عرصه بازاریابی در طول یک دهه اخیر طوری متحول شده که انگار یک قرن گذشته است. حالا بازاریاب ها با مخاطبانی رو به رو هستند که انتظاراتی بی نهایت متنوع دارند. انگار که هر کدام از آنها از یک سیاره متفاوت پا به زمین گذاشته اند. دیگر دوران بازاریابی توده ای و ارائه یک پیام واحد به همگان به سر آمده و شما نمی توانید مانند گذشته با همه افراد با یک زبان و روش صحبت کنید. در دنیای مدرن هر شخص سبک و سیاق مورد علاقه خود را برای دریافت اطلاعات دارد. بنابراین لازم است شیوه متفاوتی برای برقراری ارتباط با مخاطب های گوناگون خود در پیش بگیرید.
این روزها تنها تبلیغات شخصی سازی شده و متناسب با انتظارات هر گروه خاص از مخاطب شانس بقا و تاثیرگذاری در این فضای پرهیاهو را دارد. با درک این واقعیت مهم باید شیوه های تبلیغات متناسب با دنیای امروز را یاد گرفته و تمام تمرکزمان را به شخصی سازی محتوا قرار دهیم. در یک کلام، هر چقدر در شخصی سازی تبلیغات تان بهتر عمل کنید در جذب مخاطب هم موفق تر خواهید بود. بنابراین برای رسیدن به پیروزی در میدان رقابت چاره ای جز پذیرش واقعیت دنیای مدرن نیست.
نکته کلیدی در این میان مربوط به نسل های مختلف است. آنها با ویژگی ها، ارزش ها و دیدگاه های منحصربه فرد خود انتظارات متفاوتی نیز از تبلیغات دارند و یک بازاریاب حرفه ای لازم است تا این تفاوت ها را به خوبی شناخته و متناسب با آنها عمل کند. نحوه تاثیرگذاری تبلیغاتی که برای یک فرد دهه شصتی جذاب است احتمالا تاثیری بر فردی متولد دهه 80 نخواهد داشت. به همین دلیل آگاهی از انتظارات و روحیات هر نسل برای رسیدن به موفقیت ضروری است. با این شناخت دقیق شما می توانید پیام تبلیغاتی درست را به گروه هدف خود منتقل کنید.
اگر می خواهید تبلیغات شما هم دیده شود هم تاثیری پایدار بر ذهن مخاطب به جای بگذارد، لازم است اصول بازاریابی و تولید محتوا براساس ترجیحات هر گروه خاص را به خوبی درک کنید و خودتان را همواره در جایگاه مخاطب بگذارید تا درک عمیق تری از نیازهای او به دست بیاورید. در دنیای بی رحم بازاریابی تنها کسانی دوام می آورند که با دیدی دقیق، خلاق و برنامه ریزی شده گام در مسیر رقابت می گذارند. شما در ادامه با تکنیک هایی برای چگونگی پاسخ دادن به نیازها و ترجیحات گوناگون نسل های مختلف بیشتر آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید تا رموز موفقیت در دنیای تبلیغات را دریابید.
شناخت دقیق ویژگی های هر نسل
یکی از اساسی ترین گام ها در بازاریابی چند نسلی شناخت دقیق ویژگی های هر نسل است. شما باید بدانید که هر نسل چه ارزش ها، باورها، دغدغه ها و الگوهای رفتاری دارد. برای انجام درست بازاریابی قبل از هر چیز به شناخت مشتری ها در گروه های سنی متفاوت نیاز دارید و نمی توانید بدون داشتن شناخت کافی قدمی در راه تبلیغات موثر بردارید. شناخت درست مشتری مسیر را برای رسیدن به موفقیت روشن می سازد.
مطلب مرتبط: بازاریابی بین نسلی در دنیای امروز
نسل های گوناگون هر کدام تجربیات، الگوهای فکری و سبک زندگی منحصر به فردی دارند که تاثیر بسزایی در رفتار مصرف کننده آنها خواهد گذاشت. هر نسل از گذشته متفاوتی آمده و انتظارات گوناگونی هم برای حال و آینده خود خواهد داشت. تمام اینها را برای شناخت کامل مشتری تان در نظر بگیرید تا متناسب با خواسته های هر نسل محتوای مختص به آنها را تولید نمایید. برای ارائه یک تبلیغ هدفمند، ابتدا باید مشتری را هدف بگیرید.
اجازه دهید کمی تخصصی تر بحث را پیش ببریم. نسل بیبی بومرها (همان افراد میانسال خودمان) معمولا به تبلیغات سنتی و اطلاعات موثق علاقه نشان می دهند و به خریدهای حضوری و روابط بلندمدت علاقه بیشتری دارند. نسل ایکس (جوان های دهه 50 و 60!) بیشتر به استقلال، کارایی و صداقت اهمیت می دهند. این در حالی است که نسل زد (دهه 70 و 80) بیش از همه چیز به اصالت، فردیت، تنوع و تعامل در شبکه های اجتماعی اهمیت می دهند و دوست دارند نظرشان برای برند شما مهم تلقی شود. همانطور که می بینید، این ترکیب اصلا یکدست و شبیه به هم نیست. بنابراین کار تیم های بازاریابی در این میان بی نهایت سخت خواهد بود.
با شناخت دقیق این تفاوت ها می توانید استراتژی های تبلیغاتی خود را به طور موثرتری طراحی و پیام های خود را به نحوی ارائه کنید که با ارزش ها و نیازهای هر نسل هماهنگی کامل داشته باشد. از روش های یکسانی برای جذب افراد با ویژگی های مختلف استفاده نکنید بلکه در هر گروه با روش مخصوص به خودشان عمل کنید. هر مخاطبی زبانی مخصوص به خود را دارد. بی شک برای طراحی یک کمپین بازاریابی چند نسلی، ابتدا باید زمان و انرژی خود را برای تحقیق و بررسی مشخصات هر نسل به کار گیرید تا استراتژی هایی مختص هر کدام را به خوبی برنامه ریزی و استفاده نمایید. شناخت کلید موفقیت است. از تلاش برای شناسایی درست مخاطبان خود غافل نشوید.
شخصی سازی محتوای تبلیغاتی
یکی از بهترین تکنیک ها برای برآورده کردن انتظارات متفاوت نسل ها شخصی سازی محتوای تبلیغاتی است. این تکنیک به شما کمک می کند تا به هر گروه از مخاطب خود پیامی ارائه کنید که به طور ویژه برای آنها جذاب و مرتبط باشد. بازاریابی شخصی سازی شده در جهان امروز بهترین فرصت برای تعامل بهتر و موثرتر با مشتریان است و اگر این فرصت را از دست بدهید نمی توانید از رقیب های خود سبقت بگیرید. تلاش شما باید همواره بر شناخت سلیقه و علاقه مخاطب های تان باشد. در واقع باید محتوای تبلیغاتی خود را طوری طراحی کنید که با زبان، سبک و رویکرد مورد علاقه هر نسل همخوانی داشته باشد و مشتری احساس کند تنها برای او پیام تولید کرده اید. با یک جست وجوی دقیق در شبکه های اجتماعی می توانید بفهمید که مخاطب های هر گروه به چه سبک محتواهایی علاقه نشان می دهند و آنها را بیشتر مورد پسند قرار می دهند. به تمام این نکات دقت نظر نشان داده و همگام با مخاطبان خود محتوا تولید نمایید. با این کار قطعا تاثیر بهتری در آنها خواهید گذاشت.
مطلب مرتبط: نسل جدید اینفلوئنسر مارکتینگ: انقلاب دیجیتال در دنیای تبلیغات
با استفاده از داده ها و اطلاعات مربوط به ترجیحات هر نسل می توانید پیام های تبلیغاتی خود را شخصی سازی کرده و محصول یا خدمتی را به مخاطب معرفی نمایید که کاملا مطابق میل او طراحی شده باشد. برای دستیابی به نتایج مطلوب سعی کنید گروه های سنی مختلف را دسته بندی کرده و محتواهایی متناسب با نیازهای شان را به آنها عرضه کنید. تولید محتوای شخصی سازی شده یعنی قدم گذاشتن در راه درست برای اثرگذاری هرچه بیشتر در مشتری. همچنین برای آنکه مشتری بداند که برای شما اهمیت ویژه ای دارد می توانید محتوای خود را با نام او شروع کرده و پیام هایی برای مناسبت های خاص برای هر گروه خاص ارسال کنید و همواره به این مسئله توجه کنید که هر گروه از مشتری های شما در گروه بندی شما مهم است. وقتی پیام شما به مخاطب حس ارزش را بدهد مشتری نیز نسبت به برند شما احساس تعهد و وفاداری بیشتری خواهد داشت.
در نهایت، شخصی سازی محتوا یک راهکار قدرتمند است تا مشتری های شما احساس خاص بودن بکنند و از اینکه به این میزان مورد توجه شما قرار گرفته اند خوشحال بشوند. فراموش نکنید که این احساس مثبت به خریدهای آینده آنها هم منتهی می شود و شما مشتری های دائمی زیادی را از این طریق برای برندتان به دست خواهید آورد. تلاش شما همواره باید در ایجاد حس خاص بودن برای مخاطب ها خلاصه گردد.
استفاده از کانال های ارتباطی درست
هر نسل ترجیح می دهد از طریق کانال های ارتباطی خاص خود پیام ها را دریافت کند و استفاده از کانال مناسب یکی دیگر از تکنیک های مهم برای برآورده کردن انتظارات متفاوت نسل ها است. مثلا افراد میانسال هنوز هم از کانال های ارتباطی سنتی بیشتر استفاده می کنند در حالی که نسل زد بخش عمده زمان خود را در فضای مجازی صرف می کنند. یک بازاریاب زرنگ باید بداند از کدام کانال برای ارائه پیام های تبلیغاتی خود استفاده کند. برای انتخاب ابزار مناسب هم لازم است برنامه ریزی مناسب و دقیقی وجود داشته باشد.
بد نیست بدانید هر نسل از چه رسانه هایی استفاده بیشتری می کند و براساس آن پیام خود را از طریق کانال های مناسب با همان گروه سنی ارسال کنید. برخی از گروه های سنی ترجیح می دهند تبلیغ شما را در تلویزیون ببینند در حالی که نسل جدید تبلیغ موردنظر خود را در اینستاگرام جست وجو خواهد کرد. یک برنامه ریزی دقیق، نیازمند شناخت دقیق تمام جوانب امر می باشد و برای دسترسی به موفقیت باید آگاهانه قدم بردارید.
اگر می خواهید با نسل های مسن تر ارتباط برقرار کنید، همچنان می توانید از رسانه های سنتی مانند تلویزیون، رادیو و روزنامه ها استفاده کنید. در عین حال برای نسل جوان اینستاگرام و پلتفرم های اجتماعی می تواند بهترین ابزار تبلیغاتی برای شما به حساب بیایند. مهم این است که در تمام این انتخاب ها، همسو با سلایق مخاطبان خود عمل کرده و تمام فعالیت تان را متناسب با روحیات آنها سازماندهی نمایید.
علاوه بر نکات فوق، باید توجه داشته باشید که لحن پیام های ارسالی شما نیز باید با هر کانال ارتباطی سازگار باشد و هر پیام برای انتشار در یک بستر خاص به بهترین شکل خود طراحی شده باشد. شما نمی توانید از یک محتوا برای انتشار در رسانه های متفاوت استفاده کنید بلکه لازم است با توجه به کارایی و قابلیت های هر بستر تبلیغاتی یک پیام را برای همان پلتفرم آماده کنید. این یعنی همان ضرب المثل هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!
با انتخاب درست کانال های ارتباطی می توانید اطمینان حاصل کنید که پیام تبلیغاتی شما به درستی به دست مخاطب هدف خواهد رسید و هم زمان از ایجاد حس ناخوشایند در برخی از افراد نیز خودداری می کنید و تمام توان خود را برای اثرگذاری در بخش موردنظرتان صرف می نمایید. استفاده درست از ابزار یعنی هدر ندادن انرژی برای هیچ چیز اضافی و متمرکز شدن روی اهداف مهم. شما با انتخاب کانال درست خود را در مسیر صحیح هدف گذاری قرار خواهید داد.
مطلب مرتبط: چالش طراحی تبلیغات برای نسل جوان
ایجاد تجربه های تعاملی
نسل جدید به تبلیغات منفعل و یکطرفه علاقه نشان نمی دهد و ترجیح می دهند تا در فرآیند تبلیغات به شکل فعال سهیم بوده و مشارکت کند. اگر می خواهید توجه نسل جوان را به خود جلب نمایید، باید آنها را به بخشی از کمپین تبلیغاتی خود تبدیل نموده و اجازه دهید در روند تبلیغات هم سهیم باشند. ایجاد کمپین های تعاملی یک استراتژی خوب و موثر برای جلب توجه نسل جوان محسوب می شود.
شما با خلق محتوای تعاملی در شبکه های اجتماعی یا برگزاری مسابقات و نظرسنجی ها به خوبی می توانید این مشارکت را ایجاد کنید. مخاطب های جوان عاشق آن هستند تا نقش فعال و موثری در ایجاد تبلیغات برند مورد علاقه شان داشته باشند و با این کار هم تعامل بیشتری از خود نشان داده و هم باعث می شوند تا توجه دیگر افراد را نیز جلب نمایند. یک رویداد جذاب مثل مسابقه هم یک ابزار سرگرم کننده است و هم یک روش خلاقانه برای بازاریابی موثر.
برگزاری رویدادهای آنلاین و آفلاین که فرصتی را برای مشارکت مستقیم مشتریان در اختیار آنها قرار دهد و با دعوت از آنها برای بیان نظرشان این امکان را به آنها می دهید تا حس کنند شما برای آنها اهمیت ویژه ای قائل هستید. مشتریان جدید را تشویق به خلق محتوای تبلیغاتی با نام برندتان بکنید و در عوض به برگزیدگان جوایزی اهدا کنید. حس رقابت جویی یک نیروی قدرتمند در این مسیر است که می تواند باعث دیده شدن هرچه بیشتر نام و نشان تجاری شما شود. می توانید در تبلیغات خود از چالش ها و مسابقات سرگرم کننده بهره گرفته و مخاطب ها را تشویق نمایید تا با شرکت در آنها به شکل مستقیم در معرفی محصول و خدمت شما سهمی داشته باشند. مشتریانی که خود برای برند شما تبلیغ می کنند نه تنها مشوق برای سایر افراد هستند بلکه می توانند شما را در مسیر صحیح تری نیز قرار دهند؛ چراکه هم بازخورد مشتری ها را بررسی می کنید هم با روشی نو به کسب و کار خود رونق می بخشید.
به طور خلاصه باید گفت، با استفاده از تکنیک های ذکرشده شما به خوبی می توانید تفاوت های میان نسل ها را پذیرفته و با طراحی پیام های اثرگذار توجه آنها را جلب کنید.
سخن پایانی
ی
ما در این مقاله، به بررسی چالش ها و فرصت های ناشی از تفاوت های نسلی در دنیای بازاریابی پرداختیم و دیدیم که چگونه با شناخت دقیق ویژگی های هر نسل، شخصی سازی محتوای تبلیغاتی و ایجاد تجربه های تعاملی می توانید انتظارات متفاوت مخاطب خود را برآورده کرده و پیام خود را به طور موثرتری به آنها منتقل کنید. برای قدم گذاشتن در این مسیر سخت، قبل از هر چیزی نیازمند ابزارهای مناسب برای تبلیغات هدفمند خواهید بود و تلاش شما این است که تمامی مخاطبان تان را با زبان و روشی متناسب خودشان مورد هدف قرار بدهید. رمز ماندگاری در عصر پرهیاهوی تبلیغات یعنی برقراری تعادل و هماهنگی با همه سلیقه ها.
مطلب مرتبط: ظهور نسل زد و تغییر دنیای مشتریان
به یاد داشته باشید که در دنیای بازاریابی امروز، هیچ راه حل یکسانی برای همه وجود ندارد و برای موفقیت در عرصه رقابت شما باید همچون یک ماهیگیر باتجربه عمل نموده و متناسب با سلیقه و ذائقه مشتری، طعمه و دام مخصوص به خودش را در نظر بگیرید. استفاده درست از روش ها به معنای احترام گذاشتن به تفاوت های نسلی است و تلاش شما باید معطوف به برقراری ارتباط موثر با تمامی مخاطب ها باشد و برای دستیابی به این هدف همه توان خود را به کار بگیرید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. هرجا هم نیاز به راهنمایی یا کمک داشتید، من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز همیشه کنارتان خواهیم بود.
منابع: