دوشنبه, ۲۸ آبان(۸) ۱۴۰۳ / Mon, 18 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

فصل بهار از راه رسیده و حالا خیلی از مردم برای مسافرت های دور و نزدیک برنامه ریزی می کنند. این وسط دست اندرکاران صنعت توریسم در بهترین زمان سال برای درآمدزایی هستند. البته به شرط اینکه در وهله اول موفق به جذب گردشگران شوند. وگرنه یک ضرر مالی هنگفت دیگر در انتظارشان خواهد بود. 

هر کاری در این دنیا مهارت های خاص خودش را لازم دارد. حتی ساده ترین کارها هم که به نظر مثل آب خوردن می رسد، بدون تمرین و کسب مهارت های لازم تبدیل به سخت ترین کارهای دنیا می شود. ما در روزنامه فرصت امروز فعالیت در صنعت گردشگری را مثل مکعب روبیک می دانیم. همانطور که برای حل چنین مکعبی باید هر قطعه در جای درست خودش قرار گیرد، پیروزی در عرصه توریسم هم نیازمند کنار هم قرار دادن مهارت های مختلف است. 

مهارت های اساسی برای کارآفرینان صنعت گردشگری

ما در این مقاله قصد داریم خیلی کوتاه و مختصر سری به مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به قهرمانی تکرارنشدنی در صنعت توریسم بزنیم. اگر شما هم دوست دارید سال نو را با مهارت های جدید در دنیای گردشگری شروع کنید، با ما در این ماجراجویی همراه باشید. 

مطلب مرتبط: اقدامات جالب کشورهای مختلف برای نجات صنعت گردشگری

مدیریت گردشگری با چاشنی مهارت ها

مدیریت گردشگری با چاشنی مهارت ها

ما در این بخش سراغ چند تا از مهمترین مهارت هایی رفته ایم که هر کارآفرینی در صنعت توریسم باید بلد باشد. بی شک کارآفرینان کارکشته کلی مهارت رنگارنگ ردیف می کنند و اصرار دارند همه آنها ضروری هستند. با این حال ما برای اینکه همین اول کاری شما را نترسانیم، سراغ چند تا از مهارت های اساسی رفته ایم. اینطوری هم دست تان خیلی خوب گرم می شود، هم اینکه خبری از فشار و استرس زیاد نخواهد بود. 

مهارت های خدمات مشتری: مشتریان مهمترین سرمایه شما هستند!

مهارت های خدمات مشتری

بازیگرانی که برای حضور در هر پروژه سینمایی کلی حقوق دریافت می کنند، اولویت اصلی شان جلب رضایت تماشاگران است؛ چراکه بدون حضور مردم در سالن های سینما نه بلیتی فروخته می شود و نه حتی خبری از کسب درآمد برای تهیه کننده ها خواهد بود. نتیجه کار هم تعطیلی صنعت سینما و خانه نشین شدن همه عوامل تولید فیلم است. 

مثال بالا در همه حوزه های کاری، به ویژه صنعت توریسم، مصداق دارد. هتل ها و رستوران ها برای ادامه فعالیت شان نیاز به اعتماد مسافران دارند. این اعتماد هم چیزی نیست که همینطور الکی ساخته شود. در عوض شما باید خودتان را برای پروسه دائمی جلب نظر مردم آماده کنید. البته این فرآیند هیچ شباهتی به یک غول بی شاخ و دم ندارد. پس لازم نیست الکی ترس به دل تان راه دهید. همین که خیلی سریع نیازهای مشتریان را متوجه شده و اقدامی اساسی برای رفع شان انجام دهید، به اندازه کافی رضایت بخش خواهد بود. 

مردم همیشه دوست دارند تعطیلات را در اقامتگاه هایی با کارکنان سرحال و خوش برخورد سپری کنند. پس اگر نتوانید چنین نیاز اساسی را تامین کنید، کلاه تان پس معرکه خواهد بود. همین امر ما را به سوی مهارت بعدی، یعنی مهارت های ارتباطی راهنمایی می کند. 

مهارت های ارتباطی: مکملی اساسی برای کارآفرینان

مهارت های ارتباطی

در بخش قبلی درباره اهمیت درک نیازهای مشتریان حرف زدیم. سوالی که اینجا پیش می آید، نحوه مدیریت چنین امری است. به زبان خودمانی، چطور باید از نیازها یا خواسته های اصلی مشتریان مطلع شد؟ جواب ما برای این سوال بی نهایت ساده است: مهارت های ارتباطی!

مدیر هتلی را در نظر بگیرید که در طول روز باید با انواع نیروهای خدماتی، بخش پذیرش و اعضای رستوران سر و کله بزند. این وسط هم بعضی از مسافران همیشه دوست دارند درد و دل شان را به طور حضوری با مدیر هتل انجام دهند. اگر در چنین شرایطی مدیر قصه ما مهارت لازم برای ارتباط درست با هر کدام از گروه های بالا را نداشته باشد، قطعا سرنوشت خوبی در انتظار کسب و کارش نخواهد بود. 

ما قبلا در روزنامه فرصت امروز کلی درباره مهارت های ارتباطی با شما حرف زده ایم. مثلا حفظ ارتباط چشمی یا استفاده از زبان بدن برای انتقال بهتر پیام جزوی از این مهارت ها محسوب می شود. اشتباه نکنید، اینجا اصلا قصد نداریم دوباره تمام آن نکات را تکرار کنیم. در عوض به یک تکنیک کلیدی بسنده می کنیم: شما باید یاد بگیرید با هر کسی دقیقا همانطور که دوست دارد، رفتار کنید؛ همین و بس.

خیلی وقت ها کارآفرینان در صنعت گردشگری سعی می کنند خودشان را به عنوان یک مدیر باپرستیژ به بقیه معرفی کنند. نتیجه کار هم همیشه برخورد سرد و بی روح با دیگران خواهد بود. به طوری که حتی یک ذره انگیزه هم در وجود مسافران برای تعامل دوباره با چنین مدیرانی باقی نمی ماند. اگر از ما می شنوید، بهترین کار در چنین موقعیتی رفتار با دیگران درست مثل دو تا دوست است. پس دفعه بعد که با یکی از مسافران یا اعضای شرکت هم صحبت شدید، تعارف های کلیشه ای را کنار بگذارید. 

مطلب مرتبط: چرا گردشگری بهترین صنعت جهان معرفی می شود

کار انعطاف پذیر: مهارتی ویژه برای دنیای گردشگری

کار انعطاف پذیر

صنعت گردشگری در مقایسه با بقیه حوزه های کاری نیازمند انعطاف بیشتر کارآفرینان است. چه بسا گاهی در اوج مسافرت ها شما مجبور به کار طولانی مدت باشید. در چنین زمان هایی معمولا تازه واردهای دنیای گردشگری خیلی زود جا می زنند. پس قبل از اینکه کارتان را شروع کنید، باید به فکر چنین چالش هایی هم باشید. وگرنه دست از پا درازتر سراغ حرفه ای دیگر خواهید رفت. 

شاید فکر کنید ما در این بخش فرمول ویژه ای برای سازگاری با ساعت های کاری مختلف داشته باشیم. در این صورت باید کمی ناامیدتان کنیم. تنها عاملی که در چنین شرایطی به دادتان می رسد، عشق و علاقه تان به صنعت توریسم است. پس اگر علاقه زیادی برای کار در این حوزه ندارید، بهتر است همین اول کاری خودتان را درگیرش نکنید؛ چراکه خیلی زود برای تان دردسرساز شده و دیگر نمی توانید جلوی مشکلات را بگیرید. 

تنها توصیه ما در این بخش برای شما تمرین بر روی جا به جایی سریع بین کارهاست. شاید در خیلی از حوزه های کاری افراد فقط یک پروژه مشخص را در طول زمان جلو ببرند، اما در دنیای گردشگری اصلا از این خبرها نیست. چه بسا گاهی اوقات مجبور به مدیریت چند کار به طور همزمان شوید. به علاوه، بعید نیست در هر پروژه مجبور به همکاری با افراد متفاوتی شوید. درست همین جاست که مهارت های ارتباطی دوباره به دادتان خواهد رسید. 

برنامه ریزی برای کارها: کار بدون برنامه ممنوع!

برنامه ریزی برای کارها

کار بدون برنامه هیچ وقت نتیجه دلخواه را به همراه ندارد. انگار که بدون یک برنامه دقیق آدم همیشه از کارش عقب می ماند. این وسط هم خیلی از کارآفرینان برای اینکه دل شان خوش باشد، صرفا چند تا هدف کلی را روی کاغذ یادداشت می کنند. بعد هم آن برگه را خیلی زود لای بقیه کاغذهای دفترشان گم می کنند و تمام!

اگر شما هم نهایت برداشت تان از برنامه ریزی همان چیزی است که در بالا بیان کردیم، راه را حسابی اشتباه آمده اید؛ چراکه ما در روزنامه فرصت امروز اصلا اسم این را برنامه ریزی نمی گذاریم. در عوض یک برنامه درست و حسابی باید شامل چند بخش مهم باشد:

•    تعریف هدف: اهدافی که برای کسب و کارتان دارید، باید برای بقیه هم معنادار باشد. البته منظورمان فقط مشتریان نیست، بلکه همکاران و به طور کلی اعضای شرکت را نیز مد نظر داریم. پس قبل از اینکه کارتان را با عجله شروع کنید، اهداف سال جدید را به طور دقیق برای بقیه توضیح دهید. این کار در یک جلسه خودمانی یا حتی گزارشی دقیق خیلی راحت تر جلو می رود. 

•    تعیین معیار: هر هدفی باید در مدت زمانی مشخص محقق شود. خب پیش خودتان فکر نکرده اید که تا ابد برای تحقق اهداف تان وقت دارید؟ یک برنامه مناسب باید شامل پیش بینی حدودی از زمان دستیابی به اهداف باشد. اگر در مدتی کوتاه تر به هدف تان رسیدید، که چه بهتر اما اگر ماجرا طولانی تر شد، حتما یک جای کار ایراد دارد. پس بهتر است برنامه تان را بازبینی کرده و ایراداتش را پیدا کنید. 

•    تعیین تیم های درگیر: تحقق یک هدف نیازمند همکاری تیم های مختلف با هم است. مثلا اگر شما دوست دارید مسافران بیشتری به مرکز تفریحی تان سر بزنند، نه تنها باید در زمینه بازاریابی و تبلیغات خوب عمل کنید، بلکه تیم روابط عمومی تان نیز در این میان مسئول خواهد بود. همانطور که می بینید، در این مثال دست کم یک تیم مختلف با هم همکاری دارند. پس شما هم باید خودتان را برای چنین اتفاقی آماده کنید. آمادگی موردنظر بدون تعیین تیم های درگیر در فرآیند تحقق هدف امکان پذیر نخواهد بود. پس قبل از اینکه کارتان بر روی هدفی تازه را شروع کنید، سراغ تعیین تیم های درگیر بروید. 

امیدوارم مراحل سه گانه بالا برای رعایت خیلی سخت نباشد؛ چراکه با رعایت آنها خیلی راحت کارتان سر و سامان پیدا می کند. یادتان نرود، همیشه کار با برنامه شما را چند قدم جلوتر از رقبا نگه می دارد. 

آشنایی با زبان های مختلف: دروازه‎ای به سوی ارتباط با گردشگران

آشنایی با زبان های مختلف

گردشگرانی که شما دنبال ارتباط با آنها هستید، همیشه به زبان خودتان حرف نمی زنند. چه بسا کسانی از آن سر دنیا به امید بازدید از جاذبه های گردشگری شهر شما بار سفر را جمع کرده باشند. آن وقت اگر شما نتوانید دو کلام با آنها درست و حسابی حرف بزنید، احتمالا خیلی راحت مشتریان موردنظر از دست تان خواهند پرید!

مطلب مرتبط: بازاریابی گردشگری و تکنیک های موفقیت در آن

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم آشنایی با یک زبان جدید فرصت های تازه ای برای کارآفرینی به روی شما باز می کند. البته شما لازم نیست همه وقت تان را صرف یادگیری زبان کنید؛ چراکه این روزها یادگیری انگلیسی به تنهایی کافی خواهد بود. پس لطفا کمی از وقت تان در طول روز را صرف یادگیری این زبان کنید.

بی شک راه حل کلاسیک برای یادگیری زبان شرکت در جلسات موسسات آموزشی است. بی شک این ایده به اندازه کافی جذاب به نظر می رسد، اما ما در اینجا راهکار تازه و متفاوتی برای شما آماده کرده ایم. از آنجایی که کارآفرینان معمولا با زمان بندی مشکل زیادی دارند، توصیه ما استفاده از اپ های یادگیری زبان است. اینطوری با یک تیر دو نشان می زنید؛ هم یک زبان تازه یاد می گیرید، هم دیر لازم نیست وسط روز از کارتان زده و در کلاس های آموزشگاهی حاضر شوید. 

این روزها اپ های بی نهایت متنوعی برای یادگیری زبان در دسترس مردم قرار دارد. توصیه ما در این میان استفاده از دولینگو (Duolingo) و رزتا استون (Rosetta Stone) است. این دو اپ به شما برای خودآموزی زبان به ساده ترین شکل ممکن کمک می کنند. به علاوه، شما همیشه امکان تمرین و تکرار نکات آموزشی در این اپ ها با دیگران را نیز خواهید داشت. پس منتظر چه هستید؟ برای اینکه تبدیل به کارآفرینی ماهر در دنیای توریسم شوید، باید اول از همه زبان‎تان را تقویت کنید. اینطوری مرزهای فعالیت تان فراتر از مسافران محلی خواهد رفت. 

تعهد کاری: جا زدن ممنوع!

تعهد کاری

کارآفرینان جوانی که به تازگی وارد حوزه گردشگری می شوند، معمولا بعد از گذشت چند ماه تمام روحیه شان را از دست می دهند. بی شک فعالیت در دنیایی که پر از دردسرهای مختلف برای جلب نظر مسافران است، چندان راحت نخواهد بود. به همین خاطر در این صنعت نیز مثل هر کار دیگری، بعضی از افراد زود جا می زنند. احتمالا شما هم دوستانی دارید که به محض مشاهده ساده ترین مشکلات سر راه شان سراغ یک کار دیگر می روند. در این صورت باید از شما بخواهیم هر ایده ای درباره ترک دنیای گردشگری را دور بریزید؛ چراکه از این شاخه به آن شاخه پریدن هیچ نتیجه خوبی برای شما یا کسب و کارتان نخواهد داشت. 

ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم اغلب کسانی که تعهد کاری ندارند، نهایتا تا جایگاه مدیران میانی در حوزه گردشگری ارتقا پیدا خواهند کرد. این دسته از افراد هیچ وقت سراغ ریسک هایی مثل راه اندازی کسب و کار خودشان نمی ‎روند. خب اگر قرار بود آدم ها هیچ ریسکی را قبول نکنند، استارت آپ هایی مثل ایر بی ان بی (Airbnb) هیچ وقت رنگ واقعیت را هم نمی دیدند. توصیه ما در این بخش کاملا روشن است: کمی با سختی ها و دشواری های مسیر کارآفرینی کنار بیایید. یادتان باشد، قرار نیست مسیر موفقیت تان کاملا هموار باشد. پس یکبار برای همیشه هر ایده و فکری در این رابطه را کنار بگذارید. وگرنه اوضاع برای تان خیلی سخت پیش خواهد رفت. 

تقویت روحیه کار تیمی: یک دست صدا ندارد

تقویت روحیه کار تیمی

رقابت با برندهایی که سالانه میلیون ها دلار درآمد دارند، اصلا کار راحتی نیست. همان طور که یک سرآشپز صفر کیلومتر برای موفقیت نیاز به کلی نیروی با انگیزه دارد، شما هم در صنعت گردشگری باید یک تیم درجه یک دم دست تان داشته باشید. شاید فکر کنید تشکیل یک تیم مناسب در همان ابتدای کار اصلا امکان پذیر نیست. هرچه باشد هزینه های چنین کاری سر به فلک می کشد و از طرف دیگر خیلی از آدم های کارکشته علاقه ای به همکاری با استارت آپ های بی نام و نشان ندارند. 

قبول دارم مسئله بالا آنقدر مهم هست که انگیزه هر کارآفرینی را از بین ببرد. با این حال شما قرار نیست از همان قدم اول سراغ آدم های حرفه ای بروید. همین که تیم تان شامل افرادی با مهارت های مختلف باشد، کافی خواهد بود. مثلا یک موسسه گردشگری را در نظر بگیرید؛ بی شک این موسسه باید علاوه بر چند آشپز آشنا به غذاهای مختلف، با تور لیدرهای گوناگون هم همکاری داشته باشد. منظور ما کسانی است که با مناطق مختلف آشنایی داشته و بتوانند مسئولیت تورهایی به نقاط مختلف را قبول کنند. اینطوری خیلی زود کار تور موردنظر به نتیجه رسیده و دیگر لازم نیست نگران رقابت با بقیه موسسه ها بود. 

نکته بعدی که باید بدان توجه کنیم، روحیه کار تیمی است. گاهی اوقات یک شرکت انواع نیروهای متخصص را دارد، اما به خاطر تک روی هر کدام از آنها در نهایت هیچ نتیجه خوبی در انتظار آنها نیست. در چنین شرایطی تنها راه نجات سرمایه گذاری بر روی کار تیمی خواهد بود. به طوری که همه اعضای شرکت به خوبی با هم هماهنگ شوند. 

اگر نظر ما را بخواهید، هیچ چیز به اندازه تعیین اهداف دقیق و تقسیم وظایف در شرکت به هماهنگی کارمندان کمک نمی کند. این نکته درباره شرکت های فعال در حوزه گردشگری نیز مصداق دارد. پس دفعه بعد که قصد تعریف پروژه برای موسسه تان را داشتید، باید نقش هر گروه را تعیین کرده و به آنها برای تحقق اهداف شان کمک کنید. وگرنه خیلی زود بی برنامگی و عدم هماهنگی اعضای شرکت اوضاع را به هم خواهد ریخت.

مطلب مرتبط: بررسی اهمیت بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری

انجام همزمان چند کار: مهارتی انکارناپذیر

انجام همزمان چند کار

آدم ها معمولا دوست ندارند کارهای مختلف را به طور همزمان جلو ببرند. انگار که این کار نه تنها دردسرهای زیادی برای آنها به همراه دارد، بلکه تمرکزشان را هم طوری به هم می ریزد که نگو و نپرس. چنین تجربه ای تقریبا مثل آن است که یک نفر همزمان برای دو یا سه تا امتحان درس بخواند. شما را نمی دانم، ولی من که در چنین شرایطی هیچ چیز از درس ها متوجه نمی شوم و احتمالا امتحان همه را به طور فاجعه باری خواهم افتاد. 

اگرچه در زندگی روزمره خیلی وقت ها آدم امکان قسر در رفتن از انجام همزمان چند کار را دارد، اما در دنیای کسب و کار چنین فرصتی کمتر گیر می آید. به زبان خودمانی، شما باید برای انجام همزمان چند کار در کنار هم حسابی خودتان را آماده کنید. وگرنه خیلی زود فرصت های کارآفرینی را یکی بعد از دیگری از دست خواهید داد. 

ما قبلا در روزنامه فرصت امروز کلی درباره مولتی تسکینگ یا همان انجام همزمان چند کار صحبت کرده ایم. نکته ای که اینجا باید مد نظر داشته باشید، تغییر ذهنیت تان نسبت به کارهای مختلف است. شما قرار نیست با خیال راحت فقط روی یک پروژه کار کنید و بعد سراغ بقیه کارها بروید. در عوض باید همه کارها را به طور همزمان جلو ببرید. این یعنی در یک روز باید کمی روی مشکلات مدیریت داخلی کارمندان تمرکز کرده و بعد سراغ کارهایی مثل بازاریابی یا خدمات مشتری بروید. البته قرار نیست همه این کارها را در یک روز انجام دهید. بلکه تقسیم بندی کارها به بخش های کوچک تر برای مولتی تسکینگ امری ضروری خواهد بود. اینطوری دست کم فرصت کافی برای رسیدن به کارهای مختلف را خواهید داشت. 

آگاهی از فرهنگ های مختلف: گردشگری در مقیاس جهانی

آگاهی از فرهنگ های مختلف

کسی که همه عمرش در حومه پاریس گذشته احتمالا آشنایی زیادی با فرهنگ بومی مردم شرق آسیا ندارد. به همین خاطر هم وقتی برای تعطیلات به چنین منطقی سفر کند، از همان اول با شوک های زیادی رو به رو خواهد شد. هرچه باشد مردم این مناطق آداب و رسوم خاص خودشان را دارند. در چنین مواقعی یک راهنمای همه فن حریف حسابی به داد آدم می رسد. فرض کنید مسافر قصه ما هزینه یک راهنمای تور را بدهد اما یکهو متوجه شود راهنمای موردنظر نیز اطلاع زیادی از فرهنگ شرق آسیا ندارد. این دقیقا همان اتفاقی است که خیلی از مسافران با کارآفرینان حواس پرت در دنیای گردشگری دارند. 

اگر دوست دارید دیگران برای استفاده از خدمات راهنمای گردشگری از شما استفاده کنند، باید کارتان حداقل استانداردهایی را داشته باشد. شما را نمی دانم، ولی من که دوست دارم وقتی به سفر می روم، حداقل یک راهنمای کاملا آشنا به مسائل محلی کنار دستم باشد. البته عکس این قضیه نیز کاربرد دارد. مسافرانی که از راه های دور سراغ شما می آیند، اصلا دوست ندارند شما هیچ آشنایی با فرهنگ شان نداشته باشید. به همین خاطر اغلب دوره های آموزشی در صنعت گردشگری شامل آشنایی با فرهنگ ملل مختلف نیز می شود. پس اگر فکر کرده اید شانه خالی کردن از زیر چنین درس هایی نوعی زرنگی است، باید بگوییم کاملا دراشتباهید. 

شاید فکر کنید در این بخش باید سراغ کارهای عجیب یا غیرممکن بروید. خبر خوش اینکه آشنایی با فرهنگ های مختلف کار غیرممکنی نیست. به علاوه، اصلا ضرورتی ندارد خودتان را برای چنین کاری به دردسر بیندازید. تنها کاری که باید انجام دهید، استفاده از مجلات و پیگیری اخبار محلی است. اینطوری خیلی زود با فرهنگ بومی آن مناطق آشنا خواهید شد. ماجرا ساده تر از آنی بود که فکرش را می کردید، مگر نه؟

کارآفرینانی که با فرهنگ های مختلف آشنایی ندارند، معمولا همیشه یک جای کارشان ایراد خواهد داشت؛ چراکه ایده های شما احتمالا در فرهنگ های دیگر معنای متفاوتی خواهد داشت. بنابراین اگر از همان ابتدا به این نکته مهم فکر نکنید، جه بسا مشکلات زیادی پیش روی تان قرار گیرد و آن وقت حل چنین مشکلاتی از عهده تان خارج خواهد بود. 

سخن پایانی

فرصت های دنیای گردشگری برای کارآفرینان

دنیای گردشگری فرصت های زیادی برای کارآفرینان مهیا کرده است. البته در این میان همه به موفقیت های بزرگ دست پیدا نمی کنند. در عوض این مهارت های کلیدی است که تکلیف برنده و بازنده این مارتن بزرگ را روشن خواهد کرد. اگر شما هم دوست دارید جزو برنده های دنیای گردشگری باشید، یادگیری مهارت های بالا امری ضروری خواهد بود. 

مطلب مرتبط: بازاریابی گردشگری

ما در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله مقدمه خوبی برای آشنایی شما با مهارت های کاربردی در حوزه گردشگری باشد. مثل همیشه اگر سوال یا نکته ای به ذهن تان رسید، ما همیشه منتظر نظرات تان هستیم. 

منابع:

https://hospitalityinsights.ehl.edu

https://www.topuniversities.com

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qk48Q0Ba
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایر
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه