همه کارها اولش حسابی سخت است. روز اول مدرسه، اولین جلسه باشگاه، نخستین کلاس زبان و حتی پیدا کردن اولین فالوورها برای برند. خیلی از کارآفرینان خیال می کنند در بازار فقط خودشان حضور دارند. نتیجه کار هم کمپین های بازاریابی از سر شکم سیری همراه با چاشنی اعتماد به نفس بی نهایت بالا می شود. بی شک پیش بینی شکست چنین برندهایی در همان گام های ابتدایی نیاز به تحلیل های عجیب ندارد، چراکه کاربران آنقدر گزینه های مختلف دم دست دارند که گاهی اوقات حتی یک فرصت خشک و خالی هم به برندها ندهند.
وقتی صحبت از بازاریابی در شبکه های اجتماعی می شود، اول از همه اسم اینستاگرام به ذهن آدم خواهد رسید. به هر حال اینجا پای پلتفرمی با صدها میلیون کاربر فعال در چهار گوشه دنیا در میان است که اتفاقا روی محتوای مورد علاقه کاربران هم دست گذاشته است؛
محتوای بصری!
از قدیم گفته اند یک عکس گاهی اوقات اندازه هزاران کلمه معنا در خودش جای می دهد. شاید چنین توصیفی خیلی اغراق آمیز باشد، اما دست کم درباره اینستاگرام کاملا درست از آب درآمده است. شما را نمی دانم، ولی من که با خیال راحت ساعت ها در اینستاگرام می گردم اما وقتی پای مطالعه حتی یک سطر کتاب وسط باشد، در لحظه خوابم می گیرد. این ماجرا در دنیای بازاریابی هم تکرار می شود. کاربران همیشه مشاهده ویدئو یا عکس های جذاب را به مطالعه متن های هرچند کوتاه ترجیح می دهند. اگر شما دوست دارید همیشه برندی با کمپین های بازاریابی برنده باشید، باید از همین امروز ساز و کار فعالیت تان را تغییر دهید. وگرنه حتی یک پنی هم گیرتان نخواهد آمد.
مطلب مرتبط: چرا برندها در اینستاگرام فالوور از دست می دهند؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم جذب هزار فالوور اول در اینستاگرام سخت تر از چند میلیون فالوور بعدی است، چراکه شما در ابتدای راه هستید و کاربران زیادی سراغ تان را نمی گیرند. پس اگر توانایی پیدا کردن هزاران فالوور اول را داشته باشید، احتمالا در ادامه مسیر هم کارتان خیلی به مشکل نخواهد خورد. البته در این میان استفاده از تکنیک های دست اول هم مهم است. وگرنه شما حال و روز سرمربی فوتبالی را خواهید داشت که با طناب پوسیده تاکتیک های قدیمی تیمش به لیگ پایین تر سقوط کرده است. ما در ادامه برای اینکه شما در لیگ قهرمانان کسب و کارها به سطح پایین تر سقوط نکرده و جزو مدعیان قهرمانی باشید، سراغ چندتا تکنیک درجه یک برای جذب هزار فالوور ابتدایی در اینستاگرام خواهیم رفت. اگر شما هم دوست دارید دستی به سر و گوش اکانت تان در اینسناگرام بکشید، تا انتها با ما همراه شوید.
معمای هزار فالوور ابتدایی در اینستاگرام
اینستاگرام فقط پلتفرمی برای تعامل نزدیک تر کاربران در سراسر دنیا نیست. این روزها برندها هم حسابی از این شبکه اجتماعی سود می برند. البته در این بین مثل هر بازی دیگری یک طرف بازنده هم وجود دارد. کارآفرینانی که به اندازه کافی با اینستاگرام و سلیقه کاربران آشنا نیستند، حتی با بودجه های چند میلیون دلاری هم کاری از پیش نمی برند؛ به همین سادگی.
ما در ادامه سعی می کنیم با تکنیک هایی ساده و صدالبته ارزان شما را وارد دنیای حیرت انگیز اینستاگرام مارکتینگ کنیم. هرچه باشد در عرصه بازاریابی پول همه معادلات را تنظیم نمی کند؛ دست کم ما در روزنامه فرصت امروز این طوری فکر می کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا انقلابی در اینستاگرام مارکتینگ برندتان صورت دهید؛ آن هم بدون هیچ هزینه اضافه ای!
ایجاد حساب تجاری: شروع پرقدرت کار
بازاریابی در اینستاگرام یا حتی فعالیت به عنوان یک برند کار ساده ای نیست. دقیقا به همین خاطر شما باید کارتان را با برنامه ای دقیق شروع کنید. ما در روزنامه فرصت امروز اولین فرمول مان برای برندها ایجاد حساب تجاری در اینستاگرام است. شاید فکر کنید چنین کاری فقط برای کلاسش است، اما مزایای دیگری هم دارد. وقتی اکانت شما تجاری است، به سادگی آب خوردن گزارش های دقیق یا اطلاعات کاربردی درباره فعالیت تان خواهید داشت. آن هم از خودِ اینستاگرام.
تنها کاری که شما برای داشتن یک حساب کاربری تجاری باید انجام دهید، ثبت نام در اینستاگرام با یک نام کاربری مشابه اسم برندتان است. بعد هم باید از بخش تنظیمات، گزینه «تغییر به اکانت تجاری» را انتخاب کنید. باور کنید یا نه، به همین سادگی صاحب اکانت تجاری در اینستاگرام خواهید شد. آن وقت هر پست تان با کلی اطلاعات دقیق از طرف اینستاگرام ترکیب می شود. فکر می کنم شما هم قبول دارید که بازاریابی و تولید محتوا با اطلاعات دست اول کار بی نهایت راحت تری به نظر می رسد، مگر نه؟
مطلب مرتبط: بازاریابی و چالش جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام
طراحی تقویم محتوا: نظم حرف اول و آخر را می زند!
کابوس برندها در اینستاگرام بارگذاری محتوا بدون هیچ نظم مشخصی است. اینکه شما هر چند روز یک بار و هر ساعتی که دل تان می خواهد تولید محتوا داشته باشید، نه تنها کاربران بلکه تک تک اعضای تیم بازاریابی را هم کلافه خواهد کرد. چنین اتفاقی دقیقا مثل آن است که یک گروه تئاتر به جای اجرای هر شب سر ساعت 8 شب، یک بار 10 شب، بار دیگر 5 عصر و گاهی هم 7 صبح روی صحنه بروند؛ همین قدر عجیب و باورنکردنی.
اگر شما هم در دنیای بازاریابی از بی برنامگی محض رنج می برید یا صدای اعتراض مخاطب امان تان را بریده، فرمول جادویی ما برای تان طراحی تقویم محتواست. احتمالا چندباری تا به حال اسم تقویم محتوا به گوش تان خورده است. قبول دارم آنقدر درباره این مفهوم حرف زده اند که دیگر کمتر کسی باورش می کند، اما تقویم محتوا یک غول بی شاخ و دم نیست. در عوض چارچوبی برای بارگذاری سر وقت محتوا در اینستاگرام به شما می دهد.
سیستم کار در تقویم محتوا تعیین زمان های مناسب برای بارگذاری محتوا در اینستاگرام و سپس کار بر روی تولید محتوا از مدت ها قبل است. اینطوری شما سر وقت محتوای تان را آماده کرده اید و فقط باید آن را بارگذاری کنید. بی شک چنین فرآیندی هم استرس کمتری به شما وارد می کند، هم دردسرهای مربوط به تاخیرهای طولانی در بارگذاری پست جدید را ندارد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و تقویم تان را طراحی کنید. در این بین هم لازم نیست مثل کاردستی های قدیمی از انواع مقوا همراه با چسب استفاده کنید، بلکه تقویم گوگل (Google Calander) حسابی کارتان را ساده کرده است. کافی است اپ آن را روی گوشی تان نصب کرده یا وارد سایتش شوید. از آنجا به بعد با محیط کاربری ساده گوگل کلندر همه برنامه ریزی ها مثل آب خوردن انجام خواهد شد؛ به همین سادگی.
همکاری با بقیه برندها: گامی بلند به سمت جذب فالوور
خوانندهای را در نظر بگیرید که بعد از کلی کلاس آموزشی و سال ها تمرین بالاخره اولین آلبومش را بیرون داده است. احتمالا خواننده قصه ما انتظارات دور و درازی برای موفقیت آلبومش دارد، اما عدم استقبال مردم از این آلبوم در یک چشم به هم زدن تمام معادلات را به هم می ریزد. ما اصلا دوست نداریم منفی بافی را ترویج کنیم، اما تا وقتی خواننده های بزرگ در دنیا هستند کمتر کسی سراغ یک هنرمند صفر کیلومتر خواهد رفت. این یعنی کلاه خواننده تازه کار قصه ما پس معرکه است!
برندهای تازه کار در دنیای اینستاگرام وضعیتی مشابه قصه بالا دارند. برندهای بزرگ آنقدر در بازار خوش درخشیده اند که دیگر هوش و حواسی برای مشتریان باقی نماند. در چنین اوضاعی شما به تنهایی 100سال دیگر هم فالوورهای اولیه تان را جذب نخواهید کرد. پیشنهاد ما در این میان همکاری با برندهای بزرگ برای بهتر دیده شدن در اینستاگرام است. البته شما قرار نیست از همان روز اول با برندهایی مثل گوچی یا زارا همکاری داشته باشید. در عوض سراغ نمونه هایی یک پله بالاتر از خودتان بروید. اینطوری هم کلی جواب نه به پیشنهاد همکاری تان جلوی شما ردیف نمی شود، هم اینکه کاربران کم کم به شما عادت خواهند کرد.
یادتان باشد وقتی شما با برندهای بزرگتر از خودتان همکاری دارید، باید از تک تک لحظات نهایت استفاده را ببرید و منظور ما تلاش برای یادگیری از این برندها و همین طور آشنایی با سلیقه مشتریان است. فرض کنید چنین همکاری بیشتر شبیه یک کلاس درس با کلی نکته آموزشی است. اینطوری خیلی راحت تر چم و خم کار دست تان می آید. اگر از ما می شنوید، در همکاری با برندهای بزرگ خیلی زیاده روی نکنید. به علاوه، با یکی دو بار همکاری قرار نیست شما همه فن حریف شوید. پس گام های تان را آهسته بردارید و دور غرور بیجا را خط بکشید.
مطلب مرتبط: جلب هزار فالوور اول برند در اینستاگرام با راهکارهای حرفه ای
استفاده از فرمت محتوای درست: ویدئوی کوتاه و دیگر هیچ
تولید محتوا در شبکه های اجتماعی مثل ساخت فیلم برای مخاطب هدف است. وقتی یک فیلم ساز دنبال اثری تازه می رود، باید همیشه چهار چشمی علاقه مخاطبش را مد نظر قرار دهد. وگرنه خیلی زود با کلی طلبکار تنها می ماند، بدون اینکه حتی یک بلیت هم در گیشه فروخته باشد.
انتخاب فرمت درست برای تولید محتوا در اینستاگرام ربطی به بودجه برندها ندارد. به زبان خودمانی چه شما میلیون ها دلار پول داشته باشید چه بودجه تان نزدیک صفر باشد، بازهم انتخاب فرمت برای تان یک فرمول واحد دارد. شما باید به سلیقه مخاطب هدف در این میان توجه کنید. هرچه باشد دنیای کسب و کار بدون مشتریان حتی یک لحظه هم دوام نمی آورد. پس چرا هنگام تصمیم گیری های مهم آنها را مد نظر قرار ندهیم؟
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه وضعیت شبکه های اجتماعی را زیر ذره بین داریم. از وقتی تیک تاک به عنوان یک پلتفرم دوست داشتنی وارد عرصه کسب و کار شد، خیلی از معادلات به هم خورده است. پیش از آن تقریبا ویدئوهای طولانی در کنار عکس های مختلف طرفدارهای زیادی داشت. با این حال از زمان توسعه تیک تاک ویدئوهای کوتاه طرفدارهای زیادی پیدا کرده است. معنای این امر برای شما ضرورت جهت گیری به سوی استفاده از فرمت ویدئو با چاشنی زمان اندک برای هر کدام از پست هاست. اینطوری شما به خواسته مخاطب تان احترام گذاشته و به سرعت خودتان را در دل شان جا می کنید.
همانطور که مسابقات فرمول یک در طول دهه ها تحول پیدا کرده است، دنیای بازاریابی در اینستاگرام هم سال به سال عوض می شود. اگر انتظار دارید ترندها یا تکنیک های امروز تا 10 سال آینده به کارتان بیاید، باید حسابی شما را ناامید کنیم، چراکه در دنیای بازاریابی اصلا از این خبرها نیست. پس لطفا خیلی زود به ویدئوهای کوتاه عادت نکنید و همیشه جایی برای آشنایی با فرمت های بهتر باقی بگذارید. وگرنه تازه بعد از اینکه همه رقبا از یک فرمت برتر استفاده کردند، شما از آن باخبر خواهید شد؛ همین قدر باورنکردنی!
پروموت کردن اکانت برند: نیمی از مسیر موفقیت با تبلیغات
کوهنوردی را در نظر بگیرید که برای صعود به اورست تک و تنها به راه افتاده است. چنین آدمی حتی اگر بهترین تجهیزات دنیا با چاشنی سال ها تجربه کوهنوردی را هم داشته باشد، بازهم هیچ تضمینی برای موفقیتش در چنین سفر خطرناکی نخواهد بود. هرچه باشد در صعودهای دسته جمعی وقتی اتفاقی برای آدم می افتد، همیشه خیالش بابت حضور دیگران یا کمک شان راحت است. با این حال وقتی پای کوهنوردی یا حتی سفر به تنهایی وسط باشد، هیچ وقت نکته اطمینان بخشی در کار نخواهد بود.
ماجرای بالا با همه بار دراماتیکی که دارد، در دنیای بازاریابی هم مصداق پیدا می کند. وقتی برند شما در این فضا بدون پروموت کردن محتوا یا حتی هویت خودش دست به تولید محتوا می زند، در صورت سقوط از قله حتی یک نفر هم متوجه نخواهد شد. خب اوضاع بازار که همیشه به کام شما نیست. به همین خاطر توصیه ما در روزنامه فرصت امروز پروموت کردن برندتان در اینستاگرام برای جلب نظر مخاطب هدف تان است. اینطوری هر اتفاق کوچکی برای تان روی دهد، همه کاربران باخبر شده و حتی ابراز نگرانی خواهند کرد. خب مگر یک کارآفرین به غیر از فالوورهایی که نگران برندش هستند، چه انتظار دیگری از بازاریابی در اینستاگرام دارد؟
مطلب مرتبط: افزایش فالوور برند در شبکه های اجتماعی با راهکارهای ساده
کارآفرینان و تیم های بازاریابی برای پروموت کردن اکانت یا محتوای شان گزینه های بی نهایت زیادی پیش رو دارند. ساده ترین راهکار در این میان پرداخت هزینه ای مشخص به اینستاگرام برای نمایش محتوای برندتان در بخش اکسپلور است. اینطوری کاربرانی که به حوزه فعالیت شما علاقه دارند، بیش از هر زمان دیگری محتوای برندتان را مشاهده خواهند کرد. اگر کیفیت محتوای شما در این میان عالی باشد، کم کم کاربران به فکر فالو کردن برندتان می افتند. همان طور که می بینید، جریان کار در این میان بی نهایت ساده است. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید و بخشی از بودجه بازاریابی برندتان را به پروموت کردن محتوا در اینستاگرام اختصاص دهید.
راه حل دیگر برای پروموت کردن محتوا در اینستاگرام استفاده از شهرت اینفلوئنسرها یا موسسات مختلف است. در اینجا هم شما با پرداخت مقدار مشخصی هزینه به طرف مقابل کارتان را پیش خواهید برد. تا یادمان نرفته بگوییم در صورت استفاده از این گزینه باید شش دانگ حواس تان جمع انتخاب افراد مناسب باشد. منظور ما ارتباط نسبی حوزه فعالیت فرد مورد نظر با هویت برندتان است. وگرنه مثل آن است که یک تیم فوتبال برای جلب طرفدارهای بیشتر با یک راک استار همکاری کند؛ همین قدر بی معنا.
تعامل با کاربران: معجزه لایک و کامنت
اینستاگرام ویترین برندها نیست. اگر شما انتظار دارید کاربران در این فضا فقط شنونده فعالیت های شما باشند، کل مسیر را اشتباه آمده اید، چراکه در اینجا خبری از کارهای این شکلی نیست. در عوض شما باید اینستاگرام را یک جاده دوطرفه در نظر بگیرید. بدین صورت که هر انتظاری که از کاربران دارید، باید خودتان هم تقریبا همان کار را در رابطه با آنها انجام دهید. وگرنه خبری از موفقیت یا جلب فالوورهای چند هزارتایی نخواهد بود.
اگر از شما بپرسیم چطور در همان ملاقات اول روی دیگران اثر می گذارید، چه جوابی خواهید داشت؟ احتمالا خیلی ها استفاده از شوخی یا حتی مکالمه های دوستانه را توصیه می کنند، اما ما در روزنامه فرصت امروز راهکار کاملا متفاوتی داریم. راهکار ما در این میان گوش دادن به مخاطب هدف است؛ بلکه درست شنیدید، گوش دادن به مخاطب هدف!
وقتی کسی بدون وقفه شروع به صحبت با دیگران می کند، خیلی زود حوصله همه مردم سر می رود. باور کنید یا نه، این روزها دیگر کسی حوصله گوش دادن به سخنرانی یا حتی صحبت های کوتاه دیگران را ندارد. در عوض بازار گفت وگوهای چند نفره حسابی داغ است. فکر می کنم تا اینجای کار به خوبی متوجه اهمیت گفت وگو با کاربران در اینستاگرام شده باشید، مگر نه؟
فعالیت در اینستاگرام وقتی ذهنیت بازاریاب ها مربوط به دوران روم باستان باشد، حتی از سفر به کره ماه هم سخت تر خواهد بود. به همین خاطر ما در این بخش از شما انتظار تعامل همراه با گفت وگو با کاربران را داریم. قبول دارم این کار برای آنهایی که یک عمر شیوه دیگری داشته اند، اصلا ساده نیست. با این حال هر کاری فقط اولش سخت خواهد بود. کافی است به تجربه کودکی تان از دوچرخه سواری دقت کنید تا اهمیت این نکته را درک نمایید.
برخلاف جنگجوهای افسانه ای که با گرز و شمشیر دنبال کسب موفقیت هستند، شما در تعامل با کاربران ابزارهای متفاوتی دارید. ابزارهای شما لایک و کامنت است؛ البته نه برای محتوای خودتان، بلکه محتوای کاربران. اگر شما وقت اضافه در طول روز دارید، بد نیست سری به اکانت فالوورها یا کسانی که با هشتگ برندتان پست گذاشته اند، بزنید. اینطوری هم از حال و هوای کاربران مطلع می شوید، هم اینکه فرصتی عالی برای میخکوب کردن شان خواهید داشت؛ آن هم فقط با چندتا لایک و کامنت ساده!
گاهی اوقات برندها برای تاثیرگذاری بر روی کاربران در اینستاگرام و تبدیل شان به فالوورهای همیشگی نیازی به کارهای سخت ندارید. در عوض باید دنبال راهکارهای ساده باشید. گوش دادن به کاربران با چاشنی لایک و کامنت دقیقا همان تکه گمشده پازل بازاریابی تان در اینستاگرام است. این تکه به شما برای افزایش فالوورها و کسب هزارتای اول کمک خواهد کرد.
مطلب مرتبط: بازاریابی در اینستاگرام و چالش جذب فالوور بیشتر
خداحافظی با فالوورهای فیک: کلک زدن ممنوع!
خرید فالوور در کنار خرید لایک یکی از دو کار ممنوعه ای است که خیلی از بازاریاب ها توانایی ایستادگی برابر آن را ندارند. اینکه اکانت شما در عرض چند روز حسابی پرطرفدار شود، فکر بدی است که کمتر کسی بی خیال از کنارش خواهد گذشت. نکته مهم در این میان ماهیت تقلبی چنین فالوورهایی است. خب اگر کسی را سراغ دارید که واقعا باور دارد این فالوورها واقعی اند، ما را هم بی خبر نگذارید.
فرمول ما در این بخش برای شما بیشتر از اینکه مربوط به انجام دادن یک کار خاص باشد، پرهیز از یک اقدام مهم را به همراه دارد. همانطور که هیچ کس در کنکور با تقلب رتبه برتر نمی شود، شما هم با تقلب در اینستاگرام هیچ وقت آخر و عاقبت خوشی نخواهید داشت. پس یک بار برای همیشه دور فالوورهای فیک را خط بکشید. وگرنه اوضاع تان خیلی زود به هم می ریزد.
سخن پایانی
پیدا کردن اولین فالوورهای برند اصلا کار ساده ای نیست. خیلی از کارآفرینان و بازاریاب های حرفه ای در این مسیر بارها و بارها شکست می خورند تا بالاخره همای سعادت روی شانه شان جا خوش کند. ما در این مقاله برای اینکه مسیر شما ساده تر از این شود، چند تا از بهترین تکنیک های بازاریابی و تولید محتوا را زیر ذره بین بردیم. خبر خوش اینکه الان لازم نیست نگران شکست هایی مشابه رقبای تان در مسیر شهرت اینستاگرامی باشید. با این حال بخش سخت ماجرا به پشتکار خودتان بستگی دارد. اگر خیلی منظم و مرتب از تکنیک های این مقاله استفاده کنید، بی برو برگشت انقلابی در وضعیت اکانت اینستاگرامی تان روی می دهد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید.
مطلب مرتبط: خرید فالوور در اینستاگرام: بخریم یا نخریم؟
منابع: