصلا معنایی ندارد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کسب و کارها برای اینکه خودشان را از بقیه متمایز کنند، باید نیم نگاهی به مسئله اعتماد به نفس داشته باشند. درست به همین خاطر این روزها کارآفرینانی که اعتماد به نفس بالا دارند، حسابی پرطرفدار هستند. شما حالا یک راهنمای کامل برای افزایش اعتماد به نفس خودتان در ساختار سازمانی یا حتی به عنوان کارآفرین مستقل دارید. از اینجا به بعد همه چیز به سعی و تلاش خودتان بستگی خواهد داشت.
ما در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله به درد شما خورده باشد. مثل همیشه اگر سوال یا مشکلی در رابطه با محتوای مقاله داشتید، همکاران ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده دریافت نظرات تان هستند.
منابع: