کارشناس های حوزه تبلیغات همیشه از تکنیک های تازه و اثرگذار به منظور موفقیت در بازار استفاده می کنند. شاید در نگاه اول خیلی از تکنیک های بازاریابی و تبلیغات تکراری یا کلیشه ای به نظر برسد، با این حال نحوه اجرای درست چنین تکنیک های به ظاهر تکراری اهمیت بسیار زیادی دارد. فکر می کنم اغلب شما این داستان قدیمی که با تمرین خوب در یک فن می توان هر رقیبی را شکست داد، خیلی خوب در ذهن دارید. خوب ماجرا در حوزه تبلیغات نیز دقیقاً مثل این داستان آشناست. اگر شما بلد باشید چطور با مخاطب تان ارتباط برقرار کرده و از ساده ترین تکنیک های تبلیغات برای اثرگذاری استفاده کنید، هیچ چیز مانع رویاپردازی های تان نخواهد شد.
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تبلیغات حتی در دنیای دیجیتال نیز اهمیتش را حفظ کرده است. خوب این روزها خیلی از کارشناس ها و حتی کاربران آنلاین خیال می کنند دیگر تبلیغات مرده است. این در حالی است که در دنیای دیجیتال با حضور هزاران برند و رقابتی نفسگیر نیاز به تبلیغات خلاقانه بیشتر از هر زمان دیگری حس می شود.
باور کنید یا نه، تبلیغات در دنیای دیجیتال حتی سخت تر از دهه های قبل است. اجازه دهید در این رابطه یک سناریوی جذاب را تحلیل کنیم. فرض کنید شما بازاریاب شرکتی مثل پوما هستید. اگر بخواهیم کمی رویاپردازی مان را تقویت کنیم می توانیم سابقه کاری تان را به سه یا چهار دهه افزایش دهیم. این یعنی شما حتی پیش از دوران دیجیتال و ظهور فناوری اینترنت نیز در حوزه بازاریابی تجربه ای کسب کرده اید. خوب زمانی که خبری از اینترنت و شبکه های اجتماعی نبود بازاریابی و تبلیغات کار ساده تری به نظر می رسید. شاید فکر کنید شوخی مان گرفته اما هیچ نکته غیرواقعی در کار نیست. بازاریاب ها پیش از دوران دیجیتالی شدن کار راحت تری برای تعامل با مخاطب داشتند. ماجرا از این قرار بود که در دنیای کاملاً آفلاین خبری از رقبای پرتعداد نبود. همین امر باعث شده بود تا عرصه تبلیغات ساده تر از دنیای کنونی جریان داشته باشد.
این روزها وقتی درباره تبلیغات حرف می زنیم همه ذهن ها فوراً سراغ دنیای آنلاین می رود. انگار که به غیر از شبکه های اجتماعی در هیچ جای دیگری امکان تبلیغات وجود ندارد. شاید این ایده درباره دنیای تبلیغات چندان بیراه نباشد، با این حال بی توجهی محض به تبلیغات آفلاین تنها فرصت های تعامل را از برندها خواهد گرفت.
هدف ما در این مقاله بررسی برخی از بهترین تکنیک های تبلیغات چه در دنیای آنلاین و چه در عرصه آفلاین است. هر چقدر هم که فناوری های دیجیتال پیشرفت کند باز هم تعامل رودرروی انسان ها پابرجا خواهد ماند. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز فکر می کنیم هنوز جای کار زیادی در حوزه بازاریابی آفلاین وجود دارد. به زبان خودمانی شما در این مقاله با تکنیک های ترکیبی در حوزه تبلیغات آشنا خواهید شد. هدف ما از این کار کمک به شما برای همه فن حریف شدن در دنیای تبلیغات است. پس با ما همراه باشید تا یکی از هیجان انگیزترین تجربه های تبلیغاتی تان را پشت سر بگذارید.
مطلب مرتبط: تکنیک های نوآوری و خلاقیت در طراحی تبلیغات
اولین سوالی که درباره مقاله کنونی پیش می آید، درباره مفهوم تکنیک در حوزه تبلیغات است. همه ما در طول روز بارها و بارها عبارت تکنیک را می شنویم. شاید ساده ترین کاربرد این مفهوم در دنیای ورزش باشد. خوب هنگامی که یک تیم فوتبال مانند رئال مادرید یا منچستر سیتی در لیگ قهرمانان جام را بالای سر می برد، همه درباره تکنیک های حیرت انگیز سرمربی آنها صحبت می کنند. شاید فکر کنید تکنیک فقط مربوط به دنیای ورزش است اما در دنیای کسب و کار نیز می توان سراغ آن را گرفت. به عنوان مثال همین حوزه تبلیغات را در نظر بگیرید؛ اگر قرار باشد بازاریاب ها بدون هیچ برنامه و مطالعه ای وارد دنیای تبلیغات شوند، بی برو برگشت شکست های سنگین روی دسته برندشان خواهند گذاشت. اصلاً از همین جا ضرورت طراحی تکنیک های تبلیغاتی مطرح می شود.
احتمالاً هر کسی تعریف خاص خودش از تکنیک را دارد، اما در دنیای تبلیغات تکنیک در واقع راهکاری به منظور پروموت کردن محصولات است. اگر بخواهیم به زبان ساده تر درباره تکنیک تبلیغاتی حرف بزنیم، باید آن را به نوعی میانبر تشبیه کرد. تکنیک های تبلیغاتی به بازاریاب ها کمک می کنند تا به دور از کلیشه ها و نکات تکراری با مخاطب ارتباط برقرار کنند. به همین خاطر هر برندی که از تکنیک های تازه و نوآورانه ای استفاده کند، تبلیغات موثرتری خواهد داشت.
شما در ادامه با برخی از مهمترین تکنیک های تبلیغات در دنیای کنونی آشنا خواهید شد. لازم نیست نگران شوید چراکه تکنیک های مورد بحث در این مقاله ماهیت تخصصی ندارند. در واقع ما سعی کرده ایم حتی پیچیده ترین تکنیک های تبلیغاتی را نیز به زبانی ساده و خودمانی با شما در میان بگذاریم. پس بهانه تراشی رو کنار گذاشته و در ادامه با ما همراه شوید.
وقتی درباره تکنیک های تبلیغاتی صحبت می کنیم یک تاکتیک یا استراتژی واحد را مدنظر نداریم. در عوض تکنیک های تبلیغاتی دامنه متنوعی را شامل می شوند. در این بخش تلاش شده است تا حد امکان تکنیک های متنوع و دارای بازگشت سرمایه مناسب مورد بررسی قرار گیرد. خوب اجازه دهید کم کم وارد بحث اصلی مان شویم.
تبلیغات چاپی
یکی از قدیمی ترین الگوهای تبلیغات مربوط به الگوی چاپی است. این تکنیک از زمان اختراع ماشین چاپ به طور گسترده ای مورد توجه قرار گرفته است. فرآیند کلی در این میان تا حد زیادی ساده و از همه مهمتر ارزان قیمت است. این یعنی شما کافی است یک پوستر یا طرح تبلیغاتی مناسب دم دست داشته باشید. اینطوری دیگر لازم نیست نگران نکات جانبی باشید. فقط پوستر یا کاتالوگ موردنظر را چاپ کرده و در اختیار مخاطب علاقه مند قرار می دهید.
مطلب مرتبط: تکنیک های تازه تبلیغاتی برای نفوذ بیشتر در مصرف کنندگان
این روزها هنوز هم تبلیغات چاپی محبوبیت خودش را حفظ کرده است. شاید این نکته با توجه به ظهور فناوری های دیجیتال و محبوبیت روزافزون شبکه های اجتماعی تا حدی عجیب به نظر برسد، اما ما در دنیایی پر از عجایب زندگی می کنیم. ما در این بخش قصد نداریم درباره چرایی محبوبیت تبلیغات چاپی صحبت کنیم. در عوض محور بحث ما درباره نحوه استفاده از این الگوست.
شما به عنوان بازاریاب برای تبلیغات چاپی به طور کلی چهار گزینه پیش رو دارید. اولین و شاید آشناترین گزینه در این میان روزنامه ها هستند. خوب روزنامه از نزدیک به چند قرن پیش تا الان محبوبیتش را حفظ کرده است. همین امر موجب شده تا بازاریاب ها نگاه ویژه ای به تبلیغات در روزنامه داشته باشند. البته در کنار روزنامه باید نقش مهم مجلات را نیز مدنظر قرار داد. شاید این روزها روزنامه و مجلات چاپی متر در دسترس باشد، اما انواع نسخه های دیجیتال آنها جایگزین نمونه های کلاسیک شده اند. این یعنی شما می توانید تمام روزنامه های محبوب دنیا را در قالب دیجیتال خریداری یا حتی به طور رایگان مطالعه کنید.
بحث مربوط به روزنامه و مجله را که کنار بگذاریم، به بیلبوردها خواهیم رسید. همه ما موقع رانندگی در اتوبان یا خیابان های اصلی شهر بیلبوردها را مشاهده می کنیم. اگر بخواهیم با هم روراست باشیم خیلی وقت ها بیلبوردها اصلاً جذابیتی ندارند. با این حال گاهی اوقات آثار هنری و تأمل برانگیزی در قالب تبلیغات روی بیلبوردهای شهر نصب می شود. پس اگر فکر کرده اید با بیلبورد می توانید بدون هیچ هزینه یا تلاشی تبلیغات موفق داشته باشید، سخت در اشتباهید. هنر شما به عنوان بازاریاب در خلق ایده های جدید و پرهیز از کلیشه های رایج است. البته لازم نیست خیلی نگران شوید؛ چراکه با مطالعه کمپین های موفق یا حتی ترکیب ایده های نوآورانه برندهای بزرگ امکان طراحی بیلبوردهای تعاملی را خواهید داشت.
آخرین الگویی که در این میان پیش روی شما قرار دارد انواع برگه های راهنماست. معمولاً وقتی محصولی را خریداری می کنیم نیز برگه هایی در داخل محصولات وجود دارد. با این حال شما لازم نیست کارتان را محدود به مشتریان ثابت برند کنید. یک ایده جذاب در این میان انتشار چنین برگه های راهنمایی با هدف آشنا ساختن مخاطب هدف با برند و محصولات تان است. اگر نظر ما را بخواهید بهتر است چنین کاتالوگ هایی را در نهایت اختصار طراحی کنید. خب این روزها کمتر مشتری حوصله بحث های طولانی و تمام نشدنی تجاری را دارد. پس تا مشتریان سابق از خجالت تان در نیامده اند بهتر است کمی کارتان را خلاصه کنید.
تبلیغات در شبکه های اجتماعی
همانطور که در ابتدای بحث گفتیم عرصه تبلیغات پیوند نزدیکی با شبکه های اجتماعی پیدا کرده است. این یعنی هیچ بازاریابی بدون استفاده از پتانسیل شبکه های اجتماعی امکان موفقیت در این حوزه را ندارد. شاید مهمترین مسئله در این میان نحوه استفاده درست از شبکه های اجتماعی باشد. هرچه باشد این روزها میلیون ها برند در انواع شبکه های اجتماعی در حال تولید محتوا هستند. حالا اگر شما هم در این میان یک کسب و کار کلیشه ای باشید، بی هیچ تردیدی شانسی برای تعامل با مخاطب نخواهید داشت.
پیشنهاد ما در روزنامه فرصت امروز انتخاب حداکثر ۳ یا ۴ شبکه اجتماعی برای تولید محتواست. بیتردید این انتخاب باید براساس میزان استقبال مخاطب هدف تان صورت گیرد. این یعنی شما باید از قبل مطالعه ای هر چند محدود درباره الگوی رفتار مخاطب داشته باشید. اگر حوصله زیر و رو کردن انواع اطلاعات را ندارید، پیشنهاد ما نظرخواهی از مخاطب هدف است. اینطوری شما خیلی راحت و بی دردسر شبکه های اجتماعی مورد علاقه مخاطب تان را شناسایی خواهید کرد.
آخرین توصیه ما در این بخش تفکیک تولید محتوا در انواع پلتفرم های اجتماعی است. خوب شما نمی توانید در تمام شبکه های اجتماعی یک نوع محتوا را آپلود کرده و انتظار بازخوردهای حیرت انگیز داشته باشید. شاید تولید محتوای اختصاصی برای هر پلتفرم کمی سخت به نظر برسد، با این حال در بلندمدت بازگشت سرمایه بهتر و ارتباط نزدیک تر با مشتریان به همراه خواهد داشت. پس همین حالا دست به کار شده و اوضاع تان در رابطه با تولید محتوای شخصی سازی شده برای هر پلتفرم را شروع کنید.
مطلب مرتبط: تکنیک های تبلیغاتی: 14 مورد از رایج ترین تکنیک های مورد استفاده تبلیغ کنندگان
تبلیغات تلویزیونی
تلویزیون یکی از تفریح های کم هزینه و در عین حال جذاب دنیاست. هنوز هم بسیاری از کانال های تلویزیونی بودجه های کلانی برای تولید محتوا خرج می کنند. اگر دقت کرده باشید بیشتر تفریح های دوستانه یا حتی مهمانی ها بر مدار تماشای تلویزیون جریان دارد. شکی نیست که در طول دهه های اخیر با ظهور شبکه های اجتماعی و مقدار زیادی از مخاطب تلویزیون ریزش کرده است، اما این به معنای پایان کار تلویزیون و برنامه های آن نیست.
باور کنید یا نه، خیلی از بازاریاب ها چند سالی هست که بی خیال تلویزیون شدند. این یعنی آنها دیگر از فضای تعاملی با مخاطب در قالب تلویزیون بهره نمی برند. شاید مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر باشد، با این حال هنوز هم تلویزیون مخاطب های خاص خودش را دارد. پس کنار گذاشتن آن گزینه ای منطقی محسوب نمی شود. یک ایده بهتر در این میان تلاش برای استفاده از ظرفیت تلویزیون و حتی انتقال مخاطب به سایت رسمی برند با استفاده از انواع کدهای کیو آر (QR Code) است. اینطوری هم کانال های تبلیغاتی سنتی استفاده کرده اید و هم مخاطب تان را به فضای دیجیتال و مدرن منتقل خواهید کرد.
حواس تان باشد، تلویزیون دیگر یکه تاز دنیای تبلیغات نیست، پس نباید انتظارات بی نهایت بزرگی از آن داشته باشید وگرنه حسابی ناامیدتان خواهد کرد.
ایمیل مارکتینگ
فناوری ایمیل نزدیک به سه دهه مهمان کاربران دنیا بوده است. شاید هنگام بحث از هر فناوری دیگری انتظار بقای بیش از یک یا دو دهه آن را نداشته باشیم، اما بحث درباره ایمیل کاملاً فرق دارد خب هنوز هم بسیاری از مردم دنیا روزشان را با چک کردن صندوق ایمیل های دریافتی آغاز می کنند. پس همچنان ایمیل به عنوان یک ابزار ارتباطی مهم و البته الگوی تبلیغاتی جذاب به نظر می رسد.
شما لازم نیست حتماً یک بازاریاب کارکشته باشید تا ایمیل مارکتینگ را به خوبی درک کنید. مهمترین مسئله ای که در این میان باید بدان توجه کنید استفاده از پیام های واضح و همراه با المان های بصری در فرآیند تعامل با مخاطب هدف است.
شما را نمی دانم اما من که هیچ وقت به ایمیل های خشک خالی که هیچ تصویری در آن به چشم نمی خورد توجه نمی کنم. صرف نظر از مسئله المان های بصری، انتخاب تیتر مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. هرچه باشد تیتر اولین ایستگاه تعامل شما با مخاطب هدف است. پس هرچه تیترتان جذاب تر باشد احتمال باز شدن ایمیل بیشتر می شود.
خیلی از بازاریاب ها فکر می کنند محتوای ایمیل از تیترش مهمتره خوب اگر در این میان شما تیتر خوبی انتخاب نکنید مخاطب حتی انگیزه ای برای باز کردن ایمیل هم پیدا نمی کند. نتیجه امری که تمام زحمات شما در یک چشم به هم زدن از بین می رود. تیتر در ایمیل مارکتینگ دقیقاً مثل بسته بندی جذاب محصولات است. پس سعی کنید پیام تان را به بهترین شکل ممکن پیش روی مخاطب قرار دهید.
مطلب مرتبط: طراحی تبلیغات با تکنیک های کاربردی روانشناسی
اسپانسرشیپ
شاید یکی از موثرترین گروه های تبلیغاتی در طول سال های اخیر در قالب اسپانسرشیپ خودش را نشان داده باشد. این الگویی است که از یک سو مخاطب را با حوزه های مورد علاقه اش در ارتباط قرار داده و از سوی دیگر پای شما را به ماجرا باز می کند.
اگر دقت کرده باشید خیلی وقت ها کاربران هیچ توجهی به تبلیغات تجاری ندارند. این مسئله ای نیست که نیاز به بررسی فراوان برای درک دقیق داشته باشد. خب تقریبا همه تبلیغات تجاری حوصله آدم را سر می برد. به همین خاطر فعالیت در قالب اسپانسر به برندها کمک می کند تا چهره ای جذاب تر برای مخاطب بسازند.
اسپانسرهای در طول سال های اخیر دامنه وسیعی از فعالیت ها را پوشش می دهند. از ردبول با حمایت از ورزشکاران حوزه های سخت گرفته تا همکاری تجاری انواع برندهای خودروسازی در صنعت هالیوود، همه و همه الگوهای جذاب تبلیغات محسوب می شود. البته شما لازم نیست کارتان را با هزینه های فراوان پیش ببرید، در عوض همیشه الگوهای کم هزینه تر نیز دم دست تان خواهد بود. پس بهتر است همین حالا کارتان را شروع کرده و حتی در سطح خرد هم که شده همکاری خوبی با چهره های شناخته شده یا رویدادهای مهم داشته باشید.
سخن پایانی
بازاریابی و تبلیغات در دنیای مدرن کار پیچیده ای به نظر می رسد. در این میان اگر ابزارهای کلیدی برای بازاریابی را بشناسید، کارتان ساده تر خواهد شد. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با برخی از مهمترین الگوهای تبلیغات در دنیای کنونی آشنا کنیم. شاید برخی از این الگوها قدیمی به نظر برسد، اما همچنان کاربرد خاص خودشان را دارند. بنابراین نباید آنها را از روی ظاهرشان قضاوت کنید.
یادتان باشد، تبلیغات در دنیای امروز دیگر به یک الگوی خاص محدود نیست. در عوض شما باید از انواع روش ها و تکنیک ها برای تبلیغات موثر سود ببرید. این امر می تواند بازگشت سرمایه تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. نکته کلیدی در این میان تلاش برای ایجاد تنوع در الگوهای تبلیغاتی تان است. من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواری نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای تعامل با مخاطب هدف کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله داشتید، کارشناس های ما همیشه آماده کمک به شما هستند. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: