بازاریابی ایمیلی یکی از روش های بی نهایت پرطرفدار در دنیای کسب و کار است. این استراتژی در طول سال های اخیر محبوبیت دوباره ای پیدا کرده و خیلی از کارآفرینان برای بهبود اوضاع شان دنبال اجرای آن هستند. شاید هزینه پایین این استراتژی در کنار بازگشت سرمایه حیرت انگیز در این میان بی تاثیر نباشد. البته استفاده مداوم مردم از سرویس های ایمیل در طول روز هم دلیل موثر دیگری است که نباید دست کم گرفت. به هر حال، این روزها ایمیل مارکتینگ حسابی محبوب دل بازاریاب ها و مردم است.
شاید فکر کنید بازاریابی ایمیلی هیچ ایراد یا مشکلی ندارد. خب در این صورت کاملا در اشتباه هستید؛ چراکه ایمیل مارکتینگ هم مثل هر استراتژی دیگری با برخی مشکلات اساسی رو به روست. ما در این مقاله سعی می کنیم برخی از مهمترین چالش ها در حوزه ایمیل مارکتینگ را با شما در میان بگذاریم.
چالش های بازاریابی ایمیلی
آیا تا حالا فکر کرده اید چرا برخی از بازاریاب ها علی رغم آشنایی با مزایای ایمیل مارکتینگ خیلی راحت دور آن را خط می کشند؟ انگار برخی از بازاریاب ها هر شیوه ای که حسابی محبوب و پرطرفدار شوند را دودستی کنار می گذارند. خب راستش را بخواهید، اینجا پای برخی از مشکلات اساسی در میان است که ذهن کارآفرینان را درگیر می کند. اجازه دهید با یک مثال ساده کارمان را جلو ببریم.
راننده فرمول یکی را در نظر بگیرید که سال های سال با خودروهای دنده ای کلاسیک در مسابقات شرکت کرده و اتفاقا کلی موفقیت هم کسب کرده است. حالا بعد از مدتی به او خبر داده اند که براساس مقررات تازه باید از ماشین های نیمه اتومات استفاده کند. در این صورت احتمالا راننده قصه ما دردسرهای زیادی برای استفاده از ماشین های تازه خواهد داشت و بعد از مدتی دیگر حتی با ماشین های کلاسیک هم نمی تواند درست رانندگی کند. این دقیقا همان مشکلی است که برای خیلی از بازاریاب ها در رابطه با ایمیل مارکتینگ روی می دهد. آنها در جست وجوی استراتژی های تازه دور این الگوی قدیمی را خط می کشند و بعدا که دوباره سراغش را می گیرند، دیگر توانایی اجرای آن را ندارند.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با نکات و ایده های کاربردی
بی شک چالش های بازاریابی ایمیلی خیلی بیشتر از اینهاست. به همین خاطر ما در ادامه سراغ بررسی برخی از مهمترین نکات در این رابطه خواهیم رفت. اگر شما هم دوست دارید نگاهی به برخی از چالش ها و راهکارهای ایمیل مارکتینگ بیندازید، هیچ جوره بخش بعدی را از دست ندهید.
قوانین دست و پاگیر
یکی از چالش های اصلی در بازاریابی ایمیلی، رعایت قوانین و مقررات حفاظت از حریم خصوصی است. هر کشور و منطقه ممکن است قوانین متفاوتی در این زمینه داشته باشد. برای مثال، برخی قوانین اجازه می دهند تا ایمیل های تبلیغاتی فرستاده شود، اما باید امکان لغو عضویت و خروج از لیست را فراهم کنند. این اقدام به طور کامل برای حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران صورت می گیرد. بنابراین، برای اجتناب از مشکلات قانونی لازم است که قوانین مربوط به بازاریابی ایمیلی در منطقه مورد نظر را دقیقا بشناسید و رعایت کنید.
یکی از اشتباهاتی که بسیاری از بازاریاب ها مثل آب خوردن مرتکب می شوند، دست کم گرفتن قوانین هر منطقه است. در کشورهایی مثل ایالات متحده قوانین مربوط به شبکه های اجتماعی و بازاریابی در هر ایالت فرق دارد. بنابراین اگر حواس تان را جمع نکنید، خیلی زود با مشکلات اساسی رو به رو خواهید شد. آن وقت دیگر هیچ فرصت یا شانسی برای اثرگذاری بر روی مخاطب پیدا نخواهید کرد؛ چراکه اصولا دیگر این فرصت به شما داده نخواهد شد. ماجرا حسابی شگفت انگیز شد، نه؟
اشتباه در طراحی و محتوا
یکی دیگر از چالش های بازاریابی ایمیلی، طراحی نامناسب و محتوای ضعیف است. ایمیل هایی که ظاهر جذابی ندارند یا محتوای شان از نظر مخاطب بی ارزش به نظر می رسد، احتمالا توسط همه نادیده گرفته خواهند شد. برای مقابله با این چالش باید قبل از هر کاری نسبت به شناخت درست مخاطب هدف اقدام نمایید. این امر به شما کمک می کند تا محتوای تان بهتر سر و سامان گرفته و دیگر لازم نباشد خیلی به خودتان سخت بگیرید.
نکته کلیدی که باید بدان توجه داشته باشید، وضعیت سلیقه مخاطب های مختلف است.
بی شک تمام کاربران در شبکه های اجتماعی سلیقه ای یکسان ندارند، به همین خاطر شما باید همیشه حواس تان به حفظ ارتباط نزدیک با مخاطب هدف باشد. وگرنه خیلی زود دیگر محتوای تان ارتباطی با زندگی روزمره کاربران نخواهد داشت.
مسئله تفاوت سلیقه کاربران هم گاهی اوقات بازاریاب ها را حسابی به دردسر می اندازد. در این شرایط شما برای اینکه خیلی به خودتان فشار نیاورید، باید از قبل دسته بندی مشخصی داشته باشید. مثلا اگر با رده های سنی متفاوتی سر و کار دارید، باید هر گروه سنی را در یک دسته مشخص قرار دهید. اینطوری دیگر لازم نیست دائما نگران تفاوت های میان مشتریان تان باشید. البته تمام این نکات بستگی به توجه شما به اجرای نکات مربوط به تفاوت سلیقه مخاطب به هنگام تولید محتوا دارد. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
اگر شما قبلا تجربه تولید محتوا و شکست در تعامل با مخاطب هدف را دارید، دیگر نباید یک اشتباه را دوباره تکرار کنید. به علاوه، کاربران همیشه در طول زمان سلیقه شأن تغییر می کند. به همین خاطر اگر فکر کرده اید مشتریان به شما رحم خواهند کرد و منتظر آزمون و خطای تان باقی می مانند، سخت در اشتباهید.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با 10 استراتژی برتر
ایمیل مارکتینگ از آن دست استراتژی هایی است که این روزها سخت در جایگاه اتهام قرار دارد؛ چراکه کمتر کسی حوصله ایمیل های تکراری را دارد. پس باید در زمینه طراحی محتوا دست به خلاقیت زدن و مخاطب تان را غافلگیر کنید. وگرنه کلاه تان پس معرکه خواهد بود.
جلب توجه در میان رقابت
با توجه به حجم بالای ایمیل های تبلیغاتی که روزانه رد و بدل می شود، جلب توجه در میان رقبا چالشی بی چون و چراست.
اگر فکر می کنید هنوز آمادگی لازم برای تولید محتوا به طور حرفه ای را ندارید، نباید خیلی زود دست به کار شوید؛ چراکه این روزها خیلی از کسب و کارها برای اینکه از رقبا عقب نمانند، دودستی آینده بازاریابی شان را دودِ هوا می کنند. اگر شما در این رابطه حواس تان جمع نباشد، خیلی زود قافیه را به رقبا واگذار خواهید کرد. آن وقت دیگر هیچ کس محتوای درجه یک شما را هم تحویل نخواهد گرفت.
بحث مدیریت شهرت در دنیای بازاریابی اصلا ساده نیست. شما حتی اگر هر روز سال را هم محتوای درجه یک در ایمیل تان جای دهید، یک اشتباه ساده کافی است تا کل اعتماد مخاطب از دست برود. آن وقت شما می مانید و ولی کاربر که حتی یک ذره هم به شما اعتماد ندارند.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تمام کمپین های ایمیل مارکتینگ قبل از اجرا باید به تایید چند نفر از اعضای تیم برسد. امیدوارم از عبارت «تیم» در اینجا تعجب نکرده باشید؛ چراکه بازاریابی و تبلیغات کاری نیست که شما دست تنها انجام دهید. پس هر فکر و خیالی برای قهرمان بازی در این رابطه را همین حالا دور بریزید.
هر کسب و کاری معمولا داستان خاص خودش را دارد. شما می توانید با سرمایه گذاری بر روی این داستان جذاب موقعیت تان در بازار را متحول کنید. اینطوری بدون اینکه از کلیشه های رایج استفاده کنید، محتوایی بی نهایت جذاب برای مخاطب تان خواهید داشت. ماجرا حسابی جذاب شد، نه؟
برخی از بازاریاب ها اصرار دارند داستان برندشان را با داستان کسب و کارهای مشهور ترکیب کنند. اگر شما هم چنین ایده ای در سرتان دارید، بهتر است همین حالا فراموشش کنید؛ چراکه نهایتا شما را بدل به یک برند کپی کار خواهد کرد. به طوری که بعد از مدت زمانی کوتاه حرف تان دیگر در بازار اعتبار نخواهد داشت. پس بهتر است حواس تان به حرف ها و ادعاهایی که در کمپین ها مطرح می کنید، باشد.
داستان برند شما باید سه بخش اصلی داشته باشد. اولین بخش یک مقدمه مفهومی است. شما باید کمی درباره وضعیت کاری خودتان و نحوه راه اندازی برند حرف بزنید. اگر شما مدیر شرکت نیستید، بهتر است در این رابطه مصاحبه ای خودمانی با مدیران داشته باشید.
در گام بعدی، باید حواس تان به بدنه اصلی داستان باشد. بدنه اصلی داستان شامل سرگذشت کلی شما در فرآیند توسعه برند خواهد بود. یادتان باشد، اغراق زیاد از حد در این رابطه حتما کار دست تان خواهد داد. پس بهتر است به جای دروغ پردازی کل واقعیت را بیان کنید. اینطوری بهتر می توانید با مشتریان ارتباط بگیرید.
بعد از مرور بدنه اصلی داستان نوبت به پایان بندی می رسد. در بخش پایان بندی شما باید محورهای کلی را بیان کرده و نتیجه ای جذاب از آن بگیرید.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی پیشرفته با استراتژی های نوین
اجازه دهید درباره بخش پایان داستان یک مثال جذاب بزنیم. برند نایک را در نظر بگیرید. این برند در طول دهه های متمادی بعد از شکست های فراوان به محبوبیت فعلی اش رسیده است. به همین خاطر یک داستان سرگذشت درباره این برند باید شامل مرور اتفاقات مختلف در طول زمان باشد. در این صورت مشتریان خیلی راحت به داستان موردنظر اعتماد کرده و دیگر مشکلی از بابت تاثیرگذاری داستان در میان نخواهد بود.
ارزیابی نتیجه کار
یکی از چالش های مهم در بازاریابی ایمیلی، پیگیری و اندازه گیری عملکرد است. اندازه گیری عملکرد کمپین های ایمیلی، شامل اندازه گیری نرخ باز شدن، نرخ کلیک و نرخ تبدیل است.
اگر نظر ما را بخواهید، چالش این بخش با استفاده از برخی ابزارهای کمکی به راحتی حل می شود. مثلا ابزاری مثل هاب اسپات را در نظر بگیرید. این ابزار به خوبی به شما کمک می کند تا در زمینه ایمیل مارکتینگ ریزترین جزییات را هم زیر ذره بین ببرید. آن وقت دیگر لازم نیست به خودتان زحمت داده یا اوضاع را به طور سنتی با کلی وقت گذاشتن تحلیل کنید.
یادتان باشد، شما در عصر دیجیتال زندگی می کنید و قرار نیست مثل عهد باستان کارتان را مدیریت کنید. پس کمی با آغوش باز از ابزارهای دیجیتال و هوش مصنوعی استقبال کنید. این امر نه تنها مزیت رقابتی برای شما در مقایسه با رقبا خواهد بود، بلکه کاربران را هم نسبت به برندتان خوشبین تر می سازد. خب مگر یک بازاریاب به غیر از این نکات دیگر چه چیزی برای موفقیت لازم دارد؟
دنیای کسب و کار در طول سال های اخیر تغییرات بسیار زیادی داشته است. به طوری که حالا همه چیز خیلی عجیب و باورنکردنی به نظر می رسد. نکته ای که در این میان باید همیشه مدنظرتان باشد، بحث مربوط به هماهنگی با ترندهای تازه است. اگر شما نتوانید کمپین هایی مطابق با سلیقه و ترفندهای تازه روانه بازار کنید، خیلی زود اوضاع تان به هم خواهد ریخت. آن وقت از رقبا عقب مانده و جلب نظر مخاطب برای تان از حل مکعب روبیک هم سخت تر می شود.
توصیه ما در این بخش مرور هفتگی آمار و اطلاعات مربوط به کمپین تان است. اینطوری حتی اگر در بین راه مشکلی پیش بیاید شما قبل از اینکه مشکل مورد نظر حسابی دردسرساز شود، از آن مطلع خواهید شد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و بهانه تراشی را کنار بگذارید.
سخن پایانی
ایمیل مارکتینگ هنوز محبوبیت زیادی در دنیا دارد. با این حال شما قرار نیست هر طور دوست دارید از این روش استفاده کرده و انتظار موفقیت های بی پایان را داشته باشید. در عوض بد نیست کمی به فکر چالش های این مسیر باشید.
اشتباه نکنید، ما قصد نداشتیم چشم شما را نسبت به افق روشن بازاریابی ایمیلی کور کنیم. در عوض همه تلاش مان نشان دادن برخی از چالش های مهم در این مسیر و روش های غلبه بر آنها بود. شما الان آمادگی لازم برای شروع به کار در این حوزه را دارید.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با تکنیک های طلایی
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با چالش های بازاریابی ایمیلی کردن باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مقاله داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز آماده کمک و اطلاع رسانی به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: