صفحه فرود اصطلاحی است که در طول سال های اخیر بارها و بارها میان بازاریاب ها رد و بدل شده است. تا همین چند سال قبل کسی درباره مفهوم این اصطلاح خبر نداشت. با این حال اکنون بدون طراحی صفحات فرود جذاب عملا کار کسب و کارها لنگ می ماند.
وقتی درباره صفحه فرود حرف می زنیم، امر عجیب یا غیرمنتظره ای مد نظرمان نیست. در واقع منظور اصلی همان صفحه ای است که کاربران بعد از کلیک بر روی تبلیغات تان با آن رو به رو می شوند. این صفحه باید چند تا ویژگی مهم داشته باشد که معمولا همه آن را در قالب «جذابیت» خلاصه می کنند. انگار که یک صفحه فرود جذاب به تنهایی همه مشکلات را حل کرده و برندها را به اهداف شان می رساند.
ما در این مقاله قصد داریم کمی تخصصی تر اوضاع صفحه فرود را زیر ذره بین ببریم. اگر شما هم دوست دارید کمی بیشتر در این رابطه اطلاعات کسب کنید، در ادامه با ما همراه باشید. شما در این مقاله یاد می گیرید چطور صفحه فرودی متمایز و صدالبته تاثیرگذار بر روی مخاطب طراحی کنید.
اصول طراحی صفحه فرود
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه طرفدار کار اصولی هستیم. وقتی شما بر اساس یک برنامه یا طرح مشخص کارتان را جلو می برید، همیشه اوضاع تان به مرور زمان بهتر خواهد شد. این امر برای بسیاری از کسب و کارها مثل روز روشن است، اما وقتی نوبت به اجرا می رسد، هشت شان گرو نُه شان خواهد بود. به زبان خودمانی، خیلی از بازاریاب ها اصلا براساس طرح و برنامه ای مشخص کار نمی کنند. ایراد کارشان هم دقیقا همینجاست!
مطلب مرتبط: صفحه فرود (Landing Page) چیست؟ همراه با راهنمای طراحی آن
اگر شما هم از کار بی برنامه خسته شده اید و آماده اید براساس یک برنامه دقیق دست به تولید محتوا یا به عبارت دقیق تر صفحه فرود بزنید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. پس با ما همراه باشید تا پرونده این موضوع را زیر ذره بین ببریم.
طراحی تیترهای جذاب
تیترهای جذاب به طور کاملا مجعزه آسایی نظر مخاطب را جلب می کند. شما نمی توانید یک محتوای کلیشه ای آماده کرده و انتظار داشته باشید دیگران از آن استقبال کنند. در این رابطه باید کمی راهکارتان را متمایز طراحی کرده و دنبال ایده های متنوع تر باشید.
معمولا یکی از ساده ترین راهکارها برای هر بازاریابی استفاده از ایده های دست چندم است. ماجرا از این قرار است که بسیاری از بازاریاب ها با یک تحلیل ساده از صفحه فرود دیگران سراغ طراحی گزینه خودشان می روند. شاید این امر کمی جذاب به نظر برسد، اما در بلندمدت شما را به بن بست خواهد کشاند؛ چراکه دیر یا زود مخاطب متوجه کپی کاری تان شده و دیگر حنای تان پیش آنها رنگی نخواهد داشت.
ایده ما در این بخش کمی تمایز با آثار رایج در بازار است. شما اینجا باز هم باید سراغ صفحات فرود بقیه برندها بروید، اما هنگام اجرای کار خودتان ماموریت تان فرق خواهد کرد. هدف اصلی در این میان ایجاد تمایز با رقباست. بنابراین شما باید دور هر ایده ای که رقبای تان سراغش رفته اند، خط بکشید.
طراحی یک تیتر جذاب به شما کمک می کند تا به مرور زمان مخاطب را به سوی محتوای تان جلب کرده و نشان دهید با بقیه برندها فرق دارید. این نکته ای است که خیلی وقت ها بازاریاب ها به طور کامل فراموش می کنند. انگار که هیچ برندی در دنیا نیست که رقیب آنها محسوب شود و مشتریان همیشه باید از آنها خرید کنند.
طراحی ساده صفحه فرود
صفحات فرود پیچیده معمولا کمتر مخاطبی را به خود جلب می کنند. یادتان باشد، شما نه یک هنرمند، بلکه بازاریاب هستید. بنابراین اثر نهایی تان نباید از دید هنری مزایای متنوعی داشته باشد. در عوض سعی کنید کارتان را خیلی راحت جلو برده و اجازه ندهید کسی با آن دچار سرگیجه شوید.
بی شک خیلی از بازاریاب ها در طول سال های سال فعالیت در بازار به طراحی محتوای پیچیده یا چند بُعدی عادت کرده اند. بنابراین شما در این بخش باید روندی متفاوت را در پیش گیرید؛ چراکه بدون استفاده از چنین روندی کارتان همیشه لنگ خواهد ماند.
اگر از ما می شنوید، یک صفحه فرود عالی باید همیشه ساده طراحی شود. این طوری پیام اصلی تان به دست مخاطب رسیده و دیگر لازم نیست خودتان را برای اثرگذاری بر روی آنها به آب و آتش بزنید. خب تا وقتی می شود یک پیام را به زبان ساده و به دور از مقدمه چینی های عجیب بیان کرد، چرا باید سراغ راهکاری دیگر برویم؟
این روزها خیلی از برندها دنبال طراحی محتوای پرزرق و برق هستند. این در حالی است که سلیقه مشتریان در بازار کاملا برعکس است. شاید فکر کنید چنین اشتباه فاحشی از سوی بازاریاب ها بعید به نظر می رسد. خب در این صورت باید گفت همه بازاریاب ها که مثل شما اهل مطالعه بازار نیستند!
ماموریت شما در این بخش مثل روز روشن است. اول از همه باید صفحات فرودی که تا اینجا طراحی کرده اید، دوباره زیر تیغ نقادی ببرید. هرچه المان اضافه یا گمراه کننده در آنها وجود دارد، باید راهی سطل زباله شود. اینطوری فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا می کنید.
قبول دارم ساده سازی صفحات فرود کاری نیست که به این سادگی ها انجام شود. درست به همین خاطر شما باید کمی هم که شده اوضاع تان در این راستا را بهبود بخشید. در این رابطه بد نیست سراغ برخی از همکاران تان رفته و یک کار گروهی را تعریف کنید. خب از قدیم گفته اند یک دست صدا ندارد.
مطلب مرتبط: طراحی صفحه فرود جذاب برای مشتریان با ترندهای سال 2022
اشاره به مزایای محصول برای مشتریان
خرید یک محصول برای مشتریان چه مزیتی به همراه دارد؟ این سوالی است که هر بازاریابی هنگام تولید محتوا باید در خاطر داشته باشد. متاسفانه برخی از بازاریاب ها اصلا به این نکته کلیدی توجه نمی کنند. به همین خاطر نتیجه نهایی کارشان بیشتر باب میل خودشان است تا دیگران.
یادتان باشد، بازاریابی کاری است که در نهایت براساس سلیقه مشتریان سنجیده خواهد شد. با این حساب اگر حتی یک میلی متر هم از سلیقه مشتریان فاصله بگیرید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
یکی از اشتباهاتی که بازاریاب ها هنگام طراحی صفحه فرود انجام می دهند، تلاش برای اشاره به ویژگی ها و امکانات یک محصول است. شاید شما به عنوان بازاریاب به این نکات توجه ویژه ای داشته باشید، اما مشتریان طور دیگری به ماجرا نگاه می کنند.
مهمترین مسئله برای هر مشتری مزایای یک محصول است. مثلا برندی را در نظر بگیرید که به تازگی اقدام به تولید توپ های فوتبال کرده است. این برند باید در صفحه فرود تبلیغاتش به مشتریان نشان دهد محصولاتش چطور از بقیه نمونه های مشابه و صدالبته مشهور در بازار مزایای بیشتری برای آنها دارد.
فرض کنید یک برند با قیمتی بسیار پایین تر راهی بازار شده است. در این صورت قیمت پایین یکی از مزایای اصلی این کسب و کار خواهد بود. حالا اگر در کنار قیمت پایین خدمات پس از فروش عالی را هم اضافه کنیم، دیگر کار آنها ردخور نخواهد داشت. این مسئله ای است که هر بازاریابی در صورت رعایتش به موفقیت های پی در پی خواهد رسید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و تلاش تان را شروع کنید.
بی شک همیشه بازاریاب ها دوست دارند درباره امکانات یک محصول داستان سرایی های بی نظیری انجام دهند. با این حال واقعیت اصلا اینطوری پیش نمی رود. در عوض این شما هستید که باید نوع نگاه تان را تغییر داده و خود را با انتظارات مشتریان هماهنگ کنید. وگرنه در بازار جایی برای تان باقی نخواهد ماند.
این روزها بسیاری از کسب و کارها برای اینکه جایی برای خودشان در بازار دست و پا کنند، اقدام به استفاده از هر شیوه ای می کنند. مسئله مهم در این میان توجه به سلیقه مشتریان است. اینطوری شما می توانید حسابی در بازار برای خودتان اسم و رسمی به هم زده و همیشه محتوایی مطابق میل مخاطب آماده سازید.
اثبات ادعاها
هر ادعایی که در صفحه فرود مطرح می کنید، باید اثبات دقیق داشته باشد. مثلا اگر معتقدید کفش هایی که به مشتریان ارائه می کنید، تا دمای منفی 10 درجه گرما را حفظ می کنند، باید این ادعا را هر طور شده اثبات کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
این روزها موسسات بسیار زیادی در دنیا هستند که در زمینه اثبات ادعاهای مختلف در دنیا فعالیت دارند. به علاوه، انواع آزمایش های مختلف نیز در قالب مقالات علمی منتشر می شود. شما با استفاده از همین دو راه می توانید بسیاری از ادعاهای خودتان را مطرح و اثبات کنید.
یادتان باشد، مشتریان به برندهایی که ادعاهای عجیب و بی پایه ای مطرح می کنند، اصلا اعتماد ندارند. به همین خاطر شما باید همیشه ادعاهای تان را مطابق با توانایی های کسب و کار خود مطرح سازید. وگرنه خیلی زود دست تان برای همه رو شده و دیگر کسی به کسب و کارتان اعتماد نخواهد کرد.
اوضاع کسب و کارها در اینجا تقریبا مثل مربی های ورزشی است که باید هر وعده ای که به هواداران می دهند، واقعی به نظر برسد. خب سرمربی را در نظر بگیرید که هدایت یک تیم تازه به لیگ برتر صعود کرده را برعهده گرفته و همان اول کار قول قهرمانی می دهد. بی شک چنین سرمربی یک جای کارش ایراد دارد، مگر نه؟
صفحه فرود باید طوری طراحی شود که در عین جذابیت، واقعی نیز به نظر برسد. وگرنه مشتریان اصلا به آن توجه نمی کنند. آن وقت شما می مانید و کلی ادعا که هرگز قرار نیست اثبات شوند. پس چه بهتر که از همین اول کاری اوضاع را به سود خودتان مدیریت نمایید.
تاکید بر روی دعوت به عمل (CTA)
دعوت به عمل یکی از بخش های مهم در دنیای کسب و کار محسوب می شود. احتمالا برای شما هم پیش آمده گاهی اوقات آمادگی کامل برای خرید دارید، اما یکهو به دلایل کاملا نامشخص از آن منصرف می شوید. اینطور وقت ها آدم نیاز به یک تلنگر کوچک برای خرید دارد. چنین تلنگری معمولا در قالب دعوت به عمل خودش را نشان می دهد.
دعوت به عمل در واقع گزینه ای است که به کسب و کارها برای دعوت از مشتریان به سوی خرید یا هر ماموریت دیگری کمک می کند. اجازه دهید از یک مثال ساده استفاده کنیم. برندهایی مثل مک دونالد یا وندیز در پایان کمپین های بازاریابی شام معمولا لینک دانلود اپ رسمی شان را قرار می دهند تا مشتریان به راحتی ثبت سفارش انجام دهند. این لینک ها در واقع نوعی دعوت به عمل برای تعامل بیشتر با کسب و کار است. این دقیقا همان کاری است که شما در دنیای کسب و کار باید به بهترین شکل ممکن انجام دهید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
مطلب مرتبط: چگونه یک صفحه فرود خوب طراحی کنیم؟
آیا تا حالا درکی از دعوت به عمل داشته اید؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها حتی بدان جواب هم نمی دهند. خب راستش را بخواهید، خیلی از بازاریاب ها همیشه دنبال بهانه ای برای در رفتن از زیر بار جواب دادن به این سوالات هستند. با این حال اگر با خودمان روراست باشیم، خیلی وقت ها بازاریاب ها اصلا چیزی به اسم دعوت به عمل در انتهای محتوای شان قرار نمی دهند. این اتفاق نتایج زیانبار بسیاری برای کسب و کارها به همراه دارد. درست به همین خاطر شما باید کمی هم که شده اوضاع تان را بهبود بخشید.
دعوت به عمل نباید کاملا مستقیم بیان شود. اینطوری مشتریان فکر می کنند شما اسلحه به دست بالای سرشان ایستاده اید تا آنها را مجبور به خرید کنید. اگر نظر ما را بخواهید، در چنین موقعیت هایی عملکرد غیرمستقیم خیلی بهتر جواب می دهد. بنابراین باید کمی هم که شده عبارت های مستقیم را کنار گذاشته و منظورتان را به طور غیرمستقیم بیان کنید. این اتفاق شاید در ابتدا برای تان خیلی سخت یا باورنکردنی باشد، اما به مرور زمان با مشاهده نتایجش به خوبی بدان ایمان خواهید آورد.
بهینه سازی مداوم صفحات
شما قرار نیست یک بار برای همیشه دست به طراحی صفحه فرود زده و بعد هم دیگر پی آن را نگیرید. این روزها سرعت تغییرات در بازار به قدری بالاست که همه را شوکه می کند. به همین خاطر اگر حواس تان نباشد، خیلی زود اوضاع تان به هم خواهد ریخت. آن وقت دیگر نمی توانید روی هیچ مخاطبی اثر گذاشته و کارتان را جلو ببرید.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم کار یک بازاریاب بعد از اینکه دست به تولید محتوا زد، تازه شروع می شود. به همین خاطر باید خودتان را برای آپدیت کردن مداوم صفحه فرود آماده نگه دارید. این کاری است که عیار شما در حوزه بازاریابی را مشخص خواهد کرد.
آیا کاری را سراغ دارید که از هر نظر بی عیب باشد؟ این سوالی است که خیلی از بازاریاب ها دائما از خودشان می پرسند. اگر بخواهیم خیلی ساده و سرراست جواب دهیم، باید گفت هیچ کاری بی عیب نیست. بنابراین نیاز به آپدیت مداوم محتوا همیشه حس می شود. این در حالی است که برخی از بازاریاب ها دوست دارند دائما از زیر کار در رفته و خودشان را درگیر کارهای حاشیه ای کنند. بنابراین باید یکبار برای همیشه خودتان را برای کمی کار بیشتر آماده کنید. وگرنه سرتان بی کلاه خواهد ماند.
استفاده از المان های بصری
یک محتوای خوب در دنیای بازاریابی باید همیشه محتوای بصری هم داشته باشد. آدم ها تصاویر را خیلی بهتر از هر المان دیگری به یاد می سپارند. بنابراین شما باید همیشه حواس تان به این حوزه باشد تا یک وقت از دیگران عقب نمانید.
اجازه دهید برای چند دقیقه هم که شده از نقش بازاریاب بیرون آمده و در قالب مشتریان قرار بگیریم. چه نوع صفحه فرودی برای شما به عنوان یک بازاریاب حسابی جذاب خواهد بود؟ این سوالی است که بسیاری از کارآفرینان به طور دائم از خودشان می پرسند. راستش را بخواهید، جذاب ترین نوع محتوا در دنیای امروز از نظر کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز المان های بصری است. خب الکی نیست که 80 درصد ترافیک اینترنت را فرمت ویدئو تشکیل داده است!
اضافه کردن المان های بصری به صفحه فرود فرآیند انتقال اطلاعات را بی نهایت ساده تر می کند. مثلا اگر شما بخواهید مزایای خرید از برندتان را در قالب متن برای مشتریان فهرست کنید، احتمالا خیلی زود کارتان به مشکل خواهد خورد. این در حالی است که با استفاده از یک نمودار بصری به راحتی این اطلاعات را تحویل مخاطب تان داده و هیچ مشکلی هم در این میان نخواهید داشت.
شما قرار نیست در دنیا فقط کارهای سخت را انجام دهید. گاهی اوقات کار هوشمندانه به شما کمک بیشتری می کند. بنابراین باید کمی از وقت تان در طول روز را به چنین کارهایی اختصاص دهید. اینطوری خیلی راحت تر کارتان را جلو برده و امکان اثرگذاری بر روی مخاطب تان را پیدا می کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و شروع به تولید محتوا کنید.
آزمون و خطای دائمی
هیچ بازاریابی نمی تواند ادعا کند یکهو به بهترین ایده های دنیا برای تولید محتوا رسیده است. این کار همیشه از دل آزمون و خطای بی پایان به دست می آید. به همین خاطر شما باید دائما آمادگی تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف را حفظ کنید؛ آن هم نه با تولید پشت سرهم محتوا، بلکه آزمون و خطای ایده های تان.
خیلی وقت ها بازاریاب ها بدون اینکه یک ایده را مورد نقد و بررسی قرار دهند، دست به کار تولید محتوا می شوند. این اتفاقی است که در اغلب موارد برای بازاریاب ها دردسر ایجاد می کند. پس بهتر است قبل از اینکه کارتان را شروع کنید، کمی ایده ها را مورد نقد قرار دهید. در این رابطه می توانید حتی از توصیه های دوستان یا همکاران تان هم سود ببرید. خب از قدیم گفته اند همه چیز را همگان دانند!
یادتان باشد، آزمون و خطای ایده ها نباید با اجرای تمام و کمال هر ایده صورت گیرد. در عوض شما می توانید سراغ مشتریان وفادار یا دوستان تان رفته و ایده موردنظرتان را با آنها در میان بگذارید. براساس نوع بازخوردهای دریافتی تصمیم گیری درباره هر ایده شکل خواهد گرفت.
این اتفاقی است که شما باید به طور حرفه ای و با دقت نظر بالایی دنبالش کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
بی شک هر بازاریابی امکان تولید محتوای پشت سرهم بدون حتی یک دقیقه استراحت را دارد. با این حال تاثیرگذاری صفحات فرود با هم فرق دارد. به همین خاطر شما باید همیشه دنبال صفحاتی با بیشترین میزان تاثیرگذاری باشید. این کاری است که فقط از دل یک آزمون و خطای دائمی بیرون می آید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و شانس تان در این حوزه را آزمایش کنید.
سخن پایانی
صفحات فرود برای بسیاری از برندها شاهراه دسترسی به مخاطب هدف محسوب می شود. درست به همین خاطر دقت در طراحی آنها اهمیت ویژه ای دارد. اگر شما نتوانید با دقت بالا در این حوزه عمل کنید، خیلی زود کارتان با مشکلات اساسی رو به رو خواهد شد.
ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات برای طراحی صفحه فرود به طور استاندارد را بررسی کنیم. حالا شما در موقعیتی هستید که با استفاده از این توصیه ها راه تان به سوی موفقیت را پیدا کنید.
مطلب مرتبط: 10 برند برتر در زمینه طراحی صفحه نخست سایت
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با اصول طراحی صفحه فرود کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند.
منابع: