مواجهه با یک استراتژی تازه که هیچ تجربه قبلی از آن نداریم همیشه ترسناک است. به ویژه وقتی حس کنیم بقیه سال هاست از آن استفاده می کنند و اگر دیر بجنبیم، کلاه مان پس معرکه خواهد بود. اینطور وقت ها هر نوع استرسی که فکرش را بکنید، سر و کله اش پیدا می شود. نمونه واضحش هم درباره دیجیتال مارکتینگ به چشم می خورد. خیلی از کسب و کارها هنوز هم از الگوی قدیمی برندسازی به نمونه دیجیتالی اش مهاجرت نکرده اند. دلیلش هم واضح است: ترس از تغییر و صدالبته شکست.
ورزشکارانی که برای اولین بار در مسابقات رسمی حضور پیدا می کنند، معمولا همیشه استرس زیادی خواهند داشت؛ چراکه تجربه یک اتفاق تازه اصلا کار ساده ای نیست. این وسط اگر یک ورزشکار قدیمی و باتجربه مثل دوستی وفادار به قهرمان صفر کیلومترمان مشاوره دهد، بی شک اوضاع خیلی فرق خواهد کرد. چنین ماجرایی در حوزه دیجیتال برندینگ نیز به چشم می خورد. کافی است سناریویی را در نظر بگیرید که در آن برای برندسازی دیجیتال از قبل چندتا مثال درست و حسابی دم دست تان باشد. بی شک آن وقت دیگر دیجیتال برندینگ یک هزارتوی گیج کننده نباشد، مگر نه؟
هدف ما در این مقاله کاملا واضح و روشن است. ما در ادامه قصد داریم بعضی از برندهای موفق در حوزه دیجیتال برندینگ را به اتفاق شما زیر ذره بین ببریم. اینطوری مثال هایی دقیق و درست برای کارتان دم دست خواهید داشت. پس اگر شما هم دوست دارید کارتان در دنیای دیجیتال برندینگ را خیلی دقیق و بدون مشکل اضافی دنبال کنید، در ادامه با ما همراه باشید. ما در ادامه تجربه برندهای بزرگ از دیجیتال برندینگ را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.
مطلب مرتبط: اصول برندسازی در عصر دیجیتال
کوکاکولا: حضوری بی عیب در دنیای دیجیتال
معمولا برندی که هیچ سررشته ای از دنیای دیجیتال ندارد و حتی کارش هم ربطی به این حوزه پیدا نمی کند، انتظارات زیادی را هم پشت سرش نخواهد داشت. هرچه باشد کمتر کسی در دنیا از کوکاکولا انتظار دیجیتال برندینگ دارد؛ چراکه نوشابه های این برند آنقدر دوست داشتنی هست که جای اما و اگر نداشته باشد. البته مدیران کوکاکولا اصلا اینطور فکر نمی کنند. در عوض آنها طوری کارشان را جدی گرفته اند که حالا تبدیل به مثالی ایده آل برای دیجیتال برندینگ شده اند.
کوکاکولا نه تنها یک سایت همیشه به روز دارد، بلکه در شبکه های اجتماعی هم فعالیت بالایی از خودش نشان داده است. به طوری که طرفداران این برند امکان پیدا کردن اکانت رسمی کوکاکولا در کشورشان را دارند. این امر به تیم بازاریابی برند فرصتی طلایی برای شخصی سازی محتوا و ارتباط بهتر با مشتریان هر بازار را می دهد. به علاوه، فونت به یادماندنی لوگو این برند حالا دیگر در گوشه و کنار دنیای دیجیتال به چشم می خورد. این امر نقش مهمی در جلب نظر مشتریان برای خریدهای بیشتر و بیشتر دارد.
اگر قرار باشد فقط و فقط یک درس مهم از کوکاکولا برای دیجیتال مارکتینگ بگیریم، آن تاکید بر روی فونت و رنگ اصلی برند است. برخلاف بقیه کمپانی های صنعت تولید نوشیدنی، کوکاکولا خیلی در لوگو برندش دست نبرده است. در عوض همه چیز در اکوسیستم آنها قرمز و همراه با فونت قدیمی شان است.
شاید کارآفرینان جوان فکر کنند وفاداری کوکاکولا به المان های قدیمی اش خیلی به مذاق نسل جدید خوش نمی آید، اما ماجرا کاملا برعکس است. هرچه باشد مردم دوست دارند از برندهای آشنا خرید کنند و اگر شما هر روز لوگو یا سایر المان های برندتان را عوض کنید، دیگر جایی کسی شما را به یاد نخواهد آورد. پس قبل از اینکه به طور رسمی از لوگوی تان رونمایی کنید، همه جوانب را پیش خودتان بسنجید. وگرنه یکهو با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد.
نایک: برندسازی دیجینال در عین سادگی
آیا تا حالا فکر کرده اید چرا برندهای ورزشی در نقش یک مربی همه فن حریف ظاهر نمی شوند؟ این روزها خیلی از مردم دنیا در تلاش برای رسیدن به تناسب اندام هستند. این وسط نایک به جای اینکه فقط یکسری تعریف و تمجید توخالی از مزایای ورزش بکند، آستین ها را بالا زده و به مشتریانش برنامه ورزشی هم می دهد. کافی است سری به اپ نایک بزنید تا با کلی تمرین ورزشی مختلف رو به رو شوید. آن وقت دیگر هیچ بهانه ای برای در رفتن از زیر بار ورزش نخواهید داشت.
حضور نایک در عرصه دیجیتال برندینگ به اندازه بقیه کارهایش عالی از آب درآمده است. اگر همیشه دوست داشتید با یک ورژن مدرن و هوشمند نایک تمرین کنید، حالا اپ و سایت رسمی این برند آماده همراهی با شما هستند. نکته جالب اینکه اپ نایک با آنالیز عمیق وضعیت ورزشی تان برنامه ها و توصیه های کلیدی ارائه می کند. اینطوری دیگر لازم نیست برای پیدا کردن یک مربی خوب به آب و آتش بزنید.
گاهی اوقات کسب و کارها برای دیجیتال برندینگ نیاز به یک تحول تازه دارند. در مورد نایک این تحول تازه ورود به دنیای دیجیتال بود؛ چراکه تا قبل از راه اندازی اپ و آپلود نکات تمرینی در سایت نایک، کمتر کسی در عرصه آنلاین خبری از نایک می گرفت.
یادتان باشد شما حتی اگر برندی در حد و اندازه نایک هم باشید، باز باید با شرایط تازه هماهنگ شوید. پس بد نیست همیشه نیم نگاهی به طراحی اپ برای برندتان داشته باشید. اینطوری نه تنها کارتان در دنیای دیجیتال راحت تر می شود، بلکه ورودی مقتدرانه به عرصه دیجیتال مارکتینگ خواهید داشت.
مطلب مرتبط: برندسازی شخصی در عصر دیجیتال
دانکین دوناتز: اصول مهاجرت به دنیای دیجیتال
دانکین دوناتز برای مردم دنیا یادآور لحظات خوش و ارزان قیمتی است که با دوستان شان سپری کرده اند. این برند با شعبه های مختلف در سراسر دنیا همیشه دونات های تازه و صدالبته رنگارنگ دست مشتریان داده است. به همین خاطر مشاهده طراوت و سرزندگی آن در دنیای دیجیتال برای هر کسی جالب به نظر می رسد. نکته مهم درباره دانگین دوناتز ترکیب درست و استاندارد همه اجزای برند در حوزه دیجیتال است. به زبان خودمانی، آنها هیچ موردی را در دیجیتال برندینگ از قلم ننداخته اند. به همین خاطر هم حسابی کارشان در دنیای دیجیتال گرفته!
سایت رسمی دانکین دوناتز طراحی ساده و در عین حال کاربردی دارد. تلاش اصلی در طراحی این سایت استفاده از یک رابط کاربری ساده بوده که به معنای واقعی کلمه عالی از آب درآمده است. در کنار اینها باید دعوت به عمل (CTA) کاربردی در بخش های مختلف سایت را هم در نظر بگیریم. نکته جالب اینکه شما تنها با یک کلیک امکان بازنشر تمام محتوای سایت این برند در شبکه های اجتماعی را دارید. دقیقا به همین خاطر همیشه در شبکه های اجتماعی ردپایی از دانکین دوناتز به چشم می خورد.
اگر اهل گشت و گذار در توئیتر باشید، احتمالا بارها و بارها توئیت های اکانت رسمی دانکین دوناتز به چشم تان خورده است. مدیران ارشد این برند بهترین روش برای تعامل با مخاطب هدف را سرمایه گذاری بر روی شبکه های اجتماعی می دانند. به همین خاطر معمولا محتواهای تولیدی این برند در شبکه های اجتماعی کاملا حساب شده است. اگر شما هم فکر می کنید از بقیه رقبا در زمینه دیجیتال برندینگ جا مانده اید، الگوبرداری از دانکین دوناتز ظرف مدتی کوتاه شما را تبدیل به برندی محبوب خواهد کرد.
یادتان باشد استفاده از عنصر طنز در دنیای دیجیتال برندینگ همیشه بی خطر نیست. چه بسا یک توئیت دارای ابهام تلاش های چند ماهه تان را حسابی به باد دهد. پس قبل از اینکه باعجله کارتان در این حوزه را دنبال کنید، کمی به برداشت های احتمالی مشتریان هم فکر کنید.
اپل: ترکیب سادگی و پرستیژ
صحبت درباره تجربه دیجیتال برندینگ برای شرکتی که محصولاتش برای همه مردم خاطره انگیز هستند، کمی سخت خواهد بود. هرچه باشد خیلی از مردم اولین تجربه شان از دنیای دیجیتال را به لطف محصولات اپل پشت سر گذاشته اند. حتی امروز هم محصولات این برند جایگاه کاملا متفاوتی از بقیه رقبا در بازار دارد. به طوری که هنوز هم آیفون با وجود قیمت بالا یکی از محبوب ترین گوشی های هوشمند دنیا محسوب می شود.
اگر سن تان به دوران قبل از معرفی آیفون قد دهد، احتمالا لوگوهای رنگی اپل را هم یادتان هست. تغییر آن لوگوهای چند رنگ به یک نمونه ساده به خوبی نشان دهنده عزم اپل برای دیجیتال برندینگ موفق است. آنها به خوبی اهمیت یک لوگوی ساده در دنیای مدرن را درک کردند و به همین خاطر خیلی زود دور لوگو قدیمی شان خط کشیدند.
گاهی اوقات کسب و کارها برای حضور در کورس رقابت باید قید نکاتی را بزنند که حسابی به آنها عادت کرده اند. در مورد اپل استفاده از یک لوگو ساده کمکی شایان به آنها کرد. اگرچه تغییر لوگو کار جالبی نیست و اغلب کارشناس ها آن را توصیه نمی کنند، با این حال گاهی اوقات باید به کارهای سخت تن داد.
نگاهی کوتاه به برند اپل بیانگر سادگی در عین یک پرستیژ خاص است. احتمالا شما هم تا حالا کسب و کارهای مختلفی را دیده اید که در تلاش برای رقابت با اپل شکست خورده اند. دلیل این امر هویت متمایز اپل در مقایسه با رقباست. به طوری که هرچه بقیه بیشتر برای رقابت با این برند تلاش می کنند، کمتر موفقیت معناداری به دست خواهند آورد. فکر می کنم حالا دیگر اهمیت فعالیت ساده در دنیای کسب و کار را درک کرده باشید، مگر نه؟
مطلب مرتبط: برندسازی دیجیتالی با جیب خالی
اورئو: برندسازی با نوستالژی های قدیمی
طعم دوست داشتنی شیر با کیک یا بیسکویت چیزی نیست که به این سادگی ها از یاد آدم برود. نکته مهم در این میان ماندگاری برندهای قدیمی در یاد و خاطره مردم است. به طوری که هنوز هم اورئو برای نسل قدیم حسابی جذاب و خاطره انگیز به نظر می رسد. البته در این میان هیچ چیزی به غیر از خاطرات قدیمی و صدالبته کیفیت بالای محصولات نقش ندارد. به طوری که اورئو این روزها حتی بیشتر از چندین دهه قبل موردپسند مشتریان قرار می گیرد.
کارآفرینانی که همیشه از تکراری شدن برندشان وحشت ندارند، احتمالا خیلی زود به ما درباره نوستالژی اعتراض خواهند کرد. کم نیستند برندهایی که با اتکای صرف بر روی نوستالژی تا آخرین مشتری شان را از دست داده اند. اینطور وقت ها دیگر هیچ شانسی برای بازیابی مشتریان از دست رفته وجود نخواهد داشت. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز استفاده از نوستالژی را فقط در کنار بقیه المان ها منطقی می دانیم.
یکی از المان های مهمی که به برندها برای استفاده درست از نوستالژی کمک می کند، دنیای دیجیتال است. در دوره و زمانه ای که کمتر کسی ایستادن در صف های طولانی شیر یا سایر خوراکی ها را به خاطر دارد، زنده کردن یاد ایام قدیم ایده جذابی خواهد بود. البته شما باید این کار را در شبکه های اجتماعی یا تبلیغاتی تلویزیونی انجام دهید. اینطوری یک برند نوستالژیک پیش روی مشتریان قرار می دهید که اتفاقا با تکنولوژی های روز هم میانه خوبی دارد.
اورئو سال هاست دنبال نشان دادن هماهنگی اش با دنیای دیجیتال بوده و اصلا به همین خاطر سراغ دیجیتال برندینگ رفته است. زمانی نه چندان دور، همه اورئو را برندی متعلق به عهد باستان می دانستند. با این حال رفته رفته این ذهنیت جای خودش را به یک هویت پیشرو داد. به طوری که این روزها کمتر کسی در دنیا دست رد به بیسکویت های اورئو خواهد زد. اگر باور ندارید، کافی است به فالوورهای میلیونی این برند در شبکه های اجتماعی سر بزنید. آن وقت اهمیت برندسازی دیجیتال برای کسب و کارها را باور خواهید کرد.
بدون تردید حفظ تعادل میان نوستالژی و آینده نگری کار ساده ای نیست. به همین خاطر شما باید آماده شکست های احتمالی در این مسیر نیز باشید. خب اگر دیجیتال برندینگ واقعا به این آسانی بود، دیگر خبری از شکست های سریالی انواع کسب و کارها نبود. پس قبل از اینکه با اولین شکست میدان را خالی کنید، کمی به مسیرتان اعتماد داشته باشید. با این دست فرمان موفقیت دیر یا زود سر و کله اش پیدا خواهد شد. پس منتظر چه هستید؟ همین امروز دست به کار دیجیتال برندینگ شده و از تجربه برندهای مورد بحث در این مقاله درس بگیرید.
مطلب مرتبط: برندسازی در عصر دیجیتال و 4 اشتباه رایج
منابع: