گوگل ادز در طول سال های اخیر بدل به بخشی اساسی در صنعت تبلیغات شده است. کمتر برندی بدون درج آگهی در این سرویس شانسی برای موفقیت بلندمدت دارد. بحث بازگشت سرمایه حیرت انگیز این سرویس را که کنار بگذاریم، وقتی اسم گوگل در میان باشد، کمتر کسی به راحتی از کنارش عبور خواهد کرد. سوال اصلی در این میان هزینه استفاده از گوگل ادز است. به زبان خودمانی، تبلیغات در این سرویس چقدر روی دست کارآفرینان هزینه می گذارد؟
بی شک هر کسی برای جواب دادن به سوال بالا راه و رسم خاص خودش را دارد. نکته جالب اینکه کمتر جوابی در این رابطه شبیه به دیگری خواهد بود. همین امر فضای گوگل ادز را برای بسیاری از کارآفرینان پرمخاطره می سازد. خب وقتی شما درکی از میزان هزینه موردنیاز برای درج آگهی در گوگل ادز نداشته باشید، ناخودآگاه فضای آن برای تان شک برانگیز خواهد شد.
ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به میانگین هزینه تبلیغات در گوگل ادز بیندازیم. البته در این میان بیشتر از اینکه نگاه آماری به ماجرا داشته باشیم، المان هایی که هزینه نهایی را شکل می دهد، زیر ذره بین خواهیم برد. در واقع ما به شما کمک می کنیم بدون نیاز دیگران درکی دقیق از هزینه های احتمالی در گوگل ادز داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا نگاهی هرچه دقیق تر به ماجرا بیندازیم.
اولین سوالی که برای هر بازاریابی در مواجهه با گوگل ادز مطرح می شود، دلیل محبوبیت این سرویس است. واقعا چرا گوگل ادز تا این اندازه محبوب و پرطرفدار است. اگر بخواهیم جوابی ساده به این سوال دهیم، باید به گستردگی خدمات گوگل اشاره کنیم. خب این روزها بسیاری از سرویس های آنلاین از سوی گوگل مدیریت می شود. بنابراین طبیعی است که هر گوشه و کنار دنیا خبری از این برند دوست داشتنی باشد.
مطلب مرتبط: تبلیغات در گوگل ادز بدون ولخرجی های رایج
گوگل ادز ارتباط نزدیکی با موتور جست وجوی این برند دارند. به این ترتیب شما امکان نمایش آگهی تبلیغاتی در مهمترین سرویس گوگل را پیدا می کنید. فکر می کنم همین دلیل برای توضیح محبوبیت خیره کننده گوگل ادز در میان بازاریاب ها و صدالبته کاربران عادی کافی باشد، مگر نه؟
نکته دیگری که باید حواس تان به آن باشد، سیستم مزایده گوگل ادز است. بر این اساس بازاریاب ها فقط به پشتوانه پول بیشتر امکان نمایش هر آگهی به درد نخوری در گوگل را ندارند. در عوض محتوای شان باید مقدار مشخصی کیفیت نیز داشته باشد وگرنه کارشان حسابی با مشکل رو به رو می شود. همین امر به کاربران کمک کرده تا تبلیغاتی با کیفیت بالاتر تماشا کنند. شما را نمی دانم، ولی من که همیشه از تبلیغات باکیفیت استقبال می کنم.
ما در این بخش قصد داریم فاکتورهایی که بر روی هزینه نهایی تبلیغات در گوگل ادز تاثیرگذار هستند، شناسایی کنیم. بی شک هر تبلیغی با توجه به ماهیت و برخی نکات جزئی دیگر از نظر هزینه تفاوت هایی با نمونه های دیگر دارد. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم یک بار برای همیشه معمای هزینه تبلیغات در گوگل ادز را برای شما ببندیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از مهمترین نکات در این راستا را به اتفاق شما زیر ذره بین ببریم.
حوزه کسب و کار
اینکه شما در کدام حوزه مشغول فعالیت هستید، نقش مهمی در هزینه نهایی تبلیغاتی تان خواهد داشت. در حالی که صنعت مد و پوشاک از نظر تبلیغاتی هزینه زیادی روی دست کسب و کارها می گذارد، در نقطه مقابل اوضاع موسسات بهداشت و درمان خیلی بهتر است. البته در صدر این فهرست سازمان های خیریه قرار دارند که به دلیل ماهیت فعالیت شان هزینه تبلیغاتی کمی در مقایسه با سایر کسب و کارها پرداخت می کنند.
خوشبختانه گزارش های دقیق و منظمی درباره میانگین هزینه تبلیغاتی در گوگل ادز دم دست عموم کاربران قرار دارد. بر این اساس شاید حوزه هایی مثل صنایع تخصصی یا تجهیزات کامپیوتری هزینه کمتری روی دست بازاریاب ها بگذارند، اما در نقطه مقابل حوزه املاک، خودرو و تبلیغات مربوط به شبکه های اجتماعی حسابی مورد علاقه گوگل ادز هستند. شاید به همین خاطر گوگل ادز میانگین هزینه بیشتری روی دست آنها می گذارد!
حوزه کسب و کار شما هرچه باشد، نقش مهمی بر روی خروجی نهایی هزینه تان خواهد داشت. کسانی که چندباری در گوگل ادز آگهی درج کرده اند، خیلی خوب از تفاوت قیمت نهایی تبلیغات حوزه های مختلف باخبر هستند. دلیل این امر میزان رقابت در هر صنعت یا حوزه است.
به طور طبیعی هرچه رقابت در یک صنعت بیشتر باشد، تعداد آگهی هایی که در سیستم مزایده گوگل ادز ثبت می شود هم بیشتر خواهد بود. بنابراین به طور طبیعی هزینه تبلیغات افزایش چشمگیری پیدا می کند. در نقطه مقابل، حوزه های خلوت و کم رقابت هزینه کمتری از نظر تبلیغاتی روی دست کارآفرینان خواهد گذاشت.
مطلب مرتبط: تبلیغات در گوگل ادز و مسئله صرفه جویی در هزینه ها
نوع تبلیغات
گوگل ادز شاید یک سرویس ساده به نظر برسد، اما طیف وسیعی از تبلیغات را پشتیبانی می کند. شما براساس نوع تبلیغی که طراحی و تحویل گوگل ادز می دهید، با هزینه های متفاوتی رو به رو خواهید شد. به طوری که معمولا کسب و کارها در یک بازه زمانی به خاطر تنوع تبلیغات شان هزینه های متفاوتی را پرداخت خواهند کرد. این امر نباید برای شما تعجب آور باشد. خب سیاست های گوگل در این رابطه کاملا روشن است. اگر شما اطلاع دقیقی از آنها ندارید، بد نیست این بخش را جدی تر مطالعه کنید.
اولین گونه تبلیغات در گوگل ادز مربوط به «تبلیغات نمایشی» است. این تبلیغات در واقع همان بنرهایی هستند که در گوشه و کنار سایت ها از سوی گوگل نمایش داده می شود. از آنجایی که این مدل تبلیغات به طور نسبی پرطرفدار هستند، هزینه شان متوسط رو به بالا ارزیابی می شود. این یعنی اگر دوست داشتید از این گزینه استفاده کنید، کمی بیشتر از حد معمول باید دست به جیب شوید. وگرنه احتمالا تبلیغ تان از سوی گوگل تایید نخواهد شد.
یک مدل دیگر از تبلیغات که در گوگل حسابی پرطرفدار است، تحت عنوان «تبلیغات در موتور جست وجو» شناخته می شود. این مدل در واقع همان سایت هایی است که پس از هر جست وجو با تگ اسپانسر در ابتدای صفحه نمایش داده می شود. از آنجایی که این مدل از تبلیغات پرطرفدارترین تبلیغ گوگل محسوب می شود، احتمالا کلی هزینه اضافی روی دست شما خواهد گذاشت. پس باید حواس تان باشد تا یک وقت بی جهت سراغ این گزینه نروید. توصیه ما در این رابطه استفاده از تبلیغات در موتور جست وجو فقط در مواردی است که حرفی برای گفتن دارید. وگرنه هیچ خبری از بازگشت سرمایه درست و حسابی نخواهد بود.
سومین گزینه ای که در این بخش قصد بررسی اش را داریم، «تبلیغات فروش» است. این بخش از کار در واقع به به سرویس فروش مستقیم گوگل اشاره دارد که در سال های اخیر حسابی سر و صدا کرده است. شما با استفاده از گوگل ادز می توانید در این بخش محصولات تان را بالاتر از سایر رقبا به مخاطب نشان دهید. از آنجایی که سیستم رتبه بندی محصولات و حتی محتوا در گوگل براساس سئو صورت می گیرد، این گزینه تبلیغاتی به شما امکان دور زدن دردسرهای سئو را می دهد. از نظر هزینه ای که این مدل از تبلیغات برای بازاریاب ها به همراه دارد، باید آن را متوسط ارزیابی کرد.
شاید ارزان ترین گزینه تبلیغاتی در گوگل ادز، «تبلیغات ویدئویی» باشد. این تبلیغات عمدتا در یوتیوب نمایش داده می شود. از آنجایی که فضای متنوعی برای نمایش تبلیغات ویدئویی در یوتیوب وجود دارد، هزینه این گزینه در مقایسه با سایر نمونه های مشابه خیلی پایین تر است. شاید به همین خاطر تبلیغ در یوتیوب حسابی برای بازاریاب ها جذاب به نظر می رسد.
آخرین گزینه ای که در این میان باید مورد بررسی قرار دهیم، تبلیغات در اپ های مختلف است. از آنجایی که گوگل بزرگ ترین مارکت اندرویدی دنیا (همان گوگل پلی) را در اختیار دارد، امکان نمایش تبلیغات در درون برخی از آنها را برای خود محفوظ نگه داشته است. به همین خاطر گاهی اوقات کلی تبلیغ در اپ های اندرویدی مشاهده می کنیم. اگر بخواهیم صادقانه وضعیت این تبلیغات را بررسی کنیم، به خاطر بی توجهی گسترده کاربران به آنها هزینه زیادی روی دست بازاریاب ها نمی گذارد. البته بازگشت سرمایه هم به تبع این وضعیت چندان زیاد نخواهد بود. بنابراین شاید استفاده از آن ارزان تمام شود، اما خبری از نتایج حیرت انگیز هم نخواهد بود.
استراتژی مزایده
سیستم مزایده گوگل ادز در زمان خودش انقلابی در حوزه تبلیغات محسوب می شد. این سیستم با کلی آپدیت و به روز رسانی منظم هنوز هم جذابیت های خاص خودش را دارد. شما بسته به استراتژی مزایده ای که استفاده می کنید، هزینه متفاوتی را پرداخت خواهید کرد. ما در این بخش به بعضی از رایج ترین استراتژی ها و هزینه های ناشی از هر کدام اشاره خواهیم کرد:
• مزایده عادی: در این حالت شما حداکثر پیشنهاد برای هر کلیک از سوی کاربران را ارائه می دهید. به طور طبیعی این مدل از مزایده برای تان دردسر کمتری به همراه دارد، اما الزاما ارزان ترین گزینه ممکن نیست. پس شاید بد نباشد نیم نگاهی به بقیه روش های مزایده داشته باشیم.
• مزایده اتوماتیک: در این حالت شما به جای اینکه برای هر مزایده یک مبلغ متفاوت در نظر گرفته و آن را پیشنهاد دهید، معیارهای اصلی خودتان را تعیین و سپس با استفاده از اتوماسیون آنها را در هر مزایده دلخواه پیاده می سازید. این گزینه کمی هزینه های تبلیغاتی در گوگل ادز را کاهش می دهد. البته گاهی هم باگ هایی دارد که حسابی دست بازاریاب ها را در پوست گردو می گذارد. به همین خاطر استفاده از آن در هر شرایطی توصیه نمی شود.
• مزایده براساس نرخ تبدیل: نرخ تبدیل یکی از معیارهای مهم در ارزیابی موفقیت هر کمپین بازاریابی و تبلیغاتی است. درست به همین خاطر مزایده براساس تغییرات مربوط به این نرخ طرفدارهای خاص خودش را دارد. اینطوری شما نه تنها هزینه کمتری برای تبلیغات تان پرداخت می کنید، بلکه در نهایت اثرگذاری بهتری نیز بر روی مخاطب تان خواهید داشت. شاید تنها بدی این شیوه ضرورت تمرکز بر روی یک مخاطب خاص باشد. به طوری که شما نمی توانید با استفاده از این روش دامنه وسیعی از مخاطب ها را مدنظر قرار دهید.
• مزایده براساس نرخ کلیک: اینکه کاربران چقدر بر روی آگهی تبلیغاتی شما کلیک کرده و وارد صفحه فرود شده اند، نکته ای است که هر بازاریابی بدان علاقه دارد. خب وقتی کاربران روی آگهی تان کلیک کنند، یعنی ارتباط اولیه به خوبی شکل گرفته است. به همین خاطر برخی از تیم های بازاریابی در گوگل ادز از همین شیوه برای مزایده استفاده می کنند. راستش را بخواهید، این به غیر از مواردی که قصد شما فقط اطلاع رسانی باشد، عالی ترین راهکار مزایده ممکن محسوب می شود؛ چراکه در کنار کاهش هزینه ها هیچ تغییر منفی در میزان اثرگذاری بر روی مخاطب ایجاد نمی کند.
مطلب مرتبط: کمپین های تبلیغاتی موفق در گوگل ادز
زمان تبلیغات
اگر شما در مناسبتی مثل کریسمس سراغ گوگل ادز بروید، احتمالا باید خود را برای هزینه های گزاف آماده کنید. هرچه باشد، این زمان خاص حسابی در میان مردم پرطرفدار بوده و برندها نیز تمام توان شان برای فروش بیشتر در این بازه را به خرج می دهند.
ما در روزنامه فرصت امروز یکی از فاکتورهای اساسی در هزینه نهایی تبلیغات در گوگل ادز را بازه زمانی انجام این کار می دانیم. معمولا برخی از مناسبت ها حسابی توجه بازاریاب ها را به خود جلب می کند. در این صورت ترافیک تبلیغات در سرویس گوگل سر به فلک کشیده و به طور طبیعی میانگین هزینه تبلیغات نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به همین خاطر اگر دنبال تبلیغات در زمان های شلوغ سال هستید، باید فکر هزینه اضافی اش را هم بکنید وگرنه کمپین تان نصفه و نیمه اجرا خواهد شد.
متاسفانه خیلی از بازاریاب ها اصلا به فاکتور مورد بحث در این بخش توجه ندارند. به همین خاطر وسط راه یکهو با کمبود منابع مالی رو به رو شده و زمین و زمان را مقصر می دانند. این در حالی است که انگشت اتهام فقط به سوی آنهاست؛ چراکه به فکر هزینه های متغیر این حوزه نبوده اند.
دستگاه هدف
این روزها دستگاه های دیجیتالی آنقدر متنوع شده که آدم در همان نگاه اول سرش گیج برود. از گوشی های هوشمند گرفته تا انواع تبلت، تلویزیون هوشمند و رایانه های شخصی، همه و همه در دسترس مردم قرار دارد. بی شک بازاریابی برای هر دستگاهی فضای خاص خودش را دارد. گوگل ادز نیز این نکته کلیدی را مدنظر داشته و براساس آن دست به ارائه گزینه های تبلیغاتی می زند.
اگر شما حواس تان به دستگاه هدف نباشد، خیلی راحت سرمایه گذاری اشتباهی انجام خواهید داد. آن وقت نه تنها هزینه تبلیغاتی تان در گوگل ادز سر به فلک خواهد کشید، بلکه در نهایت نتیجه بخشی مناسب را نیز مشاهده نخواهید کرد. این در حالی است که یک مطالعه ساده درباره دستگاه هوشمندی که مخاطب تان بیشتر استفاده می کند، ماجرا را به کلی متفاوت خواهد کرد.
خوشبختانه در رابطه با موضوع این بخش خودِ گوگل ادز گزارش های دقیقی به کاربران می دهد. این یعنی مثلا اگر در حوزه لوازم ورزشی در بازار برزیل قصد درج آگهی در گوگل ادز را داشته باشید، گزارشی درباره دستگاه های هوشمند محبوب در این بازار به شما خواهد داد. ماجرا جالب شد، نه؟
بی شک کاربران در نقاط مختلف دنیا از ابزارهای گوناگونی برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنند. شاید در یک کشور در حال توسعه هنوز هم رایانه های شخصی محبوبیت زیادی داشته باشد، اما در کشورهای صنعتی دیگر گوشی های هوشمند جای بقیه دستگاه ها را گرفته اند.
بنابراین شاید شما برای شناخت بهتر محیط بازار نیاز به مطالعه ای دقیق درباره سلیقه و ترجیحات مخاطب داشته باشید. ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم بدون مطالعه درست و دقیق شانس شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف بی نهایت کاهش پیدا خواهد کرد. درست به همین دلیل دائما بر روی استفاده از ابزارهای تحلیلی برای مطالعه وضعیت بازار تاکید داریم.
خوشبختانه خودِ گوگل کلی ابزار به درد بخور برای تحلیل اوضاع بازار دم دست بازاریاب ها قرار می دهد. بنابراین شما می توانید اطلاعات خوبی از این طریق کسب کنید. نکته جالب اینکه بسیاری از این اطلاعات به طور کاملا رایگان در اختیار شما قرار می گیرد. پس نباید خیلی به خودتان سخت گرفته یا حسابی ولخرجی کنید.
ترندها
اینکه شما از چه ترندی برای تولید محتوا و درج تبلیغات در گوگل ادز استفاده می کنید، نکته مهمی محسوب می شود. بسیاری از کسب و کارها برای اینکه دائما در صدر اخبار باشند، سراغ ترندهای پرطرفدار می روند. اگرچه این امر جذابیت زیادی دارد، اما به طور طبیعی هزینه بیشتری هم روی دست کسب و کارتان خواهد گذاشت. یک ایده دیگر در این میان تلاش برای خلق ترندهای تازه است. اینطوری شما بدون اینکه خیلی به خودتان فشار بیاورید، با هزینه ای کم آگهی تان را در گوگل ادز ثبت می کنید.
متاسفانه هنوز خیلی از بازاریاب ها تفاوت میان نوع ترند و اثرش بر روی هزینه های گوگل ادز را درک نکرده اند. درست به همین دلیل شما باید کمی متفاوت تر در این میان عمل کنید. یادتان باشد، هر ترندی که یکهو محبوب می شود، شما را به موفقیت نخواهد رساند؛ چراکه به غیر از شما کلی کسب و کار دیگر نیز سراغ آن می روند. پس جای زیادی برای عرض اندام شما وجود نخواهد داشت. یک ایده بهتر در این میان پس انداز پول تان با استفاده از ترندهای معمولی یا حتی خلق یک ترند تازه است. بی شک شما در صورت خلق یک ترند تازه تا مدت ها مزیت اولین بودن در رابطه با طراحی آن را خواهید داشت.
مطلب مرتبط: بهینه سازی تبلیغات گوگل ادز
سخن پایانی
استفاده از گوگل ادز دیگر یک گزینه در کنار سایر گزینه ها نیست. توسعه حیرت انگیز خدمات گوگل به کاربران این فرصت را می دهد تا تقریبا هر نیازی که دارند، با استفاده از این ابزارها رفع کنند. درست به همین خاطر گوگل ادز مزیت بسیار مهمی در مقایسه با رقبایی مثل آمازون یا فیس بوک دارد.
ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات برای ارزیابی هزینه تبلیغات در گوگل ادز را مورد بررسی قرار دهیم. امیدواریم نکات مورد بررسی در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با این سرویس و هزینه های آن کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی در این رابطه داشتید، کارشناس های ما همیشه در کنارتان هستند.
منابع: